Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sweep/economy ja Elixir kielet
1 2
MoreK
06.10.2011 06:38:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muilla samaa havaintoa, että sweeppaus ja nopeat economy -juoksutukset ei onnistu Elixireillä yhtä hyvin kuin normikielillä? Pleku ei ota tarpeeksi kiinni kieliin vaan lipsuu -> tarkkuus kärsiin. Vai onko tää vaan kokemattomuutta?
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
aalataur
06.10.2011 10:02:53 (muokattu 06.10.2011 10:05:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko tottumusasia? Toki tatsissa on varmasti eroja juuri kuvaamallasi tavalla. Mulla on Elixirit ja kyllähän niillä em. soittotapoja tulee käytettyä. Soitan niillä niin paljon, että en ole tullut ajatelleeksikaan. Pitääpä miettiä asiaa tuolta kannalta kun seuraavan kerran soittaa jollain ei-Elixir -kitaralla.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Räkkipeli
06.10.2011 10:50:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einy saatana.. :D
 
Mahtaa olla erikoiset kielet.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
MoreK
06.10.2011 10:57:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Einy saatana.. :D
 
Mahtaa olla erikoiset kielet.

 
Einy saatana.... onko sulla tähän ketjuun jotain asiaa kerrottavana? ON todellakin erikoiset kielet, niissä on polymeeri-pinnoite, joka vaikuttaa sekä soittotuntumaan että soundiin.
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Räkkipeli
06.10.2011 11:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: Einy saatana.... onko sulla tähän ketjuun jotain asiaa kerrottavana? ON todellakin erikoiset kielet, niissä on polymeeri-pinnoite, joka vaikuttaa sekä soittotuntumaan että soundiin.
 
En vaan jotenkin käsitä miten ne voi merkittävästi soittotekniikkaan vaikuttaa. Vieläpä kun kyse on tekniikasta, jonka mekaniikka toimii kielten ylimenevällä harjauksella ja täten plektra koskettaa kieliä ehkä sen millin murto-osan verran.
Olen soittanut itse aika monilla eri sarjoilla ja kitaroillakin, ja olen huomannut myös paljon eroavaisuuksia kieliseteissä, valmistajissa ja erikoiskielissä, mutta yksikään noin pieni asia ei voi vaikeuttaa soittoa. Ja jos sun tapauksessa vaikeuttaa, mä uskon että se on sitten enemmän psykologinen juttu kuin oikeasti joku kielipinnoitteen laatu joka merkittävästi haittaa soittoa.
 
Ja okei, jos sun soittotuntuma kärsii noinkin pienestä asiasta, niin miten helvetissä se voi selvitä suuremmista haasteista? En yritä provosoida, vaan yritän saada vähän erilaista ajattelua tähän, vaikka sitten sitä maalaisjärkeä.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
MoreK
06.10.2011 11:24:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkennetaan. Tämä soolo on työn alla:
http://www.youtube.com/watch?v=LF41 … ME&feature=player_detailpage#t=190s
 
Elixireistä ei ole paljon kokemusta, olen testaillu parissa kitarassa. Tuota em. soolon lopun economy-luritusta harjoittelen kahdella kitaralla, toisessa Elixirit, toisessa perus Ernie Ball:it. Molemmissa 10-setti ja kitarat about samoissa säädöissä. Normikielillä lähtee, mutta Elixireillä ei vaan pysy lapasessa. Psykologista? Ehkä.... sitä tässä selvitellään. No, ehkä vaan luovun noista Elixireistä....
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Räkkipeli
06.10.2011 11:33:58 (muokattu 06.10.2011 11:36:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos saan suositella todella hyviä kieliä, niin kokeilepas Richard Cocco Stings -merkkiä.
Ehkä laadukkaimpia mihin olen itse törmännyt. Ei mitään turhia pinnotteita tai muuta epämääräistä, käsintehtyjä laatukieliä.
 
D'addario on kans ihan kingi merkki.
 
E: Ja sit semmonen juttu, että jos tommonen soolosoitto kiinnostaa, kannattaa tehdä ohessa joitakin tekniikkaharjoituksia jossa tommosia tekniikoita käytetään. Se kehittää sitä sun tatsia juuri kyseiseen tekniikkaan varvemmaksi kun ei koko ajan sitä yhtä ja samaa tule soiteltua. Siinä vaiheessa kun tekniikka on hallussa, se on ihan sama mitkä kielet siellä soivat, homma toimii. :)
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
MoreK
06.10.2011 11:34:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Ja okei, jos sun soittotuntuma kärsii noinkin pienestä asiasta, niin miten helvetissä se voi selvitä suuremmista haasteista? En yritä provosoida, vaan yritän saada vähän erilaista ajattelua tähän, vaikka sitten sitä maalaisjärkeä.
 
Mä en nyt ymmärrä tätä pointtia. Eiköhän soittaminen ole yksilöllinen juttu, samoin kuin eteen tulevat haasteet. Tälläkin palstalla on reposteltu pikkauskäden asennoista, plektran kulmista, kielten korkeuksista, käsien hikoamisesta ja ziljoonasta muusta asiasta, jotka ihan varmasti vaikuttaa soittamiseen ja eivät tunnu pieniltä, kun kohdalle sattuu. Jos sulla kaulan paksuus vaikuttaa soittoon niin voin kertoa, että mulla se ei vaikuta lainkaan. Soitto kulkee U, V ja C kauloilla ihan yhtä hyvin. Mutta en kuitenkaan tule tänne sulle viisastelemaan, että natiset pikkuasioista. Ymmärrän, että nämä on yksilöllisiä asioita. Ja oli ne ongelmat pään sisällä tai ei, ongelmia ne on siitä huolimatta - ei ne ainakaan pilkkaamalla korjaannu.
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
MoreK
06.10.2011 11:35:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Jos saan suositella todella hyviä kieliä, niin kokeilepas Richard Cocco Stings -merkkiä.
 
Kiitos vinkistä, pannaan mieleen....
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Räkkipeli
06.10.2011 11:43:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: Mä en nyt ymmärrä tätä pointtia. Eiköhän soittaminen ole yksilöllinen juttu, samoin kuin eteen tulevat haasteet. Tälläkin palstalla on reposteltu pikkauskäden asennoista, plektran kulmista, kielten korkeuksista, käsien hikoamisesta ja ziljoonasta muusta asiasta, jotka ihan varmasti vaikuttaa soittamiseen ja eivät tunnu pieniltä, kun kohdalle sattuu. Jos sulla kaulan paksuus vaikuttaa soittoon niin voin kertoa, että mulla se ei vaikuta lainkaan. Soitto kulkee U, V ja C kauloilla ihan yhtä hyvin. Mutta en kuitenkaan tule tänne sulle viisastelemaan, että natiset pikkuasioista. Ymmärrän, että nämä on yksilöllisiä asioita. Ja oli ne ongelmat pään sisällä tai ei, ongelmia ne on siitä huolimatta - ei ne ainakaan pilkkaamalla korjaannu.
 
Näimpä. Mutta haluun ainakin omalta kohdalta tuoda semmosen jutun esille, että itsekin aikoinaan mietin noita yllämainitsemiasi juttuja aivan liikaa, kunnes tajusin satsata sen kaiken ajan ja energian itse soittimen opetteluun sen sijaan, että tutkiskelisin jotain pikkujuttua joka juuri tällähetkellä aiheuttaa tavallista enemmän päänvaivaa. Ja kumma kyllä, kaikki nuo ongelmat ovat kadonneet heti sen jälkeen kun lakkasi murehtimasta ja alkoi keskittyä musiikin soittamiseen.
Mutta kuten sanoit, yksilöllisiä juttuja. Mulla itsellä vaan tulee niin monesti se deja vu -fiilis kun lukee noita kaiken maailman postauksia jostain niin käsittämättömän jonninjoutavasta asiasta siihen nähden, mistä koko hommassa on kysymys. Voi kuulostaa aika ahdasmieliseltä, mutta en voi puhua muuta kuin omista kokemuksista.
 
Murehtikaa vähemmän, kokeilkaa enemmän ja nauttikaa siitä musiikista.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
MoreK
06.10.2011 11:52:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Näimpä. Mutta haluun ainakin omalta kohdalta tuoda semmosen jutun esille, että itsekin aikoinaan mietin noita yllämainitsemiasi juttuja aivan liikaa, kunnes tajusin satsata sen kaiken ajan ja energian itse soittimen opetteluun sen sijaan, että tutkiskelisin jotain pikkujuttua joka juuri tällähetkellä aiheuttaa tavallista enemmän päänvaivaa. Ja kumma kyllä, kaikki nuo ongelmat ovat kadonneet heti sen jälkeen kun lakkasi murehtimasta ja alkoi keskittyä musiikin soittamiseen.
Mutta kuten sanoit, yksilöllisiä juttuja. Mulla itsellä vaan tulee niin monesti se deja vu -fiilis kun lukee noita kaiken maailman postauksia jostain niin käsittämättömän jonninjoutavasta asiasta siihen nähden, mistä koko hommassa on kysymys. Voi kuulostaa aika ahdasmieliseltä, mutta en voi puhua muuta kuin omista kokemuksista.
 
Murehtikaa vähemmän, kokeilkaa enemmän ja nauttikaa siitä musiikista.

 
Noniin, saatiinhan me asiaa tähän ketjuun! :D Joo, ihan viisaita puhut, ja olen samoilla linjoilla. Välillä omassa soitossa tulee liikaa mietittyä teknisiä yksityiskohtia, joten osui ja uppos. Peace.
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
SpeedGovernor
06.10.2011 12:17:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon jäänyt elixirkierteeseen ihan tottumuksen takia. Pari vuotta näillä soittanut. Välillä yrittänyt perinteisiä kieliä kokeilla koska onhan nuo aika hintavia. Mutta tuntuu ettei sormet luista ollenkaan otelaudalla. Tottumiskysymyshän tämä on. Ei muuta. tykkään myös että paksuillakin seteillä elixirit tuntuu melko notkeilta ja sulavilta.
 
Sancrotis
06.10.2011 14:28:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku tietty kielimerkki soi sun käsissä paremmin, niin käytä sitä. Se on ihan sama, että onko se juttu psykologinen vai ei. Tiedelehdessäkin luki, että pieni itsepetos kannattaa. Eli jos soitto tuntuu paremmalta jollain tietyllä niin kannattaa vähän huijata itseään.
 
"Basisti on huono renki, mutta huono isäntä." -Vanha sananlasku
Jucciz
06.10.2011 15:34:19 (muokattu 06.10.2011 15:35:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää olen huomannut, etten voi Elixireillä soittaa oikein mitään. Mun kohdalla ongelma on siis vielä ketjun aloittajan ongelmaa huomattavasti laajempi. Hyvä näin: jos jonkun merkkisten kielien on oltava selvästi muita kalliimpia, on ilahduttavaa huomata, että ne ovat juuri ne, joilla en muutenkaan halua soittaa. :)
 
Räkkipeli: Mutta haluun ainakin omalta kohdalta tuoda semmosen jutun esille, että itsekin aikoinaan mietin noita yllämainitsemiasi juttuja aivan liikaa, kunnes tajusin satsata sen kaiken ajan ja energian itse soittimen opetteluun sen sijaan, että tutkiskelisin jotain pikkujuttua joka juuri tällähetkellä aiheuttaa tavallista enemmän päänvaivaa. Ja kumma kyllä, kaikki nuo ongelmat ovat kadonneet heti sen jälkeen kun lakkasi murehtimasta ja alkoi keskittyä musiikin soittamiseen.
Mutta kuten sanoit, yksilöllisiä juttuja. Mulla itsellä vaan tulee niin monesti se deja vu -fiilis kun lukee noita kaiken maailman postauksia jostain niin käsittämättömän jonninjoutavasta asiasta siihen nähden, mistä koko hommassa on kysymys. Voi kuulostaa aika ahdasmieliseltä, mutta en voi puhua muuta kuin omista kokemuksista.

Murehtikaa vähemmän, kokeilkaa enemmän ja nauttikaa siitä musiikista.

 
Räkkipeli kuulostaa huolestuttavasti meikäläiseltä. Ota sympatiaplussa!
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Chunga
06.10.2011 15:55:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Murehtikaa vähemmän, kokeilkaa enemmän ja nauttikaa siitä musiikista.
 
plussan arvoinen asenne!
 
mulla on päinvastanen tilanne. Mä en osaa soittaa muilla ku elixireillä ku kädet hikoaa niin pirusti...
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
John Titor
06.10.2011 17:27:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin lenkkitulokset huononi kun vaihdoin Adidaksen verkkarit Nikeen. Siis ai kauhee.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
kimurantti1
06.10.2011 17:55:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: Mullakin lenkkitulokset huononi kun vaihdoin Adidaksen verkkarit Nikeen. Siis ai kauhee.
 
Tää tuli mullekin mieleen. Ei millään pahalla aloittajalle tai muillekaan, mutta _mun_mielestäni tää menee samaan kastiin sen kanssa, kun syytetään vääränlaista plektraa siitä ettei tilut irtoa. Toki ainahan johonkin tottuu ja sillä on helpoin silloin vetää, mutta jos noi sweepit ym. ihan oikeasti irtoaa, niin kyllä ne (viimeistään pienellä totuttelulla) irtoaa ihan millä vaan kielillä, plektralla jne.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
MoreK
06.10.2011 21:35:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: Mullakin lenkkitulokset huononi kun vaihdoin Adidaksen verkkarit Nikeen. Siis ai kauhee.
 
En mä kyllä ymmärrä mikä tarve joillakin on tulla vinoilemaan, jos ketjun aloitus tuntuu omasta mielestä turhalta tai vähäpätöiseltä. Pätemisen ja itsensä korostamisen tarve? Täällä on keskimäärin saanut asiallisia vastauksia, mutta välillä tuntuu että osa on harjoitellut nettietikettiä suomi24-palstoilla.
 
On tässä ketjussa asiaakin, kiitos siitä.
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Kärpäsruoska
06.10.2011 21:56:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: En mä kyllä ymmärrä mikä tarve joillakin on tulla vinoilemaan, jos ketjun aloitus tuntuu omasta mielestä turhalta tai vähäpätöiseltä. Pätemisen ja itsensä korostamisen tarve? Täällä on keskimäärin saanut asiallisia vastauksia, mutta välillä tuntuu että osa on harjoitellut nettietikettiä suomi24-palstoilla.
 
On tässä ketjussa asiaakin, kiitos siitä.

 
Jos katsoisit sen vinoilun läpi, huomaisit että tuossa lainaamassasi viestissäkin on kyse siitä että huolehdit turhia. Kielisetin vaihto kun nyt yksinkertaisesti ei ole niin iso juttu kuin annat ymmärtää vaikka olisi timanttisetti viiksikarvapinnoitteella.
 
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28 Romantikkoitkijät #34 S.M.A.K.
MoreK
06.10.2011 22:31:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kärpäsruoska: Jos katsoisit sen vinoilun läpi, huomaisit että tuossa lainaamassasi viestissäkin on kyse siitä että huolehdit turhia. Kielisetin vaihto kun nyt yksinkertaisesti ei ole niin iso juttu kuin annat ymmärtää vaikka olisi timanttisetti viiksikarvapinnoitteella.
 
Jep, eiköhän tuo itte asia ole tullut selväksi. Vaihto ei tosiaankaan ole iso juttu....
 
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «