Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millainen akustinen aloittelijalle?
1 2
Bass_guitar
26.09.2011 22:01:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs olen 14-vuotias ja halukas aloittamaan soitteleen akustista iha huvin vuoksi. Kokemusta on sähköbassosta n. vuosi, joten musiikkitaustaa löytyy pikkaisen. Olisi hieman kysyttävää kuitenki ensimmäisen kitaran hankkimisesta:
 
1; Nylon- vai metallikielinen? Itse tykkään soitella rockia ja popia, joten ehkäpä tuo metallinen..? Paitsi että kaikki sanovat kylläkin että nylonkielinen aloittelijalle.
 
2; Onko Yamaha hyvä aloittelijalle? Hintahaarukka olisi n. 100-250€. Olen Tmpereelta, mistä kannattaisi ostaa?
 
3; Jtn muuta huomioitavaa akustisen hankinnassa? Ja mitä muuta kannattaa ostaa akustisen kanssa muuta kuin kantokassi ja plektra? Viritysmittari löytyy jo omasta takaa.
 
elsewhere
26.09.2011 23:59:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Jos rock ja pop innostavat, niin minä ainakin hankkisin teräskielisen. Tärkeintä on, että soitin tuntuu hyvältä ja sen soittaminen innostaa. Minun ensimmäinen kitarani oli sähkökitara, koska jos haluaa soittaa sähkiksellä, niin miksi sitä hankkisi akustisen? Motivaatio menee, jos koko ajan ajattelee, että "olisin minä sen toisen vehkeen kyllä oikeasti halunnut".
 
2. Yamahan halvat peruskitarat lienevät hintaluokkansa aatelia. Tuolla budjetilla katselisin ensisijaisesti jotain sopivaa käytettyä, mutta jos sopiva tarjous tulee vastaan, niin saa sillä ihan kelvon uudenkin. Itselläni on Yamahan FG720S jollainen irronnee jostain reiluun pariin sataan ja riittää varmasti vähäksi aikaa. Jos ostat uutena, muista ottaa mukaan joku kaveri, joka tietää kitaroista enemmän kuin sinä äläkä unohda, että musaliikkeissä voi aina yrittää tingata hinnasta löysät pois, tai vähintäänkin vinkua kieliä ja plektroja kaupan päälle. Ja kokeile, jos mahdollista, useita kitaroita. Jotkut soittimet sopivat omaan käteen hyvin ja toiset eivät, eikä siinä ole spekseillä tai youtuben soitindemoilla kauheasti merkitystä.
 
3. Eipä sitä kauheasti muuta tarvitse. Kielet tietysti kuluvat käytössä, mutta niitä voi hankkia myöhemminkin. Jos haaveissa on laulaminen ja kitaran soitto, capo saattaa olla hyvä ostos jossain vaiheessa, mutta sellaisenkin hankkisin vasta jos sille on tarvetta.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
weelie
27.09.2011 09:27:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liikkeitä esim:
DLX music Puutarhakadulla
Tampereen musiikki Anttilan vieressä
 
Basistina voi olla toive soittaa myös vain sormin. Se vaikuttaa soitin valintaan...
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Bass_guitar
27.09.2011 15:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tuosta on apua. Ja joo itsekin ajattelin DLX:ää, oma bassoni on sieltä. Jos ei ole kitara kaveria joka tietäis paljon kitaroista, osaa myyjätkin auttaa vai?
 
Sergei Fallinen
27.09.2011 16:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass_guitar: Kiitos tuosta on apua. Ja joo itsekin ajattelin DLX:ää, oma bassoni on sieltä. Jos ei ole kitara kaveria joka tietäis paljon kitaroista, osaa myyjätkin auttaa vai?
 
Joku osaa auttaa, toinen ei, kolmatta ei kiinnosta. En luottais liikaa musakaupan myyjiin. Mutta jos ei ketään kaveria ole niin pakkohan se päätös on jollain perusteella tehdä.
 
weelie
27.09.2011 16:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass_guitar: Kiitos tuosta on apua. Ja joo itsekin ajattelin DLX:ää, oma bassoni on sieltä. Jos ei ole kitara kaveria joka tietäis paljon kitaroista, osaa myyjätkin auttaa vai?
 
DLX:ssä on myynnissä muun muassa Waldeneita, ne on ihan ok.
http://dlxmusic.fi/?Tuotteet/Akustiset_soittimet/Walden
 
Muista kuitenkin että olet ostamassa sinulle, ei kellekään muulle. Myyjän intressinä voi olla myydä sulle jotain mitä et halua.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Bass_guitar
27.09.2011 21:10:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

weelie: DLX:ssä on myynnissä muun muassa Waldeneita, ne on ihan ok.
http://dlxmusic.fi/?Tuotteet/Akustiset_soittimet/Walden
 
Muista kuitenkin että olet ostamassa sinulle, ei kellekään muulle. Myyjän intressinä voi olla myydä sulle jotain mitä et halua.

 
Okei :) Yritän stten parhaani mukaan katsella sopivaa kitaraa ilman että myyjä liika kommentoi asiaani
 
weelie
29.09.2011 15:40:52 (muokattu 29.09.2011 15:46:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass_guitar: Okei :) Yritän stten parhaani mukaan katsella sopivaa kitaraa ilman että myyjä liika kommentoi asiaani
 
Tarkoitin sitä että omasta mielestäsi esim "punainen" kitara on vaan niin hieno, että se on saatava... vaikka nettipalstalla joku sanoo että "punaset" on huonoja sinisessä on parempi sustain ja myyjä sanoo että "musta" on paras kun johnny cash soitti sillä. Tai jotain. :D Ja värilläkin on väliä, jos se saa sut soittamaan enemmän. :D
 
Toisaalta kun itse aloittelin, sain kitaraliikkeissä helposti sellaista "teinikohtelua". Sen ei pidä antaa vaikuttaa päätöksiin. Pitää ostaa se omasta mielestä paras sillä rahalla mitä käytössä on. Tietysti myyjiltä kannattaa kysyä myös. Jos on palvelu hyvää, niin voi olla kivempi ostaa.
 
Joka tapauksessa vaikka ei olisi soittanut, pystyy kyllä tuntemaan sen onko joku kitara huono omasta mielestä, ja sillä on merkitystä. Akustisesta kitarasta ensimmäisenä tarkistaisin kaulan suoruuden, ja sen että kaulan ja rungon liitoskohdassa kaula on suora (ei ole sellaista pienoista kumpua siinä kohtaa).
 
Eka akustiseni oli Yamaha C40 ja mielestäni se oli sopiva. Helppohoitoinen, ja pehmeä sormille ja korville. Nyttemmin en enää nailonkielistä omista. Mutta toi mulla oli 9 vuotta. Vieläkin perusteräskieliset (dreadnought) ovat mielestäni liian isoja (istualteen soitettaessa), joten nykyisin minulla on nailonkielisen kitaran kokoinen teräskielinen kitara.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Thothmes
04.10.2011 21:24:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

weelie: DLX:ssä on myynnissä muun muassa Waldeneita, ne on ihan ok.
http://dlxmusic.fi/?Tuotteet/Akustiset_soittimet/Walden
 
Muista kuitenkin että olet ostamassa sinulle, ei kellekään muulle.

 
Waldenille ääni täältä, mutta toki jos ei se tunnu omaan käteen tai korvaan hyvältä niin sitten jätät kylmän viileästi ostamatta. Omaan korvaan ja käteen ihan erinomainen vehje hintaluokassaan ja hakkaa mielestäni monet reilusti kalliimmatkin. Enkä ole yksin tän näkemykseni kanssa, ainakin isäni ja yksi puolituttu jotka molemmat ovat kokeneempiakin kitaranrämpyttelijöitä ovat kovasti tykästyneet ;)
 
Onnea hankintaan, pidä pää kylmänä äläkä osta paskaa kitaraa vaikka saisit sen neljäkymppiä halvemmalla kuin mieleisesi.
 
nisumaka
05.10.2011 18:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walden G570. Toi on perinteistäkin perinteisemmän Gibsonin Workhorsen kaltainen. Laatu kelpaa ihan äänityksiinkin. Itselläni on vastaava, mutta tuo mikrofoneilla varustettu, ja heitän sillä keikkaa, sekä käytän bändimme levyjen tekemisessä. Jouduin tosin tekemään jonkin verran säätöhommia, jotta sain intonaation kohdalleen, mutta kyllä se siitä. Ei takuulla mene rahat hukkaan, kun ei tarvitse vaihdella. Ja muista, buy-and-hold on aina kotiin päin. Varmasti myös säilyttää tosin hyvin vaihtoarvonsa.
 
isojussi
06.10.2011 04:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: Joku osaa auttaa, toinen ei, kolmatta ei kiinnosta. En luottais liikaa musakaupan myyjiin. Mutta jos ei ketään kaveria ole niin pakkohan se päätös on jollain perusteella tehdä.
 
Kysy Einon Mikaa jos meet DLX:ään. Mika tietää, osaa eikä luukuta turhia. Muista myyjistä ei oo niin paljoo kokemusta, mutta yleensäkin ottaen oon saanu kaikista asiallisen kuvan. Aika paljon nykyään miettivät sitäkin, että asiakas tulee toistekin, kun se palvellaan asiallisesti.
 
Älä ny helvetissä sit osta vaan yhtä plektraa. ;)
 
Ja osta ihan ehdottomasti teline sille kitaralle. Tulee soitettua huomattavasti enemmän. Ja jää muutama kaatuminen tapahtumatta.
 
Kunnon hihna (jos mahdollista käyttää) tai jalkatuki. Riippuu tosin fyysisistä mitoistasi.
 
IMHO jos ostat teräskielisen, osta samantien sit elektroakustinen.
 
Ja funtsi nyt viä sitä naikkaria kumminkin... nykyään saa suht edullisesti aikas päteviä klasareita ja semmonen jos mikä on melkein pianon veroinen kodin käyttöesine. Mut jos oot teräskielisen päättäny, niin ei sekään huono valinta oo.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
weelie
06.10.2011 08:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi:
IMHO jos ostat teräskielisen, osta samantien sit elektroakustinen.

 
Mun mielestä silloin joko maksaa paljon enemmän tai tekee selvän kompromissin kitaran akustisen laadun suhteen. Mikki mielestäni kannattaa asentaa jälkeenpäin jos sitä tarvitsee.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Mikko_AAA
06.10.2011 11:11:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on tuommonen ESP ac-30... Täytyy sanoa että pirun hyvä soitin aloittelijalle. Jumbonauhat ja kohtuu sähkökitaramainen kaula tuossa. Mielettömän helppo ja ennen kaikkea _kevyt_ soittaa. Tämän jos ois saanu eka akustiseksi niin olis ollu mukavempaa alotella ko ei ois tarvinnu sointuja hiki päässä punoa. Ja pirun hyvä sointinen kitara myös.
 
drums123456
06.10.2011 21:42:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallikielinen sopii hyvin rockiin/poppiin... nylonkieliset on tarkoitettu enemmän esim: klassiseen puoleen ja nylon ei soi yhtä kirkkaasti ja hienosti, kuin metallikielinen. Yamahan akustinen on hyvä valinta aloittelijalle, Yamahan akustisten hinnat ovat hyviä, siitä voi sitten ajan myötä mennä kalliimpaan vaihtoehtoon esim: Taylorin akustiset kitarat ovat todella laadukkaita, mutta se näkyy tosin hinnassakin =D Kantolaukku kannattaa olla, edullisellakin pärjää alkuun hyvin. Plektrat kannattaa olla Medium luokkaa ja siitä alaspäin.
 
isojussi
07.10.2011 15:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

weelie: Mun mielestä silloin joko maksaa paljon enemmän tai tekee selvän kompromissin kitaran akustisen laadun suhteen. Mikki mielestäni kannattaa asentaa jälkeenpäin jos sitä tarvitsee.
 
No - vähän makuasioita ja riippuu kai, missä hintaluokassa yleensä mennään, mut nää uudet suht edukkaat elektroakkarit - ainakin Yammun, Epiphonen ja Ibanezin - mitä oon pikasesti testannut, niin saundaa oikein mainolle. Taitaa jopa takaminella olla budjettimalleja.
 
Rehellisesti sanmottuna sit esim Cort tai vasitenkin esim Tensoni on tuntunu jotenkin.... ei niin vakuuttavalta???
 
Varmaan kannattaa tsekata myös Hagström?
 
Ite oon just kattelemassa elektroakkaria jostain Yammun cpx500 - Epiphone EJ200CE - maastosta mutmutmut.... hyviä vaihtoehtoehdotuksia otetaan aina avoimesti vastaan.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
nisumaka
09.10.2011 13:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut Yamaha cpx500 ja voin vain kehua. Se vaati hieman trimmaustöitä, ja siinä tarvittiinkin sitten jo viilaa ja muutamaa eri karkeutta vesihiomapaperia, mutta lopputulos oli yllättävän hyvä. Paras piirre tässä kitarassa on se, että se piti VIREENSÄ !! Mä sitä ihmettelin, mikä sen aiheuttaa, ja tulin aina samaan tulokseen, että kuusikansi (liimattu kuusikansi) ei elä kovinkaan paljoa. Se näki siitä, että kielet pysyivät 12-nauhan kohdalla aika tasaisesti 2.2 mm korkeudessa, johon ne viilasin. Soundi kokonaisuutena tarkastellen menee läpi ammattikäytössä keikkaolosuhteissa, mutta levytykseen käyttäisin kyllä jotain pykälää ylemmän sarjan kitaraa, joista Yamahalla myös on. Nylonina mulla on Yamaha 900-sarjan skitta, ja se kyllä on myös ammattipeli "pilkkahintaan".
 
crestfall
10.10.2011 12:27:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi kiva myös tietää mikä on käyttötarkoitus. Jos et ole ennen kitaraa soittanut, teräskielinen on raskain ja haastavin soitettava akselilla nylon-sähkis-teräskielinen, siinä missä naikkarilla soittelu on kevyempää ja mukavampaa.
 
Jos tarkoitus on vain soittaa omaksi ilokseen kotona, sanoisin ennemmin nylonkielinen, koska se on loistava yleisvehje, eikä kotona kukaan ole kertomassa mikä on oikea tai väärä soitin mihinkin tyylilajiin. Jos taas olet suunnitellut soittavasi kitaraa yleisölle tulevaisuudessa, on teräskielinen loogisempi ratkaisu.
 
Toki voi tehdä niinkin, että ostaa edukkaan nylonkielisen nyt harjoitteluun, ja panostaa rahallisesti enemmän kunnon teräskieliseen kun on suunnitelmissa hurmata muitakin kuin omia perheenjäseniä soitollaan. Paska halpisteräskielinen on kuitenkin todella ikävä soittaa ja tappaa soittoinnon nopeasti, kun taas nailonkielistä soittaa aina ilokseen (unohtamatta toki että on olemassa oikein erinomaisia mutta todella halpoja teräskielisiä.)
 
Sitten jos päätyy opettelemaan teräskielisellä, on siinä se etu, että kaikki muut kitarat tuntuvat aina ihanan kevyiltä soittaa.
 
Paitsi 12-kieliset akkarit.
 
Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä. http://www.ecwdoom.com
isojussi
10.10.2011 23:18:12 (muokattu 10.10.2011 23:19:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crestfallille plussa - juuri noin se menee.
 
Naikkari on vähän niin kun piano. Kodin simppeli yleissoitin.
 
ja nisumakalle kiitos vinkistä. Pitää se APX:ä käydä tosissaan testaamassa.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
guitarras electricas
22.10.2011 21:06:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ellet ole pitkäsorminen tyttölapsi, niin harkitse 3/4 kitaraa.
 
Kevyempi ja helpompi soitella. Teräskielisenäkin.
 
Tämä on se neuvo, jonka itse olisin halunnut kuulla ammattilaisilta vaan sitäpä ei saanut.
 
Oma mielipiteeni nailon-kitarasta on: espanjalaiseen pubiin se sopii. Muttei katu-uskottavaan rokkenrolliin, joka sinua kumminkin kiinnostaa enempi? (bassoharrastuksesta päätellen)
 
Vaikka soittasi vain kotona tai just sen vuoksi, on tärkeää, että saundit kuulostaa ihan siltä kuin oikeillakin muusikoilla. Harrastushan tämä on ja silloin pitää järjestää olosuhteet itselle nautittaviksi.
 
Tai osta molemmat. Ei kitarat nykyään mitään kalliita ole.
 
Shargon
29.10.2011 06:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikeen tajua et minkä takia aloittelijat tahtoo aina akustisen(tosin mä mistään mitään tiiääkkään). Noin vois kuivtella et aloittelijalla menee joku hetki opetella soittamaan jotain ookoo kuulosta. Ni miksei osta sähkökitaraa. Sähkökitaraa helpompi painaa otelaudalla(riippuu). Sitä voi rämpätä aika kovin(missä ja mihin aikaan tahtoo) eikä se haittaa ketään mut kuuluu silti ihan hyvin itelle. Ja saa korkeampiin nauhoihin kosketusta alusta asti. Säästää vähän ja ostaa sit vahvistimen.
Semmosissa kitarapakettien 10w vahvareissa on se hyvä puoli et ku ostaa "oikean" vahvarin ni huomaa mikä siinä se ero on. Vähän sama ettei kannata ekana ostaa mitään 1000e ibanezia. En oo kokeillu anttilan ym kitarapketteja mut jos hinta on semmonen ni jostain se on pois. Nyt ku hiukan enempi soittanu ni varmaan tärkein mitä ekassa kitarassa kattoisin et se pysyy suht hyvin vireessä. Mahtaakohan kitara liikkeet ihan täyttä skeidaa ees myydä enää?
 
Ni joo kaveri osti Squerrin fender mallin. Se on itse-asiassa ihan hiton hyvä kitara. Kehtaan jopa suositella mut silti parin kolmen huntin kitara parempi. Siitäku pitää hyvä huolta ni saa jotain rahaaki ehkä ku uutta hommaa. Itellä kyl toi eka kunnon kitara himassa rämpytettävänä vieläki. Yamahan Pacifica 112.
 
http://www.thomann.de/fi/search_dir … a144&sw=yamaha+pacifica+112&x=0&y=0
 
Toki jos meinaa essintyä ym ym ni toinen stoori mut näin yleisesti aloittajalle. Toki mun mielipiteitä vaan mut on mulla tossa pointtiaki mitä miettiä
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «