Aihe: Pienikokoinen ja edullinen etuaste-kaiutinsimulaattori haussa
1 2 3
Hanok
06.04.2004 10:07:55
mistä tuota XDI:tä saisi hyvään hintaan, ilmoittakoon minulle. :)

Musamaailmassa on viime aikoina ollut Tech 21:n kamaa about samaan hintaan kuin t-kaupassa.
Jucciz
06.04.2004 10:09:55
En tiedä onko tässä mitään järkeä, mutta osta Behringerin GM110

Ei ole. :)

En etsi vahvistinta vaan pelkästään pientä laatikkoa, joka hoitaa kuvaamani tehtävän. Behringerin tuotteita en muutenkaan enää näillä näkymin ole hankkimassa. Näillä näkymin valintani on Tech 21 XDI. Ehdotuksia otetaan kuitenkin edelleen vastaan.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
2N3904
06.04.2004 10:23:52
Tech 21:n sivut kyllä kertovat toista:
... to provide a natural, transparent guitar signal to your computer.
... For general purposes, it can also function as a standard transparent active direct box to preserve signal integrity when transmitting a signal over long cable lengths."

Minä tulkitsen nämä kaksi lausetta tuosta mainospuheesta siten, että kyseessä on vain impedanssisovitin, niin kuin joku muukin aiempana ehdotti. Siis ei kaiutinsimulaatiota eikä etuastetta. Jäljempänä tuossa mainospuheessa puhutaan "traditional tube amplifier":sta, mutta sillä tarkoitetaan vain sitä, että boksin bright-input (verrattuna normal-inputtiin) käyttäytyy kuten putkivahvistimissa.

Tech21:n sivuilla mainitaan, että boksi toimii yhdessä "SansAmp Direct Recording Software":n kanssa, josta sanotaa seuraavaa:

"*SansAmp PSA-1 Plug-In for Pro Tools® co-developed by Tech 21, Inc. and California-based software company, Bomb Factory Digital, Inc. It captures every sonic subtlety of its original namesake to provide you with a warehouse of the most desirable tube amp rigs and the flexibility to customize your own --all at the click of a mouse. Just like its real world equivalent, you can see --and turn-- each knob to obtain "virtually" any professionally miked tube amp/speaker cabinet system sound. "

Minä käsitän tämän niin, että tuo XDI tekee vain impedanssisovituksen ja vahvistin/kaiutinsimulaatiot hoituvat tuolla softaplugarilla.
Jucciz
06.04.2004 10:29:00
Hmm. Tässä joutuu melkoisen epätietoisuuden valtaan. Miksi ihmeessä nuo firmat eivät voi pistää selkeästi tuotteidensa speksejä vaan pelkkiä mainospuheita, joiden perusteella saa sitten yrittää arvailla, millaisesta vempeleestä todella on kyse?
Janne19691
06.04.2004 11:23:39

Äänestetään!

Mä olen ollut valmiiksi jo molempaa mieltä.
Rule #1: There are no rules.
Lauri M
06.04.2004 16:54:08
Olen kokeillut Tech 21 GT2:sta nauhoitukseen, enkä ollut ollenkaan tyytyväinen soundiin. Line6-kamojen soundi ei myöskään miellytä. Paras löytämäni laite kotinauhoitukseen on Yamaha DG Stomp. Vaikka onkin digitaalinen, soundi on paljon parempi kuin GT2:ssa.
Kuuntele vaikka
http://system7.tky.hut.fi/~lauri/Lauri_Sooloskaba.mp3

Toi on sooloskaba ykösestä. Vaikka sainkin nolla pistettä, syy on minun eikä soundin :)
Jucciz
06.04.2004 17:24:36
Toi on sooloskaba ykösestä. Vaikka sainkin nolla pistettä, syy on minun eikä soundin :)

En mä kyllä tuosta soundista tykännyt sitten yhtään.

Luulen, että GT2 kuulostaa aivan tarpeeksi paljon cleanilta vahvarilta oikein säädettynä, jotta se hoitaisi asiansa yöllisissä nauhoittelujutuissa. Keikkailuun ja vakavempaan nauhoitteluun kuitenkin otan tuon Classicin ja miki(ty)tän sen.

Olisikohan kellään GT2:n omistajalla mahdollista tehdä ääninäytteitä sen puhtaasta soundista pelkällä kitaralla sekä mahdollisesti myös joitain pedaaleja hyväksikäyttäen?
Jucciz
06.04.2004 17:37:40
Miten olis vaan V-amp kakkonen? Pääsisit helpolla päätöksen suhteen, ja kyllä tosta kliinit lähtee, hyvät sellaiset.

Ei, ei ja ei. Muovileluja, varsinkaan kitaran rungon muotoisia ei tähän asuuntoon tule yhtään kappaletta. Varsinkaan sinisiä. Behringerit kuuluvat entiseen elämääni ja olen perin tyytyväinen siihen tosiasiaan. Mutta ennen kaikkea, en hae mitään digitaalimallinnushärpäkettä, vaan yksinkertaista, mutta toimivaa etuastetta kaiutinmallinnuksella. Tech 21 herättää tällä saralla eniten luottamusta tähänastisista ehdokkaista.
Mando
06.04.2004 18:08:46
Ei, ei ja ei. Muovileluja, varsinkaan kitaran rungon muotoisia ei tähän asuuntoon tule yhtään kappaletta. Varsinkaan sinisiä. Behringerit kuuluvat entiseen elämääni ja olen perin tyytyväinen siihen tosiasiaan. Mutta ennen kaikkea, en hae mitään digitaalimallinnushärpäkettä, vaan yksinkertaista, mutta toimivaa etuastetta kaiutinmallinnuksella. Tech 21 herättää tällä saralla eniten luottamusta tähänastisista ehdokkaista.

Jep, jep. Laitoin gt2:n juuri siksi, että siitä saa huomattavasti terveempää, täyteläisempää, OIKEAMPAA kitarasoundia kuin vaikka V-ampista (joka mulla myös on). Tarkka peli se on säätää, mutta puhtaissakin soundeissa on voimaa ihan eri tavalla kuin halvalla mallinnetuissa.
Ei nyt jaksa vääntää klippejä ,mutta tyossa on yhden ruåttalaisen kundin vääntöä gt2:lla.

http://hem.bredband.net/b101652/gt2.mp3
Spiralmind
06.04.2004 18:15:19

Väittäsin kyllä että jos halvalla haluu saada niin turha nirsoilla soundista ettei mallintavat muka olisi tarpeeksi hyviä. Line 6:ta parempia puhtaita soundeja ei ilman oikeaa vahvistinta kovin helpolla/halvalla saa. Aiemmin olin itekin vähän mallintimia vastaan, mutta sitten satuin kuitenkin käytännön syistä Line 6 Guitarportin ostamaan, enkä siltä edes ihmeempiä odottanut, mutta yllättävän hyviä soundejahan sieltä löytyy. Sanoisin että high gainit on ne mitkä kuulostaa paskalta puurolta mutta puhtaat ja pienemmät säröt on, ei välttämättä aina aidon kuulosia (tosin joskus jopa hyvin lähelle), mutta ihan hyviä.
Oon kyllä pientä vahvistintakin hankkimassa lisäksi kotiharjotteluun, kun on vahvistin kuitenkin aina vahvistin, mutta ei se silti mitenkään Guitarportia ole korvaamassa.
Jucciz
06.04.2004 18:19:40
Kiitoksia Mandolle. Tuon pätkän perusteella GT2 vaikuttaa aivan mukavalta yleislaitteelta, josta saa kelvolliset soundit suht monenlaiseen vääntöön ja ennen kaikkea: ilman Lin6:n tai vastaavien muovisuutta. Täytynee yksi tuollainen hankkia.
Spiralmind
06.04.2004 18:20:59

Tech 21:n pedaalia en itse ole omistanut (oon kyllä rakentamassa kloonia GT-2:sta, komponentit jo hankittu), mutta sanosin kuulemieni ääninäytteiden perusteella - mukaanlukien toi ylläoleva - että cleanit on ainakin mun korvaan vähän kolkon kuulosia ja preferoin Line 6:sta siitä huolimatta että Tech 21 ehkä kuulostaa "analogisemmalta". Line 6 kuitenkin täyteläisemmältä. Juttu on niin että molemmasta puuttuu jotain aitoon asiaan verrattuna. Makuasia kumman puutteita kaipaa enemmän.
Invader
06.04.2004 18:24:01
preferoin Line 6:sta siitä huolimatta että Tech 21 ehkä kuulostaa "analogisemmalta"

Saattaa hyvinkin olla mahdollista, ottaen huomioon että tuo Techi on täysin analoginen...
...holoholoholoholoholoholoholo...
Niskamies
06.04.2004 19:13:14
Kiitoksia Mandolle. Tuon pätkän perusteella GT2 vaikuttaa aivan mukavalta yleislaitteelta, josta saa kelvolliset soundit suht monenlaiseen vääntöön ja ennen kaikkea: ilman Lin6:n tai vastaavien muovisuutta. Täytynee yksi tuollainen hankkia.

Hommaa ihmeessä, omat kokemukset kyseisen merkin tuotteista ovat todella hyviä. Ite varmaan Vampin hommaan mökille, mutta meillä onkin vähän eri tarpeet.
4 strings is all you will ever need!
2N3904
07.04.2004 11:24:14
Olisikohan kellään GT2:n omistajalla mahdollista tehdä ääninäytteitä sen puhtaasta soundista pelkällä kitaralla sekä mahdollisesti myös joitain pedaaleja hyväksikäyttäen?

Täältä löytyy pari näytettä. Kyseinen GT2 on kylläkin itse tehty, ja säädöt klipeissä ovat vähän mitä sattuu. Ei ehkä ole paras mahdollinen "mainospuhe" nuo klipit, mutta kannattaa ainakin kokeilla GT2:ta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … id=f981f92130b94ccb650ee6be94a6ac49
Hanok
07.04.2004 11:24:48 (muokattu 07.04.2004 11:34:34)
Joitain äänityksiä olen tehnyt GT2:lla, ja varsin onnistuneestikin. Nyt ei tosin ole klippejä tarjota. Silti täytyy mainita että tuollakaan en ilman erillistä eq:ta äänittäisi ainakaan särösoundeja. Siinähän on vain kaksialueinen eq, ja itse kyllä kaipaisin erillistä middle-säätöä. Kirkkaat Fender-tyyliset cleanit tuosta kyllä saa irti, ja ne ovatkin laitteen paras puoli IMO. Rankemmissa säröissä soundi kompressoituu todella paljon.

Kannattaa myös huomata että kolmesta "mallinnuksesta"
ainoastaan Tweed (se Fenkkutyylinen) antaa varsinaisesti puhtaan soundin. Kaksi muuta ovat reilusti säröllä jo Clean-asetuksella ja minimigainilla. Sitten kun Fenkkucleanin eteen lyö hevisäröpedaalin, käy joko niin että särösoundi on aikamoinen sirkkeli tai cleanista (säröspedu pois päältä) puuttuu toivottu kirkkaus. Yhtä soundia kerrallaan äänittäessä tämä ei välttämättä haittaa, mutta kannattaa kuitenkin olla tietoinen laitteen rajallisuudesta.

Soundiskaala purkissa on kyllä todella laaja, ja kyllä sieltä käyttökelpoista tavaraa löytyy. Mielenkiintoisia yhdistelmiä voi saada aikaan vaikkapa säätämällä GT2 kevyehkölle särölle ja lyömällä vielä lisäsärö siihen eteen.

Itselleni olen löytänyt eniten toimivia soundeja pitämällä "mikitysvalitsimen" classic-asennossa ja modit pois päältä. Säröillä modit tuntuvat kompressoivan soundin turhan tukkoiseksi, purevuus katoaa. Luulenpa että voisin vaihtaa GT2:ni vanhempaan SansAmp Classic-malliin jos joku sellaista vaihtokauppaa tarjoaisi. Sellaisella äänittelin yhdessä sessiossa ja diggailin kovasti. Ostin GT2:n myöhemmin testaamatta sillä oletuksella ettei uudempi malli voi olla huono. Ei se olekaan, mutta luulen että Classic sopisi paremmin tarpeisiini. Rinnakkain en kylläkään ole laitteita testannut.

EDIT: Alun perin en tuota SansAmppia ehdottanut koska kysyjä sanoi vaativansa XLR-lähdön. Sitähän tuosta ei löydy. Muuten se voi kyllä vastata tarkoitusta. Suosittelen kuitenkin ottamaan vaikka pedaalilaudan mukaan musakauppaan kunnon testiä varten. Ei tuo niin halpa vehje ole että sokkona kannattaisi ostaa.
Jucciz
07.04.2004 17:58:49
Ei tuo niin halpa vehje ole että sokkona kannattaisi ostaa.

Kokemuksesta joudun kyllä sanomaan, että riittävä spekseihin perehtyminen ja luotettavien ihmisten kommentit ovat riittäneet. Olen tähän mennessä ostanut n. 5000 eurolla kitaroita sekä lähestulkoon samalla määrällä efekti- ja studioroinaa, sokkona. Siinä summassa ei yksi SansAmp enää paljon tunnu. :)

Jostain syystä kaiken lisäksi tähänastisista hankinnoista lähes kaikki ovat miellyttäneet ja ne loputkin olen saanut myytyä eteenpäin ilman että talous on kaatunut.

Kiitos silti vinkeistä!
Jucciz
08.04.2004 22:33:36
GT2 makaa nyt tuossa pöydällä. Tähänastisen testailun perusteella laite vaikuttaa kyllä todella käyttökelpoiselta. Tuosta ei oikein tahdo pystyä ruuvaamaan huonoa soundia. On vaan hyviä ja vielä parempia.

Pistän pari näytettä tähän siltä varalta, että joku muukin on aikeissa ostaa samaa vehjettä. Itse voin suositella todella lämpimästi tätä naapuriystävällistä laitetta. Hyvät kuulokkeet kaveriksi ja jammailu/nauhoittelu voi jatkua yötä päivää. :)

Ääninäytteet täällä:
http://peavey.mine.nu/mp3/gt2/

Pätkät on soitettu Stratocasterilla. Kaulassa Texas Special, tallassa DiMarzio HS-3. Näytteissä on Lexicon MPX500:sta hieman room reverbiä, mutta muuten meininki on suoraan kitara -> GT2 -> mikseri -> äänikortti.
PomppoK
19.04.2004 10:31:06

Onkos kenelläkään kokemuksia tuosta Tech 21 TRI- AC:sta? Olis tähtäimessä se tai juuri tuo GT2... tai joku muu vastaava.
"I've been busier than a one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)