Kärpäsruoska 01.10.2011 17:05:22 | |
---|
pahaeno: Jos musa ei groovaa, se ei ole musiikkia. Tuo on niin rohkea väite että on pakko kysyä: miksei? Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
THV-klubi #28
Romantikkoitkijät #34
S.M.A.K. |
pehko 01.10.2011 17:26:32 | |
---|
JanneO: Mutta eroa on kuin Yöllä ja Popedalla. eli mitä eroa? |
AnonHero 01.10.2011 17:43:05 | |
---|
Kakkoselta tänään 00.35_ Yle Live: Sonisphere 2011 Mukana mm. Opeth |
pahaeno: Ainoastaan paskassa musassa ei groovea ole, mutta paska musiikki ei oikein musiikkia olekkaan. Ikävä huomauttaa, mutta paska musiikki on, surullista kyllä, silti musiikkia. Vähän kuin paska ruoka on ruokaa ja paskat poliitikot ovat poliitikkoja. Paskuus ei tee olevasta olematonta, ainoastaan paskaa sellaista. Toivon, että näin ei olisi. Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä. http://www.ecwdoom.com |
Wild String Of Voodoo Strat 02.10.2011 02:07:20 | |
---|
pahaeno: Jos musa ei groovaa, se ei ole musiikkia. Ihan sama onko dödöä tai doomia tai mitä tahansa. Ainoastaan paskassa musassa ei groovea ole, mutta paska musiikki ei oikein musiikkia olekkaan. Kyllä kuule on olemassa paljonkin sellaista musiikkia, joka ei groovaa. Nykyinen käsitys musiikista sen tutkijoiden ja tekijöiden parissa määrittyy "ihmisen organisoimaksi ääneksi, joka tuottaa kuulijalleen kokemuksia". Groove taas mielletään rytmisen ryhmittämisien ymmärtämiseksi tai intuitiiviseksi tunteeksi syklisestä liikkeestä musiikissa. Joten musiikissa voi olla rytmi vaikkei se groovaisikaan. Muun muassa fermaattien käyttö etäännyttää kuulijan hahmottamasti intuitiivisesti tai luonnollisesti teoksen rytmiikkaa. Sanoessasi, että ainoastaan paskassa musiikissa ei ole grooovea, sanot, että muun muassa useat 1900-luvulla ja sen jälkeen syntyneet länsimaisen taidemusiikin teokset, ambient ja tietyt itämaiset musiikkiperinteet ovat paskaa ja täten myös ei-musiikkia. Yleensä pyrin asiallisesti argumentoimaan tilanteessa kuin tilanteessa, mutta mitä voin tehdä, kun joku laukoo, että paska musiikki ei ole musiikkia ollenkaan? Mä olen liian väsynyt argumentoidakseni tuohon mitään. Mä menen nyt kuuntelemaan venäläistä dark ambienttia, jossa ei ole groove. Hyvää yötä. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
J.Nikkanen 02.10.2011 10:43:22 (muokattu 02.10.2011 10:46:12) | |
---|
Wild String Of Voodoo Strat: Kyllä kuule on olemassa paljonkin sellaista musiikkia, joka ei groovaa. Nykyinen käsitys musiikista sen tutkijoiden ja tekijöiden parissa määrittyy "ihmisen organisoimaksi ääneksi, joka tuottaa kuulijalleen kokemuksia". Groove taas mielletään rytmisen ryhmittämisien ymmärtämiseksi tai intuitiiviseksi tunteeksi syklisestä liikkeestä musiikissa. Joten musiikissa voi olla rytmi vaikkei se groovaisikaan. Muun muassa fermaattien käyttö etäännyttää kuulijan hahmottamasti intuitiivisesti tai luonnollisesti teoksen rytmiikkaa. Sanoessasi, että ainoastaan paskassa musiikissa ei ole grooovea, sanot, että muun muassa useat 1900-luvulla ja sen jälkeen syntyneet länsimaisen taidemusiikin teokset, ambient ja tietyt itämaiset musiikkiperinteet ovat paskaa ja täten myös ei-musiikkia. Yleensä pyrin asiallisesti argumentoimaan tilanteessa kuin tilanteessa, mutta mitä voin tehdä, kun joku laukoo, että paska musiikki ei ole musiikkia ollenkaan? Mä olen liian väsynyt argumentoidakseni tuohon mitään. Mä menen nyt kuuntelemaan venäläistä dark ambienttia, jossa ei ole groove. Hyvää yötä. Ok, jos näin on, niin sittenhän asia on näin. Tässä kohtaa tulee siis rajoitteisuuteni esiin, eli jos musiikissa ei ole minkäänmoista groovea en saa siitä kiinni. Mutta ilmeisesti minun kannattaa nyt alkaa lähestymään asiaa niin että otan kuunteluun musiikkia josta puuttuu tuo groove? Jotain linkkejä voisit vaikka laittaa? Hyviä pointteja sulla kyllä, mutta toki tuo heitto tuolla että länsimaisen taidemusiikin teokset ovat paskaa ei välttämättä ole kovin kaukaa haettu. "Basson pitää kuulostaa puskutraktorilta. Kun tää on hallussa, niin kasiosaa tallan päältä." -TommiW |
J.Nikkanen 02.10.2011 10:48:02 | |
---|
Kärpäsruoska: Tuo on niin rohkea väite että on pakko kysyä: miksei? Koska silloin se on pelkkää melua eli.... Noisea. Voi paska, näinhän se on. Onhan sekin musiikkia? Puhuin itseni pussiin, höh ja plääh, hävisin pelin! "Basson pitää kuulostaa puskutraktorilta. Kun tää on hallussa, niin kasiosaa tallan päältä." -TommiW |
Wild String Of Voodoo Strat 02.10.2011 12:26:32 (muokattu 02.10.2011 12:28:35) | |
---|
pahaeno: Ok, jos näin on, niin sittenhän asia on näin. Tässä kohtaa tulee siis rajoitteisuuteni esiin, eli jos musiikissa ei ole minkäänmoista groovea en saa siitä kiinni. Mutta ilmeisesti minun kannattaa nyt alkaa lähestymään asiaa niin että otan kuunteluun musiikkia josta puuttuu tuo groove? Jotain linkkejä voisit vaikka laittaa? 1. No tässä ensimmäisessä esimerkissä kuulemme flamencon tyylilajin nimeltään Granaína, joka on rytmiltään vapaa. Kitaristi tai oikeastaan enemmänkin laulaja, jota kitaristin pitää seurata, päättävät "lennossa" aina kulloisenkin granaínan sisäisen rytmin. http://www.youtube.com/watch?v=-HRD … mp;feature=player_detailpage#t=104s 2. Toinen esimerkki on amerikkalaiselta kamarimusiikkiduolta nimeltänsä Tartar Lamb. Tämä kyseinen teos hyödyntää huomattavasti fermaatteja, eikä kuulija täten pysty intuitiivisesti ennakoimaan seuraavan nuotin paikkaa. http://www.youtube.com/watch?v=qF6B7EWQgQk 3. Kolmannessa esimerkissä on rytmi, mutta groove puuttuu, koska tila nuottien välillä on niin pitkä, ettei kuulija luonnostaan pysy kappaleen sisäisen rytmiikan mukana. Yritäpä vaikka päätellä intuitiivisesti iskujen paikat ilman, että lyöt rytmiä jaloilla tai käsillä. http://www.youtube.com/watch?v=JmE5hZaj8e4 4. Pistetään vielä viimeisenä esimerkkinä heviä eli tässä tapauksessa groovetonta drone doomia. Kappaleen alku on enemmän dark ambient-kamaa, ja jos joku siitä löytää grooven tai pulssin, niin pyydän häntä ystävällisesti selittämään asian yksityiskohtaisesti. Ja samalla linjalla mennään lopun heviosiokin. http://www.youtube.com/watch?v=uKdwEobpaGY Tuossa on nyt neljä aika erilaista esimerkkiä sinulle. Aika pitkälle ollaan eksytty Opethista, mutta minkäs teet. Toivottavasti ainakin joku ylläolevista esimerkeistä avartaa sinun musiikillista maailmankatsomustasi. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
J.Nikkanen 02.10.2011 15:13:25 | |
---|
Wild String Of Voodoo Strat: Tuossa on nyt neljä aika erilaista esimerkkiä sinulle. Aika pitkälle ollaan eksytty Opethista, mutta minkäs teet. Toivottavasti ainakin joku ylläolevista esimerkeistä avartaa sinun musiikillista maailmankatsomustasi. Ohoo, suurkiitosta. Ollaan juu kaukana itse aiheesta mutta jos vaikka en olisikaan ainoa jolla tapahtuisi musiikillisessa älyssä jotain kipinöintiä noiden linkkien ja pikaisten analyysien perusteella. Thänks! "Basson pitää kuulostaa puskutraktorilta. Kun tää on hallussa, niin kasiosaa tallan päältä." -TommiW |
Sintti 03.10.2011 08:41:16 | |
---|
JanneO: Mutta eroa on kuin Yöllä ja Popedalla. pehko: eli mitä eroa? Toinen on paska ja toinen vielä paskempi? Riippunee kuuntelijasta. ;) |
JanneO 03.10.2011 08:51:38 | |
---|
Pedroz: Samaa paskaa eri paketissa? Vai oliko tässä joku ilmiselvä parempi/huonompi-asetelma, joka jäi minulta tajuamatta? Ehkä sopivampi olisi se sana mitä tässä pitäisi miettiä. Axenrot on teknisempi kaveri kun taas lopezilla on oma tatsinsa tuohon hommaan. Minä liputan Lopezin soiton puolesta tässä tapauksessa. Pystyn kyllä kuuntelemaan myös Axenrotin soittoa. Ota nyt sitten siitä selvää, kyse on mielipiteestä. Sintti: JanneO: Mutta eroa on kuin Yöllä ja Popedalla. pehko: eli mitä eroa? Toinen on paska ja toinen vielä paskempi? Riippunee kuuntelijasta. ;) . Juurikin näin ;) |
Astral Dog 03.10.2011 18:12:43 | |
---|
JanneO: Ehkä sopivampi olisi se sana mitä tässä pitäisi miettiä. Axenrot on teknisempi kaveri kun taas lopezilla on oma tatsinsa tuohon hommaan. Minä liputan Lopezin soiton puolesta tässä tapauksessa. Pystyn kyllä kuuntelemaan myös Axenrotin soittoa. Ota nyt sitten siitä selvää, kyse on mielipiteestä. Juurikin näin ;) Voiko sanoa, että kaveri on teknisempi kun on huono jalkatekniikka ja huono käsitekniikka? Lopezilla ainakin kädet pelasi ihan hyvin. |
Ali 03.10.2011 18:53:15 | |
---|
Samassa ketjussa/viestissä mainittu Opeth, Yö ja Popeda. Jonkinsortin papukaijamerkin arvoista toimintaa sanoisin. "Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista |
kuollut_ukko 03.10.2011 21:22:51 | |
---|
Wild String Of Voodoo Strat: ... Tuossa on nyt neljä aika erilaista esimerkkiä sinulle. Aika pitkälle ollaan eksytty Opethista, mutta minkäs teet. ... Itse asiassa ei olla eksytty, koska minun mielestäni nuo kaikki neljä esimerkkiä olivat aivan yhtä huonoa musiikkia kuin uusin Opeth. Ystävällisin terveisin, nimim. "Ookerfeltiin pettynyt" www.vatican.va |
Lebowski 03.10.2011 21:40:38 | |
---|
Ali: Samassa ketjussa/viestissä mainittu Opeth, Yö ja Popeda. Jonkinsortin papukaijamerkin arvoista toimintaa sanoisin. Samaa mieltä. Vie kyllä mielenkiinnon seurata näitä ketjuja. No kiva, että välillä kirjotetaan asiaakin. Off-topic:eille voisi perustaa jonkin ketjun tyyliin "Avaudu rauhassa bändistä josta et pidä". Sinne sitten kaikki paska suodattamattomana. Eikä kellään tule sanomista. Pysyttäisiin vaan näissä ketjuissa siinä bändissä mille se on kulloinkin omistettu. Nm. vakava ehdotus Sen verran, ettei aivan off-topiiikiksi mene. Levyä on tullut kuunneltua loppupelistä yllättävän vähän. Mikä lie tähän syynä. Ei se ainakaa suoranaisesti huuda laittamaan lautaselle. Aluksi tietty, kuunteli sen 5 kertaa putkeen, mutta mutta... Levyn sisällön suhteen, en löydä oikeastaan mitään urputtamista. Hieno kokonaisuus ja upea veto tehdä tuollainen rohkea pläjäys. Varmasti juuri oikeanlainen levy tähän väliin, seuraavaksi voi tulla sitten taas mitä vain. Sen sanon kyllä vielä, että tuolla live-setillä jota ovat soittaneet, haluaisin nähdä bändin mieluiten esim. Kulttuuritalolla/Musiikkitalolla/Tampere-Talolla kuin jäähallissa. Fiilistelymusaahan tämä... "Is this darkness in you too" -TM |
Wild String Of Voodoo Strat 03.10.2011 21:53:15 (muokattu 03.10.2011 21:53:43) | |
---|
kuollut_ukko: Itse asiassa ei olla eksytty, koska minun mielestäni nuo kaikki neljä esimerkkiä olivat aivan yhtä huonoa musiikkia kuin uusin Opeth. Ystävällisin terveisin, nimim. "Ookerfeltiin pettynyt" Taidat olla niitä avarakatseisia henkilöitä, jotka haukkuvat musiikkia paskaksi, vaikka kyseessä on vain kyseessä olevan ihmisen henkilökohtainen mielipide. Tämän lisäksi taidat olla niitä argumentaatiotaitoisia yksilöitä, jotka osaavat vieläpä hyvin harkitusti ja perusteellisesti selittämään oman mielipiteensä. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
kuollut_ukko 03.10.2011 22:27:51 | |
---|
Wild String Of Voodoo Strat: Taidat olla niitä avarakatseisia henkilöitä, jotka haukkuvat musiikkia paskaksi, vaikka kyseessä on vain kyseessä olevan ihmisen henkilökohtainen mielipide. Tämän lisäksi taidat olla niitä argumentaatiotaitoisia yksilöitä, jotka osaavat vieläpä hyvin harkitusti ja perusteellisesti selittämään oman mielipiteensä. Hyvä "Wild String Of Voodoo Strat", Voisitko ystävällisesti lukea viestini uudelleen ja osoittaa kohdan, jossa minä haukun musiikkia "paskaksi". Voisitko myös samalla huomata siitä sanaparin "minun mielestäni"? Tämän jälkeen voimme alkaa keskustelemaan siitä, kuka osaa argumentoida, ja kuka ei. Ystävällisin terveisin, kuollut_ukko www.vatican.va |
crestfall 03.10.2011 22:39:05 | |
---|
kuollut_ukko: Hyvä "Wild String Of Voodoo Strat", Voisitko ystävällisesti lukea viestini uudelleen ja osoittaa kohdan, jossa minä haukun musiikkia "paskaksi". Voisitko myös samalla huomata siitä sanaparin "minun mielestäni"? Tämän jälkeen voimme alkaa keskustelemaan siitä, kuka osaa argumentoida, ja kuka ei. Ystävällisin terveisin, kuollut_ukko Jos tarkkoja ollaan, kirjoittamasi "minun mielestäni" viittaa vain annettuihin esimerkkeihin, jonka jälkeen siirryt toteamaan uuden Opethin huonoksi, ja minusta arkikielessä paska on synonyymi huonolle. Eli periaatteessa WSOVS:lla oli kyllä pointti. Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä. http://www.ecwdoom.com |
kuollut_ukko 03.10.2011 22:46:01 | |
---|
crestfall: Jos tarkkoja ollaan, kirjoittamasi "minun mielestäni" viittaa vain annettuihin esimerkkeihin, jonka jälkeen siirryt toteamaan uuden Opethin huonoksi, ja minusta arkikielessä paska on synonyymi huonolle. Eli periaatteessa WSOVS:lla oli kyllä pointti. Kertauksena kaikille lukuisille tästä väännöstä kiinnostuneille: Kiistanalainen virke oli siis "Itse asiassa ei olla eksytty, koska minun mielestäni nuo kaikki neljä esimerkkiä olivat aivan yhtä huonoa musiikkia kuin uusin Opeth." Voimme varmistaa asian vaikkapa edesmenneeltä äidinkielenopettajaltani, mutta kyllä se on päivänselviö, että "minun mielestäni" viittaa koko virkkeen loppuosaan. Lisäksi (jos saivarrellaan) "yhtä huono" ei varsinaisesti ota kantaa siihen, että kuinka huono. Näin ollen pointittomien kirjoittajien pitkään, mustaan listaan liittyi myös nimimerkki "crestfall", näin sekä sarvien että hampaiden kanssa. www.vatican.va |
Sintti 04.10.2011 00:57:53 | |
---|
Lebowski: Samaa mieltä. Vie kyllä mielenkiinnon seurata näitä ketjuja. No kiva, että välillä kirjotetaan asiaakin. Off-topic:eille voisi perustaa jonkin ketjun tyyliin "Avaudu rauhassa bändistä josta et pidä". Sinne sitten kaikki paska suodattamattomana. Eikä kellään tule sanomista. Pysyttäisiin vaan näissä ketjuissa siinä bändissä mille se on kulloinkin omistettu. Nm. vakava ehdotus Vakava ehdotus on, mutta ei tuo offtopicista itkeminen yleensä auta mitään. Oletko tullut katsoneeksi paljonko tälläkin sivustolla on rekisteröityneitä käyttäjiä? Kun keskustelijoita on paljon, jutut menee pakosta jossain vaiheessa vähän huti. Ei siitä kannata hernekeittoa nenään vetää. Jutut kyllä palautuu omille sijoilleen aika nopeesti. Ja hyvin pitkälti keskustelu liittyi Opethiin. Jos vaivauduit edes vilkaisemaan aikasempia juttuja, keskustelussa oli kyse Opethin rumpaleista. Jos keskusteltaisiin perunoista, eikö perunoita saisi verrata muihin kasviksiin? ;) Ja jotta itsekin aiheeseen palaisin, niin tässä juuri Heritage kuulokkeissa soiden kirjoittelen. Kuten aiempikin tuotanto bändiltä, on tämäkin levy aivan loistavaa kuunneltavaa nimeenomaan näin pimeinä syysiltoina. Laulun muuttamisesta kokonaan puhtaaksi voisin todeta vain, että toimii. En hirveästi kaipaa ärjyjä, vaikka en missään tapauksessa örinää inhoakkaan. Musiikki vaan voi olla raskasta ilman örinääkin. Opethista olen aina tykännyt ilman örinää. Itselläni on nyt toinen kuuntelukerta vasta menossa ja varmaan vaatii vielä jokusen lisää, että levy avautuu kunnolla. Helvetin hyvältä kuitenkin vaikuttaa. Lebowskille suosittelen kylmää olutta ja pientä paussia muusi.netistä, jos OT noin kovasti rupeaa ressaamaan. :) |