Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuuloharhat - Olemassa?
1
Jopotzuki
09.10.2011 15:42:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki varmaan ovat nähneet joskus jonkinlaisia optisia harhoja, esim. toinen viiva näyttää pitemmältä kuin toinen tai harmaita neliöitä mustien neliöiden keskellä.
 
Oletko koskaan kokenut vastaavanlaisia harhoja kuuloaistillasi? Jotakin random ääniä on varmasti moni kuullut (tai luullut kuulevansa) ollessan yksin hiljaisuudessa, mutta onko kukaan kuullut kuuloharhoja, jotka olisivat pidempikestoisia esim. musiikkia kuunnellessa? Eli kuulee sellaista mitä ei pitäisi edes kuulua.
 
Sergei Fallinen
09.10.2011 15:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

se sellanen koko ajan madaltuva äänijuttu on ainakin, linkittäköön eka joka tietää mitä tarkotan. Tosin aika huono munsta.
 
Hipelius
09.10.2011 16:26:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: se sellanen koko ajan madaltuva äänijuttu on ainakin, linkittäköön eka joka tietää mitä tarkotan. Tosin aika huono munsta.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Shepard_tone
 
Jopotzuki
09.10.2011 23:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutkittuani aihetta löysin näitä lisää.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_illusion
 
Tuolla joitakin. Tuo phantom rings on tuttua omalla kohdalla. Joskus olen kuullut puhelimen soivan vaikka mikään ei soikaan.
 
LaMotta
09.10.2011 23:22:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unesta olen herännyt joskus ovikellon sointiin vaikkei se soinut.
 
Antihumanisti
Kailis
10.10.2011 01:21:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0&feature=related
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
Jucciz
10.10.2011 01:50:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0&feature=related
 
Ärsyttävä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
bedlam
10.10.2011 07:46:18 (muokattu 10.10.2011 07:48:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän se juttu on, että kun kuulokkeet ottaa päästä pois ja niitä kuuntelee vähän kauempaa, niin monesti syntyy illuusio siitä että tempo nopeutuu ja sävelaskel nousee? Joskus studio-olosuhteissakin tapahtunut sitä, että miksauskopin ulkopuolella on kironnut että tulipa aivan liian nopealla temmolla vedettyä biisi, kunnes miksauskoppiin astuessaan kuunnellun biisin tempo "palautuu" normaaliksi. Voisko tuossa kuulokejutskassa olla yksi tekijä se, että kuulokkeista kuuluu lähinnä pelkät diskantit, kun niitä kuuntelee irti päästä?
 
http://www.petrified-eye.net
Stradlin
10.10.2011 08:02:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Unesta olen herännyt joskus ovikellon sointiin vaikkei se soinut.
 
Mulle käy näin myös välillä, viimeksi viikko sitten.
 
"Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori
paavi
10.10.2011 10:23:32 (muokattu 10.10.2011 10:31:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Mikähän se juttu on, että kun kuulokkeet ottaa päästä pois ja niitä kuuntelee vähän kauempaa, niin monesti syntyy illuusio siitä että tempo nopeutuu ja sävelaskel nousee?
 
Joo, mä veikkaan, että aika lailla johtuu siitä, että tällöin diskanttitaajuuksien osuus kasvaa. Ehkä bassotaajuudet jotenkin rauhoittavatkin ja tempo tuntuu hidastuvan kun laittaa kuulokkeet takaisin päähän. Tempo tuntuu aina hitaammalta kun on jossakin intensiivisesti mukana ja "musiikin sisällä". Studiossa äänittäessä nopeakin biisi tuntuu normaalilta. Kun sitä kuuntelee parin päivän kuluttua, ihmettelee, miten pystyi soittamaan edes niin nopealla temmolla. Ehkä näillä on jokin yhteys.
 
paavi
10.10.2011 10:30:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikosta mulla tuli heti mieleen ns. päänsisäiset äänet. Niitähän on varmaan jokaisella ollut jossain määrin. Mielisairauksiin liittyvät läheisesti ja ovat kokijalleen totisinta totta.
 
Puhelimen pirinää tosiaan kuulee välillä ja joskus tuntee jopa värinää reidellä vaikka puhelin ei olisikaan etutaskussa.
 
Joskus omissa äänityksissä kuulee ääniä, joita ei pitäisi olla siellä. Useasti paikoissa, joissa monta raitaa "kamppailee elintilastaan". Johtunee suurelta osin äänien interferenssistä. Pari säveltä muodostaa yhdessä uusia yläsävelien sarjoja. Kaksi lähekkäin olevaa taajuutta muodostaa "huojunnan". Ja niin edelleen. Mielestäni tällaiset tekevät musasta vaan mielenkiintoisempaa.
 
Taitava basisti osaa soitollaan "kasvattaa harmonista maailmaa". Vähän oudosti ilmaistu, mutta oikealla tavalla soitettuna basso voi esimerkiksi vahvistaa laulua kummalla tavalla.
 
bedlam
12.10.2011 09:50:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paavi: Otsikosta mulla tuli heti mieleen ns. päänsisäiset äänet. Niitähän on varmaan jokaisella ollut jossain määrin.
 
...ja keskustelu loppui kuin seinään :D
 
http://www.petrified-eye.net
Old Joe
12.10.2011 21:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paavi: Otsikosta mulla tuli heti mieleen ns. päänsisäiset äänet. Niitähän on varmaan jokaisella ollut jossain määrin. Mielisairauksiin liittyvät läheisesti ja ovat kokijalleen totisinta totta.
 
Puhelimen pirinää tosiaan kuulee välillä ja joskus tuntee jopa värinää reidellä vaikka puhelin ei olisikaan etutaskussa.
 
Joskus omissa äänityksissä kuulee ääniä, joita ei pitäisi olla siellä. Useasti paikoissa, joissa monta raitaa "kamppailee elintilastaan". Johtunee suurelta osin äänien interferenssistä. Pari säveltä muodostaa yhdessä uusia yläsävelien sarjoja. Kaksi lähekkäin olevaa taajuutta muodostaa "huojunnan". Ja niin edelleen. Mielestäni tällaiset tekevät musasta vaan mielenkiintoisempaa.
 
Taitava basisti osaa soitollaan "kasvattaa harmonista maailmaa". Vähän oudosti ilmaistu, mutta oikealla tavalla soitettuna basso voi esimerkiksi vahvistaa laulua kummalla tavalla.

 
Taidat puhua harmoniasta ja synkronista. Puhallinsoittajilla tuttu ilmiö, kun pannaan torvet vastakkain ja soitetaan aavistuksen verran eri vireessä, tuntuu kuin kaikki värähtelisi samassa sykkeessä. Tuntuu koko kropassa.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Rocco_Longfella
12.10.2011 23:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutuissa biiseissä voi selvästi kuulla laulun jo intron aikana. Lähinnä jos musiikki on taustameluna tai todella hiljaisella yllättyy, kun laulaja sitten oikeasti avaakin suunsa.
 
Joskus pahimpina insomnia-aikoinani kuulin tuttujen äänien huutavan nimeäni. Porukka sitten ihmetteli, kun aina esim välitunnilla käännyin katsomaan yhtäkkiä jonnekkin.
 
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
paavi
14.10.2011 22:17:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: ...ja keskustelu loppui kuin seinään :D
 
Hehe! Aivan. No, onneks jatkui. Kyllä mä ainakin oon kuullut päänsisäisiä ääniä. Uskon, että jokainen kokee harhoja, kun oikein kovalle pistetään. ;)
 
rockjihad
15.10.2011 10:14:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paavi: Hehe! Aivan. No, onneks jatkui. Kyllä mä ainakin oon kuullut päänsisäisiä ääniä. Uskon, että jokainen kokee harhoja, kun oikein kovalle pistetään. ;)
 
Mulle suurimmat päänsisäiset äänet tulee lähinnä keikkailusta kesällä, kun sillon tulee enemmän rundimeiningillä keikkoja soitettua festareilla ja muissa vähän isommissa ulkoilmatapahtumissa niiden yksittäisten kuppilakeikkojen sijaan.
Soiton jälkeinen tissuttelu yhdistettynä jatkuvaan ihmisten älämölöön ja taustalla kuuluvaan livemusiikkiin aiheuttaa sen, että himaan päästyään on pakko pari seuraavaa päivää viettää ulkona vaan sen takia, että hiljaisuudessa lähtee samantien pään sisällä hakkaamaan se taustalla jauhava livesoitanta yhdistettynä ihmisten äänimassaan.
 
Sitten musaa kuunnellessa kuulokkeilla voi joskus jotain pieniä harhoja tulla myös, niinkun toi tempon hidastuminen ja joskus tulee semmonen harha, että kuulee kuulokkeiden läpi jonkun sanovan taustalta jotain vaikka kukaan ei oo mitään sanonut.
 
reaper666
15.10.2011 13:31:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellanen on kanssa, että näkkileivän katkaisusta kuuluu samanlainen ääni ku tiputtais viivoittimen pöydälle.
 
Kokeilkaas vaikka kaverille sokkotestinä.
 
Kailis
15.10.2011 18:46:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä juttu kanssa veden alla kun kaikki äänet kuuluvat pään keskeltä. Johtuu aivojen sopeutumisesta siihen miten ilma kuljettaa ääntä hitaammin kuin vesi. Mitenköhän esim. delfiinit kuulevat äänet pinnalla?
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «