Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rinnakkaiskompressointi
1
rintapek
15.10.2011 15:21:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime treeneissä oli sen verran leppoisaa, että meikäläiselle jäi aikaa ns ruuvaillakin hieman (poikkeuksellista!), joten mä päätin kokeilla tota.
Tuplasin laulukanavat ja laitoin kompurat. Sit siinä soiton lomassa pikkuhiljaa ruuvailin ja kysyin kundeilta, et meniko paremmaksi vai paskemmaksi. Sit taas ruuvailin vähän kerrallaan lisää. Eipä noi kundit missään vaiheessa osannu kommentoida, et tuliko parempi vai paskempi, kun mä tein noit muutoksia pikkuhiljaa. Ja sit korva pikkuhiljaa kans tottuu.
 
Mut sit kun oltiin vissiin parisen tuntia soiteltu, niin mä löin noi tuplauskanavat mykäksi. Kundi kysyivät välittömästi, et mihin laulut katos? Mä vastasin, et kyl ne laulut siin edelleen on, mä vaan mykistin lyttyynrutatut tuplat pois.
Jonka jälkeen kundit kysyivät, et ollaanko me oikeesti tähän asti vedetty näin aneemisilla laulusaundeilla?
 
Lie liian aikaista sanoa, mut minust tuntuu, et laulujen tuplaus ja rinnankompurointi tais tulla stressiklubille jäädäkseen. Ei välttämättä ole kaikkien juttu, mut jotain tontyyppistä stressiklubin vokaalit ilmeisesti on ollu vailla.
 
One kind of music only - the good kind
NeliX4
15.10.2011 17:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Whoo! Melkein puolet lyttäyksestä teen Nyyjorkilla ;)
 
humppahanuristi
19.10.2011 18:35:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Viime treeneissä oli sen verran leppoisaa, että meikäläiselle jäi aikaa ns ruuvaillakin hieman (poikkeuksellista!), joten mä päätin kokeilla tota.
Tuplasin laulukanavat ja laitoin kompurat. Sit siinä soiton lomassa pikkuhiljaa ruuvailin ja kysyin kundeilta, et meniko paremmaksi vai paskemmaksi. Sit taas ruuvailin vähän kerrallaan lisää. Eipä noi kundit missään vaiheessa osannu kommentoida, et tuliko parempi vai paskempi, kun mä tein noit muutoksia pikkuhiljaa. Ja sit korva pikkuhiljaa kans tottuu.
 
Mut sit kun oltiin vissiin parisen tuntia soiteltu, niin mä löin noi tuplauskanavat mykäksi. Kundi kysyivät välittömästi, et mihin laulut katos? Mä vastasin, et kyl ne laulut siin edelleen on, mä vaan mykistin lyttyynrutatut tuplat pois.
Jonka jälkeen kundit kysyivät, et ollaanko me oikeesti tähän asti vedetty näin aneemisilla laulusaundeilla?
 
Lie liian aikaista sanoa, mut minust tuntuu, et laulujen tuplaus ja rinnankompurointi tais tulla stressiklubille jäädäkseen. Ei välttämättä ole kaikkien juttu, mut jotain tontyyppistä stressiklubin vokaalit ilmeisesti on ollu vailla.

 
digimikserikös teillä oli käytössä?
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
rintapek
19.10.2011 19:01:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: digimikserikös teillä oli käytössä?
 
Eiku MixWizardi.
 
One kind of music only - the good kind
LHU
19.10.2011 19:42:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensähän toi tehdään juuri toistepäin, eli kompressoimaton soundi on kuuntelussa kiertojen välttämiseksi, IEM-asiat sit tietty erikseen tapauskohtaisesti.
 
rintapek
19.10.2011 20:33:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Yleensähän toi tehdään juuri toistepäin, eli kompressoimaton soundi on kuuntelussa kiertojen välttämiseksi, IEM-asiat sit tietty erikseen tapauskohtaisesti.
 
Jep. Jos tossa kompuran laittaa insertin kautta, niin sitä ei saa pre- auxeihin avaamatta tiskiä.
Mä vedin "splitin" directoutista kompuraan ja kompurasta kakkoskanavan linjaan. Tos voi sit pistää kuunteluun kumpaa tahtoo.
 
One kind of music only - the good kind
humppahanuristi
20.10.2011 10:10:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Jep. Jos tossa kompuran laittaa insertin kautta, niin sitä ei saa pre- auxeihin avaamatta tiskiä.
Mä vedin "splitin" directoutista kompuraan ja kompurasta kakkoskanavan linjaan. Tos voi sit pistää kuunteluun kumpaa tahtoo.

 
Eikös sen voisi vetää auxien kauttakin, jos niitä vaan vapaana on?
Mikä kompura?
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
rintapek
20.10.2011 11:09:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Eikös sen voisi vetää auxien kauttakin, jos niitä vaan vapaana on?
Mikä kompura?

 
Kait ton voi toteuttaa miten parhaaksi tahtoo. Mut mulla neljä auxia menee nappimonitoreille, yksi efektille ja kuudes on varattu auxsubille.
On neljä tuplattua laulukanavaa, akkari, haittari, basso, sähkis, sähköpannut ja apumikseri, mis on kuulutusmikit ja taukosoitin. Eli joka ränni on käytössä. Miten noi mikserit voikin käydä noin pieniksi?
Tällä hetkellä kompurana on testipenkissä SM OC8, jonka ostin puolisen vuotta sitten "Sulovilleeninä", kun halvalla sain. 8 kanavaa optista kompuraa vissiin 15E/kanava. Vehje on halpis ja simplex. Siin ei just säätöjä ole, vaan toimii vahän samaan tapaan kuin nää Jammun pikkutiskien sisäänleivotut yhden potikan kompurat. Eli se joko hommassa toimii tai sit jättää pois signaalitieltä. Tos rinnankompuroinnissa tuntuu nimenomaan toimivan. Minust tos on aika makee saundi, vähän erilainen. Neljä kanavaa vokaaleille, yks akkarille ja yks bassolle. Kaks jää tyhjäksi, koska masterissa tolla ei välttis tee mitään, enkä mä masteriin niin kompuraa kaipaakaan.
 
One kind of music only - the good kind
rintapek
22.10.2011 18:33:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän näis meikäläisen organoleptisissä kokeiluissa mikään koskaan kumminkaan mene niinko Strömsöössä. Tos viime reeneissä jatkoin testailuja ja onnistuin luomaan vaihevirheen. Melko mielenkiintoista saundia. Kun tos Allussa ei o kanavakohtaista vaiheenkääntöä, ni pitänee vissiin varoiksi kolvata muutama piuha ristiin. Kunhan ehtii, jaksaa, viittii ja muistaa. Ja sit unohtaa merkata ne piuhat ja joskus hätäpäissään käyttää väärässä paikassa ja sit ihmettelee, et mitä tapahtui...
 
One kind of music only - the good kind
s151669
22.10.2011 21:52:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa ennemmin tuollainen, sen voi korkeintaan hukata :)
http://www.thomann.de/fi/neutrik_na_3fm.htm
 
Antikitarasankari
LHU
22.10.2011 22:23:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Ja sit unohtaa merkata ne piuhat ja joskus hätäpäissään käyttää väärässä paikassa ja sit ihmettelee, et mitä tapahtui...
 
Jätät sen piuhan max 10cm pitkäksi ja merkkaat sen dymolla tai tussilla tai ihan millä vaan. Ja zymbolihan on Ø, ei tuu sitten niitä yllätyksiä.
 
Toi melkein kymppi vaiheenkääntöpalasta on ainakin mun mielestä kiristykseen verrata pyyntö.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «