Aihe: Presonus Studiolive
1 2 3 4 5 6 7 8
strophe
11.10.2011 12:02:41 (muokattu 11.10.2011 12:03:19)
arnold_1111: Mulla on tollanen 16.0.2 suunnilleen tohon tarkotukseen eli pieni helposti roudattava värkki jossa on just nippa nappa tarpeeks kanavia ja auxeja, firewireäänitys ja efektit+kompurat samassa askissa.

Mitä kaikkea tuossa pienemmässä sitten jää kaipaamaan isompaan verrattuna? Jos ei niitä auxeja tarvitse neljää enempää? Olemme coverbändimme kanssa etsimässä digitiskiä nykyisen Yamahan tilalle (ettei tarvitsisi kanniskella mukana järjetöntä määrää erillisiä kompuroita jne) ja 16.0.2. näyttäisi aika näppärältä, myös hintansa puolesta. Koska soundcheck-mahdollisuutta ei aina ole, niin tuo miksausasetusten tallentaminen kuulostaa aika ihanalta.

Mikä pikkuveljessä on niin paljon huonompaa kanavien ja auxien määrän lisäksi, että siitä pyydetään tonni vähemmän?
I am the black wizards.
NeliX4
11.10.2011 15:27:58 (muokattu 11.10.2011 15:32:30)
16 puuttuu GEQ:t auxeista ja subeista. Muutenkin 24:n GEQ ja gate/kompura taitaa olla paremmin säädettävä.

Kyllähän tuosta jo tonni kertyy. Mitä (jonkun muun) miksaamana tuota olen kuullut, niin IMO ei ihan puhtain paperein ole tiskin puolelta selvitty. Siihen en osaa ottaa kantaa onko vika täysin miksaajassa. Onhan tuossa kyllä hyvät etuasteet.
stnprkl
11.10.2011 18:41:12
..... Livetiskinä helppo ja nopea. En yhtään kaipaa moottoreita. Hinta/laatusuhde on kyllä kohdallaan....

Siis eikö tuossa oo moottoroituja feidereitä?
Viltsu audiokantaja
arig
11.10.2011 19:33:58
stnprkl: Siis eikö tuossa oo moottoroituja feidereitä?

Ja sisäisesti 32bit liukuluvut. 23bit mantissa + 1bit sign + 8 bit exponentti. Kahden tulon summauksen jälkeen teoriassa jo mahdollisuus yhden bitin pyöristysvirheeseen jne.

Kunnollinen kooodaus pelastaa monesti, mutta ei vaan henkisesti pysty ei. 32 bit kiinteellä pilkullakin olis saanu suoraan summattua tuon vehkeen kaikki tulot ilman ensimmäistäkään pyöristystä ennen vihonviimeistä DA muunninta.

Ei ymmärrä... mutta onhan se halpa. :-)
-Turn Me Up!
saastara
12.10.2011 12:27:39 (muokattu 12.10.2011 13:53:22)
arig: Ja sisäisesti 32bit liukuluvut. 23bit mantissa + 1bit sign + 8 bit exponentti. Kahden tulon summauksen jälkeen teoriassa jo mahdollisuus yhden bitin pyöristysvirheeseen jne.

Kunnollinen kooodaus pelastaa monesti, mutta ei vaan henkisesti pysty ei. 32 bit kiinteellä pilkullakin olis saanu suoraan summattua tuon vehkeen kaikki tulot ilman ensimmäistäkään pyöristystä ennen vihonviimeistä DA muunninta.

Mitä nyt olen vuoden tota tiskiä pääkeikkakoneena käyttänyt, niin joko mä duunaan ihan hemmetin kälysiä bändejä tai sä aivan kosmisen hyviä.. itsellä ei vajaalla sadalla vedolla vielä kyllä tullut niin hyviä olosuhteita vastaan, että masiinan sisäinen koodaus olisi muodostunut suurimmaksi murheenkryyniksi ja pullonkaulaksi soundia ajatellen.

E: Toisaalta mä nyt olen muutenkin aika puukorva.

E II: Mutta onhan tossa tiskissä pieniä kosmisuuksia jotka vähän nostaa tota "häh!?"-factoria, jos ei ole sen kanssa enemmän puljannut.

Muutama miina mitä tosta käyttiksestä nyt äkkiseltään tulee mieleen.

- Analogietuset. Eli jos kalusto lavalla ja sisääntulevat signaalit eivät ole aina 1:1, on toi recall-homma vähän ongelmallinen kun gainit ei seuraa perässä. Ja luonnollisesti jos monitorit ajetaan edestä, menee nekin uusiksi..

- Tuo edellä mainittu moottoriliukujen puute.. itse en ole kaivannut kun balanssia pitää kuitenkin ainakin meidän orkalla rukata vähän suuntaan tai toiseen.. ja harvoin vedetään mestoja missä ei ole mahdollisuutta täyteen soundcheckiin. Toki talon pöytänä tuo voisi tuottaa melkoisia ongelmia.

On ne tuohon semmoisen fader recall-toiminnon (ledinäyttö näyttää vertikaalisesti milloin feideri on tallennetulla paikallaan) pygännyt mutta itse en ole koskaan löytänyt sille käyttöä.

- Geitti on aika jäätävä, threshold ja release, täts it.. Kyllä sillä pakon edessä pärjää, mutta enemmän haittaa kuin hyötyä siitä useimmiten on. Tämä siis toki vain tossa 16.4.2-mallissa, 24:ssähän on sitten tuohon geittiin enemmän säätöjä, joku sillä enemmän puljannut voi varmaan kertoa enemmän..

- Efektien täppi ei toimi, ellet siirry valikossa halutun efektin kohdalla, ainakaan vanhemmassa firmiksessä.. en tiedä onko tätä sitten uusissa päivityksissä korjattu.

Mutta itse olen kyllä pitänyt tosta tiskistä hemmetisti, erityisesti käyttiksestä.. Kaikki on loogisesti naaman edessä, mitään ei tarvitse hakea ja erityisesti oon tykästynyt tohon ledipylväsmittaristohäsmäkkä-eq-ratkaisuun.

Kun ei ole sitä perinteistä visuaalista käppyrää, joutuu oikeasti vähän tavallista enemmän kuuntelemaan, eikä tule sorruttua niihin omiin presettiasetuksiin mihin perusanalogilla tai Ls9-tyyppisillä tiskeillä helpommin päätyy.
Hitler used Telefunkens.
arig
12.10.2011 14:49:14 (muokattu 12.10.2011 15:05:58)
saastara: Mitä nyt olen vuoden tota tiskiä pääkeikkakoneena käyttänyt, niin joko mä duunaan ihan hemmetin kälysiä bändejä tai sä aivan kosmisen hyviä.. itsellä ei vajaalla sadalla vedolla vielä kyllä tullut niin hyviä olosuhteita vastaan, että masiinan sisäinen koodaus olisi muodostunut suurimmaksi murheenkryyniksi ja pullonkaulaksi soundia ajatellen.

Niinhän mä tossa kirjotinkin... että kun sen tietää, että se onkelma siellä lymyää... Ja kyllä siinä jotain kummaa on soundillisestikin. Toki tuollakin jälkeä saa aikaiseksi. Hommat tehdään niillä mitä eteen kannetaan ja mihin budjetit venyy. Omat kokemukset 24 versiosta, ja kyllä aikas montaa juttua kaipaili heti ekan räpläilyn jälkeen.

Mitä nyt ihmeellisyyksiä näin päällimmäiseksi jäi:
-Scenet uupuu. Teatterihommat aikalailla lepo. Onhan ne scenet jollain tasolla, mutta audio katkee hetkeksi ja faderit kun ei ole moottorituja...
-User layer puuttuminen
-Ei laajennusmahdllisuutta... paitsi se toisen pöydän linkkaaminen, jolloin menettää äänityksen.
-GEQ kanssa sama nappi kopsaa ja vetää suoraksi kontekstista riippuen... jep... hassuja sattuu.
-Mainitsinko jo ne faderien moottorit? :-)
EDIT: -Ja ne kompurat ja gatet on aika "kolhoja"... Vaikka siellä Mackie Digitalin entisiä kavereita on koodailemassa. Väittäisin kuitenkin, että toimivat paremmin kuin Mackie Digitalin härveleissä.
EDIT2: -Ryhmien summaus käyttäytyi hassusti. Sain muutaman kummallisen tilanteen aikaiseksi. Pitää kyllä tavata tuon vehkeen reititystä tarkemmin ennekin lopullisen tuomion annan.

Mutta nuo on ominaisuuksia joita moni ei kaipaa ollenkaan. Tämä on presonuksen eka näkemys aiheesta ja mielenkiinnolla odottelen tän seuraajaa tai isoveljeä. Tai mitähän Mackie ja A&H piilottelee hihassaan tähän markkinasegmenttiin. Studiolive ei suinkaan ole huono esitys...
-Turn Me Up!
mattivuorela
13.10.2011 15:55:40
Tuossakin listassa on muutamia "bugeja", jotka on jo uudessa beta-softassa korjattuja. Moottoroituja feidereitä en oo ite jääny edes kovinkaan usein kaipailemaan, teatteriinhan tuota ei alunperin suunniteltukaan. 24 liukua saa kyllä paikalleen ilman moottoreitakin.
duane
13.10.2011 19:12:09
Parin päivän aikana on tullu näpyteltyä käytännössä kaikki livedigit läpi, isot ja pienet.. Kyllä tuo Studiolive jää vertailussa jälkeen jo alkumetreillä. Muitten valmistajien tarjonta (Roland, Soundcraft, Digico, Yamaha, A&H) on selkeesti ammattilaitteita, joiden rinnalla tuosta studiolivestä jää aika muovinen vaikutelma. Onhan se toki noita halvempikin.. Täytyy vain toivoa, ettei moista tuu keikalla vastaan.
katellaan...
cozmo
14.10.2011 00:22:34

arig: Ja sisäisesti 32bit liukuluvut. 23bit mantissa + 1bit sign + 8 bit exponentti. Kahden tulon summauksen jälkeen teoriassa jo mahdollisuus yhden bitin pyöristysvirheeseen jne.

Aika hämärä väite. Ilmeisesti sua ahdistaa myös valtaosan markkinoilla olevien audiosekujen ääressä?
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
aimotuska
14.10.2011 06:54:01
cozmo: Aika hämärä väite. Ilmeisesti sua ahdistaa myös valtaosan markkinoilla olevien audiosekujen ääressä?

Tieto lisää tuskaa. Liukulukujen pyöristysvirheet saattaa kumuloitua ajan myötä aika mielenkiintoisin seurauksin. Kun vähän ymmärtää, miten ATK ja intternetti toimii pinnan alla niin maailma aukeaa ihan uusin silmin. Siitä en mene sanomaan, tuottaako mainittu asia ongelmia tossa studiolivessä, kun en oo sitä eläissäni näpelöinyt, mutta ei olis eka kerta, kun koodia tuijotetaan iltamyöhään, ihmetellen, miksi hemmetissä kone on sitä mieltä, että 0.12 ei ole sama asia ku 0.12.

http://en.wikipedia.org/wiki/Round-off_error
http://www.theregister.co.uk/2006/08/12/floating_point_approximation/
Ite oot ruma.
arig
14.10.2011 09:46:58
cozmo: Aika hämärä väite. Ilmeisesti sua ahdistaa myös valtaosan markkinoilla olevien audiosekujen ääressä?

Ei kaikkien... :-)
-Turn Me Up!
mattim
15.10.2011 13:29:01

Kuuleeko tuon ? Jos se eka bitti on väärin niin ongelma on olemassa, mutta ei kait niin voi käydä ?
saastara
16.10.2011 17:11:20 (muokattu 16.10.2011 17:23:29)
duane: Parin päivän aikana on tullu näpyteltyä käytännössä kaikki livedigit läpi, isot ja pienet.. Kyllä tuo Studiolive jää vertailussa jälkeen jo alkumetreillä. Muitten valmistajien tarjonta (Roland, Soundcraft, Digico, Yamaha, A&H) on selkeesti ammattilaitteita, joiden rinnalla tuosta studiolivestä jää aika muovinen vaikutelma. Onhan se toki noita halvempikin.. Täytyy vain toivoa, ettei moista tuu keikalla vastaan.

Noh, riippuu toki mitä oikeasti tarvitsee ja mihin riittää rahat..

Se, että tiskin sisällä tapahtuu A-D/D-A muunnos, ei ainakaan mun kirjoissa automaationa tarkoita, että siinä on oltava ties mitä härpäkettä, vipstaakkelia ja kustomleiöriä tarjolla tai muuten se on lelu ja kaikenlisäksi käyttökelvoton sellainen..

Ei kukaan rupea 16-kanavaisen analogipulpetin edessäkään itkemään, että miksi tätä ei voi konfata, reitittää ja noiden kahden nappulan paikkoja vaihtaa ja ajaa näitä paluita noihin numikoihin näiden sijaan jajajaja...

En siis nyt ota kantaa millään tavalla näkemykseesi tosta järjestyksestä, ei mulla ole edes kokemusta noista mainitsemistasi tiskeistä paitsi noista Yamahan pöydistä.. Varmaan ovat kaikki oikein käyttiksiä ja varmasti monipuolisempia kuin tuo StudioLive..

Mutta ainakin allekirjoittaneeseen vetoo tossa pöydässä nimenomaan se täysin yksinkertaistettu junttilähestymistapa..

Kanavat ineen, naaman edessä on kaikki info mitä voit haluta koko ajan ilman mitään valikkoseikkailuja, pikavalintoja tai muita krumeluureja.. 16-kanavaa semijees-etusia, käyttökelpoista kompuraa ja equa, maksaa jo helvetisti enemmän kuin toi pöytä.. Mistä joku nokkela poika varmasti huomauttaa, että "nii'i, mitäs se kertoo tosta laadusta..?" Ei varmaan mitään hirveän mairittelevaa, mutta ei ole vielä yhdenkään humpparokkivedon pullon kaulaksi muodostunut tiskin suppeat ominaisuudet.

E: Lähinnä yritin vaan epäonnistuneesti teroittaa sitä, että workflow on tossa omaan makuun hemmetin kohdillaan..
Hitler used Telefunkens.
cozmo
16.10.2011 17:16:17

mattim: Kuuleeko tuon ? Jos se eka bitti on väärin niin ongelma on olemassa, mutta ei kait niin voi käydä ?

Kyllähän sen kuulee. Varsinkin keikalla. On moni keikka mennyt pilalle kun pohjakohinan alla piilee vaikka minkälaista säröä ja kohinaa..
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
saastara
16.10.2011 17:38:49 (muokattu 16.10.2011 17:56:52)
cozmo: Kyllähän sen kuulee. Varsinkin keikalla. On moni keikka mennyt pilalle kun pohjakohinan alla piilee vaikka minkälaista säröä ja kohinaa..

Mua rupesi nyt tää homma nyt kyllä kiinnostamaan, kun tosiaan tuon pulpetin edessä tulee aika paljon kärvisteltyä, ja en digisummauksen tuosta mekaanisesta puolesta ymmärrä tasan yhtään mitään..

Eli miten käytännössä tämä toimii, tai siis nimenomaan ei toimi..? Virheellinen summaus aiheuttaa ylimääräisiä kohinoita ja räpsyjä vai miten? Ja korostuuko tuo ongelma siis mitä enemmän summattavaa masiinaan saapuu ineen?

Mä alan tosiaan olla huolissani omista standardeistani jos tuollaisen johdosta on "monta keikkaa mennyt pilalle". Eli mistään ihan pikkuongelmasta ei pitäisi olla kyse?

E: Lisätääs se hymiö niin ei vaikuta niin äksyltä. :)
Hitler used Telefunkens.
arig
16.10.2011 23:24:41
cozmo: Kyllähän sen kuulee. Varsinkin keikalla. On moni keikka mennyt pilalle kun pohjakohinan alla piilee vaikka minkälaista säröä ja kohinaa..

Kirjoitetaan tähän ny oikein selkeesti, että noi kommentit summauksesta oli kirjoitettu lähinnä huumorimielessä. Tuolla kanavamäärällä yks hailee, kuhan on koodarit olleet hereillä. Teknisesti/teoriatasolla surkea ratkaisu, mikä nyt käytännössä ei näy missään. Toi vehje ei silti kuulu / tule kuulumaan niihin värkkeihin, joilla on kiva tehdä.
-Turn Me Up!
duane
17.10.2011 01:01:44
saastara: Noh, riippuu toki mitä oikeasti tarvitsee ja mihin riittää rahat..

No, mä tarvin yleensä työkalun, mieluusti sellasen jolla tiedän hoitavani tarvittavan työtehtävän. Mieluusti siten että tulee kiitosta, tai ainakin silläviisin, että mitään palautetta ei tule. Omaa rahaa ei oo, eikä tuu olemaan yhdessäkään äänitiskissä kiinni. Onneks pääasiallisen työnantajan varastosta löytyy SD9, M7, muutama LS9 ja erilaisia analogiesoja. Niillä kaikilla pääsee maaliin isommin hikoilematta.

Mun fiilis tosta studiolivestä on, että se on hyvin epäselkeä (johtuen lähinnä asioiden ilmaisemisesta ja moottorifaderien puutteesta). Jos se ainoana vaihtoehtona tulis johonki keikalle vastaan niin eiköhän silläki maaliin löytäis, mutta hiki saattaa tulla ennen loppusuoraa

En siis nyt ota kantaa millään tavalla näkemykseesi tosta järjestyksestä, ei mulla ole edes kokemusta noista mainitsemistasi tiskeistä paitsi noista Yamahan pöydistä.. Varmaan ovat kaikki oikein käyttiksiä ja varmasti monipuolisempia kuin tuo StudioLive..

juu, kyllähän se ero siellä hintalapussakin seisoo.. Ero tulee vastaan jo oikeastaan siitä, että tietyistä tiskeistä tulee 30sekunnin jälkeen fiilis että sillä voi vetää keikan vaikka heti. Näpyttelin studioliveä useampana päivänä jonkin aikaa, eikä sellasta fiilistä tullu. Ehkä oon vain liian yksinkertainen, mulla on kuitenki basistitausta :)

Mutta ainakin allekirjoittaneeseen vetoo tossa pöydässä nimenomaan se täysin yksinkertaistettu junttilähestymistapa..

ilmeisesti sillekin tilauksensa on.

Kanavat ineen, naaman edessä on kaikki info mitä voit haluta koko ajan ilman mitään valikkoseikkailuja, pikavalintoja tai muita krumeluureja.. 16-kanavaa semijees-etusia, käyttökelpoista kompuraa ja equa, maksaa jo helvetisti enemmän kuin toi pöytä.. Mistä joku nokkela poika varmasti huomauttaa, että "nii'i, mitäs se kertoo tosta laadusta..?" Ei varmaan mitään hirveän mairittelevaa, mutta ei ole vielä yhdenkään humpparokkivedon pullon kaulaksi muodostunut tiskin suppeat ominaisuudet.

mä otan tossa kohtaa mieluummin jonku mixwizardin ja pienen räkin mukaan.

E: Lähinnä yritin vaan epäonnistuneesti teroittaa sitä, että workflow on tossa omaan makuun hemmetin kohdillaan..

toinen äidistä, toinen isoäidistä.. mun työtavalla juurikin tuo workflow leviää tuon tiskin käyttölogiikalla käsiin..
katellaan...
DSM
17.10.2011 07:08:35

...vakken mistää mitään tiedäkkään, enkä mitään osaa. Niin silti jotenkin studioliven hinta kertoo sen etten välttämättä haluaisi ottaa livekeikalle mukaan jos meinaa siitä selvitä edes jotenkin kunnialla.

En dissaa tiskiä koska en ole käyttänyt itse, enkä sano, etteikö se toimisi joissakin jutuissa ihan ok. Se ei vaan tuu koskaan olemaan omissa työkaluissa edes vaihtoehtona.

Kotikäyttöön vois olla varsin toimiva keksintö tai sellaisiin juttuihin, minkä voi aina tehdä/ottaa uusiksi jos menee hardiksen puolesta pieleen. Livenä se valitettavasti on harvemmin mahdollista.
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
NeliX4
17.10.2011 10:24:18
Ei näemmä ole myöskään kaukana totuudesta, että raidereihin päätyvissä kamoissa hinta on jossain määrin itsetarkoitus.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)