Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: biisivinkkejä kitaraoppilaille?
1 2 3 4
CaptainC
12.10.2011 13:08:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, heitä tähän ketjuun ehdotuksia hyvistä "opetusbiiseistä".
 
Kitaransoitonopettajana mua kiinnostaa kaikentasoiset ideat ja etenkin näkemykset opetuskäyttöön soveltuvasta modernimmasta musiikista (1990-).
 
Oma tietämykseni "kitaramusiikista" loppuu suunnilleen Metallican Black Albumiin :D Auttakaa oppilasparkojani..
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Krice
12.10.2011 13:29:48 (muokattu 12.10.2011 13:32:58)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: Oma tietämykseni "kitaramusiikista" loppuu suunnilleen Metallican Black Albumiin :D
 
Kannattaisiko vähän laajentaa tietämystä jos opettaa soittamista?
 
Toisekseen miksi musiikin pitää olla 1990-? Varsinkin kun sen jälkeen nimenomaan raskaassa musiikissa alkoi alamäki.
 
CaptainC
12.10.2011 13:42:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kannattaisiko vähän laajentaa tietämystä jos opettaa soittamista?
 
Toisekseen miksi musiikin pitää olla 1990-? Varsinkin kun sen jälkeen nimenomaan raskaassa musiikissa alkoi alamäki.

 
Jep, ja sitä tässä olen juuri tekemässä - joskin olen sitä mieltä, että opettaakseen musaa ei tarvitse tuntea kaikkea maailmassa tehtyä. Oma opetustyöni perustuu hyvin vähän "biisien" soitattamiseen, enemmänkin mulla on musiikin rakennuspalikat-tyylinen meininki. Mutta olisihan se mukavaa saada muutakin, kuin itse tehtyä materiaalia oppitunneille.
 
Kaikki musavinkit käyvät, mutta tunnen paremmin musan ennen vuotta 1990. Siksi rajaus. Alamäestä voi olla kyllä aika montaa mieltä ja varmasti ollaan...
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Karipiirto
12.10.2011 14:02:09 (muokattu 12.10.2011 14:13:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kannattaisiko vähän laajentaa tietämystä jos opettaa soittamista?
 
Toisekseen miksi musiikin pitää olla 1990-? Varsinkin kun sen jälkeen nimenomaan raskaassa musiikissa alkoi alamäki.

 
Jos on kovin nuoria oppilaita, niin varmaankin haluavat opetella vähän tuoreempaa matskua vaikka kieltämättä the Beatles voikin olla arvokasta oppimisen kannalta. Ja tuo alamäkikin on aika subjektiivinen näkemys. Ei nyt viitsitä viedä ketjua vänkäämiseksi siitä, milloin musa lakkasi olemasta hyvää. ;)
 
Edit. Aloittajalle vielä että minkämoisia oppilaita sulla on? Ikä, musiikkimaku, yms. Tavoitteet oppilaan kanssa olisi ainakin syytä käydä aluksi läpi jotenkin niin helpottais varmaan aikalailla työsarkaa siinä, millaista materiaalia lähdetään tutkailemaan.
 
"My name is Beethoven motherf***er, maybe you've heard of me!!"
Krice
12.10.2011 16:35:09 (muokattu 12.10.2011 16:36:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karipiirto: Jos on kovin nuoria oppilaita, niin varmaankin haluavat opetella vähän tuoreempaa matskua
 
Minusta opettamisen pitäisi perustua hyviin oppimistekniikoihin eikä siihen mitä kakarat haluaa soitella. Tottakai ne haluaa vääntää jotain Staminaa huonolla tekniikalla ja särönappi täysillä. Itse en edes käyttäisi musiikkia, vaan ensin katsoisin tekniikkaa, sitten 1234-treeniä jne. Itse olisin myös halunnut sitä silloin vielä tietämättä, että minulle olisi opetettu musiikin teoriaa vaikka väkisin.
 
Coran
12.10.2011 16:39:36 (muokattu 12.10.2011 16:43:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Itse en edes käyttäisi musiikkia, vaan ensin katsoisin tekniikkaa, sitten 1234-treeniä jne. Itse olisin myös halunnut sitä silloin vielä tietämättä, että minulle olisi opetettu musiikin teoriaa vaikka väkisin.
 
Kyllä ne oppilaat katoaa aika äkkiä, jos mennään liian teoria- tai tekniikkakeskeisiksi. Näitäkin asioita voi onneksi opettaa tuttujen biisien avulla. Aloittajalle sanoisin, että kannattaa vaan rohkeasti kysyä oppilaiden omia suosikkeja, jos aikaa ja halua panostaa riittää niin pyytää vaikka levyjä lainaan tai käydä itse niitä kirjastosta hakemassa. Eiköhän sillä tavoin itsekin törmää vaikka minkämoiseen jännittävään musiikkiin :)
 
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
oiva tumpeloinen
12.10.2011 16:44:19 (muokattu 12.10.2011 16:47:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä, jos tekisit sen verran pohjatyötä oppilaiden kanssa, ja kysyisit, mitä ne haluaa oppia soittamaan? Ei tarvitse välttämättä olla tietty biisi, voi olla vaikka joku bändi, miltä haluaa oppia jotain. Jos otetaan kentäksi bändin tuotokset tietyn biisin sijaan, jää opettajallekin vähän varaa valita sen mukaan, mitä voisi pitää hyvänä esimerkkinä jostain ilmiöstä.
 
Mun vanha bändikaveri opetti tuolla metodilla, ja ainakin mun mielestä se on aika kiva tyyli. Oppilaat noin keskimäärin pysyy paljon motivoituneempina, kun saavat soittaa itselleen mieluista musiikkia.
 
Krice: Minusta opettamisen pitäisi perustua hyviin oppimistekniikoihin eikä siihen mitä kakarat haluaa soitella. Tottakai ne haluaa vääntää jotain Staminaa huonolla tekniikalla ja särönappi täysillä. Itse en edes käyttäisi musiikkia, vaan ensin katsoisin tekniikkaa, sitten 1234-treeniä jne. Itse olisin myös halunnut sitä silloin vielä tietämättä, että minulle olisi opetettu musiikin teoriaa vaikka väkisin.
 
Juuri tuo tietämättä jätetty juttu saattaa olla syy, miksi vielä soitat. Jos nuoret sankarit halutaan väkisin istuttaa tiettyyn muottiin, niiltä loppuu todella nopeasti innostus touhuun. On paljon tarinoita, missä ei olekaan enää jaksettu kääntää kuukausitolkulla pianon kanssa jotain Myrskyluodon Maijaa kaikkine hienouksineen.
 
Toki omasta mielestäni, kuten jo aiemmin tuossa koitin tuoda ilmi, niistä opetettavista biiseistä pitäisi löytää joku juju, minkä voi opettaa siinä sivussa. Se voi olla teoriaa (esim. tietty skaala tietyssä kohdassa) tai tekniikkaa.
Jucciz
12.10.2011 16:49:54 (muokattu 12.10.2011 16:55:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää pyrin samoin mahdollisimman oppilaslähtöiseen opetustyyliin: toki jemmassa on aina muutamia eri tyylisiä biisejä, joita voidaan lähteä kahlaamaan, mikäli oppilas ei itse keksi soitettavaa. Kuitenkin jokaisen oppilaan kanssa olen alusta asti tehnyt selväksi (ja muistutan siitä myös aika ajoin), että on loistojtuttu, jos oppilas itse keksii kappaleita, joita sitten tunnilla käydään. Tekniikka- ja teoriapuolen asioita kun löytyy jokaisesta biisistä (ja niistä voi sitten tarvittaessa keksiä aasinsiltoja...) - tulevatpahan siinä sivussa mukavasti käsitellyiksi itselle kivojen kappaleiden lomassa.
 
90-lukulaista ja uudempaa riffittelyä/komppailua/sooloilua varten voisi kokeilla esim. jotain Foo Fighters:in, Hellacopters:in, Extremen, Faith No Moren, Nirvanan tai vaikkapa Red Hot Chili Peppers:in biisejä. Ihan vaan muutaman esimerkin keksiäkseni.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
CaptainC
12.10.2011 20:48:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne jotka ovat enemmän opetustyötä teinien kanssa tehneet niin tietävät, että ei niistä saa yleensä esim. biisitoiveita ulos rautakangellakaan. "Ihan mitä vaan joo jotain metallii vaikka" on yleensä tarkin.
 
Mä opetan Krice siis nimenomaan tyyliin asennot, tekniikka, teoria + miksi teoriaa, musiikin rakenteet kitaralla, "miksi pitää oppia tämä juttu ja tämä ja mihin oppimaasi voit käyttää" ja kaikki biisit on vain mausteena. Mutta oon nyt "vähän" laiminlyönyt uusien matskujen etsimisen (en jaksa kuunnella nykymusaa tai ylipäätään kevyttä musaa juurikaan vapaa-aikana) ja siksi kyselen vinkkejä.
 
Foo F oli hyvä idea, RHCP:n kitarajutut on usein aika erikoisia - ehkä joku idiomaattisempi matsku olis palkitsevampaa.
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Ianuarius
12.10.2011 21:04:36 (muokattu 12.10.2011 21:07:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*** kevyempää:
My Chemical Romance - Dead!
Green Day - Basket Case
The Darkness - Love Is Only A Feeling
Aerosmith - Eat The Rich
3 Doors Down - Going Down In Flames
Poets Of The Fall - Lift
Fall Out Boy - This Ain't A Scene, It's An Arms Race
Chickenfoot - My Kinda Girl
Mark Knopfler - What It Is
Buckcherry - Lit Up (myös sliden opettamiseen)
Paul Gilbert - Space Ship One (vähän haastavampaa)
 
*** raskahampaa:
Megadeth - High Speed Dirt
Iron Maiden - Rainmaker
Rise Against - Injection
Edguy - Asylum
Viikate - Pohjoista Viljaa
Von Hertzen Brothers - Let Thy Will Be Done
Billy Talent - Fallen Leaves
Nickelback - Just To Get High
Pantera - Cowboys From Hell
Sonata Arctica - Flag In the Ground
Nightwish - Wishmaster
(ja hauskempiin vireisiin:)
Children of Bodom - Towards Dead End
Diablo - Lovedivided
 
Samoilta bändeiltä löytyy varmaan muutaki matskua. :)
 
Mitä ite oon teinien kanssa ollu tekemisissä, niin ne kyllä suurimmaksi osaksi alottaa soittamisen just siksi, että ne haluaa osata vetää jotku tietyt biisit tai jonku bändin musaa noin yleisestiottaen. Joskus harvoin tulee sellasia tuppisuita vastaan.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Jucciz
12.10.2011 21:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää oon soitattanu parilla oppilaalla Megadethin Symphony of Destructionia. Sooloon ei olla menty vielä, mutta muilta osin riffit ja kappaleen rakenne on kyllä saatu hanskaan.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Coran
12.10.2011 23:11:35 (muokattu 12.10.2011 23:14:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RHCP:tä voisi käyttää esimerkkinä noista eri aiheiden opettelusta biiseittäin:
 
Californication - helppo riffi ja perusssointuja, aloittelijaystävällinen soolo
 
I Could Have Lied - samaa juttua, pikkuisen haastavampaa sooloilua
 
Dani California - rytmikästä komppausta sekä perus- että voimasoinnuilla, hammer-on ja pull-of riffiä, soolo varioi samaa kuviota mukavasti
 
Can't Stop - funk-komppaus, tässä tapauksessa miten soittaa perkussiivisesti niin että yksi kieli soi, muut eivät
 
Under the Bridge - sointupohjaista sormisoittoa alussa, säkeistöissä Hendrix-henkistä sointukomppailua filleineen
 
--
 
Ylipäänsä suosittelen sellaisia biisejä, mistä löytyy sekä rokkausta että himmailevampia osia. Esimerkiksi Kansasin Carry On Wayward Sonissa on rytmikästä ja tiukkaa riffittelyä, mutta myös sointunäppäilyä, samoin kuin vaikkapa Alice Cooperin Poisonissa ja Rushin Limelightissa. Okei, vähän vanhempia biisejä, mutta silti :)
 
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
Arkka
12.10.2011 23:27:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: Ne jotka ovat enemmän opetustyötä teinien kanssa tehneet niin tietävät, että ei niistä saa yleensä esim. biisitoiveita ulos rautakangellakaan. "Ihan mitä vaan joo jotain metallii vaikka" on yleensä tarkin.
 
Tein yhden teinin kanssa joskus niin, että pyysin sitä lainaamaan mulle levyjä ja sit niiltä blokkailin vaikeustasoltaan sopivia juttuja. Tietty jos on illat oppilaita täynnä ni voi olla melko työlästä, mutta ite ku opetin harvakseltaan ja aikaa oli ni se toimi.
 
Aalimupina
12.10.2011 23:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CaptainC: Ne jotka ovat enemmän opetustyötä teinien kanssa tehneet niin tietävät, että ei niistä saa yleensä esim. biisitoiveita ulos rautakangellakaan. "Ihan mitä vaan joo jotain metallii vaikka" on yleensä tarkin.
 
Mä opetan Krice siis nimenomaan tyyliin asennot, tekniikka, teoria + miksi teoriaa, musiikin rakenteet kitaralla, "miksi pitää oppia tämä juttu ja tämä ja mihin oppimaasi voit käyttää" ja kaikki biisit on vain mausteena. Mutta oon nyt "vähän" laiminlyönyt uusien matskujen etsimisen (en jaksa kuunnella nykymusaa tai ylipäätään kevyttä musaa juurikaan vapaa-aikana) ja siksi kyselen vinkkejä.

 
Oonkohan mä jotenkin liian humaani, kun yritän biisien kautta opettaa niitä teoreettisia juttuja, jottei asioista tulisi liian teoreettista.
 
Arkka
13.10.2011 00:06:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aalimupina: Oonkohan mä jotenkin liian humaani, kun yritän biisien kautta opettaa niitä teoreettisia juttuja, jottei asioista tulisi liian teoreettista.
 
No näinhän se kuuluu tehdä jos opettaa musiikkia, eikä (pelkästään) matematiikkaa. Eli vaikka pitäis teoriapainotteistakin settiä, on hyvä ainakin perustella kaikki käytännön esimerkein. Sama pätee tekniikkaharjotuksiin.
 
blastoff
13.10.2011 00:12:54 (muokattu 13.10.2011 00:15:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon opetushommia jonkun verran tehneenä pyytänyt yleensä aina uusia oppilaita kirjoittamaan minulle paperille jonkinlaisen listan omista suosikkibändeistään ja kappaleista, joita mahdollisesti haluaisi oppia ("mitä pidempi lista, sen parempi"). Tolleen saa yleensä aika hyvän yleiskuvan siitä, mihin suuntaan niitä tunteja kannattaa lähteä kehittämään.
 
Metal Jewel
13.10.2011 10:47:11 (muokattu 13.10.2011 11:18:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: *** kevyempää:
My Chemical Romance - Dead!
Green Day - Basket Case
The Darkness - Love Is Only A Feeling
Aerosmith - Eat The Rich
3 Doors Down - Going Down In Flames
Poets Of The Fall - Lift
Fall Out Boy - This Ain't A Scene, It's An Arms Race
Chickenfoot - My Kinda Girl
Mark Knopfler - What It Is
Buckcherry - Lit Up (myös sliden opettamiseen)
Paul Gilbert - Space Ship One (vähän haastavampaa)
 
*** raskahampaa:
Megadeth - High Speed Dirt
Iron Maiden - Rainmaker
Rise Against - Injection
Edguy - Asylum
Viikate - Pohjoista Viljaa
Von Hertzen Brothers - Let Thy Will Be Done
Billy Talent - Fallen Leaves
Nickelback - Just To Get High
Pantera - Cowboys From Hell
Sonata Arctica - Flag In the Ground
Nightwish - Wishmaster
(ja hauskempiin vireisiin:)
Children of Bodom - Towards Dead End
Diablo - Lovedivided

 
En kyllä ymmärrä näitä listoja mihin heitetään liuta älyttömän tunnettuja nimiä ja oikeastaan kaikki tuon tavanomaisen, peruskauran puolelta. Miksi ihmeessä penskoille pitää opettaa juuri sellaista mitä he kuulevat muutenkin? En voi vain käsittää miksi kangistutaan aina noihin samoin kaavoihin. Se tekee tulevaisuudenkin musiikista kovin yksipuolista. Luulen sitä paitsi, että ketjun aloittaja kyllä tälläiset maailmanlaajuiset megahitit kuten Basket case ja Cowboys from hell tietää...
Äärimmäisen metallinkin puoleltakin piti heittää pelkkä Diablo ja CoB =D.
Jos opettaa musiikkia, pitää minusta opettaa muutakin kuin pelkkää mainstreamia, koska usein se monella tavalla mitattuna laadukkain musiikki löytyy undergroundin puolelta. Lisäksi vähemmän tunnetumpi materiaali tuo penskojen soittamiseen enemmän monipuolisuutta. Oikein ärsyttää kun on nuorisoa, jotka kuuntelevat pelkkää Nightwishiä ja siinä on sitten heidän mielestään raskaamman musiikin päätepiste. Kaikki tietysti tavallaan...
 
Ihan näin esimerkkinä, black metalista löytyy hirveä liuta helppoja ja kivan kuuloisia, melodisia riffejä, jotka eivät ole ollenkaan vaikeita soitttaa. Löytyy paljon hitaita ja simppeleitä taustamelodiota. Löytyy sointuja, jotka eivät ole niin hirveän tavanomaisia, vaan rikkovat rajoja. Löytyy paljon tremolopikkausta, joka sekin on helppoa sen jälkeen kun plektran asento kädessä on selvä ja kaiken lisäksi hauskaa pienelle penskalle, kun tuntee soittavansa nopeasti ja rohkaisee näin syventymään enemmän kitaransoittoon. Kaikin puolin yleensä hyvä vaihtoehto opetella vaikka jotain Watainin tai Dissectionion biisejä esim., koska niissä ei tarvitse olla teknisesti mikään Tolkki soittaakseen niitä vaan pärjää ihan
perustaidoilla.
 
Ja 90-luvun jälkeen ei minusta ainakaan underground piireissä alkanut alamäki. Ei enää tyydytty soittamaan sitä tavanomaista kuraa mitä soitettiin 70-luvulla ja 80-luvulla esim. vaan keksittiin koko ajan uusia innovaatioita joista sitten kehitettiin edelleen uusia innovaatioita. Minusta ainakin tuo 80-luvun ja 70-luvun raskas musiikki on sitä samaa kauraa koko ajan, siinä ei ole tarpeeksi vaihtelua, kaikki bändit kuulostavat samalta. En sitä kiellä etteikö nuo vanhemmat bändit olisi toki olleet niitä, joiden ansiosta nykyään on edes olemassa sellainen kuin raskas musiikki, mutta kyllä nykyään on todella kovia bändejä toiminnassa, pitää vain hieman urkkia pintaa syvemmälle eikä tyytyä siihen mitä sattuu kuulemaan. Esimerkiksi Suomessa nuo tunnetummat metallibändit ovat pääosin aivan hirveätä kuraa, mutta vähemmän tunnettuja ja kovia bändejä on esim. Mikseri aivan täynnä.
 
Joka tapauksessa kannattaa perehtyä aivan kaikkeen kitaralla soitettavaan musiikkiin, eikä pelkästään siihen yhteen kategoriaan eli mainstreamiin. Sanon noita tiettyjä bändejä kuten vaikka Nickelbackia mainstreamiksi, koska se nimenomaan on sellaista puuroa mitä tulee jostain radio rockilta 24/7...
 
Ianuarius
13.10.2011 11:18:28 (muokattu 13.10.2011 11:24:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ihan turha alkaa repiin pelihousujaan. Sellasia biisejä on helpompi opettaa, jotka oppilas luultavasti jo tietää. Jos sulla on parempia ehotuksia, niin anna palaa. Ite kuitenki näkisin asian niin, että kitaratunnilla opetellaan soittamaan, eikä tutustuta kaikkiin toinen toistaan puistattavampiin underground-bassokielenraiskausbändeihin. ;D Ei kitaraopet siis opeta "musaa" vaan kitaran soittoa. Sä voit sille yläastees musaopelle riehua tästä asiasta sit niin paljon ku haluat, jos se kerran vaan opettaa Mozarttia ja Beethovenia (l. mainstreamia).
 
Ite en oo mitään äärihewiä kuunnellu, niin en oikein voi sellasia listata. Tyhjä siitä on meikän tisseille alkaa hyppiin. Listaa ite mitä haluat.
 
Plus, aloittaja sanoi:
Oma tietämykseni "kitaramusiikista" loppuu suunnilleen Metallican Black Albumiin
 
Jos sinä tiedät jotain bändejä, se ei tarkoita että kaikki muut koko maailmassa tietää ne kanssa. Jos aloittaja jotain sanoo, niin luotan kyllä siihen. Korjatkoon sitten itseään, jos kerran oli väärässä.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
elsewhere
13.10.2011 11:54:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitaraopettajat opettaisivat enemmän musiikkia yleensä ja vähemmän kitaransoittoa, olisi maailmassa luultavasti vähemmän tylsää kitarointia. Sehän se opettajan tehtävä on! Näyttää mikä kaikki on mahdollista ja miten kaikkea voi tehdä, avata uusia näkökulmia asioihin ja opettaa samalla perustekniikat. Kuka tahansa voi ostaa Squierin ja 15w kotisoittomarsun ja hinkata levyn tahtiin muutaman vuoden kunnes se Pantera kuulostaa olevan vähän sinne päin, mutta ei musiikissa ole siitä kysymys lainkaan.
 
Ei mulla muuta.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Ianuarius
13.10.2011 12:07:35 (muokattu 13.10.2011 12:35:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli oppilaat tulee kitaratunneille vaan oppimaan uutta musiikkia? Eihän ne muuten sinne tulis, jos ne kerran voi ihan iisisti oppii ne soittohommat kotonakin. Tai jos ne ei vaan tiedä sitä. Kannattaa varmaan ens kerrala sanoo kaikile oppilaille: "Menkää kotiinne, kyllä te nää jutut opitte ilman opastustaki. Tai voidaan me kuunnella vähän levyjä, jos kiinnostaa. Mulla ois tässä jostain Euromarketin 10 levyä 10 eurolla korista jotain todella eriskumallista shittii. Katellaan vähän mitä kaikkea jännää tästä löytyy."
 
Kyllä ne oppilaat varmaan aika nopeesti kaikkoaa siinäki tapauksessa, että aletaan soitella siellä jotain earth wind fireä ja tiibetiläisen kurkkulaulun sovituksia kuudella kielellä. Ei tietenkään haittaa mainita, että noitaki voi tutkailla, jos kiinnostusta riittää, mutta paskat ne teinit niitä jaksa soitella. :D
 
EDIT: Kyllä sitä sun mielestä tylsää kitaramusaa (kyllä, sekin on mielipide) tulee aina maailmassa olemaan yllin kyllin. Samoin sitä mielenkiintoista kitaramusaa. Sitä ei vaan soiteta radiossa pakkotoistolla, ku suurin osa ihmisistä vaihtaa kanavaa ku sellasta alkaa tuleen.
 
Ihmiset on erilaisia. Jos mulla ois kitaraope, joka alkais väkisin tunkeen mun kurkusta alas jotain blyysjuttuja ku haluan soitella Troopperia, niin ei siitä kyllä tulis sanalla sanoen helvettiäkään.
 
Ne ihmiset, jotka haluavat tehdä mielenkiintoista kitaramusaa, niin löytävät siihen kyllä keinot. Se mainstream-kitarointi ei vähene sillä, että ihmisiä koetetaan väkisin muuttaa. Se nyt on ajatuksenakin ihan lapsellista. Ei tupakoijatkaan lopeta tupakoimista, jos niille alkaa huutaan, että ette te saa polttaa.
 
Mielenkiinto musiikin luomiseen tulee sisältä. EI ULKOA! Jos haluaa tehä mainstream-kitaramusaa, niin sitten sitä tekee. Ja kansa ostaa! Jos haluaa tehä jotain jazz-hissutteiluita tms. niin sitten sitä tekee niitä... ja yleisökin varmasti löytyy. Kyllä se mielenkiinto siihen musaan kuitenki tulee jostain aaaaaaivan muualta kuin kitaratunneilta.
 
Tietysti jossain poikkeustapauksessa voi käydä niin, että kitaraope on jotain biisiä soitellu ja oppilas hokaaki että hei toihan on hyvän kuulonen. Se innostus voi kuitenkin tulla ihan mistä tahansa... tai olla tulematta. Ite tiedän soittotekniikoita ja tyylejä aika paljon ja mitään bluesia tai slidejuttuja (esimerkiksi) en vaan näe että haluaisin ikinä soittaa.
 
Ois kiva kuulla Juccizenki näkemys asiaan. :D
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «