Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hartken alukartio paskana
1 2
kihenisk
10.10.2011 12:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meni yksi 10" alumiinikartio rikki. Putosi iso pala irti. Voikohan sen korvata esim. celestionin normaalilla pahvielementillä. Kaappi on 410 XL.
 
hollstro
10.10.2011 12:11:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihenisk: Meni yksi 10" alumiinikartio rikki. Putosi iso pala irti. Voikohan sen korvata esim. celestionin normaalilla pahvielementillä. Kaappi on 410 XL.
 
Voi mutten suosittele. Hommaa samanlainen kartio tilalle.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Aldrin
10.10.2011 12:31:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on jouten yksi tommoinen hartken 10" alukartio, joka on peräisin 2x10-combosta. saat sen nimelliseen hintaan. paa vaikka pikaviestiä jos kiinnostaa.
 
aho
10.10.2011 12:33:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olisi tarvetta 16 ohmiselle hartken 10" elementille. Saa vinkata jos pyörii nurkissa. Noissa 4x10" kaapeissahan on 8 ohminen.
 
Tarpeeton mies
Aldrin
10.10.2011 12:37:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aho: Mulla olisi tarvetta 16 ohmiselle hartken 10" elementille. Saa vinkata jos pyörii nurkissa. Noissa 4x10" kaapeissahan on 8 ohminen.
 
no niin, hyvä tarkennus. toi mun kartio on tosiaan 16 ohminen eli ei taidakaan mennä heittämällä 4x10-kaappiin. mutta kyllä mä tän myyn aho sullekin.
 
kihenisk
10.10.2011 12:57:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Voi mutten suosittele. Hommaa samanlainen kartio tilalle.
 
Mikset suosittele?
 
hollstro
10.10.2011 13:05:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihenisk: Mikset suosittele?
 
Kaapissa olisi hyvä olla kaikki kartiot samanlaisia ellei ole vahva näkemys siitä mitä hakee sekaelementeillä. Tehonkesto ja impedanssi eivät ole kuin sähköiset arvot sille elementille, eikä ne kerro herkkyydestä ja taajuusvasteesta mitään, ja ne puolestaan määrit'v't miltä kaappi kuullostaa. Jos sillä ei ole väliä niin sitten siitä vaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
kihenisk
10.10.2011 13:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kaapissa olisi hyvä olla kaikki kartiot samanlaisia ellei ole vahva näkemys siitä mitä hakee sekaelementeillä. Tehonkesto ja impedanssi eivät ole kuin sähköiset arvot sille elementille, eikä ne kerro herkkyydestä ja taajuusvasteesta mitään, ja ne puolestaan määrit'v't miltä kaappi kuullostaa. Jos sillä ei ole väliä niin sitten siitä vaan.
 
Aivan joo. Onko kuitenkin niin, että jos oomit ja watit täsmää niin periaatteellista estettä ei ole? Ts. mikään ei hajoa herkemmin jne.?
 
hollstro
10.10.2011 14:27:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihenisk: Aivan joo. Onko kuitenkin niin, että jos oomit ja watit täsmää niin periaatteellista estettä ei ole? Ts. mikään ei hajoa herkemmin jne.?
 
Näin on. Ei hajoa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
kihenisk
10.10.2011 14:47:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Näin on. Ei hajoa.
 
Kiitos neuvoista!
 
basisti1971
16.10.2011 07:59:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hollstro: Näin on. Ei hajoa.
 
"Tuurilla ne isotkin laivat seilaa"
 
Jos KAIKKI speksit täsmää mukaanlukien T/S parametrit, niin LUULTAVIMMIN korvasi kertoo koska heikoin lenkki alkaa valittaa. Muutaman vuosikymmenen kokemuksella olen kuitenkin huomannut että sekaelementtikaapit tuppaavat bassokäytössä hajoamaan juuri sillä hankalimmalla hetkellä. Varsinkin refleksikaapeissa. Hartkeltahan ei T/S parametrejä saa, joten...
 
Tokkopa se "alkuperäinen" Hartken ämyri nyt niin kauhean paljon kalliimpi Celestionia on, henk. koht. tilaisin sen oikean elementin. Ainakin normi 8 ohmiset ovat halpoja.
 
T:Samuli
 
hollstro
16.10.2011 10:22:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
"Tuurilla ne isotkin laivat seilaa"
 
Jos KAIKKI speksit täsmää mukaanlukien T/S parametrit, niin LUULTAVIMMIN korvasi kertoo koska heikoin lenkki alkaa valittaa. Muutaman vuosikymmenen kokemuksella olen kuitenkin huomannut että sekaelementtikaapit tuppaavat bassokäytössä hajoamaan juuri sillä hankalimmalla hetkellä. Varsinkin refleksikaapeissa. Hartkeltahan ei T/S parametrejä saa, joten...
 
Tokkopa se "alkuperäinen" Hartken ämyri nyt niin kauhean paljon kalliimpi Celestionia on, henk. koht. tilaisin sen oikean elementin. Ainakin normi 8 ohmiset ovat halpoja.
 
T:Samuli

 
Kuulostaa mun korvaan teoreettiselta. Tuota parametria käytetään toki kaiutinsuunnittelussa, mutta en usko sen käytännössä vaikuttavan kestävyyteen tässä tapauksessa. Kitarapuolella sekaelementtien käyttö on yleistä kun haetaan tiettyä saundia.
 
Tässä tapauksessa suosittelen samanlaista elementtiä koska kysyjälle ei ole hakusessa muu kuin korjaus.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
kihenisk
16.10.2011 11:11:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokkopa se "alkuperäinen" Hartken ämyri nyt niin kauhean paljon kalliimpi Celestionia on, henk. koht. tilaisin sen oikean elementin. Ainakin normi 8 ohmiset ovat halpoja.
 
Itseasiassa kävin kysymässä elementtien hintoja liikkeestä josta kaapin ostin. 120 e kpl alkuperäinen ja esim. celestionin saa 50 e kpl. Ja kaikenlisäksi huomasin että toinenkin elementti on hajalla eli sillä 240 maksais jo hyvänmatkaa uutta kaappia.
 
hollstro
16.10.2011 11:19:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihenisk: Itseasiassa kävin kysymässä elementtien hintoja liikkeestä josta kaapin ostin. 120 e kpl alkuperäinen ja esim. celestionin saa 50 e kpl. Ja kaikenlisäksi huomasin että toinenkin elementti on hajalla eli sillä 240 maksais jo hyvänmatkaa uutta kaappia.
 
Tuolla hinnalla saa käytetyn Hartken 4x10" XL:n. Se on hyvä kaappi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
basisti1971
17.10.2011 13:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hollstro: Kuulostaa mun korvaan teoreettiselta. Tuota parametria käytetään toki kaiutinsuunnittelussa, mutta en usko sen käytännössä vaikuttavan kestävyyteen tässä tapauksessa. Kitarapuolella sekaelementtien käyttö on yleistä kun haetaan tiettyä saundia.
 
Tässä tapauksessa suosittelen samanlaista elementtiä koska kysyjälle ei ole hakusessa muu kuin korjaus.

 
Ongelma tuleekin muunmuassa elementin erilaisesta resonanssitaajuudesta, jos korvaavassa elementissä on korkeampi resonanssitaajuus, ei kaapin olemassaoleva viritys suojele heikompaa elementtiä ylisuurelta liikepoikkeamalta. Myös maksimi liikepoikkeaman ero, ripustuksen jäykkyyden ero yms. aiheuttaa lähes satavarman tuhon. Varsinkin 210 kaapissa.
 
Kitaraelementeillä tai -kaapeilla ei ole tässä tapauksessa juurikaan yhteneväisyyksiä, enpä muista suoralta kädeltä yhtään bassorefleksi kitarakaappia.
 
kihenisk: Itseasiassa kävin kysymässä elementtien hintoja liikkeestä josta kaapin ostin. 120 e kpl alkuperäinen ja esim. celestionin saa 50 e kpl. Ja kaikenlisäksi huomasin että toinenkin elementti on hajalla eli sillä 240 maksais jo hyvänmatkaa uutta kaappia.
 
Kas, kas, pikkasen vedätyksen makua.
 
Pari vuotta takaperin kun ostin ihan kotomaisesta musaliikkeestä vanhojen muistelumielessä sekä TP että XL irtokympit erääseen projektiin olivat kasiohmisten hinnat siellä seitsemän kympin korvilla, TP toki halvempi kuin XL. Ja jos oikein muistan, T-kaupassa hinnat ovat sitä luokkaa edelleenkin.
 
Vaikka 410 Laneyssani on edelleen alkuperäiset Celestionit, kuten aikanaan pentuvuosien 412+215 Marsun bassostäkissäkin, luottaisin silti mieluummin Eminenceen jos Hartken omat tuntuu kalliilta.
 
T:Samuli
 
L.Ruoska
17.10.2011 19:21:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hajoaako noita Hartken alukartiota suhteessa paljolti? Ihan vain perstuntumalta väittäisin että näitä "kartio hajosi"-topikkeja on pääasiassa vain Hartke-käyttäjillä.
 
Itselläkin brakasi joskus Kickback-combosta 15" alu. Vaihdoin Celestionin Gammaan tai Kappaan muistaakseni eikä vaikuttanut merkittävästi yhtään mihinkään muuhun kuin siihen että laitteella pystyi taas soittamaan.
 
HYVÄ KUN LUIT TÄMÄN! Nimittäin myynnissä kitara- ja bassosälää, tarkasta ilmoitukset mun profiilista :)
basisti1971
18.10.2011 06:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Leo Lindgren: Hajoaako noita Hartken alukartiota suhteessa paljolti? Ihan vain perstuntumalta väittäisin että näitä "kartio hajosi"-topikkeja on pääasiassa vain Hartke-käyttäjillä.
 
Itselläkin brakasi joskus Kickback-combosta 15" alu. Vaihdoin Celestionin Gammaan tai Kappaan muistaakseni eikä vaikuttanut merkittävästi yhtään mihinkään muuhun kuin siihen että laitteella pystyi taas soittamaan.

 
Hartken elementin korvaaminen on noin yleisesti ottaen edelleenkin hankalampaa ja kalliimpaa kuin "normaalin" elementin, joten toivo halpisratkaisusta elää vahvana. Veikkaisin että näennäinen Hartken "kartio hajosi" topikkien suuri määrä selittyy sillä. Toisaalta esim. vanhoja väsyneitä 410 XL kaappeja tuntuu olevan oikealla ja vasemmalla, paljon kaappeja = näennäisesti paljon rikkoutuneita elementtejä.
 
Hartke-opetuslapset ovat myöskin vakuuttuneita että alumiini kartiomateriaalina tuo jotain maagista soundiin...
 
Oma kokemus on että Hartken elementti kestää sen minkä mikä muu elementtikin, ei huonompi, ei parempi.
 
Gamma ja Kappa ovat Eminencen malleja, ei Celestionin ;).
 
Eminencen hyvä puoli hyvän hinta/laatu suhteen lisäksi on T/S speksien julkisuus (tosin Celestionkin taitaa nykyään ilmoittaa ne), WinISD:llä sovittaminen kaappiin kuin kaappiin on helppoa.
 
T:Samuli
 
Tympee Huttunen
18.10.2011 06:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse luulen, että päätteen kyykkääminen on kohtalokkaampaa alumiinikartiolle. En usko noiden kestävän juuri laisinkaan sitä "lepatusta" minkä liian kovaa soitettu liian pieni nuppi voi saada aikaan. Itse olen myös nähnyt, kun kartiosta lentää lastuja.
Pauli Lappalainen
18.10.2011 09:08:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alumiinin ja monien muidenkin metallien ominaisuus on väsyminen.
 
Joillakin metalleilla ainevahvuudella suhteessa rasitukseen päästään tilanteeseen jossa hajoamista ei tapahdu vaikka kuinka nitkuttaisi, mutta alumiini on siinä mielessä viheliäinen, että se ratkeaa jossain vaiheessa riippumatta ainevahvuudesta ja rasituksen suuruudesta. Mitä kovemmin kuormitat sen nopeammin repeää mutta joskus se kuitenkin sen tekee.
 
Hartkella on korjauspolitiikka vuosien varrella näköjään muuttunut, aikoinan korjauselementtiä ei saanut ellei toimittanut rikkinäistä vaihdossa. Jos uusi kaikki 4x10" komeron elementit niin se maksoi hiukan enemmän kuin uusi kapistus.
 
himppe
21.10.2011 19:15:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihenisk: Itseasiassa kävin kysymässä elementtien hintoja liikkeestä josta kaapin ostin. 120 e kpl alkuperäinen
 
Saksalaisesta verkkokaupasta saat saman elementin melkein puolet halvemmalla:
http://www.thomann.de/fi/hartke_10_ersatzlautsprecher.htm
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «