Aihe: Maailman paras musiikkikappale | |
---|
velipesonen 05.10.2011 10:57:25 (muokattu 05.10.2011 11:41:02) | |
|
Olemme seuloneet maailman huonointa musiikkikappaletta yli yhdeksän kuukautta mutta synnytystuskat ovat edelleen kovat. Jotkut ovat kiusaantuneet keskusteluun liittyvästä negatiivisuudesta ja taivastelusta. Koska elämänsisältönäni ei ole koskaan ollut mikään muu kuin kaikkien miellyttäminen, perustan kaikkia miellyttääkseni Mnetin keskustelupalstalle keskustelun otsakkeella Maailman paras musiikkikappale. Paras ja huonoin eivät mielestäni ole toistensa absoluuttisia vastakohtia. Hyvä ja huono ovat olemukseltaan erilaisia elämänalueita. Sillä edellytyksellä, että musiikin on tarkoitus olla taidetta, on hyvä musiikki tekijänsä tai tekijöidensä henkilökohtaisen elämänkäsityksen kehittynyt ilmaus. Huono on taasen paitsi kaiken sellaisen puuttumista, myös eräänlainen lämpöopin toisen pääsäännön kuvaus: harmaata pimeää massaa josta on vaikea saada minkäänlaista otetta ja jonka seulomiseen tarvitaan puisevia tilastollisia menetelmiä. Hyvä musiikkikappale on aina yksilö. Jos näin ei olisi, olisivat matemaattisiin menetelmiin viehtyneet säveltäjät varmaankin jo ehtineet keksiä musiikillisen viisasten kiven, joka tuottaa loputtomiin erittäin hyvää musiikkia. Päin vastoin on kyetty löytämään runsaasti menetelmiä joiden soveltaminen tuottaa loputtomiin erittäin huonoa musiikkia, sitä pimeää entropiaa. Onko kaikkein parasta sitten mahdollista lainkaan määrittää senkään vertaa kuin kaikkein huonointa? Ehkä ei, mutta koetetaan ottaa selvää. Erittäin hyvän musiikkikappaleen ominaisuuksia on vaikea luetella siksikin että eri kulttuuripiireissä sävelteoksen identiteettiin suhtaudutaan erilaisin tavoin. Arkipäiväinen käsityksemme siitä että kappaleen tulee olla "tunnistettava", on erittäin suhteellinen jo senkin vuoksi että tunnistamisen kyky on eri ihmisillä hyvin erilainen. Huonointa musiikkikappaletta seuloessa on huomioni kiinnittynyt siihen, että huonoimmaksi tarjotaan hyvin vähän improvisoimalla tuotettuja kappaleita. Minun on vaikea uskoa että kaikki improvisoijat olisivat niin hyviä. Olisiko maailman paras musiikkikappale sitten mahdollisesti improvisoiden tuotettu teos? Improvisoiden on vaikea kiteyttää asioita siinä määrin kuin pitemmällä harkinnalla mutta toisaalta musiikista tulee herkästi tuoreempaa. Kiteyttämisen varjopuolena ja vaarana on liika aforistisuus joka herkästi syö musiikin ilmaisuvoimaa. Oma ehdotukseni maailman parhaaksi musiikkikappaleeksi on Beethovenin Yhdeksännen sinfonian ensimmäinen osa, Allegro ma non troppo, un poco maestoso. Se on valtaisa näky ja ihmisyyden ytimeen suuntautuva matka joka samalla ravistelee musiikin perusrakennusaineita. "Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon |
|
velipesonen: Olemme seuloneet maailman huonointa musiikkikappaletta yli yhdeksän kuukautta mutta synnytystuskat ovat edelleen kovat. Jotkut ovat kiusaantuneet keskusteluun liittyvästä negatiivisuudesta ja taivastelusta. Koska elämänsisältönäni ei ole koskaan ollut mikään muu kuin kaikkien miellyttäminen, perustan kaikkia miellyttääkseni Mnetin keskustelupalstalle keskustelun otsakkeella Maailman paras musiikkikappale. Kuulostaa mielenkiintoiselta aiheelta. Katsotaan, millaista keskustelua syntyy. Paras ja huonoin eivät mielestäni ole toistensa absoluuttisia vastakohtia. Hyvä ja huono ovat olemukseltaan erilaisia elämänalueita. Sillä edellytyksellä, että musiikin on tarkoitus olla taidetta, on hyvä musiikki tekijänsä tai tekijöidensä henkilökohtaisen elämänkäsityksen kehittynyt ilmaus. Huono on taasen paitsi kaiken sellaisen puuttumista, myös eräänlainen lämpöopin toisen pääsäännön kuvaus: harmaata pimeää massaa josta on vaikea saada minkäänlaista otetta ja jonka seulomiseen tarvitaan puisevia tilastollisia menetelmiä. Huonon määritelmästä olen täysin samaa mieltä. Huono teos ei suoranaisesti herätä ollenkaan tunteita munsta, vaan se on nimenomaan tasaisen harmaa ja totaalisen särmätön ja harmiton suuntaan tahi toiseen. Hyvä musiikkikappale on aina yksilö. Jos näin ei olisi, olisivat matemaattisiin menetelmiin viehtyneet säveltäjät varmaankin jo ehtineet keksiä musiikillisen viisasten kiven, joka tuottaa loputtomiin erittäin hyvää musiikkia. Päin vastoin on kyetty löytämään runsaasti menetelmiä joiden soveltaminen tuottaa loputtomiin erittäin huonoa musiikkia, sitä pimeää entropiaa. No, onhan myyvän pop-hitin salaisuus tiedetty jo kauan. C-G-Am-F eri asemista. :) Ainakin monen pop-biisin kertosäkeet voidaan tuohon varioida. http://www.youtube.com/watch?v=oOlDewpCfZQ&ob=av3n Huonointa musiikkikappaletta seuloessa on huomioni kiinnittynyt siihen, että huonoimmaksi tarjotaan hyvin vähän improvisoimalla tuotettuja kappaleita. Minun on vaikea uskoa että kaikki improvisoijat olisivat niin hyviä. Olisiko maailman paras musiikkikappale sitten mahdollisesti improvisoiden tuotettu teos? Improvisoiden on vaikea kiteyttää asioita siinä määrin kuin pitemmällä harkinnalla mutta toisaalta musiikista tulee herkästi tuoreempaa. Kiteyttämisen varjopuolena ja vaarana on liika aforistisuus joka herkästi syö musiikin ilmaisuvoimaa. Munsta improvisoidun kappaleen rankkaaminen huonoimmaksi on vähäsen epäreilua, sillä sellaisen tekemisessä otetaan sentään riskejä. Huonoimman tulee olla kuitenkin huolella tehty ja toteutettu, mutta lopputuloksen tulee huonoimmaksi tullessaan olla aiemmin mainittu harmaa massa, jossa ei ole särmiä alkuunkaan. Oma ehdotukseni maailman parhaaksi musiikkikappaleeksi on Beethovenin Yhdeksännen sinfonian ensimmäinen osa, Allegro ma non troppo, un poco maestoso. Se on valtaisa näky ja ihmisyyden ytimeen suuntautuva matka joka samalla ravistelee musiikin perusrakennusaineita. Mainio ehdotus kyllä parhaaksi. Todella kaunis teos kokonaisuudessaankin, ja eikös Ludwig-ukko ollut jo kuuro tuota tehdessä, mikäli muistan oikein? Mutta mikäs munsta olisi sitten kaikkien aikojen paras kappale? Ravelin Bolero voisi tietysti olla mainio vaihtoehto, mutta taidan laittaa mielestäni parhaan pop-kappaleen ainoastaan. Klassisen musiikin tuntemuksessani kun on liikaa toivomisen varaa mielestäni. Ja paras pop-biisi mielestäni koskaan on Procol Harumin A Whiter Shade of Pale. http://www.youtube.com/watch?v=Ma4dsoviNSQ Perustelut: Melodiat toimivat yhdessä ja erikseen mainiosti, rytmi on kasassa koko ajan, ja onhan Bachilta lainattu välimelodia nerokas idea, joka sopii saumattomasti muuhun kappaleeseen. Muita korkealle sijoitettuja pop-biisejä oli muun muassa Billie Jean, When Doves Cry ja Good Vibrations. Ja monia muitakin. Katsotaan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää keskustelun suhteen. Yritetään perustella omat mielipiteet, eikä pilkata muiden mielikuvia parhaasta kappaleesta. :) Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko |
|
Grinded Nig - Freezer Full of Nigger Heads En koe tarvetta perustella. "Joo tiede, heh. Matikka, heh. heh. Semmosta."
-ruuvimeisseli |
|
Funkonaut: Muita korkealle sijoitettuja pop-biisejä oli muun muassa Good Vibrations. http://www.youtube.com/watch?v=-eSN8Cwit_s Oikeassa olet, tää on kyllä kova. "Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori |
|
Funkonaut: Mainio ehdotus kyllä parhaaksi. Todella kaunis teos kokonaisuudessaankin, ja eikös Ludwig-ukko ollut jo kuuro tuota tehdessä, mikäli muistan oikein? Kantaesityksen aikaan jo kymmenisen vuotta umpikuuro, todennäköisenä syynä lyijymyrkytys, lyijyn todennäköisenä lähteenä viini. Mutta mikäs munsta olisi sitten kaikkien aikojen paras kappale? Ravelin Bolero voisi tietysti olla mainio vaihtoehto, mutta taidan laittaa mielestäni parhaan pop-kappaleen ainoastaan. Klassisen musiikin tuntemuksessani kun on liikaa toivomisen varaa mielestäni. Ja paras pop-biisi mielestäni koskaan on Procol Harumin A Whiter Shade of Pale. http://www.youtube.com/watch?v=Ma4dsoviNSQ Perustelut: Melodiat toimivat yhdessä ja erikseen mainiosti, rytmi on kasassa koko ajan, ja onhan Bachilta lainattu välimelodia nerokas idea, joka sopii saumattomasti muuhun kappaleeseen. Muita korkealle sijoitettuja pop-biisejä oli muun muassa Billie Jean, When Doves Cry ja Good Vibrations. Ja monia muitakin.) Vetävä kappale, mikä tekee siitä paremman kuin Homburg? Katsotaan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää keskustelun suhteen. Yritetään perustella omat mielipiteet, eikä pilkata muiden mielikuvia parhaasta kappaleesta. :) Huonointa etsiessä voi loukata muiden tunteita väittämällä näiden huonona pitämää hyväksi, mutta tuskin yhtä paljon kuin väittämällä näiden hyvänä pitämää huonoksi. On turvallisempaa puhua huonosta kuin hyvästä. "Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon |
BigPapa 05.10.2011 17:13:40 (muokattu 05.10.2011 17:14:06) | |
|
Kyllä se tämä kaiketi on, ainakin yksi niistä parhaista, niitähän on paljon, siis niitä hyviä. http://www.youtube.com/watch?v=p9NHWlxg-5g |
|
http://www.youtube.com/watch?v=-MkRuV0aCcI |
|
^ Älkää nyt perseilkö tätä ketjua pilalle, avaus oli kuitenkin aihepiiriin nähden hyvin asiallinen. |
|
-Cale: ^ Älkää nyt perseilkö tätä ketjua pilalle, avaus oli kuitenkin aihepiiriin nähden hyvin asiallinen. No joo, en ollut ihan tosissan, tuli taas vähän trollattua. Mutta on Dead Kennedys ihan hyvä (hauska) bändi. |
|
Jussiman: No joo, en ollut ihan tosissan, tuli taas vähän trollattua. Mutta on Dead Kennedys ihan hyvä (hauska) bändi. Tämä ei ollut kohdistettu pelkästään sinuun henkilökohtaisesti vaan ihan yleisellä tasolla. |
|
No sanoisin Stairway to heaven. Sanokaapa muka yksikin biisi mikä muka olisi parempi. |
carnation 05.10.2011 17:44:47 (muokattu 05.10.2011 17:55:12) | |
|
reaper666: No sanoisin Stairway to heaven. Sanokaapa muka yksikin biisi mikä muka olisi parempi. There Is a Light That Never Goes Out. E: tai no itse asiassa Some Girls Are Bigger Than Others on vielä parempi, eli maailman paras. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
|
On muuten sangen kimurantti kysymys, varsinkin kun aiheena on nimenomaan maailman paras musiikkakappale, eikä oma suosikkikappaleeni. Nämähän eivät välttämättä ole sama asia, minusta esim. Polkupyörävaras on maailman paras elokuva, mutta se ei ole silti suosikkielokuvani, ei lähellekään sitä. Pitää vähän hautoa ja miettiä tätä kysymystä. |
|
Vastaus on löydetty jo vuonna -95 http://fi.wikipedia.org/wiki/Radiomafian_top_500 No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
Nuages 05.10.2011 18:31:30 (muokattu 05.10.2011 18:34:04) | |
|
Jormaz: Vastaus on löydetty jo vuonna -95 http://fi.wikipedia.org/wiki/Radiomafian_top_500 Smells Like Teen Spirit kakkosena. Aika nolo. Sijalla kuusi Rednex - Wish You Were Here, hehjuum Den glider in kruunaa listan. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
|
Tapio Rautavaara: Juokse sinä humma Se on kaikesta mahdollisesta musiikista just mulle paras. S.N.A.F.U |
Johann Onn 05.10.2011 20:38:57 (muokattu 05.10.2011 20:39:32) | |
|
No ensin pitäisi siis kuunnella jokaikinen maailmassa k-o-s-k-a-a-n tehty biisi, että pystyis sanomaan iahn oikeasti, mikä niistä on se mailman paras. Paitsi että noiden vuosien (/ vuosikymmenien ?) aikana, tehtäisiin niin paljon uusia biisejä, että tehtävä on periaattessa mahdoton. Vähän hankala siis sanoa mitään. |
|
Onhan noita ehdokkaita paljonkin, mut Eppujen "Näin on" on kyllä yksi kovimmista. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
dipshit 05.10.2011 21:14:43 (muokattu 05.10.2011 21:15:37) | |
|
Edit. No vitut, laitetaan sitten vain yksi niin on jotain edes pientä pointtia tässäkin viestissä. Vastaukseni on siis: Pink Floyd - The Great Gig In The Sky. God was listening to Prince when he gave man sexuality. |
|
Mun mielestä olisi järkevää rajata joko taidemusiikin tai kevyen musiikin puolelle nämä. Vähän on huono lähteä Beethoveneita ja kumppaneita asettelemaan samalle viivalle rokkareiden kanssa, jos jotain "absoluuttista" musiikillista kauneutta haetaan. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|