Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvamonitorointiin oma pikkumikseri
1
Jousipolvi
08.10.2011 13:02:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Korvamonitoroinnista löytyy juttua, mut seuraavanlaista kytkentää ei ole tullut vastaan tai sit en vaan ole ymmärtänyt, mutta..
 
Me(kin) wannabe-rokkarit suunnitellaan korvamonitorointia ja kysymys kuuluu onnistuuko seuraavanlainen kytkentä ja onko siinä järkeä:
 
Bändissä 5 tyyppiä ja käytössä Soundcraft MFX12 -mikseri, 2 auxia. Tarkoitus olis vetää inserteistä piuha jonkin pikkumikserin (väh. 3 auxia, esim. THE T.MIX MIX 1832 FX) kanavainputteihin, auxeista kuulokevahvistimeen ja siitä korviin.
 
Räkkimallinen olis tietty parempi mut ei taida oikein sopivassa hintaluokassa löytyä. Ja hei, T.-tuotteiden maine on tiedossa ja omassa käytössä riittävän toimiviksi todettuja, kun hyvin kamoja kohtelee (siihen ei tarvita kommenttia, jollei saman hintaluokan muuta laitetta ole ehdottaa).
 
Eli, mitä ajatuksia itse kytkentä herättää, jos herättää?
 
Hengissä hoidosta huolimatta!
stnprkl
08.10.2011 13:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jousipolvi: Moi!
 
Korvamonitoroinnista löytyy juttua, mut seuraavanlaista kytkentää ei ole tullut vastaan tai sit en vaan ole ymmärtänyt, mutta..
 
Me(kin) wannabe-rokkarit suunnitellaan korvamonitorointia ja kysymys kuuluu onnistuuko seuraavanlainen kytkentä ja onko siinä järkeä:
 
Bändissä 5 tyyppiä ja käytössä Soundcraft MFX12 -mikseri, 2 auxia. Tarkoitus olis vetää inserteistä piuha jonkin pikkumikserin (väh. 3 auxia, esim. THE T.MIX MIX 1832 FX) kanavainputteihin, auxeista kuulokevahvistimeen ja siitä korviin.
 
Räkkimallinen olis tietty parempi mut ei taida oikein sopivassa hintaluokassa löytyä. Ja hei, T.-tuotteiden maine on tiedossa ja omassa käytössä riittävän toimiviksi todettuja, kun hyvin kamoja kohtelee (siihen ei tarvita kommenttia, jollei saman hintaluokan muuta laitetta ole ehdottaa).
 
Eli, mitä ajatuksia itse kytkentä herättää, jos herättää?

 
Eli tarkoitus on siis kytkeä järjestelmään toinen mikseri monitoreja varten? Tämähän on siis ihan normaali käytäntö (ja nyt en puutu laitevalintoihin ja niiden ominaisuuksiin millään tavalla). Ennemmin kolvaisin Y-piuhoja tarvittaville mikkisignaaleille, jolloin toisesta mikseristä ei tarvii varata inserttejä tähän hommaan ja toisessa mikserissä on täysin oma Gain, EQ jne. joka kanavalle.
 
Viltsu audiokantaja
aimotuska
08.10.2011 14:57:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia viltsulle.
 
Sitäpaitti, insert pistää kanavan poikki, ellet sää syötä signaalia takas sieltä apumikseristä kunkin insertin returniin.
 
Ite oot ruma.
rintapek
08.10.2011 15:13:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Ennemmin kolvaisin Y-piuhoja tarvittaville mikkisignaaleille, jolloin toisesta mikseristä ei tarvii varata inserttejä tähän hommaan ja toisessa mikserissä on täysin oma Gain, EQ jne. joka kanavalle.
 
Näin.
 
Mut ennenkuin lähtisin mikserikauppaan, niin kokeilisin hommaa ihan tommoisenaan. Nelikanavainen luurivahvistin kehiin, toi Behkun HA4700 on harrasesarjassa ihan käyttökelpoinen laite, eikä hinta päätä huimaa. Jos nimittäin ei o ihan välttämätöntä tarjota jokaiselle ihan henkkoht mixiä, niin tossa jo pystyy valitsemaan, et kuunteleeko auxia 1 vai 2 ja sit tarvittaessa sielt insertistä tai directoutista "moreme"tä päälle.
 
Ja vielä ennenkuin lähtisin mikserikauppaan, niin tarkkailisin toria ja miettisin olemassa olevan mikserin päivittämistä semmoiseen, missä on 6 auxia. Vois tulla jopa halvemmaksi.
 
One kind of music only - the good kind
Jousipolvi
08.10.2011 15:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia hyvät herrat, asiaa pitänee vielä pohtia. Mutta lopputulema kuitenkin taisi olla, että sopivilla johdoilla toi mun esittämä kytkentä olis mahdollinen ellei jopa toimiva.
 
hjunnila: Sitäpaitti, insert pistää kanavan poikki, ellet sää syötä signaalia takas sieltä apumikseristä kunkin insertin returniin.
 
Jep, suunnitelmissa olikin kolvailla johtoja, joissa se return olis katkaistu/looppina tai mikä se oikea termi nyt sitten onkaan, jolloin kanava ei menis poikki. Soundcraftin manuaalissa oli hyvä kuva ko. johdosta.
 
Hengissä hoidosta huolimatta!
Teijo K.
08.10.2011 17:17:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäisin tohon kyllä jonkunlaisen limitoinnin korvia suojelemaan. Voi olla aika raakaa hommaa jos jokainen mikin kiertäminen ja muu ei-toivottu pauke tulee suoraan korviin. Auxien ja kuulokevahvistimen väliin joku limitteri siis.
 
Mulla oli joskus vastaava systeemi, missä mulla oli itellä pikkumikseri lavalla ja siihen otin sellaisen perussekoituksen lauluja, ja lisäsin omaa laulua ja bassoa sitten tarpeen mukaan. Mulla oli monimutkaisimmillaan jopa lavalla yksi mikki poimimassa rumpuja ja yleistä "ambienssia". Sinänsä oli kyllä mukavvata soitella nauhattomallakin bassolla kun intonaation kuuli hyvin selvästi, mutta olihan tuo aikamoinen säädettävä joka keikalla ja siitä luovuinkin sitten juuri sen monimutkaisuuden takia.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Jousipolvi
09.10.2011 16:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Nelikanavainen luurivahvistin kehiin, toi Behkun HA4700 on harrasesarjassa ihan käyttökelpoinen laite
 
Meillä taitaapi olla kuulokevahvistimena behkun HA4600, jossa ei tota aux1/aux2 valintaa voi tehdä, mut muuten sama. Päädyttiin toistaiseksi pitäytyä siinä ja lisätä vain tämä ehdotettu "more me" -optio.
 
Oikeanlainen johto insertistä kuulokevahvistimen aux in:iin on ilmeisesti kolvattava itse vai olisko saatavilla valmiita?
 
Hengissä hoidosta huolimatta!
t-ee-mu
09.10.2011 17:54:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeanlainen johto insertistä kuulokevahvistimen aux in:iin on ilmeisesti kolvattava itse vai olisko saatavilla valmiita?
 
jos oikein jaksoin keskittyä niin tohon käy ihan tavallinen str - 2 mono plug. toinen kytketty tippiin ja toinen ringiin . eiks jeh
 
hannuuki
09.10.2011 19:38:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

t-ee-mu: jos oikein jaksoin keskittyä niin tohon käy ihan tavallinen str - 2 mono plug. toinen kytketty tippiin ja toinen ringiin . eiks jeh
 
Et jaksanut keskittyä tarpeeksi.
 
Lähtöpäässä (insert) tarvitaan johto jossa on tip ja ring yhdessä.
Ei taida ainakaan helpolla löytyä tehdasvalmista.
 
Sytem
09.10.2011 20:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ainakin osassa miksereitä insertti toimii kikkaillen lähtönä kun tökkää monoplugin vain osittain liittimeen, niin että plugin kärki yhdistää liitimen sisällä kontaktit. Ei toki pysyvään käyttöön järkevä ratkaisu mutta tilapäisvirityksenä ihan toimiva
 
t-ee-mu
09.10.2011 22:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannuuki: Et jaksanut keskittyä tarpeeksi.
 
Lähtöpäässä (insert) tarvitaan johto jossa on tip ja ring yhdessä.
Ei taida ainakaan helpolla löytyä tehdasvalmista.

 
jep. aina ei jaksa keskittyä. :) ehkä seuraavalla kerralla
 
Tami
09.10.2011 23:12:00 (muokattu 09.10.2011 23:19:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jousipolvi: Meillä taitaapi olla kuulokevahvistimena behkun HA4700, jossa ei tota aux1/aux2 valintaa voi tehdä, mut muuten sama. Päädyttiin toistaiseksi pitäytyä siinä ja lisätä vain tämä ehdotettu "more me" -optio.
 
Oikeanlainen johto insertistä kuulokevahvistimen aux in:iin on ilmeisesti kolvattava itse vai olisko saatavilla valmiita?

 
Harrastajan kommentteja omasta elämästä miten me tehtiin tuo ennen..:

Meitin harrastajaorkassa on 6 ihmistä, jokaisella nappulat korvissa. Mikserissä OLI monitorointia varteen jäljellä 2 auxia => 2 erilaista monitorimixiä.
Mulla on 4 kanavainen ( pannaan siis kuitenkin kuudet luurit kiinni) luurivahvistin HA4700 josta saapi sitten kukin soittaja valita kumpaa monitorimiksausta haluaa kuulla tai molempien sekotusta. Tarjolla on siis soittajalle ulostulo johon voi laittaa langallisen tai langattoman monitorin tai vaikka sata, mutta signaalia on kahta erilaista... ja vielä 2 soitajaa joutuvat tyytymään samaan volumetasoon.

Meillä homma on muotoutunut seuraavasti:
Mikserin Aux1 meni luurivahvarin vasempaan ja aux2 oikeaan inputtiin.
 
AUX1 siis left: tätä kuuntelee laulavat ihmiset ja taustalaulava kitaristi. Tässä on enempi laulupainotteinen miksaus ja muut soittimet siellä taustalla.
AUX2 siis right: tätä kuuntelee rumpali, basisti ja kiipparisti: Tässä miksausessa on kiipparit hiukkasen kovemmalla jotta pianissimo kuulee mitä soittaa, muilta osin aikasen tasainen puuro.
 
Eli Behkusta valittiin mononappula pohjaan etulevystä ja sitten vaan balanssinapista valittiin kumpaa auxia ( siis left vai right) kuunneltiin..
 
Jos joku haluaa sitä "more-me"-tä niin sitten siihen behkun etulevyn auxiin vaan piuhaa.. Kuitenkin melko hyväksi tuon kuuntelun saapi ihan noilla perus auxeillakin. Soittajilla oma vahvari (vast) toimii monitoroinnissa ja laulujen osalta mä tykkään että se laulajien keskinäinenkin balanssi kuuluu korvista jotta sitä omaa lauluvolaa osaa säädellä muiden mukaan.
 
Tämä siis tilanteessa, jolloin miksataan itse lavalta ja iso osa bändin soundista pitää tehdä kuuntelemalla toisia soittajia ja laulajia ja sovittautumalla itse siihen äänikuvaan..
 
Onnistuiskos tuolla ha4600:lla tuo siten, että ajat mikserin auxit vasempaan ja oikeaan sisääntuloon. Sitten tyrkkäät tuon etulevyn painikkeista mutelle sen auxin jota ei tahota kuunnella. Sitten mono-nappi pohjaan jotta kuuluu molemmista korvista.
Etulevyn aux-in- "holkkiin" directistä sitten sitä "more-me" tavaraa, jonka määrää saapi sitten tuolla balanssilla säädeltyä?.
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
rintapek
10.10.2011 10:32:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: ...ennenkuin lähtisin mikserikauppaan, niin tarkkailisin toria ja miettisin olemassa olevan mikserin päivittämistä semmoiseen, missä on 6 auxia. Vois tulla jopa halvemmaksi.
 
Itte ittelleni vastaten, mut eipä tuota toria kauheen pitkään tartte tarkkailla.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=565570
 
Tosta kuus auxia, directoutit ja neljä ryhmää hintaan 350,-
En vehkeestä muuta tiedä, mut jos vaihtoehtona on tmix, niin mielummin tuo.
Ei, mulla ei ole suhteita myyjään, eikä tämä ole mainos, vaan esimerkki.
 
One kind of music only - the good kind
Jousipolvi
10.10.2011 11:45:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaa pohtineille kiitoksia vaivannäöstä. Tällä erää taidamme kokeilla Tamin ratkaisua josta tulikin mieleen, että manuaalit ym. käyttöohjeet on ihan turhia, eiks vaan... ;)
 
Hengissä hoidosta huolimatta!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «