Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kieltenohjain?!
1 2
TuomasDC
10.10.2011 12:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä mulla on kramer tyylinen kaula (Warmoth) ilman floyd rosea,ja siinä on satulana graph techin tusq,eli kysymys kuuluu millaisen kielen ohjaimen tarvitsen ja mihin kohtaa se tarkalleen laitetaan? Olen yrittänys guuglata tuloksetta joten olisin kiitollinen avusta
 
Numb
10.10.2011 12:14:03 (muokattu 10.10.2011 12:14:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä tiedät, että ylipäätään tarvitset kieltenohjaimen?
 
Jos tarvitset, niin ei sille ole mitään virallista paikkaa. Se laitetaan siihen, missä sitä tarvitaan.
 
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
JuSu
10.10.2011 12:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomasDC: Elikkä mulla on kramer tyylinen kaula (Warmoth) ilman floyd rosea,ja siinä on satulana graph techin tusq,eli kysymys kuuluu millaisen kielen ohjaimen tarvitsen ja mihin kohtaa se tarkalleen laitetaan? Olen yrittänys guuglata tuloksetta joten olisin kiitollinen avusta
 
Jos lapa (headstock) on taitettu (angled), eli siis se on kulmassa otelaudan tasoon nähden, ei kielenohjainta tai -ohjaimia tarvita.
 
Itse kun teetin stratoa, niin tekijä ehdotti lapaan laitettavan kevyen kulman. Ei ole kummoinenkaan taite, mutta poisti kielteohjaimien tarpeen.
 
JuSu
Jeszse
10.10.2011 12:30:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Jos lapa (headstock) on taitettu (angled), eli siis se on kulmassa otelaudan tasoon nähden, ei kielenohjainta tai -ohjaimia tarvita.
 
Hämmentävää sinänsä et kieltenohjaimia laitetaan myös taitettuihin lapoihin vaikka niillä tosiaan ei ole mitään varsinaista tarvetta niissä. :) Mun LTD:ssä esimerkiks on lapakulmaa ja kieltenohjain.
 
Funkonaut: Hevi paskan uliulia!
JuSu
10.10.2011 12:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Hämmentävää sinänsä et kieltenohjaimia laitetaan myös taitettuihin lapoihin vaikka niillä tosiaan ei ole mitään varsinaista tarvetta niissä. :) Mun LTD:ssä esimerkiks on lapakulmaa ja kieltenohjain.
 
Mutta sullahan on floikka ja lukkosatula siinä?
 
Vähän eri juttu kuin ei-lukkosatulan kanssa.
 
JuSu
Jeszse
10.10.2011 12:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Mutta sullahan on floikka ja lukkosatula siinä?
 
Vähän eri juttu kuin ei-lukkosatulan kanssa.
 
JuSu

 
Njoo, mut lukkosatulassa on itessäänki viel kulmaa, eli ku ne lukkopalat laittaa kiinni, kielet on jo alamäessä.
 
Funkonaut: Hevi paskan uliulia!
TuomasDC
10.10.2011 13:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla toi lapa on siis ''syvemmällä'' kuin otelauta,eli ei siis tarvitse tätä kieltenohjainta? Mikä itseasiassa on kielenohjaimen tarkoitus..
 
Jeszse
10.10.2011 13:10:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomasDC: Mulla toi lapa on siis ''syvemmällä'' kuin otelauta,eli ei siis tarvitse tätä kieltenohjainta? Mikä itseasiassa on kielenohjaimen tarkoitus..
 
Eli kumpi näistä on lähempänä?
http://upload.wikimedia.org/wikiped … ons/4/4c/Guitar_headstock_angle.png
 
Funkonaut: Hevi paskan uliulia!
Harris
10.10.2011 13:16:00 (muokattu 10.10.2011 13:19:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Apexissa on lapa "taitettu" otelautaan nähden, lukkosatula sekä kieltenohjain. Jos otan kieltenohjaimen, sekä lukkopalat pois, ovat kielet ainoastaan lukkosatulan ensimmäisessä urassa. Lavanpuoleisessa urassa kielet eivät lepää uran pohjassa.
 
Eli minun kitarassa lapakulma on liian loiva lukkosatulalle, siksi vielä kielten ohjain.
 
Toivottavasti kirjoituksesta saa jotain selkoa... Laitan illalla vaikka kuvia auttamaan havannointia.
 
" Jäähyn syy: Kaikki jäähylle"
TuomasDC
10.10.2011 13:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille! Ja Jeszse lapani siis muistuttaa enemmän tuota ensinmäistä linkkiäsi noista,eli kumpi niistä tarvitsee kieltenohkaimen?
 
Numb
10.10.2011 13:23:13 (muokattu 10.10.2011 13:25:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomasDC: Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille! Ja Jeszse lapani siis muistuttaa enemmän tuota ensinmäistä linkkiäsi noista,eli kumpi niistä tarvitsee kieltenohkaimen?
 
Jäsen Jeszen linkkaamassa kuvassa tuo ensimmäinen on se, joka saattaa tarvita kieltenohjaimen. Mikään automaatti se ei ole, että tarvitsisi. Kuten on käynyt ilmi, se jälkimmäinenkin saattaa tarvita, jos siinä on lukkosatula.
 
Samanmerkkisissäkin kitaroissa joissakin saattaa olla kieltenohjain ja joissain toisissa ei. Niitä voi olla eri määrä ja eri paikoissa. Esimerkiksi: http://www.google.com/search?q=stra … rce=og&sa=N&tab=wi&biw=1271&bih=850
 
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
Jeszse
10.10.2011 13:24:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Jäsen Jeszen linkkaamassa kuvassa tuo ensimmäinen on se, joka saattaa tarvita kieltenohjaimen. Mikään automaatti se ei ole, että tarvitsisi. Kuten on käynyt ilmi, se jälkimmäinenkin saattaa tarvita, jos siinä on lukkosatula.
 
Näin, sieltähän se tulikin jo.
 
Funkonaut: Hevi paskan uliulia!
JuSu
10.10.2011 13:26:47 (muokattu 10.10.2011 13:28:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harris: Jos otan kielten ohjaimen, sekä lukkopalat pois, ovat kielet ainoastaan lukkosatulan ensimmäisessä urassa. Lavanpuoleisessa urassa kielet eivät lepää uran pohjassa.
 
Jep.
 
Jotenkin tuntuu, että nyt ei kaikki puhu ihan samasta asiasta, tai ainakaan näkökulmat ei kohtaa.
 
Lukkosatulassa sen kielenohjaimen tehtävä on juurikin vetää ne kielet sinne satulan pohjalle silloin, kun lukot on auki, jotta kitaran voi edes joten kuten virittää ennen lukkojen kiristystä, eikä lukkopaloihin tule kielistä lukitusta vastustavaa voimaa. Kun lukot on kiinni, ei ole hevon humpan väliä, mitä siellä satulan ja virittimien välissä on. Jos lukko pitää, kieli voi olla vaikka poikki, mutta rokki raikaa.
 
Normisatulan tapauksessa taas kieltenohjain on tarpeellinen koko ajan. Sen sijoitus ja korkeus vaikuttaa siihen, miten voimakkaasti kieli painuu satulaa vasten ja siten vaikuttaa myös olennaisesti siihen, miten kitara soi ja pitää vireen. Jos lapakulmaa on riittävästi, tai oikeammin, jos kielissä on satulan kohdalla riittävästi kulmaa, ei kieltenohjainta/ohjaimia välttämättä tarvita.
 
Mä en laittaisi ainakaan sellaista floikkatyyppistä kieltenohjainta normisatulan kanssa, oli sitten lapakulmaa tai ei. Mitä vähemmän siellä on mitään kamaa hinkkaamassa kieltä, sen parempi.
 
JuSu
TuomasDC
10.10.2011 13:35:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En siis saanut vieläkään käsitystä millaisen kieltenohjaimen tarvitsisin,periaatteen kyllä ymmärsin,mutta onko olemassa esim joku sääntö mihin paikkaan,kuinka monta ja minkä lainen kielenohjain laitetaan o.0?
 
JuSu
10.10.2011 13:36:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomasDC: En siis saanut vieläkään käsitystä millaisen kieltenohjaimen tarvitsisin,periaatteen kyllä ymmärsin,mutta onko olemassa esim joku sääntö mihin paikkaan,kuinka monta ja minkä lainen kielenohjain laitetaan o.0?
 
Ei ole mitään sääntöä. Kokeile ensin ilman. Jos kitara soi hyvin ja kielet eivät pompi satulan urista vaikka räimit kovalla kädellä, niin unohda kieltenohjaimet.
 
JuSu
Jeszse
10.10.2011 13:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomasDC: En siis saanut vieläkään käsitystä millaisen kieltenohjaimen tarvitsisin,periaatteen kyllä ymmärsin,mutta onko olemassa esim joku sääntö mihin paikkaan,kuinka monta ja minkä lainen kielenohjain laitetaan o.0?
 
http://www.jacksonsrareguitars.com/articles/files/Strat_Headstock.jpg
 
Tossa on yks Fenderin esimerkki miten ne voi sinne laittaa.
 
Funkonaut: Hevi paskan uliulia!
TuomasDC
10.10.2011 13:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvä aloittelen siis ensin ilman ja jos ongelmia syntyy palaan asiaan..Mutta
Mistä siis tiedän jos ongelmia tulee että mihin paikkaan laittaisin tämän kieltenohjaimen,??mulla on tuolla laatikossa joku kramer kieltenohjain semmoinen lyhyt suora rautatanko jos tiedätte mitä tarkoitan...
 
Jeszse
10.10.2011 13:41:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomasDC: Selvä aloittelen siis ensin ilman ja jos ongelmia syntyy palaan asiaan..Mutta
Mistä siis tiedän jos ongelmia tulee että mihin paikkaan laittaisin tämän kieltenohjaimen,??mulla on tuolla laatikossa joku kramer kieltenohjain semmoinen lyhyt suora rautatanko jos tiedätte mitä tarkoitan...

 
Jälleen löyty esimerkki kymmenen sekunnin googlettamisella.
http://www.kramerforum.com/george/k … tion/warmoth2007/warmoth2007_29.jpg
 
Funkonaut: Hevi paskan uliulia!
JuSu
10.10.2011 13:45:03 (muokattu 10.10.2011 13:45:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TuomasDC: Selvä aloittelen siis ensin ilman ja jos ongelmia syntyy palaan asiaan..Mutta
Mistä siis tiedän jos ongelmia tulee että mihin paikkaan laittaisin tämän kieltenohjaimen,??mulla on tuolla laatikossa joku kramer kieltenohjain semmoinen lyhyt suora rautatanko jos tiedätte mitä tarkoitan...

 
Sellainen, joka menee kaikkien kielten yli, ja yleensä sijoitettu lähelle satulaa? Juuri sellaista en ainakaan laittaisi, tulee helposti kieliin isoja mutkia, mikä on aina huono asia, kun puhutaan ei-lukollisesta satulasta.
 
Laita vaikka Graphtechin ohjaimia: http://www.graphtech.com/product-670-2/
 
Aseta siten, että kieliin tulee mahdollisimman vähän kulmia ja mutkia. Aloita kahdesta ohuimmasta kielestä, lisää seuraaville, jos on tarpeen.
 
JuSu
TuomasDC
10.10.2011 13:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo siis toi jeszse esimerkki on siis nimenomaan lukkotallaisessa kaulassa ja omassani ei ole lukkoja! Joten en ole varma käykö tuo siihen,ja siis periaattees mallilla siis ei olisi väliä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «