Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epävarmuus bändin/omasta matskusta ja suhtautuminen asiaan
1 2 3
Crimsomnia
11.10.2011 12:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei pitäisi välittää hittojakaan mitä muut sanoo, mutta mitä jos ei ole täysin varma että onko oma maku tai tyylitaju kohdallaan ja tästä syntyy epävarmuutta? Tietysti sellainen keikalla pahoittelu että "joo sori tää biisi on ihan paska mutta soitetaan nyt" on ihan perseestä ja siinä viimeistään mennään metsään, mutta minusta tuntuu myös vähän nurinkuriselta hehkuttaa että nyt tulee helvetin kova biisi, jos se on "oikeasti" jotain kahden markan rilluttelua.
 
"Oikeasti" huono tarkoittaa nyt siis huonoa objektiivisessa mielessä. Minä en halua soittaa mitään hillitöntä paskaa, varsinkaan kun tuttavapiiriin kuuluu noita muusikkoja joilla on tyylitajua, kokemusta, ja näiden yhdistelmänä heiltä kuulee välillä aika kärjistettyjä mielipiteitä paskasta musiikista.
 
Tiedä kehtaako heille sitten esitellä oman bändin materiaalia sen valmistuttua ollenkaan, kun en tiedä joutuvatko he miettimään jotain kaunista tapaa ilmoittaa että sori mutta tämä on ihan hirveää.
 
Numb
11.10.2011 12:13:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Tiedä kehtaako heille sitten esitellä oman bändin materiaalia sen valmistuttua ollenkaan, kun en tiedä joutuvatko he miettimään jotain kaunista tapaa ilmoittaa että sori mutta tämä on ihan hirveää.
 
Mulla on tämä enempi siinä vaiheessa kun vien materiaalia bändille. Jos ne suostuu soittamaan jotain rallia, niin sitten mä ajattelen, että on se varmaan ok :)
 
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
PJS
11.10.2011 13:17:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sä et itse usko omiin biiseihisi niin kuka niihin sit uskoo. Kyl se mulla ainakin lähtee siitä, että bändille tehtävien biisien on oltava omasta mielestä niin vahvoja että niiden takana voi seista sataprosenttisesti ja kyl mä silloin luotan että niistä diggaa muutkin.
 
Mut haters gonna hate, et aina tulee olemaan tyyppejä jotka ei diggaa ja sen kanssa pitää vaan oppia elämään.
 
Peace!
firecane
11.10.2011 13:20:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos biisiä on bändistä kiva soitella, niin silloin se näkyy uloskinpäin. Tosiaan aina löytyy joku joka ei tykkää, mutta ei anna sen häiritä.
 
"Mulle brenkku ei ole koskaan ollut ongelma. Ei silti, toisinaan tykkään yhä rakentaa ranskalaistyylisen seitinohuen iltapäiväkännin." - Pentti Matikainen
Numb
11.10.2011 13:21:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

firecane: Jos biisiä on bändistä kiva soitella, niin silloin se näkyy uloskinpäin.
 
Juh. Ja sittenpä vielä se, että tekeekö musaa siksi, että sitä on kivaa tehdä, vai siksi että yleisö diggaisi siitä.
 
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
PJS
11.10.2011 13:41:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

firecane: Jos biisiä on bändistä kiva soitella, niin silloin se näkyy uloskinpäin. Tosiaan aina löytyy joku joka ei tykkää, mutta ei anna sen häiritä.
 
Jep. Ja sellaiseen keskiarvoisuuteen ei edes kannata tähdätä. Semmoinen musa mikä on tehty niin"ristiriidattomaksi"että kuka vaan voisi digata on yleensä just sitä mistä kukaa ei diggaa.
 
Peace!
Crimsomnia
11.10.2011 14:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Jos sä et itse usko omiin biiseihisi niin kuka niihin sit uskoo.
 
Tässä on kyse yleisön mielipiteistä bändin biiseistä/tasosta, eikä minun henk. koht. tuotoksieni "hyvyydestä". Jos jokin biisi on mielestäni huono, niin minulla ei ole ongelmaa ottaa vastaan siitä kritiikkiä/haukkuja/vittu mitä paskaa -kommentteja, mutten taas sitten voi oikein mainostaa sitä minään muunakaan. Pyrin välttämään kannanottoa jos itsellä ei ole muuta sanottavaa että se on paska biisi, varsinkin livenä.
 
Ongelma on se, etten oikein sitä hyväksikään mieltämääni matskua osaa/halua hehkuttaa, koska päässä kolkuttaa sellainen epävarmuus että onko tämä nyt sittenkään oikeasti parempaa kuin ne huonot kappaleet - jos se onkin oma maku/tyylitaju mikä tässä kusee.
 
Numb
11.10.2011 14:45:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: ...päässä kolkuttaa sellainen epävarmuus että onko tämä nyt sittenkään oikeasti parempaa kuin ne huonot kappaleet - jos se onkin oma maku/tyylitaju mikä tässä kusee.
 
Silloin voi kuunnella vähän aikaa radiota. Ainakin mulla se toimii uskon palauttajana - kyllä mun matsku on parempaa kuin suurin osta _tosta_ tavarasta :)
 
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
firecane
12.10.2011 11:17:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Silloin voi kuunnella vähän aikaa radiota. Ainakin mulla se toimii uskon palauttajana - kyllä mun matsku on parempaa kuin suurin osta _tosta_ tavarasta :)
 
Tämä on muuten aivan loistava kikka. o/
 
"Mulle brenkku ei ole koskaan ollut ongelma. Ei silti, toisinaan tykkään yhä rakentaa ranskalaistyylisen seitinohuen iltapäiväkännin." - Pentti Matikainen
Bonham
12.10.2011 14:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Silloin voi kuunnella vähän aikaa radiota. Ainakin mulla se toimii uskon palauttajana - kyllä mun matsku on parempaa kuin suurin osta _tosta_ tavarasta :)
 
Ja sitten kannattaa käyttää hetki sen miettimiseen, miksi se toinen biisi soi siellä radiossa ja minun ei
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
PJS
12.10.2011 15:42:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Ja sitten kannattaa käyttää hetki sen miettimiseen, miksi se toinen biisi soi siellä radiossa ja minun ei
 
Radiosoiton määrä ei korreloi biisien "laatuun" munsta. Pelkät biisit ei riitä vaan kokonaispaketin pitää olla muutenkin kasassa, pitää olla promootiota keikkoja artistin imagon pitäis olla silleen yhtenäinen. Eikä niistä suhteistakaan varmasti haittaa ole. Näin ainakin levy-yhtiösetien ja muiden alan ammattilaisten lausunnoista olen antanut itseni ymmärtää.
 
Peace!
Bonham
12.10.2011 15:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Radiosoiton määrä ei korreloi biisien "laatuun" munsta. Pelkät biisit ei riitä vaan kokonaispaketin pitää olla muutenkin kasassa, pitää olla promootiota keikkoja artistin imagon pitäis olla silleen yhtenäinen. Eikä niistä suhteistakaan varmasti haittaa ole. Näin ainakin levy-yhtiösetien ja muiden alan ammattilaisten lausunnoista olen antanut itseni ymmärtää.
 
Juu, ei missään nimessä... tarkoitin vaan, että tätäkin kannattaa funtsia; mistä syystä juuti tätä biisiä soitetaan/toivotaan/vihataan jne...
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Funkånaut
12.10.2011 16:11:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Juu, ei missään nimessä... tarkoitin vaan, että tätäkin kannattaa funtsia; mistä syystä juuti tätä biisiä soitetaan/toivotaan/vihataan jne...
 
Tää on kyllä hyvä aihe miettiä. Useinhan noistakin jonkinmoinen koukku löytyy.
 
Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko
s151669
12.10.2011 20:26:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Tietysti sellainen keikalla pahoittelu että "joo sori tää biisi on ihan paska mutta soitetaan nyt" on ihan perseestä ja siinä viimeistään mennään metsään, mutta minusta tuntuu myös vähän nurinkuriselta hehkuttaa että nyt tulee helvetin kova biisi, jos se on "oikeasti" jotain kahden markan rilluttelua.
 
Mitäpä sitä moista tekemään. Toteaa vain jotta "Biisin nimi", rumpali laskee alun ja sitten menee. Olikos se nyrkkisääntö jotenkin niin, että yli 7 sekunnin tauko tyhjentää tanssilattian jos ei ole todella hyvää sanottavaa...
 
Ja itse asiaan. Terve itsekritiikki on toki aina paikallaan, mutta en itse kyllä osaa suhtautua millään järkevällä tavalla omiin tuotoksiin. Vaihtoehtona on joko soittaa niitä tai sitten jäädä hieromaan jotain omaa Chinese Democracya joka ei valmistu koskaan.
 
Joten jos kappale on omasta mielestä ja bändin mielestä riittävän hyvä että sitä voi soittaa, niin sitten soitetaan. Yleisö joko tykkää tai sitten ei, eikä asialle voi mitään. Aina voi toki kirjoittaa parempia kappaleita :)
 
Huomattava on, että homma riippuu yleisöstäkin. Me kun soitellaan sekä covereita että omia, niin yleensä Maidenit "jostain syystä" saavat porukan liikkeelle. Vaan ei aina. Ja kerran kun sattui tällainen yleisö, johon Maidenit eivät uponneet, niin nehän jorasivat oikein huolella paria meidän omaa kappaletta, jotka usein ovat aiheuttaneet yleisössä reaktion "jaaha, haetaan kaljaa". Porukka jopa lauloi mukana kappaleessa, jota eivät taatusti olleet ennen kuulleet. Jotta otapa tuosta selvää.
 
Antikitarasankari
Crimsomnia
13.10.2011 10:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Mitäpä sitä moista tekemään.
 
Joillekin tuo "sori kun tultiin soittamaan" tuntuu olevan joku oletusarvoinen käyttäytymismalli keikoilla.
 
Mutta joo, eipä minua yleisön mielipiteet kiinnosta niinkään, heidän ei ole pakko kuunnella. Lähinnä noiden muusikkokavereiden sanomiset kiinnostaa, kun herroilla on kokemusta ja alan tuntemusta rutkasti enemmän.
 
xerxes
13.10.2011 10:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Joillekin tuo "sori kun tultiin soittamaan" tuntuu olevan joku oletusarvoinen käyttäytymismalli keikoilla.
 
Mutta joo, eipä minua yleisön mielipiteet kiinnosta niinkään, heidän ei ole pakko kuunnella. Lähinnä noiden muusikkokavereiden sanomiset kiinnostaa, kun herroilla on kokemusta ja alan tuntemusta rutkasti enemmän.

 
Sä tietenkin käytät niitä kokeneita kavereitas hyväksi. Kysyt niiltä vinkkejä. Sanot esmeks, että tää on susta ihan hyvä biisi, mutta varmaan aina vois parantaa, oisko teillä vinkkejä?
 
Relax.
Crimsomnia
13.10.2011 12:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minä vinkkejä tarvitse, haluan vain esitellä että tämmöstä sain aikaseks.
 
kivi
13.10.2011 20:57:20 (muokattu 13.10.2011 20:58:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: En minä vinkkejä tarvitse, haluan vain esitellä että tämmöstä sain aikaseks.
 
Kritiikki on hyvä merkki: se tarkoittaa että on tehnyt jotain sen verran oikein, että toinen näkee siitä pienillä parannuksilla saatavan vielä parempaa. Usein kriitikot vain eivät osaa ilmaista itseään, kannattaa käyttää aikaa sen miettimiseen mitä yritettiin sanoa, joskus paljastuu joku ilmeinen asia joka on liian lähellä että sen itse huomaisi.
 
Tietysti joskus kritiikki ampuu ihan ohi maalin. Silloin voi siteerata Maki Kolehmaista "voi voi, et sitten ollut kohderyhmää" tms. :-D
 
On tärkeää muistaa tehdä itselleen ja kilpailla koko ajan itsensä kanssa. Sen sijaan siihen turvallisuuteen tuudittautuminen, että "tää on ihan riittävän hyvää" on kavala ansa, koska se johtaa helposti siihen että menee siitä missä aita on matalin ja kutsuu laiskuutta tyyliksi. Aina on varaa kehittyä ja tehdä paremmin. Mutta on tietysti joku raja siinäkin, paljonko yhtä biisiä voi hioa ilman että tuoreus katoaa - parempi on kirjoittaa paljon ja pyrkiä siihen että jokainen uusi biisi olisi parempi kuin edellinen; kiteytyneempi, pelkistetympi, kuvaavampi, puhtaammin sitä mitä yritetään sanoa, samaa tarinaa niin musiikin kuin lyriikan keinoin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Crimsomnia
14.10.2011 09:40:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta juttu olikin siinä, etten minä uskalla sanoa itselleni tai luottaa omaan makuuni että mikä nyt on hyvää ja mikä huonoa. Täten en kehtaisi niille kavereillekaan esitellä sitä materiaalia, kun he eivät kehtaa sanoa suoraan että vittu mitä paskaa, enkä halua että he joutuvat nurinkuriseen tilanteeseen missä he joutuvat etsimään jotain kohteliaampaa ilmaisua.
 
PJS
14.10.2011 10:31:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Mutta juttu olikin siinä, etten minä uskalla sanoa itselleni tai luottaa omaan makuuni että mikä nyt on hyvää ja mikä huonoa. Täten en kehtaisi niille kavereillekaan esitellä sitä materiaalia, kun he eivät kehtaa sanoa suoraan että vittu mitä paskaa, enkä halua että he joutuvat nurinkuriseen tilanteeseen missä he joutuvat etsimään jotain kohteliaampaa ilmaisua.
 
No sun pitää vaan opetella luottamaan ja uskomaan omaan materiaalisi. Tähän liittyy se, että pitää tuntea omat vahvuutensa ja heikkoutensa säveltäjänä ja osata niiden valossa tarkastella omaa materiaalia kriittisesti jolloin sä tiedät ollaanko menty riman yli vai ali ja mitä pitää muuttaa jotta sen riman yli päästäisiin. Tai sit jos toi on jo kondiksessa ni sit pitää vaan tehdä omasta mielestäsi sellasia biisejä että sulla ei ole epäilystäkään siitä onko ne hyviä vai ei.
 
Ja pääsääntöisesti tollasta VMP tason palautetta ei pitäisikään tulla vaan bändikavereilta/biisintekokumppaneilta ainakin itse odotan enemmänkin palautetta että "joo toi on hyvä, mutta voisiko siinä koittaa tällaista" "Toi on hyvä, mut biisi kaipaisi C osaa" "A osa on silkkaa kultaa mutta B osaa pisäis vielä hioa koska....". Eli ns. rakentavaa palautetta.
 
Mä esittelen bändille omat biisit yleensä innosta pompsahdellen samalla kun toiset pakkokuuntelee himassa värkkäämääni demoa. Aluksi reaktio on usein sellainen "ok, et tämmöistä. Hyvä biisi." Myöhemmin sitten kun on apri kertaa soiteltu uutukaista porukalla alkaa aina sekä bändikaverien ehdotuksista ja sellaisista yhteissoiton tuomista oivalluksista muodostua semmoinen näkemys miten hyvästä sais ehkä vielä paremman.
 
Peace!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «