Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua analyysini Widmung
1
pianosaundi
04.10.2011 23:12:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tahti 10 As-duurissa sävelet ti, re, fa, lo ja seuraava sointu do, mi, so ja ta? Millaisia nämä soinnut ovat esim. maantieteellisiä, modaalisia tai mahdollisesti välidominantti? Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi avata minulle nämä soinnut!
 
baron
05.10.2011 00:17:14 (muokattu 05.10.2011 00:20:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pianosaundi: Tahti 10 As-duurissa sävelet ti, re, fa, lo ja seuraava sointu do, mi, so ja ta? Millaisia nämä soinnut ovat esim. maantieteellisiä, modaalisia tai mahdollisesti välidominantti? Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi avata minulle nämä soinnut!
 
Millä hemmetin kielellä sä oikein solfaat?
Vai käytätkö eksoottisia sävelnimiä?
"This system is called fixed do and is used in Spain, Portugal, France, Italy, Belgium, Romania, Latin American countries and in French-speaking Canada as well as countries such as Bosnia and Herzegovina, Russia, Poland, Serbia, Ukraine, Bulgaria, Greece, Macedonia, Iran, Lebanon, and Israel where non-Romance languages are spoken."
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Hauler
05.10.2011 00:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Millä hemmetin kielellä sä oikein solfaat?
Vai käytätkö eksoottisia sävelnimiä?
"This system is called fixed do and is used in Spain, Portugal, France, Italy, Belgium, Romania, Latin American countries and in French-speaking Canada as well as countries such as Bosnia and Herzegovina, Russia, Poland, Serbia, Ukraine, Bulgaria, Greece, Macedonia, Iran, Lebanon, and Israel where non-Romance languages are spoken."

 
Nyt on kyllä kyse vieläkin eksoottisimmista sävelnimistä...
 
Janus
05.10.2011 00:27:02 (muokattu 05.10.2011 00:27:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

@Baron: Ihan oikeita solfanimiä noi on, doremifasolati-rimpsu kattaa vain diatonisen (duuri)asteikon. Lo=alennettu la ("b6") ja ta=alennettu ti ("b7").
 
pianosaundi: Tahti 10 As-duurissa sävelet ti, re, fa, lo ja seuraava sointu do, mi, so ja ta? Millaisia nämä soinnut ovat esim. maantieteellisiä, modaalisia tai mahdollisesti välidominantti? Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi avata minulle nämä soinnut!
 
ti re fa lo = VII asteen vähennetty sointu (VIIo7), reaalisointumerkkinä Go7
do mi so ta = välidominantti IV asteelle (V/IV), reaalisointumerkkinä Ab7
 
pianosaundi
05.10.2011 01:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: @Baron: Ihan oikeita solfanimiä noi on, doremifasolati-rimpsu kattaa vain diatonisen (duuri)asteikon. Lo=alennettu la ("b6") ja ta=alennettu ti ("b7").
 

 
ti re fa lo = VII asteen vähennetty sointu (VIIo7), reaalisointumerkkinä Go7
do mi so ta = välidominantti IV asteelle (V/IV), reaalisointumerkkinä Ab7

 
Kiitos paljon näistä vastauksesta Jaron ja mukavaa, että valoitit baronille alennettuja solffanimiä! Onko tässä käytetty kahta erilaista välidominanttia peräkkäin? Varmaan ihan tyypillistä, olen vain hieman kujalla näistä säännöistä :(
 
baron
05.10.2011 08:12:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: @Baron: Ihan oikeita solfanimiä noi on, doremifasolati-rimpsu kattaa vain diatonisen (duuri)asteikon. Lo=alennettu la ("b6") ja ta=alennettu ti ("b7").
 
No joo, mä oon suorittanut vain teorian 10 (3/3) arvosanalla 1 ja siihen ei noita sisältynyt.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
05.10.2011 12:41:08 (muokattu 05.10.2011 12:42:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pianosaundi: Onko tässä käytetty kahta erilaista välidominanttia peräkkäin? Varmaan ihan tyypillistä, olen vain hieman kujalla näistä säännöistä :(
 
VIIo7 on ihan tavallinen dominantti, lainattu (harmonisesta) muunnosmollista ja johtaa I asteelle. Toki tuosta muodostuu eräänlainen välidominanttiketju IV asteelle, olettaen että seuraava sointu on tosiaan Des-duuri.
 
EDIT: siis MUUNNOSmollista eikä "rinnakkaismollista", enkun "parallel minor scale" hämäsi vähän.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «