Aihe: Laulutaidottomuus ja musikaalisuus
1 2 3 4 5 6 7
Vladi
03.10.2011 00:17:25
Aalimupina: Ei se klassinen laulutekniikka ole todellakaan paras mahdollinen lähtökohta. Tiedän monia tapauksia, joissa klassisen laulutekniikan opettamisella on kyllä menty todella päin persettä. Monet olettavat, että sitten kun osaa klassisen laulutekniikan, niin sitten osaa mitä vain ja miten päin vain. Pop/rock/jazz/etno yms musassa on todella paljon sellaisia äänenmuodostamistapoja, joita pidetään jo lähtökohtaisesti (umpi)klassisissapiireissä vahingollisina. Silti on laulajia, jotka ovat vuosikausia vuosikausia päästäneet vahingollisia ääniä suustaan ilman, että se olisi tehnyt mitään vahinkoa.

Klassista tekniikkaakin tietysti voidaan opettaa päin persettä. Klassinen ei ole automaattisesti hyvä. Vaan joukossa on sekä hyviä että huonoja opettajia/oppeja/koulukuntia.

Complete Vocal technique on ihan oikeasti hyvinkin mysteerejä avaava kirja. Kurssitkin varmaan ovat hyviä, jos opettaja on hyvä.

Et varmaan ole sitä mieltä, että klassinen tekniikka on überparas, kunhan vaahtoan.

Juu en väitä. Ajatus oli lähinnä siinä, että klassinen laulu- ja hengitystekniikka on hyvä pohja mistä lähteä rakentamaan sitä omaa laulusoundia. Näin on monella omalla suosikillani(Marco Hietala, Michael Sweet, Devin Townsend jne.). Alta kuuluu selvästi terveen laulutekniikan tuoma äänen vahvuus ja laulamisen tietynlainen keveys, mutta ei noista tyypeistä kukaan Pavarottilta kuulosta ja hyvä niin.

Mua varoiteltiin aikoinaan paljon paskoista lauluopettajista ja että kuinka moinen voi olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Näin varmaan ollut sun tuttavapiirissä myös. Itsehän en ole käynyt tämän yhden opettajan jälkeen muilla opettajilla, vaan muistelen niitä juttuja joita silloin opin ja kehitän niiden pohjalta. Niin kauan kun laulaminen ei satu, ei jännitä kurkun aluetta ja ääni tuntuu "kulkevan", ollaan oikeaan suuntaan menossa. :)
strophe
03.10.2011 11:09:59 (muokattu 13.11.2013 23:26:16)
Vladi: Mua varoiteltiin aikoinaan paljon paskoista lauluopettajista ja että kuinka moinen voi olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Näin varmaan ollut sun tuttavapiirissä myös. Itsehän en ole käynyt tämän yhden opettajan jälkeen muilla opettajilla, vaan muistelen niitä juttuja joita silloin opin ja kehitän niiden pohjalta. Niin kauan kun laulaminen ei satu, ei jännitä kurkun aluetta ja ääni tuntuu "kulkevan", ollaan oikeaan suuntaan menossa. :)

Mulla on ollut pari eri opettajaa, joista juurikin klasaripuolen maikka oli melkoisen aikaansaamaton. Oli pakko vaihtaa, kun huomasi, ettei saa rahoilleen vastinetta. Taitava laulaja, toki, mutta ei millään tavalla allekirjoittaneelle sopiva. Luojan kiitos sen jälkeen löytyi paras mahdollinen. Komppaan edellisiä kirjoittajia sen verran, että laulu on henkilökohtainen soitin. Kahdella laulajalla on jo lähtökohtaisesti erilainen äänenväri ja ääniala. Lähelle voidaan mennä, mutta samalta ei voi kuulostaa. Oma lukunsa ovat tietysti Elvis-imitaattorit, mutta sitten puhutaan jo hieman eri asioista.

Laulaminen on pirun vaikeaa. Mulla meni vuosia siihen, että pysyin nuotissa. Kitaran kanssa on helppoa, vaikkei olisi minkäänlaista sävelkorvaa; paina tuosta, tulee G. Laulun kanssa se pitää kuulla. Ja sitä paitsi kaikki luulevat osaavansa laulaa, koska kaikilla on ääni. Sen huomaa lauantaisin karaokessa ja Idolsia katsellessa. Huonoa laulajaa kritisoidaan eniten, koska kaikilla on vertailukohta omassa äänessään.

Mitä tulee musikaalisuuteen ja laulutaidottomuuteen; itse en koe olevani mitenkään erityisen musikaalinen. Olen soittanut kauan, soitan neljässä tai viidessä bändissä ja saan osasta siitä ihan voita leivän päälle. Silti, kun vertaan itseäni joihinkin bändikavereihini, joilla on pitkä opistotausta, tulee itkupotkuahdistusmasennus. Taidan olla ensimmäinen muusikko suvussamme, meni sitten mitä haaraa tahansa. Kotona kuunneltiin paljon musiikkia, lähinnä pelkästään klassista. Äiti ei osaa laulaa, isä ei edes yritä. Täysin ontoista lähtökohdista ponnistaneena koen menestyväni ihan hyvin.

Uskon, että suurin osa oppii laulamaan. Jos ei mitenkään muuten, niin mekaanisesti ja oikeita ääniä toistaen. Mulla meni semimusikaalisena ihmisena muutama vuosi siihen, että alkoi pysyä nuotissa ja vielä pidempi aika vittumaisiin intervalleihin (suuri septimi, tritonus, jne), joten vielä huonommilla menee varmasti vähintään yhtä kauan. Paitsi tietty jos on kova treenimotivaatio. Tuskin kukaan meistä on oppinut soitintaan ilman tuhansia ja tuhansia toistoja? Ja ne, joilla on se oktaavin ääniala; alussa sama, nyt on piirua vaille kolme, falsetti mukaanlukien melkein neljä. Parissa vuodessa oikean opettajan kanssa. Eikä kyse ollut edes äänialan kasvattamisesta, vaan sen käyttöönotosta. Vähän sama kuin että olisi eri ovia ja opettaja antaa aina avaimen uuteen oveen.

Piis out.
I am the black wizards.
Numb
05.10.2011 09:32:36

Kirjoitin aikaisemmin tähän ketjuun näin:

Numb: Jos korva kertoo, että pieleen menee, laulaminen vaatii vain sitä harjoitusta, että pystyy tälläkin instrumentilla tuottamaan haluamansa äänen.

Tutkimus kertoo näin: http://ethesis.siba.fi/ethesis/showrecord.php?ID=317350

Pääteesi lyhyesti: "Tutkimus osoittaa, että laulutaidottomuus ei ole yksilön pysyvä ominaisuus vaan laulutaitoa voi kehittää lähtötasosta riippumatta myös aikuisiällä. Kyky havainnoida ja tuottaa sävelkorkeuksia kehittyi kaikilla."
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
antnis
05.10.2011 14:26:23
Numb: Kirjoitin aikaisemmin tähän ketjuun näin:

Tutkimus kertoo näin: http://ethesis.siba.fi/ethesis/showrecord.php?ID=317350

Pääteesi lyhyesti: "Tutkimus osoittaa, että laulutaidottomuus ei ole yksilön pysyvä ominaisuus vaan laulutaitoa voi kehittää lähtötasosta riippumatta myös aikuisiällä. Kyky havainnoida ja tuottaa sävelkorkeuksia kehittyi kaikilla."

On luettu jo ajat sitten. Kyllä sitä palloonkin osuu jos vähän yrittää, mutta ei sillä välttämättä ole mitään tekemistä jalkapallon peluun kanssa.
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
Numb
05.10.2011 16:19:32

antnis: On luettu jo ajat sitten. Kyllä sitä palloonkin osuu jos vähän yrittää, mutta ei sillä välttämättä ole mitään tekemistä jalkapallon peluun kanssa.

Kai se on pakko taipua tämän vastaansanomattoman ylivertaisen argumentoinnin edessä.
Jucciz
05.10.2011 22:21:18 (muokattu 05.10.2011 22:22:17)
Numb: Kai se on pakko taipua tämän vastaansanomattoman ylivertaisen argumentoinnin edessä.

It's funny 'cause it's true?

Näyttäkää mulle kaveri, joka vaikkapa parikymppisenä ei osunut pätkääkään nuottiin, soundi oli kammottava, time ihan mitä sattuu, mutta treenasi kymmenen vuotta ja oli kolmekymppisenä oikeasti todella hyvä laulaja ihan niinku muusikoidenkin, eikä vaan äitinsä mielestä.

EDIT: Ja siis, missään kohtaa en sanonut, etteikö tämmöisiä olisi. Haluaisin vaan tietää moisen tapauksen olemassaolosta.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Aalimupina
05.10.2011 22:42:58 (muokattu 05.10.2011 23:02:31)
Jucciz: It's funny 'cause it's true?

Näyttäkää mulle kaveri, joka vaikkapa parikymppisenä ei osunut pätkääkään nuottiin, soundi oli kammottava, time ihan mitä sattuu, mutta treenasi kymmenen vuotta ja oli kolmekymppisenä oikeasti todella hyvä laulaja ihan niinku muusikoidenkin, eikä vaan äitinsä mielestä.

EDIT: Ja siis, missään kohtaa en sanonut, etteikö tämmöisiä olisi. Haluaisin vaan tietää moisen tapauksen olemassaolosta.

Onko sulla Jucciz kokemusta ns. laulutaidottomien opettamisesta kun tunnut tietävän asiasta noin paljon? Tai onko täällä ylipäätään kellään?

Onko laulaminen vain niiden etuoikeus, jotka osaavat laulaa täydellisesti nuotilleen hyvällä soundilla ja hyvällä timellä? Ja onko laulun harjoitteleminen vain niiden etuoikeus, jotka voivat kehittyä siinä ammattimaiselle tasolle?

Vaimoni tunneille tuli yksi laulaja joka teki omia kappaleita. Hänen ambituksensa oli n. kvintti. Tuiki tuiki tähtönen ei siis sujunut. Hän oli n. 20-vuotias. Noin vuoden jälkeen ambitus oli kasvanut huimasti ja ulosanti alkoi jo kuulostaa ihan laulamiselta. Hänellä oli myös time aika perseestä. Time parani myöskin laulutuntien myötä. Väitän, että ajan kuluessa, vaikkapa 10 vuoden aikana hän oppisi kyllä laulamaan hyvällä soundilla, timellä ja vireellä. Valitettavasti emme voi empiirisesti tutkia aihetta, koska ihmiset muuttavat paikkakunnilta toisille, eikä laulutunteja pystytty jatkamaan.

Miksikö jaksan jaaritella? Siksi, että jos minä olisin kuunnellut alkuaikoina kaiken maailman Juccizeja ja antniseja, niin en varmaan olisi koskaan lähtenyt pyrkimään alalle. Eipä kukaan ole keikan jälkeen tullut valittamaan laulustani.
Numb
06.10.2011 10:13:17

Jucciz: Näyttäkää mulle kaveri, joka vaikkapa parikymppisenä ei osunut pätkääkään nuottiin, soundi oli kammottava, time ihan mitä sattuu, mutta treenasi kymmenen vuotta ja oli kolmekymppisenä oikeasti todella hyvä laulaja.

Minä olen aika lailla tuo kaveri, mitä nyt time oli kitaran peruja jotensakin hallussa. En ole oikeasti todella hyvä laulaja, mutta en ole myöskään varsinaisesti treenannut, kunhan laulellut vaan. Ja eikös tässä ketjussa kyselty sen perään, että oppiiko sitä laulamaan nuottiin, timeen ja kohtuullisella soundilla, ei sitä että jos parikymppisenä nollasta aloittaa, niin on kolmekymppisenä Mike Patton?

En minäkään usko, että jos nyt ryhtyisin harjoittamaan jalkapalloa oikein tosissaan, niin minusta tulisi huippu siinä. Mutta aivan pätevä ikämiesjalkapalloilija kyllä.
Jucciz
06.10.2011 13:28:30
Aalimupina: Onko sulla Jucciz kokemusta ns. laulutaidottomien opettamisesta kun tunnut tietävän asiasta noin paljon? Tai onko täällä ylipäätään kellään?

Ei ole kokemusta, ja toivon, että en semmoista kuvaa annakaan. Mun tekstini perustuu vain siihen, mitä olen tähän mennessä ympärilläni nähnyt (ja etenkin kuullut), mikä on varmasti huomattavasti vähemmän kuin laulua vuosikymmenet opettaneiden kokemukset aiheesta.

Onko laulaminen vain niiden etuoikeus, jotka osaavat laulaa täydellisesti nuotilleen hyvällä soundilla ja hyvällä timellä? Ja onko laulun harjoitteleminen vain niiden etuoikeus, jotka voivat kehittyä siinä ammattimaiselle tasolle?

Ei ole. Koska Neil Young tai vaikkapa Kari Peitsamo. Molemmathan ovat melkein millä tahansa mittapuulla aivan karmaisean huonoja laulajia, mutta silti kuuntelen kumpaakin mielelläni. Mun puolesta jokainen saa laulaa, ja kaikkien itse asiassa pitäisikin - oli sitä ääntä ja tekniikkaa tai ei. Siitä ei ainakaan mun kirjoituksissa koskaan ole ollutkaan kyse. Jos laulamisella voi ilahduttaa edes yhtä ihmistä - vaikka sitten itseään - ei muuta kuin äänielimet käyttöön.

Vaimoni tunneille tuli yksi laulaja joka teki omia kappaleita. Hänen ambituksensa oli n. kvintti. Tuiki tuiki tähtönen ei siis sujunut. Hän oli n. 20-vuotias. Noin vuoden jälkeen ambitus oli kasvanut huimasti ja ulosanti alkoi jo kuulostaa ihan laulamiselta. Hänellä oli myös time aika perseestä. Time parani myöskin laulutuntien myötä. Väitän, että ajan kuluessa, vaikkapa 10 vuoden aikana hän oppisi kyllä laulamaan hyvällä soundilla, timellä ja vireellä. Valitettavasti emme voi empiirisesti tutkia aihetta, koska ihmiset muuttavat paikkakunnilta toisille, eikä laulutunteja pystytty jatkamaan.

Tää oli kiinnostavaa kuulla. Kiitos jakamisesta.

Miksikö jaksan jaaritella? Siksi, että jos minä olisin kuunnellut alkuaikoina kaiken maailman Juccizeja ja antniseja, niin en varmaan olisi koskaan lähtenyt pyrkimään alalle. Eipä kukaan ole keikan jälkeen tullut valittamaan laulustani.

Ja vielä kerran: mua on ainoastaan kiinnostanut saada jotain konkreettisia esimerkkejä siihen, että (lähes) nollista voi syntyä kovalla treenillä hyviä tuloksia - en missään vaiheessa ole ollut satavarma, etteikö niin voisi käydä. Olen vain ollut tähänastisten havaintojeni takia asian suhteen melko pessimistinen, mutta vastaanotan mielelläni tietoa, joka osoittaisi pelkoni olevan aiheeton. Ja onhan tässä tullutkin jo kiinnostavaa näkökulmaa siihen, kiitokset esimerkiksi sinulle. Ja muillekin kaikille vielä: jos laulaminen tuntuu kivalta, älkää kyselkö keneltäkään muulta lupaa siihen, vaan antakaa palaa.

Sovinto?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
06.10.2011 13:36:15 (muokattu 06.10.2011 13:42:55)
anarkia1: Numb, Aalimupina ja muut: tää ei valitettavasti ole useinkaan oikea paikka kovin hedelmälliseen keskusteluun. Tietyt kaikkitietävät, pätemishaluiset, narsistiset tyypit roikkuu aamusta iltaan väijymässä, josko pääsis osoittamaan tyhmille ihmisille oman ylivertaisuutensa. Sinänsä valitettavaa, että ylläpito antaa foorumin ajautua muutaman speden hiekkalaatikoksi, mut pitäkää pää viileänä. ;)

"Olin musiikin suhteen täysinoppinut jo puolivuotiaana ja siittiöni hyräilevät Stravinskia."

Eivät tällaistenkaan "Pasasten" kirjoitukset juuri enempää lisäarvoa keskusteluun tuo kuin kyseenalaistava (mutta siltikin hyvien ja perusteltujen väittämien noustessa esiin, avoin) suhtautuminen asiaan, josta on vaikea saada tietoa. Jos se on kaikkitietävää ja pätemishaluista narsismia, on vähemmistö tämän foorumin aktiivikirjoittelijoista muunlaisia.

Ole onnellinen, ettet itse kuulu tuohon tympeään porukkaan. Vaikutat muutenkin jäsenkuvauksesi perusteella kiinnostavalta kaverilta. Rekisteröitymisajankohtaasi nähden tunnut myös tietävän foorumin meiningin ja tuntevan palstan "kaikkitietävät, pätemishaluiset ja narsistiset tyypit" hämmästyttävän hyvin. Vai voisiko sittenkin olla niin, että nimimerkkisi takana lymyilee "väärinymmärretty nero", joka on seurannut palstaa jo vuosikaudet katkerana jollain toisella (kenties sittemmin suljetulla) tunnuksella - ja joka nyt ainoastaan perseilee uuden nimimerkin takaa?
antnis
06.10.2011 14:30:49
Itsehän en osaa juuri paskaakaan, mutta tiedän kokonaisia sukuhaaroja, jotka osaavat vielä vähemmän, eikä heillä ole kiinnostusta yhtään enempään. En myöskään ole kieltämässä keneltäkään mitään, siitä vaan harrastamaan.

Toki myönnän myös, että on niitäkin jo harrastuksen aloittaneita, joiden mielestäni ei ehkä kannattaisi jatkaa, tai ainakin voisi olla viisasta pysyä instrumentaalipuolella. Jos tämä tekee minusta elitistin, niin olen pahoillani.
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
PJS
06.10.2011 16:37:29

Jucciz: Ei ole. Koska Neil Young tai vaikkapa Kari Peitsamo. Molemmathan ovat melkein millä tahansa mittapuulla aivan karmaisean huonoja laulajia....

Off topic. Mut Niilo ei kyl todellakaan oo millä tahansa mittapuulla karmaiseva laulaja. Toki vire välil heittelee mut enimmäkseen ei, saundi sen sijaan on ihan tajuttoman vahva, etenkin nuorena sillä on ollut poikkeuksellisen vahva falsetti/tenori. Koittakaa vetää vaikka 'Old Man' tai 'Tell Me Why' orkkis sävellajista samalla voimalla ja intensiteetillä ilman et saundi menee huutamiseks....
Peace!
Jucciz
06.10.2011 16:40:04
PJS: Off topic. Mut Niilo ei kyl todellakaan oo millä tahansa mittapuulla karmaiseva laulaja. Toki vire välil heittelee mut enimmäkseen ei, saundi sen sijaan on ihan tajuttoman vahva, etenkin nuorena sillä on ollut poikkeuksellisen vahva falsetti/tenori. Koittakaa vetää vaikka 'Old Man' tai 'Tell Me Why' orkkis sävellajista samalla voimalla ja intensiteetillä ilman et saundi menee huutamiseks....

Eiköhän me tästä olla samaa mieltä, sanat vaan on niin kömpelö itseilmaisun väline. ;)

Neil oli ja on mun mielestä aivan huippu sekä biisintekijänä, laulajana että soittajana, koska kyseessä on kokonaisuus. Ehkäpä eniten juuri klasarimittapuussa teknisen ja osaavan laulajan kriteerit eivät Niilon kohdalla noin vaan täyty, mutta väliäkös sillä, kun lopputulos on niin hieno kuin se on.
antnis
06.10.2011 16:45:26
Pointtina toki se, että vaikka Niilo voi olla kovinkin kontroversiaalinen laulaja kyvyiltään, niin jokaisesta sellaisesta ei tule Niiloa :)
Jucciz
06.10.2011 16:54:15
antnis: kontroversiaalinen

Auts!

Nyt vähän yritystä: kiistanalainen on ihan hyvä suomenkielinen sana. :D
antnis
06.10.2011 16:56:26
Jucciz: Auts!

Nyt vähän yritystä: kiistanalainen on ihan hyvä suomenkielinen sana. :D

Anteeksi. Käytin sitä sanaa, mikä ensimmäiseksi tuli mieleeni.
BigPapa
06.10.2011 17:03:48 (muokattu 06.10.2011 17:08:12)

Jucciz: Neil oli ja on mun mielestä aivan huippu sekä biisintekijänä, laulajana että soittajana, koska kyseessä on kokonaisuus. Ehkäpä eniten juuri klasarimittapuussa teknisen ja osaavan laulajan kriteerit eivät Niilon kohdalla noin vaan täyty, mutta väliäkös sillä, kun lopputulos on niin hieno kuin se on.

Sama vika rahikaisella, huippu mikä huippu ja vaikkei teknisesti loistava laulaja olisikaan, niin kaik' kuullostaa vaan niin hienolta ja juuri sellaiselta kuni pitääkin.

Se ovat huomanneet jo muinaiset room...eiku covereitten rustaajat, kaikkea sitä, kaikkea - sano:

http://www.youtube.com/watch?v=47jiJBPYaU4
Spiral
09.10.2011 15:53:36

Jucciz: Vaikuttaa myös siltä, että aina kun jossain mainitaan sana "lahja", jonkun (!) on pakko tulkita se hengelliseksi tai uskonnolliseksi kannanotoksi ja rynnätä välittömästi paikalle paasaamaan siitä, miten kaikki johonkin muuhun kuin tieteellisesti todistettaviin asioihin uskovat ihmiset ovat täysiä idiootteja ja joiden yhtäkään kommenttia asiaan kuin asiaan ei tulisi ottaa vakavasti. Oikeastihan tämä , mutta eihän nyt mitään saa siltikään sanoa lahjaksi, sillä eihän lahjoja tuo muut kuin joulupukki tai muut oikeasti olemassaolevat henkilöt. Kaikki muu lahjoista puhuminen on uskovien propagandaa ja lässytystä, josta jokaisen järkevän ja omilla aivoillaan ajattelevan ihmisen kuuluukin närkästyä.

Kunhan ennustan.

Mitä vittua, onko sulla menkat, vai?
Jucciz
09.10.2011 20:28:57
Spiral: Mitä vittua, onko sulla menkat, vai?

Ei. Oon vaan seurannu useita ketjuja, joihin kirjoitat tai jotka aloitat. Kaikille niille yleensä käy samalla tavalla. Ja vieläpä samasta syystä.

Tähän väliin lainaus Red Hot Chili Peppersiä: "If you have to ask, you'll never know".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)