Nolte 17.10.2011 10:20:56 | |
---|
jazzmies: IMHO! Mitä mitä?!? Olen syvästi järkyttynyt. :D Tätä en allekirjoita! |
Vallu-Veke 17.10.2011 10:29:05 | |
---|
AP: No onhan vanha hardware, esimerkiksi bassarin jalat ja tomipidikkeet tietysti kevytrakenteisempia eivätkä kestä välttämättä samanlaista tolkutonta mättöä kuin jotkut uudet Superheavyrocksaurus- ständit. Tosin liekö Dream theaterin luukuttaminen täysillä muutenkaan se käyttö, mihin 60-luvun alun Ludwigit suurella rahalla ostetaan. Itsehän olen taipuvainen uskomaan, että vintagessa puun ominaisuudet ja muu yleisdesgn kyllä tekee osansa soundista. Ihmismieltä tuntien olisin taipuvainen uskomaan, että pieni osa on psykologistakin, 60-luvun avomersulla on mellevämpi kaikkine rajoitteineenkin päästellä, kuin uudella Suzuki Swiftillä. (Ha! autovertaus!) On sellainen käsitys, että puu kovenee vain ajan kuluessa. Voi olla, että se ei olekkaan enää ihan 60-luvun soundi, vaan enemmän nykyaikainen ;) Joo se pyöreä viiste on varmaan nahkakalvoajan perua. Jos rummut soi aikoinaan halutulla tavalla ajan vaatimusten mukaan, niin ne jäi pyöreiksi... 60-luvulla soitettiin vähän kevyemmällä kädellä. Eihän vanhoja Ludwigeja raski pilata hevimätöillä. Omia Ludwigeja en raaski mätkiä kovalla kädellä. Muutenkin niitä säästellään. Toimii just siiinä, miten ajattelin niiden toimivan. Niillä voi soittaa aika hipsuttelu naputtelulla ja rummut soi kauniisti. On tuo kuulovamma, niin kivat pelit siihen saumaan. Genistat ei toimi siinä mielessä. Genistoja soitellessa tulee hyvinkin mieleen, että niistä voisi saada erilaisen soundin pyöristämällä viisteet. Saattais hyvinkin olla vintagemainen soundi. HW ainakin on sitten kestävämpää roudata edestakaisin. Siinä kait menettää jotain muita ominaisuuksia, joista ne on kuuluisat. Hinnoittelusta sanoisin, että eihän nuo vintagepelit maksa juuri yhtään enempää, kuin vaikka genistat, jos unohdetaan ne keräilijöiden keskuudessa kaikkein halutuimmat wräpit ja mallit, Ringo, jne.... Ei ne PHX:ätkään kait ihan edullisemmasta päästä ole?? Taitaa pelkkä etutomari maksaa toimintatonteron verran?? Jazzmies vois laittaa hieman niitä hintoja esille, niin päästään keskustelemaan aiheesta. Ne on käsittääkseni enemmän öky-luokan soittimia, niin ihan turha mainostaa ainakaan siinä mielessä, että niiden soundi olis jonkinlainen tulevaisuuden jokamiehen yleissoundi. Nimenomaan köyhimmät taiteilijat jää tästä tulevaisuuden taidenautinnosta paitsioon, jos heille ei riitä pelkkä kuuntelu ;) |
passe 17.10.2011 10:59:39 | |
---|
Minä rohkenen väittää, että (Jazzmies mukaanlukien) tällä palstalla on hyvin hyvin vähän rumpaleita, jotka sokkotestissä onnistuisivat kuulemaan olennaisia laatueroja kun rinnakkain laitettaisiin vaikkapa Masterworksit, DW:t ja PHX:t. Saattaisi settien tunnistaminenkin olla kovin kimurantti tehtävä. Kyllä tässä vähintäänkin osittain mennään mielikuvien ja brändäyksen uhreina ihan joka jätkä. Mutta ihan kuten auton ostossa, jotenkin se uusi hankinta on aina perusteltava itselleen. Ainut fakta näissä hommissa on, että N&C on paras;-) Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
Stoalainen 17.10.2011 11:04:12 | |
---|
passe: Minä rohkenen väittää, että (Jazzmies mukaanlukien) tällä palstalla on hyvin hyvin vähän rumpaleita, jotka sokkotestissä onnistuisivat kuulemaan olennaisia laatueroja kun rinnakkain laitettaisiin vaikkapa Masterworksit, DW:t ja PHX:t. Saattaisi settien tunnistaminenkin olla kovin kimurantti tehtävä. Vähän sama homma jos suomalaisia oluita maistelee sokkona. Kyllä ne maut tunnistaa ja tuotteet voi laittaa paremmuusjärjestykseen kun etiketin näkee, mut laput silmille niin jokanen pullo/tuoppi sisältää sitä samaa. Too weird to live, too rare to die |
mukis 17.10.2011 12:09:11 (muokattu 17.10.2011 12:10:21) | |
---|
passe: Minä rohkenen väittää, että (Jazzmies mukaanlukien) tällä palstalla on hyvin hyvin vähän rumpaleita, jotka sokkotestissä onnistuisivat kuulemaan olennaisia laatueroja kun rinnakkain laitettaisiin vaikkapa Masterworksit, DW:t ja PHX:t. Saattaisi settien tunnistaminenkin olla kovin kimurantti tehtävä. Jaa'a. Olen ihan mutulta eri mieltä: mun mielestä esim. DW:ssä on tosi tunnistettava soundi, joka kyllä pitäsi erottaa sokkonakin, samoin nuo phx:t, joita olen näytteistä kuulostellut tuntuvat tosi tunnistettavilta. Toki tuo psykologia merkkien näkemisestä vaikuttaa myös kovasti. No, jos joillakin on viitsimystä, niin vois laittaa joitain sokkonäytteitä empiiristä testiä varten. Vois olla mukava arvailla. |
markkuliini 17.10.2011 13:43:23 | |
---|
jazzmies: IMHO! Kuka sä oot ja miten oot päässy Jazzmiehen käyttäjätilille?! Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Weetoz 17.10.2011 15:12:09 | |
---|
passe: Minä rohkenen väittää, että (Jazzmies mukaanlukien) tällä palstalla on hyvin hyvin vähän rumpaleita, jotka sokkotestissä onnistuisivat kuulemaan olennaisia laatueroja kun rinnakkain laitettaisiin vaikkapa Masterworksit, DW:t ja PHX:t. Saattaisi settien tunnistaminenkin olla kovin kimurantti tehtävä. Miulla on tällä hetkellä DW:t ja niitä ennen oli Premierin Signiat ja Sonorin Hilitet. Nämä setit ovat ainakin keskenään ihan selkeästi eri soundisia ja eri tavalla käyttäytyviä, vaikka kaikki ovatkin laadukkaita vaahterarumpuja, eli paperilla periaatteessa hyvin samanlaisia. Hyviä rumpuja kaikki, mutta yllättävänkin erilaisia minusta. Kyllä tässä vähintäänkin osittain mennään mielikuvien ja brändäyksen uhreina ihan joka jätkä. Tämäkin on totta kyllä. |
passe 17.10.2011 15:29:29 (muokattu 17.10.2011 15:29:56) | |
---|
Äh, kohelsin. Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
greene 17.10.2011 15:46:05 | |
---|
Laittakaas nyt joku tänne settikuvaakin välillä. Vaikka PHX:t. "Kitara on erittäin hyvässä kunnossa, jotain kosmista vikaa saattaa kyllä olla mutta se ei haittaa soittamista." |
hollmi-5 17.10.2011 16:25:12 | |
---|
Weetoz: Miulla on tällä hetkellä DW:t ja niitä ennen oli Premierin Signiat ja Sonorin Hilitet. Nämä setit ovat ainakin keskenään ihan selkeästi eri soundisia ja eri tavalla käyttäytyviä, vaikka kaikki ovatkin laadukkaita vaahterarumpuja, eli paperilla periaatteessa hyvin samanlaisia. Hyviä rumpuja kaikki, mutta yllättävänkin erilaisia minusta. Runkomateriaalin nimi ei ratkaise soundia. Materiaalin laatu ja kaikki muut ratkaisut vaikuttavat enemmän. Esimerkkinä vaikkapa Steve Smithin lausunto, jossa hän kertoi omistavansa kahdet Sonorin Designerit, jotka ovat muuten täysin samoin speksein, mutta toiset olivat koivua ja toiset vaahteraa. Hänen mukaan soundiero oli hyvin pieni. Soundit, piuhat ja kajarit. |
ferodoz 17.10.2011 16:30:41 | |
---|
greene: Laittakaas nyt joku tänne settikuvaakin välillä. Vaikka PHX:t. Niistä voi laittaa kuvia vasta sitten tulevaisuudessa, kun niiden saundi ajanmukaistuu. Handmade in Finland. |
Weetoz 17.10.2011 21:50:24 | |
---|
hollmi-5: Runkomateriaalin nimi ei ratkaise soundia. Materiaalin laatu ja kaikki muut ratkaisut vaikuttavat enemmän. Tiedän, siksi kirjotinkin tuohon että "laadukkaita vaahterarumpuja". Ei pitäisi olla mitään höttöpuuta missään noista seteistä. Pointtini oikeastaan olikin se, että vaikka noi muut ratkaisut äkkiseltään tuntuvat soundin kannalta vain pieniltä jutuilta (ainakin minun mielestäni), niin ne näyttäisivät silti loppupelissä vaikuttavan yllättävänkin paljon setin sointiin, ja ehkä juuri noiden juttujen takia eri valmistajien huippuseteissä on ne hyvin tunnistettavat ominaissoundinsa. |
AP 17.10.2011 21:53:50 | |
---|
Vallu-Veke: On sellainen käsitys, että puu kovenee vain ajan kuluessa. Voi olla, että se ei olekkaan enää ihan 60-luvun soundi, vaan enemmän nykyaikainen ;) Joo se pyöreä viiste on varmaan nahkakalvoajan perua. Jos rummut soi aikoinaan halutulla tavalla ajan vaatimusten mukaan, niin ne jäi pyöreiksi Ja psykologiaa on mukana siinäkin, mitä odottaa mistäkin rummusta kuuluvan. Esimerkiksi mulle on jostain jäänyt päähänpinttymä, jonka mukaan Ludwigin vanhoissa seteissä on oltava matalan pehmeä basarisoundi ja pehmeän räsähtävän puinen virppasoundi, Gretscheissä taas on oltava lämmin, herkkä tomien ääni ja Premierissä taas enemmän "cutting" soundi. En tiedä onko tällä kuvitelmalla mitään tekemistä minkään kanssa mutta jotenkin sitä aina pettyy jos jossain soi vanha Gretsch-setti jossa on yhtään kovasuinen ääni :) "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
Ernesti 18.10.2011 10:26:36 | |
---|
Jopas tuli kovasti keskustelua yhen kuvan pohjalta. No eihän siinä, perkeleen hyvät rummut siinä olikin joten sietää keskustellakin. |
artsipartsi 18.10.2011 12:30:51 | |
---|
Itselläkin enempi vintagea kuin uutta,silti haluaisin kyllä soittaa noita PHX:siä,varmasti hyvät kannut. Ihmetyttää hieman itseäni tämä putkinäköisyys näiden kamojen kohdalla,soittakoon kukin mitä merkkiä haluaa...pää-asia että soundaa omaan korvaan hyvältä. Tuossa joku totesikin aika osuvasti aiemmin että joka jampalla vaikuttaa ainakin osittain mieltymyksiin se mitä se oma idoli tms on soittanut...korva muokkautuu sen mukaan. Vintage on minusta jees niin kauan kuin soitin on kunnossa ja soundaa hyvältä,ihan sama mikä merkki sen kyljessä sitten lukeekaan. Uudet on kans jees, mutta kyllähän nuo PHX-kannut jo hintansa puolesta taitaa valita soittajansa itse...mulla ei ainakaan ole varaa moisiin. Niin joo ja torilla on muuten minusta hyvään hintaan Gretchin USA Customit, nekin kannattaa tsekata jos hyvää haluaa "ei uuden hinnalla" ;) Yhdestä asiasta olen Jazz-miehen kanssa kyllä radikaalisti eri mieltä:mikään soitin ei tee sinusta parempaa,sen tekee treeni ;) |
artsipartsi: Yhdestä asiasta olen Jazz-miehen kanssa kyllä radikaalisti eri mieltä:mikään soitin ei tee sinusta parempaa,sen tekee treeni ;) Teoria on varmaan seuraava: paremmilla kamoilla on mukavampi ja helpompi treenata -> tulee treenattua enemmän ja paremmin -> parempi soittaja. Nimim. koskaan en ole treenannut enkä aio vastaisuudessakaan. No one prayed for Sodom |
hollmi-5 18.10.2011 14:49:03 | |
---|
artsipartsi: Yhdestä asiasta olen Jazz-miehen kanssa kyllä radikaalisti eri mieltä:mikään soitin ei tee sinusta parempaa,sen tekee treeni ;) Entä jos se soitin saa sinut treenaamaan enemmän? Soundit, piuhat ja kajarit. |
Pearlman 18.10.2011 16:45:19 | |
---|
artsipartsi: Yhdestä asiasta olen Jazz-miehen kanssa kyllä radikaalisti eri mieltä:mikään soitin ei tee sinusta parempaa,sen tekee treeni ;) Kyllä hyvät kamat vaan innostavat treenaamaan vielä vanhankin! Eli ei kyllä noin mene munsta ;0) "Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin" |
ferodoz 18.10.2011 16:57:11 | |
---|
Parempi setti auttaa reenaamaan enemmän. Sanokaa nyt joku vielä tuo sama asia viidenteen kertaan. :D Handmade in Finland. |
Kefiiri 18.10.2011 17:31:35 | |
---|
Näkisin että kun on paremmat rummut, niin niillä tulee harjoiteltua enemmän. |