Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satulauran syvyys
1
msalmela
06.10.2011 14:12:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Olen tekemässä ensimmäistäni sähkökitaran kaulaa ja kyselisin miten mitoittaa satulauran syvyys. Kuinka paljon kannattaa jättää otelaudan ja nauhaurien väliin? Olen hankkinut Graph Techin satulan ja nauhoiksi Dunlopin 6100. Olisiko jotain pari milliä, eli nauhan korkeus plus vähän siihen?
 
.mika
 
Juzzu
06.10.2011 14:59:16 (muokattu 06.10.2011 15:00:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalmela: Olen tekemässä ensimmäistäni sähkökitaran kaulaa ja kyselisin miten mitoittaa satulauran syvyys.
 
Satulauran syvyys on hyvä kun kieltä 3. välistä painamalla kielen ja 1. nauhan väliin ei mahdu kahta happiatomia, mutta kieli soi hyvin.
 
E: Siis soi hyvin tuossa välissä, se lyhyt pätkä. Pitää nyt kaik varmistaa, ettei tule syytteitä myöhemmin ;-D
 
Old Joe
06.10.2011 23:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Satulauran syvyys on hyvä kun kieltä 3. välistä painamalla kielen ja 1. nauhan väliin ei mahdu kahta happiatomia, mutta kieli soi hyvin.
 
E: Siis soi hyvin tuossa välissä, se lyhyt pätkä. Pitää nyt kaik varmistaa, ettei tule syytteitä myöhemmin ;-D

 
Tuo on varsin hyvältä kuulostava ohje, kun vain varmistaa että kaula on todella suora.
Tarkemmin ajatellen, ei edes kaulan suoruus vaikuta tuon ohjeen pätemiseen, silloin on vain työstettävä tuo virhe muulla tavoin.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
ReBeat
06.10.2011 23:36:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulauran syvyydet sinänsä pitää olla sellaset, että punotut kielet uppoaa 60% ja plainit kielet 80-90%.
 
Tuolla se sanotaan: http://www.youtube.com/watch?v=daAs … D7A&feature=player_detailpage#t=43s
 
basisti1971
07.10.2011 09:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Itsellä punotut kielet halkaisijan puoleenväliin, punomattomat syvemmälle, jopa halkaisijan syvyyteen. Hinaustouvit >.135 alle puolenvälin
 
Otelaudasta otan korkeuden 1 & 2 nauhaa hyväksikäyttäen lyhyellä piirtimellä.
 
T:Samuli
 
varakeef
08.10.2011 21:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fysiikan perusteet kertovat, että se kanjoni voi olla aivan kuinka syvä tahansa - ainoa millä on merkitystä on sen leveys ja muoto niiltä kohdin missä kieli sen päällä lepää ja kuinka paljon kanjonin pohja on ensimmäistä nauhaa korkeammalla.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kumiankka
09.10.2011 08:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.stewmac.com/freeinfo/Nuts,_saddles.html
 
tuolla oli jotain ohjeita, jos lontoon murre taittuu
 
mhelin
09.10.2011 11:32:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Graphtecin TUSQ satulan ohjeeseen on präntätty oikein kuvan kanssa että toinen nauha alas painettuna kielen ja ensimmäisen nauhan välien pitäsi olla
 
LOW E = .010" gap (0.25 mm)
HIGH E = .006" gap (0.15mm)
 
Tiedä sitten millä noin pieniä välejä voi mitata käytännössä, jonkinlaisella rakotulkilla joo mutta onko niitä olemassa just noille mitoille.
 
okabass
09.10.2011 12:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Graphtecin TUSQ satulan ohjeeseen on präntätty oikein kuvan kanssa että toinen nauha alas painettuna kielen ja ensimmäisen nauhan välien pitäsi olla
 
LOW E = .010" gap (0.25 mm)
HIGH E = .006" gap (0.15mm)
 
Tiedä sitten millä noin pieniä välejä voi mitata käytännössä, jonkinlaisella rakotulkilla joo mutta onko niitä olemassa just noille mitoille.

 
Esim. Kopiopaperi näyttäisi olevan 0,10 mm. Tai sitten:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvik … ttorityokalut/rakotulkki-004-100mm/
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Zinpula
09.10.2011 12:46:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: ...
Tiedä sitten millä noin pieniä välejä voi mitata käytännössä, jonkinlaisella rakotulkilla joo mutta onko niitä olemassa just noille mitoille.

 
vaikka tosta http://www.storm-motor.fi/mp-tarvik … ttorityokalut/rakotulkki-004-100mm/
 
normi rautakaupasta saa 5 sadasosan mm välein olevia tulkkeja.
 
mhelin
09.10.2011 18:55:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zinpula: vaikka tosta http://www.storm-motor.fi/mp-tarvik … ttorityokalut/rakotulkki-004-100mm/
 
normi rautakaupasta saa 5 sadasosan mm välein olevia tulkkeja.

 
Joo näköjään Biltemastakin alle kolmen euron:
 
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … i=16849.htm&tuote=16849&ryhmaid=141
 
darrell
12.10.2011 10:51:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole käyttänyt rakotulkkia, enkä käytä, vaan tuolla happiatomimenetelmällä tulee parempi.
 
Kun painaa kieltä 2. tai 3. nauhalta (maku- ja/tai tatsiasia), niin kevyesti napauttamalla sitä lyhyttä kielenpätkää satulan ja 3. nauhan välissä pitää kuulua 'naps' kun pätkä osuu 1. tai 2. nauhaan. Jos ei kuulu 'naps', niin ura on liian matala, koska kielenpätkä koskee jo nauhoihin.
 
Tällä menetelmällä hätäiselle työstäjälle kieliura satulaan tulee tietenkin liian matalaksi ja työstö loppuu vasta kun 'naps' lakkaa kuulumasta. Joten vähän kerrallaan ja syvyyttä tarkkailemalla tulee hyvä.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
okabass
12.10.2011 19:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Itse en ole käyttänyt rakotulkkia, enkä käytä, vaan tuolla happiatomimenetelmällä tulee parempi.
 
Kun painaa kieltä 2. tai 3. nauhalta (maku- ja/tai tatsiasia), niin kevyesti napauttamalla sitä lyhyttä kielenpätkää satulan ja 3. nauhan välissä pitää kuulua 'naps' kun pätkä osuu 1. tai 2. nauhaan. Jos ei kuulu 'naps', niin ura on liian matala, koska kielenpätkä koskee jo nauhoihin.
 
Tällä menetelmällä hätäiselle työstäjälle kieliura satulaan tulee tietenkin liian matalaksi ja työstö loppuu vasta kun 'naps' lakkaa kuulumasta. Joten vähän kerrallaan ja syvyyttä tarkkailemalla tulee hyvä.

 
Tuota naputtelua minäkin olen käyttänyt. Tosin olen painanut sormella neljännen ja viidennen nauhan välistä.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «