Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonia kitaristille taustalauluun?
1 2
Antti1
15.10.2011 12:13:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikon mukaista kapulaa hakusessa, mutta mikä? Halpiksia on kokeiltu vino pino ja ei yleensä toimi treenikämpän akustiikkahelvetissä alhaisen kiertokynnyksen vuoksi kovinkaan hyvin. 58 mulla on tällä hetkellä ja se on ihan jees, mutta joudun käyttämään melko luovasti tiskin eq:ta kaiken "huonon" leikkaamiseen ja ei jää mitään jäljelle poistamaan paria vinkuvonkua. OM-7 ja OM-5 on ihan hyviä soundiltaan mulle, mutta mä en vaan kertakaikkiaan pysty olemaan niin hyvin paikoillani soittaessa jotta ne toimisivat. Mun ääneni on hyvinkin pitkälti jossain keskirekisterissä ja vähän "nuhainen" yläpäästä, muttei sinänsä kuitenkaan tumma. Venyn oikein hyvin varsinkin alaspäin äänialaltani, mutta tykkään usein kokeilla rajojani varsinkin ylemmillä stemmoilla, joten jotain siihen sopivaa olisi hakusessa. Tykkään laulaa kapula etuhampaissa kiinni, mutta kitaran kanssa heiluessani ei aina pääse siihen samaan sweet spottiin.
 
Mä oon poiminut seuraavia esiin keskustelujen ja netistä luetun kautta:
http://www.thomann.de/fi/audio_technica_ae_6100.htm
http://www.thomann.de/fi/audix_om6.htm
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_tg_v71d.htm
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_tg_v70ds.htm
http://www.thomann.de/fi/ev_nd967_ndymserie_gesangsmikrofon.htm
http://www.thomann.de/fi/sennheiser_e935_dynamisches_mikrofon.htm
http://www.thomann.de/fi/sennheiser_e945_gesangsmikrofon.htm
http://www.thomann.de/fi/sennheiser_md431ii_profipower.htm
http://www.thomann.de/fi/shure_beta_87a.htm
http://www.thomann.de/fi/shure_beta_87c.htm
 
Onhan näitä sit ties kuinka paljon lisääkin, mutta niitä osaatte itsekin ehdotella. Konkat mua epäilyttää suuresti, koska välistä vedetään todella lujaa bändien kanssa musatyylin ollessa vähän sieltä säröpitoisemmalta puolelta hardrockia ja metalliakin. Toisaalta sit taas noita parempia äänisieppoja usein yhdistää se, että suuntakuvio on tosiaankin 58:a tiukempi ainakin paperilla.
 
Budjetti on jossain siinä parin satkun paikkeilla, mutta joku erittäin kiinnostava kapula voi mennä ylikin tottakai. Esimerkiksi tuo MD431 on tuolla ihan kuriositeettina mukana, kun yksi suurista esikuvistani (Grohl) sillä kaiketi tuppaa vetämään. Hakusessa on nyt joka tapauksessa sellainen mikki, jolla pärjää "loppuelämän". Aivan kuten se 58, joo joo.. :)
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
NeliX4
15.10.2011 12:51:55 (muokattu 15.10.2011 12:55:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heil 20 tai Heil 22 ?
 
Mikissä erittäin täyteläinen, tarkka ja vähän pehmeämpi soundi (vs. esim. B58:n kuiva tai SM58 tukkoinen). Tääl Turussapäin ainakin pääsee testailemaan.
 
Listalta toi 935:n sopii lähes kaikkeen ja ei oo liian pistävä. A ja B alkuisista mikeistä ei omakohtaista kokemusta.
 
http://www.heilsound.com/pro/products/pr22ut/
 
Antti1
15.10.2011 13:14:31 (muokattu 15.10.2011 13:45:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Heil 20 tai Heil 22 ?
 
Nämä pääsivät unohtumaan, mulla oli noista hyvin lyhyelti juttuakin jopa viime keikalla Uudessakaupungissa Audiofactoryn Manun kanssa. Turun ympäristössä kun pitäisi testaamaan mahdollisesti päästä, niin sekin sopii hyvin. Lukalalta noita sieppoja ilmeisesti saa ostaa tarvittaessa?
 
935 oon itseasiassa kertaalleen testannut vuosia sitten, mutta erittäin lyhyesti vain. Se oli ihan hyvän oloinen, muistutti soundiltaan jotenkin kaverin myöhemmin hankkimaa OM-7:aa. 945 meillä oli tuolla Ukissa leadilaulajalla kapulana ja ihan hyvin toimi miksaajan mielestä niin kauan, kunnes se meni vähääkään nyrkin sisään. Mulla tosin ei sitä vaivaa ole, kun telineessä on jokatapauksessa. Itselleni sopivuudesta ei taaskaan osaa sanoa mitään, jos se jollakulla muulla on toiminut, mutta testaamalla selvinnee.
 
E: Netistä nopeasti bongattua: PR 22 on PR 20:n korjattu versio, jossa on ainoastaan parannettu käsittelyäänten eristystä. Pitääkö paikkansa, onko joku testannut rinnakkain? Taajuuskäppyrät näyttävät kovinkin erilaisilta, mutta niistä on paha päätellä mitään. Toinen mietityttämään jäänyt asia koski ton kuvion leveyttä. Joku ounasteli kuvion olevan melko leveän puoleinen, koska lavalta oli vuotanut vähän kaikenlaista siihen mikkiin. Toisaalta minkäänlaisesta kierto-ongelmasta ei ollut kyse, enemmänkin päinvastoin. Sanottavaa tähän? Toi kiertoherkkyys on mulle suuri kynnyskysymys pelkän soundin ohella.
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
rintapek
15.10.2011 16:09:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: ... 58 mulla on tällä hetkellä ja se on ihan jees, mutta joudun käyttämään melko luovasti tiskin eq:ta kaiken "huonon" leikkaamiseen ja ei jää mitään jäljelle poistamaan paria vinkuvonkua...
 
Miten mä luen ton sillai, että sä kaipaat enempi kelvollista master-equa, kuin uutta mikkiä?
 
One kind of music only - the good kind
Antti1
15.10.2011 20:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Miten mä luen ton sillai, että sä kaipaat enempi kelvollista master-equa, kuin uutta mikkiä?
 
Mä sit taas mielessäni käännän sen jutun niin, että mä kaipaan nimenomaan mun lauluäänelle sopivan kapulan, jotta eq:n saa valjastettua paskan minimoimisen sijaan hyvyyden maksimointiin. :)
 
Mutta totta toinen puoli - eq:lle voisi olla käyttöä myös. Se on vaan aivan kokonaan toinen stoori ja ennen sitä uusin kyllä mieluusti snadisti kyseenalaiset monttuni myös.
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
pitk
16.10.2011 10:49:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AT ae6100 saa meikäläisen äänen. Ei tarvii ruuvata eq:ta mikin takia vaan laulajan. Hypercardiodi pitää myös vuodot pieninä. Toimii solistille ja taustalaulajalle. Aiheesta usean vuoden kokemus.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
pharaox
16.10.2011 17:47:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: AT ae6100 saa meikäläisen äänen. Ei tarvii ruuvata eq:ta mikin takia vaan laulajan. Hypercardiodi pitää myös vuodot pieninä. Toimii solistille ja taustalaulajalle. Aiheesta usean vuoden kokemus.
 
Pitk.

 
sinne kun lisää vielä optogaten niin ei tule vuotoja olleenkaan kun tausta laulajat eivät laula. toimii ihan saakurin hyvin.muistaakseni leskiseltä saa jari,jiri mikäse nyt oli. hinta abaut 100e kpl per mikki. Laitetaan mikrofonin ja mikki kaapelin väliin. Tason säätö infrapunalle että koska mikki aukeaa kun solisti tulee mikin eteen huutamaan! Auttaa myös siihen että ei lauleta sieltä metrin päästä!
 
digillä pärjää ja analogilla korjataan.
Antti1
16.10.2011 18:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pharaox: sinne kun lisää vielä optogaten niin ei tule vuotoja olleenkaan kun tausta laulajat eivät laula...
 
Tuo Optogate itseasiassa on myös ostoslistalla, kun saan vaan rahat kasaan moista lelua varten. Riippuen tietty vähän minkä hintaista mikkiä tässä ryhdyn loppuviimeksi hankkimaan.
 
Onko näillä ollut kenelläkään minkäänlaisia ongelmia ikinä? Porukka on mun käsittääkseni suosinut melko paljon sitä suoraan mikin perään tulevaa versiota, mutta onko kukaan verranut ständiin kiinnitettävään versioon? Onko niillä mitään eroa käytössä, luulisi molempien toimivan ihan hyvin?
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Katti
17.10.2011 11:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tuo Optogate itseasiassa on myös ostoslistalla, kun saan vaan rahat kasaan moista lelua varten. Riippuen tietty vähän minkä hintaista mikkiä tässä ryhdyn loppuviimeksi hankkimaan.
 
Onko näillä ollut kenelläkään minkäänlaisia ongelmia ikinä? Porukka on mun käsittääkseni suosinut melko paljon sitä suoraan mikin perään tulevaa versiota, mutta onko kukaan verranut ständiin kiinnitettävään versioon? Onko niillä mitään eroa käytössä, luulisi molempien toimivan ihan hyvin?

 
Häivälä osais varmaan parhaiten oikeesti kertoa kokemuksistaan aikoinaan S&D:n kanssa. Niillä kun noita optogateja oli useampia ja muistaakseni juurikin myös tuota ständissä olevaa lähinnä sen takia (käsittääkseni) että laulajalla oli tapumus välillä vetää hieman sivusta, jolloin toi mikissä oleva ei oikein reagoinut (tai jotain)...
 
Mut siis en osaa mitään itse varmaksi sanoa, kun en ole käyttänyt henk koht, mutta jospa se Ville sieltä jotain kommentoisi...
 
jorma666
18.10.2011 02:26:05 (muokattu 18.10.2011 02:33:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Häivälä osais varmaan parhaiten oikeesti kertoa kokemuksistaan aikoinaan S&D:n kanssa. Niillä kun noita optogateja oli useampia ja muistaakseni juurikin myös tuota ständissä olevaa lähinnä sen takia (käsittääkseni) että laulajalla oli tapumus välillä vetää hieman sivusta, jolloin toi mikissä oleva ei oikein reagoinut (tai jotain)...
 
Mut siis en osaa mitään itse varmaksi sanoa, kun en ole käyttänyt henk koht, mutta jospa se Ville sieltä jotain kommentoisi...

 
Eipä sen itse gaten kanssa mitään ongelmia ollu, mutta jos ei osaa laulaa mikkiin niin ei optogatellakaan tee mitään. Kyseisen tapauksen kanssa todettiin laitos käyttökelvottomaksi. Kokeiltiin tätä mikrofoniin liitettävää mallia myös niin että lyhyen piuhan avulla siirrettiin gate mikkiständin varteen teipillä ja säädettiin mahdollisimman löysälle. Sama tulos, eli jos laulaja muisti mennä puolenkaan metrin päähän mikistä niin gate aukes, mutta jos ei jaksanu laulaa mikkiä kohti niin gate pysy kiinni. Arvatkaa miltä muuten kuulosti. Toisinaan hävetti kovastikin, vaikka eihän sille oikeastaan ite voinu mitään.
 
Muissa yhteyksissä taas on havaittu erittäin toimivaksi esimerkiksi taustalaulujen suhteen. Solistin mikkiin en ehkä laittais. Varsinki pienemmillä lavoilla alkaa äkkiä ärsyttämään kun esimerkiksi rummut vuotaa laulumikkiin laulettaessa, mutta sitte kun gate menee taas kiinni niin esimerkiksi pellit häviää kuulumasta kokonaan. Ja ilmiö vaan korostuu jos laulaja laulaa hiljaa eli joutuu vääntään gainia paljon. Parhaisiin tuloksiin pääsee kun mikkiin lauletaan todella läheltä ja gaten voi säätää mahdollisimman tiukaksi. Myös laulajan täytyy "oppia" laulamaan optogaten kanssa. Toisaalta jos mikkitekniikka on hyvä, pärjäis ehkä ilmanki..... Mene ja tiedä.
 
Eli toisinsanoen huonoa laulajaa ei pelasta eikä edes paranna. Puolustaa paikkaansa joissain tapauksissa, mutta mikään taikahattu optogate ei ole.
 
Muoks: Eli pitäisin sitä ständiin laitettavaa versiota parempana vaikka puhetilaisuuksiin jne joissa ei oo ongelmia vuotojen kanssa, bändihommissa siinä lavalla ja telineen lähistöllä voi olla monenlaista liikettä muutenkin joka avaa gaten vahingossa. Ja jokainen kerta kun gate aukeaa kuuluu myös vuodot PA:sta. Jos sieltä tulee vuotojen lisäksi oikeaakin infoa niin hyvä, mutta semmosen parin sekunnin pelkät rumpujen vuotoräpsyt ei oikeasti kuulosta kovin hyvältä. Voitte demonstroida vaikka niin että yks laulumikki lavan etulinjaan, kanava mutelle, bändi soittamaan ja välillä avaatte sen mikkikanavan ja pistätte taas kiinni.
 
we call it music - they call the cops
Sami_T
18.10.2011 02:58:18 (muokattu 18.10.2011 03:01:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tuo Optogate itseasiassa on myös ostoslistalla, kun saan vaan rahat kasaan moista lelua varten. Riippuen tietty vähän minkä hintaista mikkiä tässä ryhdyn loppuviimeksi hankkimaan.
 
Onko näillä ollut kenelläkään minkäänlaisia ongelmia ikinä? Porukka on mun käsittääkseni suosinut melko paljon sitä suoraan mikin perään tulevaa versiota, mutta onko kukaan verranut ständiin kiinnitettävään versioon? Onko niillä mitään eroa käytössä, luulisi molempien toimivan ihan hyvin?

 
Mulla on molempia versioita ja live-hommissa se mikin perään laitettava toimii huomattavasti paremmin. Missään puhetilaisuuksissa tms. en oo noita käyttäny kun en oo nähny tarpeelliseksi.
 
Lähinnä oon käyttäny tota sellasissa hommissa missä lavalla on joitain laulumikkejä mihin lauletaan vähän tai ei ollenkaan (=esim. jollain soittajalla on mikki vaan sitä varten että voi halutessaan jutella mukavia biisien välissä tms.) Niin noilla optogateilla saa tollaset mikit hiljaiseksi silloin kun niitä ei käytetä.
 
Niinkuin tossa jo aikaisemmin kirjoitettiin niin jos tollanen optogate on käytössä sellasessa mikissä mitä käytetään paljon (ja etenkin jos se mikki on lujalla) niin siitä tulee helposti todella häiritsevän kuuloista kun se gate aukee/menee kiinni ja vuotoäänet pumppaa ees taas siinä mukana.
 
Tosiaan jos laulajat osaa hommansa niin tollanen optogate on aika turha vehje. Ja jos laulajat ei osaa hommaansa niin ei tuo myöskään mitään auta. Toi on enemmän sellanen erikoisvehje mitä joskus harvakseltaan jossain tietyssä paikassa voi hyödyntää.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Sami_T
18.10.2011 03:17:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Otsikon mukaista kapulaa hakusessa, mutta mikä? Halpiksia on kokeiltu vino pino ja ei yleensä toimi treenikämpän akustiikkahelvetissä alhaisen kiertokynnyksen vuoksi kovinkaan hyvin. 58 mulla on tällä hetkellä ja se on ihan jees, mutta joudun käyttämään melko luovasti tiskin eq:ta kaiken "huonon" leikkaamiseen ja ei jää mitään jäljelle poistamaan paria vinkuvonkua.
 
Mä näkisin asian näin että jos SM58:n kanssa on ongelmia niin asiat luultavasti ei mee ainakaan parempaan suuntaan vaihtamalla mikkiä. Eli tän ongelman ratkominen kannattaisi mun nähdäkseni aloittaa nyt jostain muusta kohdasta. SM58 ei oo mikään maailman parassoundisin vehje mutta kyllä sillä (etenkin taustalauluissa) aina pärjää ja ominaisuuksiltaan se on hyvä sillai että sen kanssa ei ikinä tarvi kauheasti ihmetellä. Eli jos nykytilanteessa vähän vinkuu ja vonkuu ja lyöt tilalle vaikka e935:n tai OM5/OM7:n niin mahdollisuudet on aika isot että meet vaan ojasta allikkoon.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Antti1
18.10.2011 11:18:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Mä näkisin asian näin että jos SM58:n kanssa on ongelmia niin asiat luultavasti ei mee ainakaan parempaan suuntaan vaihtamalla mikkiä. Eli tän ongelman ratkominen kannattaisi mun nähdäkseni aloittaa nyt jostain muusta kohdasta. SM58 ei oo mikään maailman parassoundisin vehje mutta kyllä sillä (etenkin taustalauluissa) aina pärjää ja ominaisuuksiltaan se on hyvä sillai että sen kanssa ei ikinä tarvi kauheasti ihmetellä. Eli jos nykytilanteessa vähän vinkuu ja vonkuu ja lyöt tilalle vaikka e935:n tai OM5/OM7:n niin mahdollisuudet on aika isot että meet vaan ojasta allikkoon.
 
Eihän tää projekti todellakaan rajoitu pelkkään mikkiin, myös treeniksen akustointi ja uudelleenjärjestely on parhaillaan työn alla, mutta se ei imo liity mun mikin valintaan kuitenkaan. 58:n ongelmakohdat ei bassoansoilla ja matoilla poistu kuitenkaan. Sikälimikäli kaipaisin kuitenkin ehdotuksia sitä mikkiä varten. ;)
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
stnprkl
18.10.2011 11:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eihän tää projekti todellakaan rajoitu pelkkään mikkiin, myös treeniksen akustointi ja uudelleenjärjestely on parhaillaan työn alla, mutta se ei imo liity mun mikin valintaan kuitenkaan. 58:n ongelmakohdat ei bassoansoilla ja matoilla poistu kuitenkaan. Sikälimikäli kaipaisin kuitenkin ehdotuksia sitä mikkiä varten. ;)
 
Ootko kokeillu Beta58 kapulaa, on vähän raikkaampi kun perinteinen SM58. Ja itse asiassa ne matot seinillä voi jeesata yllättävänkin paljon jos tilanne on tällä hetkellä akustinen helvetti :)
 
Viltsu audiokantaja
Pauli Lappalainen
18.10.2011 12:00:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eihän tää projekti todellakaan rajoitu pelkkään mikkiin, myös treeniksen akustointi ja uudelleenjärjestely on parhaillaan työn alla, mutta se ei imo liity mun mikin valintaan kuitenkaan. 58:n ongelmakohdat ei bassoansoilla ja matoilla poistu kuitenkaan. Sikälimikäli kaipaisin kuitenkin ehdotuksia sitä mikkiä varten. ;)
 
Mitkä ne 58:n ongelmat sitten on?
Kokemukseni perusteela jos tuo sieppo on kunnossa ja grilli puhdas, niin kyllä sillä pitäisi melkein avaruuteen mennä. Tietenkin tiukempi suuntakuvio auttaa jossain tilanteessa, mutta kostautuu sitten taas osumatarkkuus vaatimuksena ja voimakkaampana proksimitynä.
 
J.Hollström
18.10.2011 12:04:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos SM58 ei toimi niin kannattaa vaihtaa taustalaulajaa.
 
jorma666
18.10.2011 12:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eihän tää projekti todellakaan rajoitu pelkkään mikkiin, myös treeniksen akustointi ja uudelleenjärjestely on parhaillaan työn alla, mutta se ei imo liity mun mikin valintaan kuitenkaan. 58:n ongelmakohdat ei bassoansoilla ja matoilla poistu kuitenkaan. Sikälimikäli kaipaisin kuitenkin ehdotuksia sitä mikkiä varten. ;)
 
Mun mielestä melkeen millä vaan ammattikäyttöön tarkoitetulla mikrofonilla pääsee kelvolliseen lopputulokseen, enemmän makuasioista kiinni mikä se kelvollinen sitten missäkin tapauksessa on. Suuntakuvio on ehkä yks tärkeä asia, joka taas liittyy laulajan taitoon käsitellä mikkiä. SM58 ja e935 on varmaanki yleisimmät laulukäytössä olevat mikit. e935:n suuntakuvio on jonku verran tiukempi kuin SM58, eli saattaa vaikuttaa vuotoihin ja jonkin verran kierto-ongelmiin.
 
Toisinaan mua vähän huvittaa kun porukka haukkuu SM58:n ihan paskaksi. Onhan toki muitakin vaihtoehtoja laulukäyttöön, mutta jokin muukin kuin edullinen hinta on pakko olla syynä siihen että SM58 on edelleen ylivoimaisesti eniten keikkakäytössä vastaan tuleva mikki. Ihan missäpäin maailmaa vaan. Eikä ainoastaan käytössä, vaan tavallisille tallaajille SM58 edustaa jopa laulamisen symbolia, jokainen joskus musiikkia nähnyt ihminen tunnistaa että tuo on se laite johon lauletaan ja puhutaan. Aika paljon niitä myydään myös uutena, vaikka tuote oikein käsiteltynä kestää varmaankin ikuisesti.
 
we call it music - they call the cops
Pauli Lappalainen
18.10.2011 12:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri syy saattaa olla moisten kapistusten ulkoinen olemus; grilli rutussa kuin perunapussi, verkko täynnään huulipunaa, kuivunutta kuolaa, pitsanpaloja jne.,
vaahtomuovista ei mene läpi kuin rautanaula, haju on kuin laskiämpärissä ja rungossa maalit lohkeilleet, tarran ja teipinjämiä ympäriinsä.
 
Voiko tuollaine kapistus olla hyväsoundinen?
 
Antti1
18.10.2011 13:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Jos SM58 ei toimi niin kannattaa vaihtaa taustalaulajaa.
 
Oot tosissasi sitä mieltä, että kenenkään ei kannata ostaa missään tapauksessa SM58:a parempaa mikkiä? Jos sillä ei saa parhautta aikaan, niin kannattaa myydä soittopelit ja mennä pubiin istumaan? SM58 on täysin ongelmaton kapula - tie, totuus ja elämä?
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Antti1
18.10.2011 13:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: Toisinaan mua vähän huvittaa kun porukka haukkuu SM58:n ihan paskaksi. Onhan toki muitakin vaihtoehtoja laulukäyttöön, mutta jokin muukin kuin edullinen hinta on pakko olla syynä siihen että SM58 on edelleen ylivoimaisesti eniten keikkakäytössä vastaan tuleva mikki.
 
Se on "kaikkien" yleisesti tuntema kapula, jonkinlainen standardi peruspalikoita miettiessä. Sillä on tietynlainen status ja tunnettuusarvo. Monet ovat tehneet sen kanssa paljon töitä, joten se ei ole mikään epävarma ylläri. On helpompaa tehdä tutuilla työkaluilla työtä, kuin opetella uusia. Siitä saa ihan toimivan soundin hiukan vääntämällä. Se on erittäin kestävä ja luotettava sieppo. Se myös kelpaa kohtuullisen hyvin melko moneen eri asiaan, ei pelkästään laulun mikittämiseen.
 
Nämä mä äkkiseltään keksisin syiksi ko. mikin suosioon.
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «