Aihe: Nauhoitus kiilaa
1
Heviasmo
02.04.2004 22:49:50
Iltapäivää.

Tämmöinen ongelma. Olen kokeillut monella eri ohjelmalla (mm. CEP 2, Kristal), ja kaikilla on sama ongelma.

Eli nauhoitan ensimmäisen raidan täysin ongelmitta, mutta toiseen raitaa siirryttäessä lopputulos on kaamea. Toinen raita kiilaa törkeästi ensimmäisen raidan edelle ajallisesti, vaikka nauhoitettaessa olisikin täysin synkassa vielä ollut.

Mikä neuvoksi? Joista asetuksista on luultavasti kiinni, mutten ole vielä onnistunut löytämään mitään asetuksia, mitkä tähän auttaisivat.

Äänikorttina SB Audigy 2.

Ainakin jossain näin puhuttavan Creativen ASIOn yhteensopimattomuudesta Kristallin kanssa. Onko tällä yhteyttä asiaan?
"Tyhjä lato ei kattoa kaipaa."
Heviasmo
05.04.2004 20:40:19
Nostampa ylös...

Eikö kenelläkään ole hajuakaan ongelman ratkaisemiseksi? Tai edes mitään varsinaisia ideaoita, mistä moinen voi mahdollisesti johtua?
orfus
05.04.2004 23:34:36
hmm. voisko olla että sun nauhotuksen digitoimisessa ja tallentamisessa menee niin paljon aikaa että siitä syntyy tuo viive?

vaikka soitat taimissa niin soitto päätyy "narulle" joitakin hetkiä myöhemmin. tämmöstä voisin kuvitella. mut emmä näistä mitään tiiä.
orfus
06.04.2004 01:54:25
ja ratkaisu: kattelet vaikka wave-editorilla sen viiveen määrän ja kiilaat nauhottaessasi sen 436 millisekuntia =))

anteeksi. mut mä en osaa auttaa. noh, nosto se tämäkin....
JCM
06.04.2004 06:09:21

Mitenkähän sulla on midiasetukset. Midijutut tuppaa häiritsemään audioraitojen äänitystä joissain tilanteessa.

En minäkään osaa sen tarkemmin näin aamutuimaan selittää, mutta kokeilepas säädellä äänikortin midiasetuksia hiukan eri mallille.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Yrtti
06.04.2004 08:11:15

Mulla on ollut kans tuommonen ongelma, nyt en vaan en niin millään muista mikä siihen oli syynä... kyllä se softapuolta on, ettei huolta kalustosta sinäänsä.
Mulla se ongelma oli cakewalkissa ja muistaakseni (muistaakseni huom) se poistu kun laitto cakewalkin metronomin pois päältä... sulla ei vaan taida olla missään metronomia mitä laittaa pois päältä :) äänestäisin tällähetkellä kans noita midi juttuja, sitä se metronomiki oli
Heviasmo
06.04.2004 15:53:37
Kiitokset vastauksista.

Orfus, kyseessä ei voi olla koneen hitaus (ainakin tuntuisi epäloogiselta), koska nauhoitus nimenomaan KIILAA edellisen nauhotuksen edelle ajallisesti. Esim. miulla on rumpuraita, johon lähden äänittämään kitaraa päälle. Lopputuloksena on kiilaava kitara, joka jo lopettaa soittonsa, kun rumpukomppi vielä jää vatkaamaan loppua.

Midiasetuksia säätelin parhaimman mukaan, ei auttanut.

Metronomia en tässä tilanteessa käyttänyt. Miulla oli (on) valmis rumpuraita, jonka päälle yritin nauhoitella kitaroita.

Kokeilin pelkästään metronomin kanssa, lopputulos oli sama. Kitara kiilasi metronominkin edelle. Jossain mättää nyt, ja pahasti.
Niq
07.04.2004 09:30:34 (muokattu 07.04.2004 09:32:45)

Kyseessähän on siis latenssi, noin minullakin teki ennen kunnon äänikortin hommaamista.

edit, hups :)
[Älä naurata]
Heviasmo
08.04.2004 17:42:37
( Olen nyt Amerikassa ja joudun kirjoittamaan amerikkalaisella nappaimistolla, joten pyydan anteeksi 'a' ja 'o'-kirjainten puuttumisen. )

Jarjettominta ja huvittavinta tassa jutussa on se, etta vanhalla (integroidulla) kortilla oli sama ongelma. Ja nyt uuden ja paremman kortin hankkimisen jalkeen on sama ongelma moniraitanauhoituksen kanssa. Yksittainen nauhoitus kylla onnistuu varsin hyvin, mutta moniraiturin kanssa tyoskennellessa ongelma on juuri tuo.

Pitaa kai sitten kehittaa joku muu nauhoitustapa, kun ratkaisua ei tunnu loytyvan.

Kiitokset kaikille vastanneille. :)
Heart Of Steel
09.04.2004 02:57:00

Minä oon äänittäny vaikka millä rupukorteilla eikä ikinä ole ollut synkkaongelmia. Kyllä se on ohjelmasta kiinni jos ei osaa latenssia kompensoida.
"Nobody tells a Man how to play."
superfly
09.04.2004 10:46:07 (muokattu 09.04.2004 10:46:26)
Jarjettominta ja huvittavinta tassa jutussa on se, etta vanhalla (integroidulla) kortilla oli sama ongelma. Ja nyt uuden ja paremman kortin hankkimisen jalkeen on sama ongelma moniraitanauhoituksen kanssa. Yksittainen nauhoitus kylla onnistuu varsin hyvin, mutta moniraiturin kanssa tyoskennellessa ongelma on juuri tuo.

Edelleenkään sinun uusi korttisi ei kutenkaan ole tarkoitettu äänityskäyttöön, vaikka ihan hyvä omassa sarjassaan onkin. Kaikki Soundblasterit kärsivät tuosta latenssiongelmasta.
Harppu on alaston piano
Heviasmo
09.04.2004 16:50:10
Edelleenkään sinun uusi korttisi ei kutenkaan ole tarkoitettu äänityskäyttöön, vaikka ihan hyvä omassa sarjassaan onkin. Kaikki Soundblasterit kärsivät tuosta latenssiongelmasta.

Ei todellakaan ole tarkoitettu siihen kayttoon.

Kuten jo mainitsin, toisella, erittain huonolla integroidulla kortilla oli sama ongelma. Luulisi, etta uusi ja parempi kortti vahentaisi tuota pieleenmenoa edes vahan, mutta ongelma on kummallakin kortilla yhta suuri.

Monella eri ohjelmalla tullut painittua tuon ongelman kanssa. Ilmeisesti vain pitaisi kehittaa juuri se muu toisenlainen nauhoitustapa.
Heviasmo
09.04.2004 16:51:58
Minä oon äänittäny vaikka millä rupukorteilla eikä ikinä ole ollut synkkaongelmia. Kyllä se on ohjelmasta kiinni jos ei osaa latenssia kompensoida.

(Ah, unohtui tama viela.)

Millas ohjelmilla olet nauhoitellut?
KeljuK
09.04.2004 18:43:18
Katsoppa sieltä ohjelman asetuksista että löytyykö sieltä "LAtency", ja onko ASIO- tuki varmasti käytössä?

Itse olen käyttönyt myös tuota Audigy 2:ta ja ohjelmalla kuin ohjelmalla saa latenssin tuonne 10ms. tienoille. Tällöin jos haluaa hifistellä, voi jokaista raitaa siirtää tuon 10ms. ja tällätavoin kompensoida erotuksen huomaamattomaksi.

Kristalilla tämä löytyy Engine-> preferences->Audio Setup-> Asio control panel ja sieltä sitten latenssi niin pieneksi kuin koneen teho kestää. Tuo 10ms. pitäisi onnistua helposti.
Heart Of Steel
10.04.2004 13:36:21

Millas ohjelmilla olet nauhoitellut?

Sonarilla noita moniraitahommeleita.
"Nobody tells a Man how to play."
Heviasmo
10.04.2004 16:30:35
Katsoppa sieltä ohjelman asetuksista että löytyykö sieltä "LAtency", ja onko ASIO- tuki varmasti käytössä?

Itse olen käyttönyt myös tuota Audigy 2:ta ja ohjelmalla kuin ohjelmalla saa latenssin tuonne 10ms. tienoille. Tällöin jos haluaa hifistellä, voi jokaista raitaa siirtää tuon 10ms. ja tällätavoin kompensoida erotuksen huomaamattomaksi.

Kristalilla tämä löytyy Engine-> preferences->Audio Setup-> Asio control panel ja sieltä sitten latenssi niin pieneksi kuin koneen teho kestää. Tuo 10ms. pitäisi onnistua helposti.

En paase nyt oman koneen aareen, kun olen viela taalla toisella puolella maapalloa.

CEP 2:lla en ole noita asetuksia mistaan muistaakseni loytanyt.

Kristallilla on kylla ASIO kaytossa, mutta ilmeisesti latenssi ei ole kovin alhaalla. Pitaa tuo katsella sitten viela, kunhan paasen saatamaan oman koneen aareen.
Heviasmo
10.04.2004 16:36:46
Sonarilla noita moniraitahommeleita.

( Miksen koskaan alya pistaa naita lainauksia ja muita yhteen ja samaan viestiin? )

Pitanee tuota Sonaria kokeilla jossain vaiheessa, ellei selvia tuo nauhoitusongelma nailla tiedoilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)