Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: rumpujen valmistus
1
kräpwood
11.10.2011 21:18:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan tehny rumpuja taivuttamalla/jollai muulla tavalla itse? Meinasin itse yrittää mutta arvelin kysellä jos joku tietäisi neuvoa vähän. Ajattelin käyttää taivutukseen samaa menetelmää kuin akustisen kitaran sivuihin eli muotti ja lämpöä ja höyryä paljon.heittäkää omia mielipiteitä ja kokemuksia niin katsellaan. pari itse tehtyä virveliä olen ainakin nähnyt.
 
mkok
11.10.2011 21:49:39 (muokattu 11.10.2011 21:57:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kräpwood: Onko kukaan tehny rumpuja taivuttamalla/jollai muulla tavalla itse? Meinasin itse yrittää mutta arvelin kysellä jos joku tietäisi neuvoa vähän. Ajattelin käyttää taivutukseen samaa menetelmää kuin akustisen kitaran sivuihin eli muotti ja lämpöä ja höyryä paljon.heittäkää omia mielipiteitä ja kokemuksia niin katsellaan. pari itse tehtyä virveliä olen ainakin nähnyt.
 
Taivutteluhommiin en halunnut itse alkaa, kun vähän epäilyttää nuo ply-rummut (vaikkakin semmoiset omistan). Eihän kitaroitakaan tehdä vanerista! :)
 
Jotenka stave-menetelmää käytän. Tuolla kuvia yhdestä projektista, kuvat ovat vähän hassussa järjestelyssä: http://owldrums.blogspot.com/
 
Soundinäytettä: http://www.youtube.com/watch?v=pcGHDRA3tx8
 
ja tätä ja tätä ja tätä ja tätä
kräpwood
12.10.2011 10:15:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos kuvista ja videosta! komiastihan tuo soi.itse yritin kerran tehdä valmiista vanerista taivuttamalla bassokannua mutta ongelmaksi muodostui liitoskohta joka ei vaan kestäny sitä vääntöö plus kannu ei todellakaan ollut pyöreä.. vanerikannut tehdään kaiketi laminoimalla ne levyt limittäin eikä suoraan vanerista :P mutta tuota massiivipuusta tekoa voisin jopa harkita.
 
samipa
12.10.2011 21:30:09 (muokattu 12.10.2011 21:30:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroiden sivuja taivutelleena voisin kuvitella, että millisistä viiluista tehtäessä tuo taivuttelu ei olisi kovin hankalaa. Kuumuuden avulla taivuttaminen on oleellisesti helpompaa. Joskus yläasteella tuli tehtyä rullalauta pelkästään muotin ja kosteuden avulla vaneria käyttäen ja skeidaa oli jälki. Tuota kuumaa rautaa käyttäen puu taipuu todella nätisti lämmettyään ja pitää helposti muotonsa taipumisen jälkeen. Mun omissa kuvissa on itse tehty alumiininen taivutusrauta kitaran sivuja varten. Raudan sisällä on 300 w vastus (muistaakseni 300w), joka lämmittää sen just sopivan lämpöseks.
Ei olis varmaan vaikea tehdä jokin hätänen viritelmä sopivan kokoisesta teräksisestä vanteesta/rinkulasta (romuttamot kunniaan), jonka sisällä olis joku läämitys ja ulkopuolelle puristais puuta rullalle. Tekis muutaman rullan millisestä puusta ja sen jälkeen liimais ne limittäin yhteen. Joskus vielä kokeilen tätäkin, kuten niitä miljoonaa muutakin asiaa rakenteluhommissa... tai sit jätän kokeilun muille ja keskityn vaan Akkareiden tai akkareiden opiskeluun.
 

 
-Sami
 
tomboarmageddon
13.10.2011 22:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kräpwood: Onko kukaan tehny rumpuja taivuttamalla/jollai muulla tavalla itse? Meinasin itse yrittää mutta arvelin kysellä jos joku tietäisi neuvoa vähän. Ajattelin käyttää taivutukseen samaa menetelmää kuin akustisen kitaran sivuihin eli muotti ja lämpöä ja höyryä paljon.heittäkää omia mielipiteitä ja kokemuksia niin katsellaan. pari itse tehtyä virveliä olen ainakin nähnyt.
 
Mulla ois aika paljon romulavalta löydettyä 4mm(tai3,5) pleksiä ja suunittelin siitä tehdä caseja ja rumpuja.
No oon nyt väännelly telineboxin melkein valmiiksi ja homma ei ookkaan ihan niin helppoa kun suunittelin:)
Eli siis jos meinais saada pyöreän lieriön aikaan, niin tarvittaisiin varmaan jotain teollisia laitteita. Kuumailmapuhallin ei riitä prtkule millään. Pitäs varmaan olla joku tosi iso uuni tms.
Aion kuitenkin yrittää pikkolosnaren tehdä tosta ihan testimielessä. Semmosen soiron saa vielä ehkä puhaltimella tarpeeks lämpimäks kerralla jokapaikasta, ehkä.
Onko kellään mitään kokemusta ja vinkkiä pleksitouhuista?
 
Vahooo
15.10.2011 17:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mkok: Taivutteluhommiin en halunnut itse alkaa, kun vähän epäilyttää nuo ply-rummut (vaikkakin semmoiset omistan). Eihän kitaroitakaan tehdä vanerista! :)
 
Jotenka stave-menetelmää käytän. Tuolla kuvia yhdestä projektista, kuvat ovat vähän hassussa järjestelyssä: http://owldrums.blogspot.com/
 
Soundinäytettä: http://www.youtube.com/watch?v=pcGHDRA3tx8

 
On kyllä hienoa käsituota tossa tyylissä.
 
21.04.2010-27.12.2010 | Jos kolmosolut häviää kaupoista niin alan juomaan pelkästään viinaa! -Pena
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «