Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stratocasteriin parhaiten soiva vintage tremolo?
1
ATIA
07.10.2011 21:42:50 (muokattu 07.10.2011 23:57:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Minulla on pari stratoa joista olen ajatellut että haluaisin parhaiten soivat. Itse puut ovat laatu kamaa ja valmistus samaten (Amfisoundin tekemät). Tallan suhteen olen vielä miettimässä parasta ratkaisua. Kitarassa on 6-ruuvinen vintage tremolo ja vastaava pitäisi saada.
 
Valmistajat eivät tunnu juurikaan ilmoittavan mistä materiaalista tallansa tekevät. Olen saanut käsityksen, että lyijytön teräs on hyvä, jotkut pitävät alumiinia hyvänä, mutta alumiinisia talloja, tai vintage-tremoloa, en ole missään nähnyt.
 
Tällaista tallaa olen ajatellut http://www.callahamguitars.com/partsstr.htm. Se on heidän itse valmistamansa ja olen lukenut paljon kehuja netistä.
 
Tämä voisi olla myös ihan hyvä. Amfisound on viime aikoina käyttänyt Hipshotin osia http://store.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_list&c=20
 
En sitten tiedä paljonko paremmin se soi kuin tämä, joka itselläni on (tämä linkki on vastaava) http://www.stewmac.com/shop/Bridges … son_Gotoh_VSVG_Vintage_Tremolo.html
Edit: Netistä olen lukenut että tässä on käytetty lyijyä sisältävää terästä. Saundin puolesta voi pitää hyvinkin paikkansa. Olenkin utelias miksi jotkut valmistajat, kuten tämä, päällystävät blokkinsa maalilla tms pinnoitteella. Olisiko tämä siksi, että materiaalissa on lyijyä? Luulisi että ruostumaton teräs blokki on ihan ok ilman maalausta?
 
Saisikohan Suomessa missään teetätettyä tähän vsv tallaan korvaavaa teräsblokkia lyijyttömästä teräksestä? Tämän kaltaista osaa tarkoitan http://www.callahamguitars.com/block_c.jpg
 
Ruokangas käyttää itse tätä Gotoh tallaa, ja on se ihan hyvä. Soi se paremmin kuin Fenderin perus talla.
 
Netistä olen lukenut että monet ovat kehuneet sellaista että tallassa 5 vähemmän kireää jousta soi paremmin kuin 3 kireämpää jousta. Onko täällä kukaan kokeillut tai tietoinen kertomaan kokemustaan?
 
Mukavaa päivänjatkoa!
 
T: at
 
d-e
08.10.2011 10:24:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alumiini on kevyttä ja "haperoa",ei kestä sellaisenaan kulutusta.Messinkiähän noissa on käytetty ja vissiin ihan hyvin tuloksin.
http://www.stratoblogster.com/2009/ … rass-trem-blocks-upgrade-strat.html
 
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
Kumiankka
08.10.2011 11:25:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.rockinger.com/index.php? … d3=c02376c273cb487884f91624d7c87b9e
 
Gölsdorfilla näkyy olevan joku alumiinivibra eikä hintakaan ole paha. Mitään en tuosta tiedä mutta ehkä guugle on viisaampi. Mitä kevyempi niin puut tulee paremmin esille on usein väitteenä mainoslauseissa noissa alumiinitalloissa.
 
Itsellä on sellainen käsitys että erot soundissa voi olla pieniä, tai pitää olla tietyn tason soittaja että saa ne erot esiin. Itselle vaihdoin yhteen vanhaan palacasteriin teräsblokin hötömetallisen tilalle. Muut osat jätin ennalleen kun ajattelin että jos samantapaiset on kelvannut Jimi Hendrixille ja Hank Marvinille niin en ala hifistelemään. Saattoi rahapussin tyhjyydellä olla myös jotain vaikutusta ratkaisuun. Kun vaihdoin teräsblokkiin, niin jonkun aikaa tunnusteltuani huomasin, että systeemi ön jotenkin vakaampi ja jämäkämpi. Ennen kaikkea kammen kierre ei ole hajonnut niinkuin noissa kakkablokeissa käy ennemmin tai aikaisemmin
 
e0700719
08.10.2011 13:56:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on omatekoisessa stratossa gotohin teräsblokinen täys teräs talla ja hyvin soi. Lyijya seostetaan luultavasti soinnintakia. Rosteri varahtelee alemmalla herätteellä, joten sen luulis olevan hyvä matsku, jos ite tekee blokin
 
laurilaguitars.blogspot.com
StevieRayVehkakoski
10.10.2011 11:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Straton talloissa ja varsinkin tossa tallablokissa on kyllä oikeasti eroa ainakin jos sohvalla soittelee ilman piuhaa. Vaihdoin joskus yhteen Stratoon messinki-blokin ja mun mielestä se "kuoli" ihan tyystin. En huomannut mitään eroa sustainissa mutta se Straton heleys hävisi ihan tyystin. Yhteen hiton hyvin soivaan Stratoon vaihdoin hötö-blokin tilalle isomman koneistetun teräsblokin ja se mun mielestä lisäis sustainia ihan merkittävästi mutta taas ehkä se "attack" vähän kärsi ja runko tuntuu resonoivan ehkä vähän vähemmän.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
e0700719
10.10.2011 14:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos muuten sen blokkimateriaalin tarkotus värähdellä mukana mahdollisimman paljon vai eristää sitä värinää?
 
Pystyisin ehkä töis selvittää värähtelyexperteiltä parhaan mahdollisimman materiaalin ja teettään itelle kokeeks siitä blokin
 
laurilaguitars.blogspot.com
fox
10.10.2011 16:09:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Onkos muuten sen blokkimateriaalin tarkotus värähdellä mukana mahdollisimman paljon vai eristää sitä värinää?
 
Pystyisin ehkä töis selvittää värähtelyexperteiltä parhaan mahdollisimman materiaalin ja teettään itelle kokeeks siitä blokin

 
No, lähinnähän se paras sustain tulee siitä, ettei kielten värähtely demppaannu, joten siltä pohjalta tulee lähteä.. ;)
Itse kun oon noita "messinkiaikakauden" kitarankorjaaja/virittelijöitä, sanoisin, että strat-tyyppisen vibratallan inertiablokki pitäs olla mahdollisimman paljon sitä värähtelyä vaimentamaton. Tässä sitte tietty onkin laskettavaa mallinnukseen, sillä jos inertiablokin kokoa ylenmäärin "turvotetaan" niin käsittääkseni se ryhtyy vaimentamaan kielten värähtelyä.. Vaikkakin joskus muinoin oli suurinta muotia laittaa stratotallaan ylikokoinen messinkiblokki.
Noitten vakioblokkien materiaalina usein on zamac eli sinkki-seosmetallivalu, joka sitten valmistajasta riippuen saattaa olla aikas "kevyttä" tavaraa, ja sen vuoksi se "syö soundia", vallankin korkeita taajuuksia.
Mutta - kysypä, mitä sanovat kaverit, ja mihin laskentamalleilla päädytään! Olisi varsin mielenkiintoista tuo.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
ATIA
18.10.2011 16:26:47 (muokattu 18.10.2011 17:57:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kiitos keskustelusta tähän asti!
 
http://www.rockinger.com/index.php? … d3=c02376c273cb487884f91624d7c87b9e
Tuo Rockinger Guitarsin Fender stratocaster tyylinen vintage talla alumiiniblockilla on kiinnostava. Minä olen saanut käsityksen että blockin pitää olla massaltaan tarpeeksi suuri, että se vaikuttaa sointia parantavasti. Tämä alumiiniblokki on massaltaan kevyempi, sen lisäksi että sen värähtelyominaisuudet ovat erilaiset kuin teräksen.
 
Miten olettaisitte tai olette kokeneet tähäm alumiinin valinnan materiaaliksi vaikuttavan siihen miten kitara soi? Väheneekö sustain? Muuttuuko saundi? Miten tämän soundia luonnehdittaisiin verrattuna teräsblokkiin?
 
Ilmeisesti tässä pelkästään blokki on alumiinia. Muiden osien materiaalia ei mainita.
 
Saisiko jostain alumiinisia vintage tallan satuloita tai yläpeltiä (joka on blocking päällä)?
Saisiko jostain kunnon teräksestä jyrsimällä tehtyjä satuloita? Messingistä joka on päällystetty nikkelillä näitä ainakin valmistetaan. Haluaisin sellaiset jotka olisivat kunnon terästä (mieluiten lyijytöntä).
 
Kiitos vastauksista!
 
T: at
 
Hopeland
19.10.2011 23:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Moi.
 
Minulla on pari stratoa joista olen ajatellut että haluaisin parhaiten soivat. Itse puut ovat laatu kamaa ja valmistus samaten (Amfisoundin tekemät). Tallan suhteen olen vielä miettimässä parasta ratkaisua. Kitarassa on 6-ruuvinen vintage tremolo ja vastaava pitäisi saada.
 
Valmistajat eivät tunnu juurikaan ilmoittavan mistä materiaalista tallansa tekevät. Olen saanut käsityksen, että lyijytön teräs on hyvä, jotkut pitävät alumiinia hyvänä, mutta alumiinisia talloja, tai vintage-tremoloa, en ole missään nähnyt.
 
Tällaista tallaa olen ajatellut http://www.callahamguitars.com/partsstr.htm. Se on heidän itse valmistamansa ja olen lukenut paljon kehuja netistä.
 
Tämä voisi olla myös ihan hyvä. Amfisound on viime aikoina käyttänyt Hipshotin osia http://store.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_list&c=20
 
En sitten tiedä paljonko paremmin se soi kuin tämä, joka itselläni on (tämä linkki on vastaava) http://www.stewmac.com/shop/Bridges … son_Gotoh_VSVG_Vintage_Tremolo.html
Edit: Netistä olen lukenut että tässä on käytetty lyijyä sisältävää terästä. Saundin puolesta voi pitää hyvinkin paikkansa. Olenkin utelias miksi jotkut valmistajat, kuten tämä, päällystävät blokkinsa maalilla tms pinnoitteella. Olisiko tämä siksi, että materiaalissa on lyijyä? Luulisi että ruostumaton teräs blokki on ihan ok ilman maalausta?
 
Saisikohan Suomessa missään teetätettyä tähän vsv tallaan korvaavaa teräsblokkia lyijyttömästä teräksestä? Tämän kaltaista osaa tarkoitan http://www.callahamguitars.com/block_c.jpg
 
Ruokangas käyttää itse tätä Gotoh tallaa, ja on se ihan hyvä. Soi se paremmin kuin Fenderin perus talla.
 
Netistä olen lukenut että monet ovat kehuneet sellaista että tallassa 5 vähemmän kireää jousta soi paremmin kuin 3 kireämpää jousta. Onko täällä kukaan kokeillut tai tietoinen kertomaan kokemustaan?
 
Mukavaa päivänjatkoa!
 
T: at

 
Callaham Tremolo Systeemi on SUOSITELTAVIN Vintage Talla Systeemi, koska se on valmistettu Samoilla Materiaaleilla kuten Leo Fender Oli Suunnitellut ja TÄRKEIMPÄNÄ asiana Materiaalien KARKAISU kovuus.
 
Fenderin Alkuperäiset valmistettiin näillä Menetelmillä 1954 - 1964.
65 Malliin Tallapalojen KARKAISUA muutettiin Pehmeämpään suuntaan, jollaisena se Pysyi 1970, kunnes Tuli DIE-CAST valutallat ja palat ?????
 
54-64 Palat on niin kovat ettei niihin kieli ole synnyttänyt uraa tänäkään päivänä.
Block Plate Levy ( Jonka päällä karkaistut tallapalat Lepää ) on myös KARKAISTU...samoin ne 6 Kiinnitys Ruuvia joilla Tremolo Ruuvataan Straton Bodyyn....ne on Erittäin koviksi Karkaistu.....Koska joutuvat koville kelluvassa tremolo systeemissä....koska Block Plate Levyssä olevat Kiinnitys-Reijät on Sisäpuolelta "seevattu" tietyllä tavalla, kosketuksissaan Karkaistuun Kiinnitys Ruuviin. Sekä Ruuvi että Block Plate levyn reijät eivät saa KULUA.
 
Block on stratossa sointiin vaikuttava komponentti. Kokeile vaikka Messinkistä Tai Titaanista, jos Haluat oikein kirkas soundisen Straton.
 
Leo Fender mietti näitä juttuja 51-53 ja valmisti protoja, mm yhden Buddy Guy:lle...jossa oli potikan nupit Radiosta ja Kuusio-kolo ruuveja kun ei ollut säädettävissä tallapaloissa, niin Ensimmäisissä Stratoissa ruuveja pyöritettiin tavallisella pienellä tasapää ruuvareilla.....
Näin Leo teki siksi kun itse ei ollut soittaja, joten hän teki soittimia ja antoi tunnetuille soittajille niitä testiin ja sai hyvää palautetta Instrumentistaan, Syntyi maailman eniten myyty ja kopioitu Stratocaster.
 
Toinen vaihtoehto Callahamin Lisäksi on vain Alkuperäiset 54-70 Tremolo systeemit. Fenderin Custom Shop ei jostain syystä valmista Tremolo systeemiä samoin Periaattein, millaiseksi Suunnittelija sen Loi ? Outoo ?
 
Minulla on Alkuperäinen 1973 Sunburst Strato johon Vaihdoin Callahamin koko systeemin. Callaham on Parantanut Kammen kiinnitys systeemiä, ja Callahameissa ei Kampi Loksu / kolise , kun Löysät on pois.
 
2 Kaverin kanssa Tilattiin Callahamin SAKSAN Dealerilta 3 Callaham Settii , niin sai Halvemmalla kuin jos Tilaat USA:sta itse.
Myös Kamuni ovat Tosi tyytyväisiä. Toiselle tuli Callaham -75 Stratoon ja Toiselle -57 Custom Shop Reissueen...ja hekin huomasi Soundi eron heti.
Hyvä Soitin kun soi hyvin, myös jo ilman vahvistinta. SUOSITTELEN !
 
Itse olen soittanut KAIKILLA Strato malleilla, paitsi 54 ja 55 vuosikerroilla, joten 38 soittovuoteni aikana on tullut tehtyä Havaintoja siitä että Millainen on Oikeasti Hyvä Stratocaster. Pasi-59
 
mhelin
20.10.2011 14:07:01 (muokattu 20.10.2011 14:36:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Onkos muuten sen blokkimateriaalin tarkotus värähdellä mukana mahdollisimman paljon vai eristää sitä värinää?
 
Pystyisin ehkä töis selvittää värähtelyexperteiltä parhaan mahdollisimman materiaalin ja teettään itelle kokeeks siitä blokin

 
Blokin on tarkoitus tietysti pysyä paikallaan kun kielen värähtelyt yrittävät heilutella tallaa ylösalas. Kun talla kelluu jousien varassa liike-energiaa sustainin kannalta menee hukkaan paitsi tallablokin myös tallapulttien / -ruuvien kautta. Samoin tallapalojen liike hukkaa kielten liike-energiaa. Aika harvoissa straton talloissa näkee minkäänlaisia tallapalojen sivusuuntaisia lukituksia. Pystysuunnassa kielen jännite pitää kyllä kielen paikallaan. Jos joku sattuu omistamaan kameran millä voi ottaa sekunnissa päälle kymmenen kuvaa ("High-Speed Sequential Shooting" tms ominaisuus) tuota voisi tutkia tarkemmin. Ideaalitapauksessa jos kielen päät ovat todella paikallaan (avaruudellisesti yhdessä pisteessä) kaikki liike-energia säilyy tuossa eli kielen värähtelyliike haijastuu takaisin kieleen (tuota voi itselleen demota sitomalla köyden, hyppynarun tms. seinään ja alkamalla heiluttaa sitä). Koska kielellä on massaa niin loppuuhan se värähtely joskus kuitenkin jollei feedbackillä tms. tuoda lisää energiaa systeemiin.
 
Eli mitä enemmän massaa blokilla niin sitä enemmän sustainia, mutta toisaalta myös äänen saundi muuttuu kylmemmäksi. Mutta blokki ei ole ainoa tekijä tuossa yhtälössä, noille tallapaloille voisi esim. myös tehdä jotain että ne pysyisivät paikallaan (G&L Special ASAT:eissa on tuo satulalukitus tallassa, mutta en muista yhtään vastavaa vibrakoneistoa nähneeni, tosin floikkatyyppisissä vibratalloissa on kyllä jonkintyyppisestä lukituksesta kyse esim. tuossa Schalerissa noiden tallapalojen säätöruuvin muodossa: http://www.stewmac.com/shop/Bridges … plete_Set.html?tab=Pictures#details ).
 
E: Tuohon Hipshotin vibraan voisi sivulle koneistaa ruuvin jolla tallapalat saisi puristettua yhteen:
http://store.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_detail&p=181
 
Tuon saa tavallisella tai teräsblokilla.
 
Muutenkin ilmeisesti hyvä talla: "I don't know how or why, but it gave me at least 50% more sustain than I ever had" (olikohan teräsblokilla vai ilman?)
 
e0700719
20.10.2011 15:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Blokin on tarkoitus tietysti pysyä paikallaan kun kielen värähtelyt yrittävät heilutella tallaa ylösalas. Kun talla kelluu jousien varassa liike-energiaa sustainin kannalta menee hukkaan paitsi tallablokin myös tallapulttien / -ruuvien kautta. Samoin tallapalojen liike hukkaa kielten liike-energiaa. Aika harvoissa straton talloissa näkee minkäänlaisia tallapalojen sivusuuntaisia lukituksia. Pystysuunnassa kielen jännite pitää kyllä kielen paikallaan. Jos joku sattuu omistamaan kameran millä voi ottaa sekunnissa päälle kymmenen kuvaa ("High-Speed Sequential Shooting" tms ominaisuus) tuota voisi tutkia tarkemmin. Ideaalitapauksessa jos kielen päät ovat todella paikallaan (avaruudellisesti yhdessä pisteessä) kaikki liike-energia säilyy tuossa eli kielen värähtelyliike haijastuu takaisin kieleen (tuota voi itselleen demota sitomalla köyden, hyppynarun tms. seinään ja alkamalla heiluttaa sitä). Koska kielellä on massaa niin loppuuhan se värähtely joskus kuitenkin jollei feedbackillä tms. tuoda lisää energiaa systeemiin.
 
Eli mitä enemmän massaa blokilla niin sitä enemmän sustainia, mutta toisaalta myös äänen saundi muuttuu kylmemmäksi. Mutta blokki ei ole ainoa tekijä tuossa yhtälössä, noille tallapaloille voisi esim. myös tehdä jotain että ne pysyisivät paikallaan (G&L Special ASAT:eissa on tuo satulalukitus tallassa, mutta en muista yhtään vastavaa vibrakoneistoa nähneeni, tosin floikkatyyppisissä vibratalloissa on kyllä jonkintyyppisestä lukituksesta kyse esim. tuossa Schalerissa noiden tallapalojen säätöruuvin muodossa: http://www.stewmac.com/shop/Bridges … plete_Set.html?tab=Pictures#details ).
 

 

 
Tuo oli hyvä pohdinta, minkä kirjotit. Kyseessähän on siis vaimeneva harmoninen värähtely.
 
Jos kattoo esim jotain kiinan squieria, jossa on uudemman tyyppiset tallapalat, on sielä jäätävät raot tallapalojen välissä. Hipshottiin vois kyllä lukita nuo palaset sivuiltaniinku sanoit, ehkä joka telen tallaan pienellä virittelyllä. Vintage stratoon ei tuu juuri mieleen hyvää tapaa.
 
laurilaguitars.blogspot.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «