Jucciz 05.10.2011 14:19:17 | |
---|
Jotain silti tästä ajasta silti kertoo, että Beatlesin keskinkertaisinkin biisi kuulostaa paremmalta kuin Haloo Helsingin, Sunrise Avenuen tai vaikkapa Poets of The Fallin paras biisi - myös ne, joita ei ole vielä edes sävelletty. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
velipesonen 05.10.2011 14:26:16 (muokattu 05.10.2011 14:44:34) | |
---|
jra: Ei, kyllä se huono on, mutta ei sitten kuitenkaan maailman huonoin, enemmänkin ärsyttävä. Beatles-asteikolla jos vahingossa mittaa, niin tulee äkkiä luultua vieläkin huonommaksi kuin on. Ärsyttävyys-asteikolla on kyllä lähes Friday(?)-osastoa. Muistaakseni McCartney totesi Lennonin sanoneen ko. biisitä että oli harjoituskappale, ei vain oikein kuuntelemalla selviä mitä siinä on harjoiteltu. Sen verran reilu ero on siihen toiseksi huonoimpaan levytettyyn Beatles-biisiin että jotain selitystä tuon levylle päätymiselle kaipaisi. No, ehkä eivät silloin ajatelleet että vielä 2011 pomppaa aina esille kun joku miljoonista oman Past Masters I:n laittaa tulille. Vähän sama kuin jonkun huippukokin sitä yhtä pohjaanpalanutta ja vahingossa pöytään asti päätynyttä kastiketta tarjoiltaisiin aina uudelleen ja uudelleen. Past Masters Vol. 1:llä Thank You Girl ja She Loves You ovat peräkkäin. Ne ovat myös aikoinaan perättäin julkaistut kappaleet ja voisi vaikka arvata että She Loves You on sen työn tulosta joka ilmenee Thank You Girlissä raakana ja osin jopa epäonnistumisena. She Loves You melkeinpä putkahtaa Thank You Grilin sisältä. Asia hahmottuu hyvin jos soittaa itse kappaleet peräkkäin alkuperäisissä sävellajeissa. Kuvittelisin Thank You Girlissä tarkoituksena olleen pinota erilaisia melodialinjoja samanlaisena ja tasamittaisen toisteisena esiintyvän sointukuvion päälle ja epäonnistumisen liittyvän sointukuvion kykenemättömyyteen kerätä itseensä suggestiivista enrgiaa ts. lällättävään ärsyttävyyteen. Kappaleen c-osa on ihan hyvä muttei sisällä todellista yllätystä eli ei pysty ponnistamaan em. lällätyskehikon ulkopuolelle eikä kehikkokaan valotu siinä uudella tavalla vaan kokonaisuus jää latteaksi. Offtopic: Mikä on toiseksi huonoin Beatlesin levyttämä oma kappale? "Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon |
StJerky 05.10.2011 15:24:34 | |
---|
Jucciz: Jotain silti tästä ajasta silti kertoo, että Beatlesin keskinkertaisinkin biisi kuulostaa paremmalta kuin Haloo Helsingin, Sunrise Avenuen tai vaikkapa Poets of The Fallin paras biisi - myös ne, joita ei ole vielä edes sävelletty. Kyllä siihenkin aikaan on tehty paljon paskaa. Sitä jopa löytyy 60-lukukokoelmilta. Saati sitten piisit jotka ei ole päässyt kokoelmille ja on unohdettu, kuten nuo mainitsemasi 40 vuoden kuluttua. Toisaalta tehdään nykyään paljon hyvääkin musiikkia, ei vain nyt tule mitään mieleen ;-) |
velipesonen 05.10.2011 16:59:26 | |
---|
Hänen sinnikkyyttään voi vain hämmästellä. "Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon |
-Cale 05.10.2011 17:24:53 | |
---|
Jucciz: Jotain silti tästä ajasta silti kertoo, että Beatlesin keskinkertaisinkin biisi kuulostaa paremmalta kuin... Onko Beatlesilla muitakin kuin keskinkertaisia biisejä? |
BigPapa 05.10.2011 17:48:33 | |
---|
-Cale: Onko Beatlesilla muitakin kuin keskinkertaisia biisejä? Beatlesilla ei ole keskinkertaisia biisejä, vain hyviä ja vieläkin parempia. |
Wradlin 05.10.2011 17:53:00 | |
---|
Jucciz: Jotain silti tästä ajasta silti kertoo, että Beatlesin keskinkertaisinkin biisi kuulostaa paremmalta kuin Haloo Helsingin Höpö höpö. Nyt ei herra tiedä mistä puhuu. Muuten kyllä allekirjoitan. |
-Cale 05.10.2011 17:57:08 (muokattu 05.10.2011 17:58:18) | |
---|
BigPapa: Beatlesilla ei ole keskinkertaisia biisejä, vain hyviä ja vieläkin parempia. Jotain perusteluja? Ettei vain "koska mun mielestä asia on näin." Edit: Kuulisin mielelläni myös esimerkkejä noista "vieläkin paremmista" -biiseistä. |
jazzmies 05.10.2011 18:04:41 | |
---|
Askr: Kieltämättä sanataiteellinen viihdearvo kärsii, kun luovutaan esim. jazzmaanisuudesta tai cv-sateesta kritiikin kantavana voimana. Ihailen sinun kykyäsi tiivistää asiat ytimekkäästi asiasta kuin asiasta. Kirjoituksissasi on niin paljon asiantuntemusta, että ne muuttavat käsitykseni musiikista kokonaisvaltaisesti. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
velipesonen 05.10.2011 18:07:46 | |
---|
-Cale: Jotain perusteluja? Ettei vain "koska mun mielestä asia on näin." Edit: Kuulisin mielelläni myös esimerkkejä noista "vieläkin paremmista" -biiseistä. Olet erittäin todennäköisesti elämäsi aikana kuullut niitä biisejä. Minä laskiskin kymmenkunta Beatles-originaalia johonkin muuhun luokkaan kuin mykistävän hyvä, loistelias, erinomainen tai erittäin hyvä. "Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon |
Lennu 05.10.2011 18:19:01 | |
---|
Koin ahaaelämyksen. Eli onko She Loves You teidän mielestänne siis huono Beatlesin biisi? Koska mulla koko Beatles assosioituu just siihen biisiin. Ehkä niille muillekin vois antaa mahdollisuuden. Koska onhan se ihan vitun hirvee rallatus. Musiikkinäytteessä tällä kertaa vakavahenkinen polkka. |
-Cale: Jotain perusteluja? Ettei vain "koska mun mielestä asia on näin." Edit: Kuulisin mielelläni myös esimerkkejä noista "vieläkin paremmista" -biiseistä. Ettei vain sulla: "koska mun mielestä asia ei ole näin", mutta syytön minä siihen olen, ja anonyymiys ei ole tässä tapauksessä lisäarvoa tuova pointti. Sitä kaikkea miksi Beatlesin kaikki levyt ovat erinomaisia, on ihan turha tässä alkaa toistelemaan ja perustelemaan, se on niin monesti tehty. Mikäli et Beatleseistä pidä, älä sitten pidä, se lienee oma asiasi. Se taasen, että Beatlesia kuuntele mielellään , ei varmaankaan johdu biisien huonoudesta. Sanoisin, että jopa päin vastoin. |
-Cale 05.10.2011 18:29:53 | |
---|
velipesonen: Olet erittäin todennäköisesti elämäsi aikana kuullut niitä biisejä. Luultavasti. Esitin kysymyksen siksi koska olen useasti tutustunut bändin tuotantoon esim. lainaamalla kirjastosta kokoelmalevyjä, youtubesta kuuntelemalla jne. kuitenkaan löytämättä sieltä mitenkään erityisen hyvää tai poikkeuksellisen nerokasta kappaletta, tai edes sellaista mitä jaksaisi erityisemmin kuunnella. Biisit eivät ole kovinkaan tarttuvia eikä mieleenjääviä (mikä tosin ei aina ole merkki hyvästä kappaleesta), osa suorastaan jopa todella tylsiä. Soiton puolesta olen kiinnittänyt huomiota ainoastaan Let It Be:n kitarasooloihin jotka ovat todella hyviä. En tiedä onko yhtyeen vahvuus sitten lyriikassa, johon en liikaa kiinnitä huomiota tai sitä osaa arvostaa, varsinkaan jos kappale ei muilta osin toimi. En kuitenkaan väitä että yhtye olisi huono tai en sen saavutuksia arvostaisi - eihän niin moni ihminen voi olla väärässä, vai voiko? Keskinkertaisuus on kuitenkin sana joka kuvastaa mielestäni yhtyettä erittäin hyvin. |
Lennu 05.10.2011 18:32:59 | |
---|
-Cale: Luultavasti. Esitin kysymyksen siksi koska olen useasti tutustunut bändin tuotantoon esim. lainaamalla kirjastosta kokoelmalevyjä, youtubesta kuuntelemalla jne. kuitenkaan löytämättä sieltä mitenkään erityisen hyvää tai poikkeuksellisen nerokasta kappaletta, tai edes sellaista mitä jaksaisi erityisemmin kuunnella. Biisit eivät ole kovinkaan tarttuvia eikä mieleenjääviä (mikä tosin ei aina ole merkki hyvästä kappaleesta), osa suorastaan jopa todella tylsiä. Soiton puolesta olen kiinnittänyt huomiota ainoastaan Let It Be:n kitarasooloihin jotka ovat todella hyviä. En tiedä onko yhtyeen vahvuus sitten lyriikassa, johon en liikaa kiinnitä huomiota tai sitä osaa arvostaa, varsinkaan jos kappale ei muilta osin toimi. En kuitenkaan väitä että yhtye olisi huono tai en sen saavutuksia arvostaisi - eihän niin moni ihminen voi olla väärässä, vai voiko? Keskinkertaisuus on kuitenkin sana joka kuvastaa mielestäni yhtyettä erittäin hyvin. Ehkä se on just se juttu? Että se aikoinaan määritteli "keskitempoisen popmusiikin". Siinä mielessä se tosiaan onnistui todella hyvin. Musiikkinäytteessä tällä kertaa vakavahenkinen polkka. |
-Cale 05.10.2011 18:35:33 | |
---|
Lennu: Ehkä se on just se juttu? Että se aikoinaan määritteli "keskitempoisen popmusiikin". Siinä mielessä se tosiaan onnistui todella hyvin. Totta, hyvä pointti jonka epähuomiossa sivuutin kokonaan. |
Stradlin 05.10.2011 18:47:34 (muokattu 05.10.2011 18:48:05) | |
---|
Tuntuu kyllä todella oudolta, jos joku ei löydä Beatlesilta tarttuvia ja mieleenpainuvia melodioita. "Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori |
BigPapa 05.10.2011 18:50:02 | |
---|
|
-Cale 05.10.2011 19:08:12 | |
---|
|
Funkånaut 05.10.2011 19:27:50 | |
---|
Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko |
ODW-koodi 05.10.2011 19:35:44 | |
---|
Tässä vaiheessa ketjua voisi huomauttaa, että camp-henkisyys ei ole sama asia kuin huono. Toivon, että ketjuun ei enää postattaisi kappaleita kuten "Kaiken sulle antaisin" tai "solid as a rock". Nuo ja vastaavat biisit eivät nyt vaan kertakaikkiaan ole huonoja biisejä. Niissä on melodia ja ne jäävät mieleen. Huonolla tarkoitetaan esimerkiksi Lovexin koko tuotantoa, tai 2000-luvun RnB:tä yleensäkin. Huono musiikin tunnistaa siitä että se ei herätä minkäänlaisia fiiliksiä suuntaan tai toiseen. Se on vaan tosi huonoa musiikkia. Kuunnelkaa esimerkiksi vaikka mitä tahansa Sunrise Avenuen biisiä. |