Aihe: Soittokamojen järkevä sijoitus treeniksellä? | 1 |
---|
Stone 24.09.2011 19:14:04 (muokattu 25.09.2011 10:00:30) | |
|
Nyt tarvittaisiin käytännön suosituksia laulumonitorin, rumpujen, 2 x kitara sekä basso äänentoiston sijoittamiseen treenikselle, ettei minkään osa-alueen äänentoisto hukkuisi toisensa alle? Jotain perusohjeita kamiksien sijoittamiseen? "If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards | Numb 25.09.2011 12:11:10 | |
|
Laulu sillai että ei kierrä, eli ei mikrofonin kuviosuuntaa kohti laulupömpeliä. Kitara- ja bassokamat siten, että puhaltavat lähempänä korvia kuin nilkkoja. Hyvä suunnata siten, että rumpali kuulee. Rummut niin, etteivät pellit ole kenenkään korvien tietämillä. The best laid schemes o' Mice an' Men,
Gang aft agley - Robert Burns | |
Numb: Hyvä suunnata siten, että rumpali kuulee. Rummut niin, etteivät pellit ole kenenkään korvien tietämillä. Vahvistimet tasolla/pöydillä rumpalia vastapäätä ja suoraan häneen päin kohdistettuna eli tämä sinänsä ok sit kai. Laulumonitori on kylläkin sivusuunnattu 90 asteen kulmassa muihin vahvistimiin nähden...eli pitäisikö tämä laittaa myös samaan linjaan kuin muukin äänentoisto? Ei varmaan myöskään paras vaihtoehto, että itse olet jonkun vahvistimen vieressä, mutta toisaalta jostakin se oma tila on haettava, varsinkin kun tilat ovat rajallisia? "If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards | |
Mun kokemuksen mukaan kitarakamat kannattaa nostaa lähelle korvia ja aika lähellä soittajaa. Bassokamojen taajuudet taas suosivat sitä että kamat lattialla ja ei ihan lähellä, mieluiten toisella puolella soittajaa. Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. | |
Jos kämppä antaa myöten, niin mä suosin samaa asettelua keikkojen kanssa aina ja ikuisesti. Ainakin ennenkuin keksin jotain toimivampaa ja josta saa enempi hyötyä irti. Se sitten taas riippuu paljon bändistä, että mitä toi käytännössä on. Mun bändeillä rummut takana, bassopinkka sen sivulla ja kitarat vähän enempi sivuilla "sisäänpäin tiltattuna". Kielisoittajat asettuvat systeemin eteen livetilanteen omaisesti, joskin toisiaan enempi tuijotellen ja laulukamat mikin kierron mukaisesti asetellen. Ne voivat olla rumpujen takana tolpan nokassa, jos laulaja katsoo rumpalia kohti. Toisaalta ne voivat olla lattiamonttuina laulajan edessäkin jne. Osta Rolandin sähköpannut, osta osta | |
Komppaan, raskaasti. Suorakaiteen muotoisen huoneen päähän "keikalle" ja kuuntelijoiden paikat vastapäätä. Näin varsinkin ennen keikkoja. Ajoittain kannattaa tehdä radikaali testijärjestely, jossa laitetaan kamoja minne kukakin tykkää ja kuunnellaan vaikutusta. Kannatan korvien käyttöä ja keskustelua kamapolitiikassa - ehdottomasti. Kitarakamoja voi tosiaan suunnata paremmin soittajaa kohti, varsinkin silloin kun soittaja usein ylittää itsensä. Eli siis korkeita ääniä suunnataan ja/tai varotaan suuntaamasta, toisin kuin matalat äänet hajautuu suuntaamatta. Musan valtamerestä on mistä ammentaa. | Dropped C 28.09.2011 16:31:12 (muokattu 28.09.2011 16:33:06) | |
|
Mä diggaan pitää bassokamoja lattialla kans. Jotenkin tulee sinne taajuusalueelle luontaisempi saundi, eikä tunge kitaran tontille. Tosin meillä nyt on skebakamatkin lattialla. Keikoilla nostetaan aina sit kuiteski kitaran halfstäkki parin kaljakeissin päälle. | |
Kiitos vinkeistä. Noilla eväillä lähdetään hakemaan parempaa balanssia ;) "If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards | Ruutikallo 02.10.2011 00:14:27 (muokattu 02.10.2011 00:16:41) | |
|
Stone: Nyt tarvittaisiin käytännön suosituksia laulumonitorin, rumpujen, 2 x kitara sekä basso äänentoiston sijoittamiseen treenikselle, ettei minkään osa-alueen äänentoisto hukkuisi toisensa alle? Jotain perusohjeita kamiksien sijoittamiseen? Millainen mahtaapi olla treeniksen pohjapiirros, tai oikeammin onko lattia-ala neliö, suorakaide vai peräti pyöreä? Melko monen treeniksen metodi on mun kohdalla ollut seuraava, poikkeuksia ja erimääräistä kalustoa toki mahtu mukaan; Esim. Käytossä olisi kaksi PA-kaappia(ilmeisesti vain yksi kyseessä???), josta ajetaan laulu. Oletetaan että tila on suorakaiteen muotoinen ja rumpali on huoneen "päädyssä", siis lyhimmällä seinällä. Laulukaapit rumpalin oikealle- ja vasemmalle puolen. Suunnattuna noin 45 asteen kulmaan, tehden kohtaamispisteeen suurinpiirtein keskivaiheilla, tai minne vokalisti on itsensä juurruttanut. Tällä järjestelyllä YLEENSÄ myös rumpali kuulee vokaalit. Tietenkin mikrofoni on syytä pitää kuvionsa ulkopuolella lujapuhujiin nähden, ellei tarkoituksella etsi yllättävää tinnitusta. Samoin , nuo ikuiset soundirukkaajat, asettavat vahvistimensa niin että joko ääniaallot kohtaavat toisensa kitaristien spotillla/spoteilla. Eli vahvarit vaikka tuolille, ehkä muutama aste ylös suunnattuna ja hakemalla sopiva vastakkaiskulma kummallekin.Mikäli mahdolista. Sweet spot on yleensä siinä risteyksessä/keskellä, mutta soittajien sijoittelu harvoin on sellainen. Vai tiedättekö bändiä jossajätkät istuvat toistensa hartioilla nauttien herkullisesta äänimaailmasta? No, em. tavoin he melko varmasti kuulevat sen OMAN soittonsa ja jopa vähän muitakin, mikäli tarpeen =) Koska möykän risteyskohdasta kuulee kauemmaksikin. Useinkaan se ei vaadi soittajalta montaa askelta suuntaa jos toiseen niin äänimaailma on aivan eri. Aivan vastakkaisille seinille niitä ei pidä laitta, suotta taistelemaan toistensa taajuuksista. Basson sijoittaisin yleensäkin haitsun puolelle. Rumpalihan tarvitsee kaverin ja matalat taajuudet jyräävät tietenkin. Näillä ottein on selvitty monesta, paskamaisestakin treenisäänestä kohtuu kunnialla. Tähän kun lisätään vilä 3 taustalaulua ja kiipparit, niin silloin viimeistään kaikki on sekaisin =) E. Jaahs tämä samahan onkin melkein jo selitettynänsä ja paljon simppelimmin. [kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46
www.tukalaband.com | |
henydrum: Basson sijoittaisin yleensäkin haitsun puolelle. Rumpalihan tarvitsee kaverin ja matalat taajuudet jyräävät tietenkin. Miksi näin? Siis tarkoitan, että miksi nimenomaan haikan puolelle? Ihan äänitekninen näkökulma livetilannetta ajatellen: basso vuotaa rumpumikeistä jokatapauksessa läpi ja kokonaissoundille on usein edullisempaa sen vuotaminen lattiatomin mikin kautta, kuin haikkamikin. Toki vähän kaukaa haettu juttu, mutta on tälläkin kokonaisuuteen merkitystä, jos esim. aikoo tehdä tuon kaltaisella asettelulla äänitteen treeniksellä/studiolla/livenä. Suomen mahtikeikkapaikkojen huippuakustiikoilla en sit taas tiiä, että miten mahtaa olla bassotornin sijoittelu verrannollinen kokonaiselämyksen hyvyyteen. :) Osta Rolandin sähköpannut, osta osta | |
Antti1: Miksi näin? Siis tarkoitan, että miksi nimenomaan haikan puolelle? Ihan äänitekninen näkökulma livetilannetta ajatellen: basso vuotaa rumpumikeistä jokatapauksessa läpi ja kokonaissoundille on usein edullisempaa sen vuotaminen lattiatomin mikin kautta, kuin haikkamikin.) Tuossa olet oikeassa, mutta ajattelin treenikämppäolosuhteita ilman rumpumikkejä. Tämä haitsun puolelle laittaminen perustuu vain empiiriseen kokemukseen. Esim; Bassokaappi olisi rumpukioskin oikealla puolella, siis silloin kun rumpusetti on normi oikeakätinen, eli haitsu vasemmalla. Usein ollaa koitettu basson sijoittamista mun oik.puolelle, mutta jotenkin kuuluvuus on rumpalin pallille parempi kun bassokaappi on vasemmalla. En tiedä onko aina ollut akustiikasta kyse, vai mistä. Oikealta tuleva basso on enemmän tai vähemmän "puuroutuvaa", en tiedä sekoittaako bassari ja lattiatomi(t) ja taajuudet taistelevat keskenään, vai mistä on kyse. Sen paremmin emme ole asiaan perehtynyt. Livetilanne on toki aivan eri. Eihän jumalaton Hartketorni pienen konkkamikin vieressä ole kovin järkevää. Toki vähän kaukaa haettu juttu, mutta on tälläkin kokonaisuuteen merkitystä, jos esim. aikoo tehdä tuon kaltaisella asettelulla äänitteen treeniksellä/studiolla/livenä. Kaukaa ja kaukaa, pointtia kyllä. Kuten mainitsin, meillä liveääni on täysin eri kuin treenisääni.
Suomen mahtikeikkapaikkojen huippuakustiikoilla en sit taas tiiä, että miten mahtaa olla bassotornin sijoittelu verrannollinen kokonaiselämyksen hyvyyteen. :) [kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46
www.tukalaband.com | |
Meillä se, että jokainen kielipelin soittaja (2x kitara ja basso) myös laulaa välillä leadia, vaikuttaa siten, että kierron välttäminen laulussa on se, mistä pitää lähteä liikkeelle. Onneksi soitetaan sen verran hiljaa (selviää ilman korvatulppia hyvin), ettei se mahdotonta ole. Toimivaksi kitararatkaisuksi ollaan havaittu se, että kitaran kaiutin kohdistetaan about soittajansa korviin niin, että toisiksi parhaiten sen kuulee toinen kitaristi. Bassovahvari ei ehkä ole optimaalisimmin, mutta bassoäänet leviävät helpommin ympäri huonetta, joten se ei ole haitaksi. Rumpali soittaa sen verran fiksulla dynamiikalla, ettei sitä tarvitse piilottaa minnekään ja peltienkin vieressä voi välillä huoletta heilutella päätä. Lauluja ei melkeen koskaan jakseta laittaa muualta kuin yhdestä satelliitista. Hyvin laulut kuitenkin kuuluvat. Yleisesti mun mielestä tärkeintä on järkevä äänenvoimakkuus. Jos soitetaan liian kovaa, liian puuroksi se menee joka tapauksessa ja hieman vaimeammin soitettuna bändi voi kuulostaa hyvältä vaikkei kaikki olisi sijoitettukaan optimaalisesti. Yli 15W kitaravahvistinta ei tarvita ellei siinä ole jotain tiettyä soundia. :) | |
Miksi näin? Siis tarkoitan, että miksi nimenomaan haikan puolelle? Ihan äänitekninen näkökulma livetilannetta ajatellen: basso vuotaa rumpumikeistä jokatapauksessa läpi ja kokonaissoundille on usein edullisempaa sen vuotaminen lattiatomin mikin kautta, kuin haikkamikin. Ei ymmärrä? Haikkamikistähän juuri voi leikata kaikki alataajuudet jussin penaaliin jolloin se basso ei siitä vuoda. Isosta tomista ei oikein voi samalla tavalla leikellä. Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. | |
Nyt tuntuisi äänentoisto toimivan kokolailla hyvin, kun hieman järjesteltiin paikkaa uusiksi rumpalin vaihdoksen yhteydessä. Kaikki basso + kitarastyrkat samassa rivissä ja rumpali vastakkaisella seinämällä + solisti siinä keskiasemissa.. Tila on vajaat 30 m2 ja enempi pitkulainen kuin täysin neliö. Aika tyytyväinen nyt. "If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards | McLeach 26.12.2011 21:15:32 (muokattu 26.12.2011 21:16:12) | |
|
Stone: Nyt tuntuisi äänentoisto toimivan kokolailla hyvin, kun hieman järjesteltiin paikkaa uusiksi rumpalin vaihdoksen yhteydessä. Kaikki basso + kitarastyrkat samassa rivissä ja rumpali vastakkaisella seinämällä + solisti siinä keskiasemissa.. Tila on vajaat 30 m2 ja enempi pitkulainen kuin täysin neliö. Aika tyytyväinen nyt. on syytäkin, itse soitellut aina melkein 20 neliöä pienemmässä tilassa. Siellä ne ongelmat vasta asustavat ;D | |
McLeach: on syytäkin, itse soitellut aina melkein 20 neliöä pienemmässä tilassa. Siellä ne ongelmat vasta asustavat ;D Muutettiin joku aika sitten 15 m2 kämpästä kymmenen neliötä isompaan ja jestas että auttoi. Kaiholla muistelen 50 m2 kämppää, joka oli puuta yltympäriinsä. Tuntui että siellä ei rumpujakaan voinut soittaa liian lujaa. Ei niin että olisin mutta. Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|