Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Masterointiohjelmaa:
1 2
352333
26.09.2011 14:02:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Uusin tuossa äskettäin systeemejä ja vanhalla koneella olevat master ohjelmat alkaa olla jo niin ikääntyneitä että tälle windows 7 64bit on aika hankkia uusi ohjelma. Voitteko suositella jotakin, äänitysohjelmina käytän sonar X1 sekä cubase.
 
Pekka
Henri Henri Olavi
26.09.2011 17:01:31 (muokattu 26.09.2011 17:02:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon tykännyt tästä: http://www.izotope.com/products/audio/ozone/
 
Mulla tosin pykälää vanhempi versio.
 
Lisäksi tykkään välillä käyttää PSP Audiowaren plugeja, esim. http://www.pspaudioware.com/plugins … amic_processors/psp_vintagewarmer2/
 
Massey demopakettikin mulla on. Siinä on vain se ikävä puoli, että asetukset nollautuvat aina kun Pro Toolsin sulkee. Se ei sikäli haittaa, voihan ne merkitä aina jonnekin ylös muistiin.
 
edit: puusilmänä en huomannut, että sulla käytössä Cubase. Siispä tuo Massey-juttu ei ole validi sulle.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
352333
26.09.2011 18:47:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset! Mietin juuri tuota izotopea kun hintakaan ei paha ja vaikuttaa asialliselta peliltä. Pitää tutustua tuohon toiseenkin.
 
Pekka
Juntunen
27.09.2011 12:56:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Racks on myös ihan ok ja suht huokea. Ainakin amatöörimasterointiin (demot, promot jne) oikein pätevä. Ja standalonen lisäksi sen erillisiä komponentteja voi käyttää aika nätisti VST:nä miksausvaiheessakin.
352333
29.09.2011 08:34:15 (muokattu 29.09.2011 08:34:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitäkin täytyy tutkia, ja tuo VST:nä käyttäminen olisi kyllä iso plussa T-rackin puoleen.
 
Pekka
352333
29.09.2011 11:42:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkäköhänlainen on tuo sony sound forge pro 10?
 
Pekka
Juntunen
29.09.2011 13:16:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

352333: Minkäköhänlainen on tuo sony sound forge pro 10?
 
Eikös Sound Forge oo perinteisesti ollu vähän enemmän tollanen audioeditori? Nekin tosin nykyään alkaa sekottua näihin DAW-softiin kun tulee moniraitahommia ja VST-tukea sun muuta..
Henri Henri Olavi
29.09.2011 14:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

352333: Sitäkin täytyy tutkia, ja tuo VST:nä käyttäminen olisi kyllä iso plussa T-rackin puoleen.
 
Tuo Ozone toimii myös vst:nä. Ei sillä, ei mulla ole mitään pahaa sanaa sanottavana T-Racksistä, itse vain olen mieltynyt Ozoneen. T-Racks on myös loistava softa.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Kalmo
29.09.2011 19:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rohkenisin esittää "kotimasterointiin" järjestykseksi hinta-laatu suhteella:
 
1.Ozone4 ehdoton ykkönen. Idioottikin saa parilla klikkauksella ihmeitä aikaan.
Kuitenkin syvyyttä ja säädettävyyttä ammattitasoisesti. Suurin riski on, että menee överiksi.
 
2.T-Racks soundiltaan erinomainen, muttei yhtä helppokäyttöinen, kuin Ozone.
 
Plugareista: PSP:n Vintage Warmer lienee kaikkien aikojen arvostetuimpia
plugareita. Kaikki PSP:n kama on laatuisaa. MixPack esim. erittäin suositeltava.
 
Jos markkinoiden uusia tuulia plugareissa haluaa haistella, niin MeldaProductions on todella tutustumisen arvoinen tuottaja. Heidän ilmaispakettinsa on vaikuttava, ja esim. Creative Pack (kaikki plugarit multiband-versioita) tosi kiinnostava. Itse olen tutustumassa. Tuo monitaajuuksisuus tekee opettelun hitaaksi, kun on niin helevetisti mahdollisuuksia säätää.
 
Plugareiden hintavaa päätä, Waves, Sonnox etc. en ole kokeillut. Varmaan hyviä,
mutta eivät sovi meikäläisen lompakolle.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Henri Henri Olavi
29.09.2011 21:26:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Rohkenisin esittää "kotimasterointiin" järjestykseksi hinta-laatu suhteella:
 
1.Ozone4 ehdoton ykkönen. Idioottikin saa parilla klikkauksella ihmeitä aikaan.
Kuitenkin syvyyttä ja säädettävyyttä ammattitasoisesti. Suurin riski on, että menee överiksi.
 
2.T-Racks soundiltaan erinomainen, muttei yhtä helppokäyttöinen, kuin Ozone.
 
Plugareista: PSP:n Vintage Warmer lienee kaikkien aikojen arvostetuimpia
plugareita. Kaikki PSP:n kama on laatuisaa. MixPack esim. erittäin suositeltava.
 
Jos markkinoiden uusia tuulia plugareissa haluaa haistella, niin MeldaProductions on todella tutustumisen arvoinen tuottaja. Heidän ilmaispakettinsa on vaikuttava, ja esim. Creative Pack (kaikki plugarit multiband-versioita) tosi kiinnostava. Itse olen tutustumassa. Tuo monitaajuuksisuus tekee opettelun hitaaksi, kun on niin helevetisti mahdollisuuksia säätää.
 
Plugareiden hintavaa päätä, Waves, Sonnox etc. en ole kokeillut. Varmaan hyviä,
mutta eivät sovi meikäläisen lompakolle.

 
Huh, kuin olisi omaa tekstiä lukenut. Paitsi täsä oli vähemän kirjotusvireitä.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
anapena
29.09.2011 21:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ozonen annostelussa itsellä on toiminut se, että kun klikkailee osioita päälle ja pois, niin vaikutus on selvä, mutta kuitenkin pieni...toki joskus tapahtuu enempi etenkin dynamiikkaosastolla riippuen matskusta, mutta niukkuus toimii hyvin exciter/levitys-lohkoissa. Nettimanuaali on hyvää kamaa, jota kannattaa tutkia aina tarvittaessa. Viisastumista tapahtuu lähes aina kun klikkaa sitä ?merkkiä!
 
352333
30.09.2011 06:35:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kääntymässä Ozonen kannalle. Vaikuttaa tosiaankin asialliselta ja kun kertomanne mukaan myös monipuolinen. Mitä mieltä olette Wawelab7:sta? Onko millainen?
 
Pekka
Henri Henri Olavi
30.09.2011 11:41:53 (muokattu 30.09.2011 11:45:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

352333: Olen kääntymässä Ozonen kannalle. Vaikuttaa tosiaankin asialliselta ja kun kertomanne mukaan myös monipuolinen. Mitä mieltä olette Wawelab7:sta? Onko millainen?
 
Sulla on jo audioeditori(cubase, sonar) ja siinä plugareita. Et sä tällä mitään tee. Vaikka tässä tulee plugareita mukaan ja kaikenmaailman hehkutusta on, en mä näe tätä mihinkään tarpeellisena. Nuo Dehum, declick jne. ovat tosi hyviä työkaluja, mutta niitä löytyy paljon parempia kuin nuo Steinbergin. En oikein jaksa uskoa, että tämä pesisi esim. Ozonen, vaikka tietysti karkki-Marioiden toripuheet kuulostavat ja näyttävät hyvältä.
 
Edit: Tietenkin, jos sä tarvitset tai haluat täysin erillisen softan jolla teet masterointias, niin voi tämä olla aivan asiallinen.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
352333
30.09.2011 12:16:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti! Kyllä tilaan tuon Ozonen kuitenkin. Mietin sitä tossa vaan myös kun tuossa Sonyn sound forgo pro 10:ssä iZotopen masterointiefektit
 
Pekka
Antti1
30.09.2011 12:24:00 (muokattu 30.09.2011 12:24:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

352333: Kiitti! Kyllä tilaan tuon Ozonen kuitenkin. Mietin sitä tossa vaan myös kun tuossa Sonyn sound forgo pro 10:ssä iZotopen masterointiefektit
 
Mä sanoisin, että hyvä fiilis ja workflow (olettaen, että työkalut ovat laadukkaat) ovat paljon tärkeämpi juttu, kuin softan nimi. Jos sulla on joku sulle sopiva DAW jo kuitenkin käytössä, niin miksipä sitä ehdointahdoin hakemaan uutta alustaa saman homman tekemiseen. Kannattaa hyödyntää sitä, mitä jo on ja minkä tietää.
 
E: Mutta tosiaan, kokeile vaikka sitä Ozonea ensin, jos et jo sitä tehnyt. Hyvä se on ja preseteilläkin pääsee pienillä muutoksilla jo tosi pitkälle, muttei sekään autuaaksi tee ilman ammattitaitoa.
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
anapena
30.09.2011 12:39:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ozonea voi tosiaan demottaa aika rauhassa, olikohan se pari viikkoa tai jotain?
Ja kun kysyjällä on windows, niin vaihtoehtona löytyy consumer-osastolta se MP-versio, joka on halpa!
 
Huu, T-Räcks on myös todella kiinnostava! Siinä on tosiaan ehkä yksittäisiin raitoihin kätevämmin sopivia palikoita. Hinta on tosin vähän kovempi, mutta ne on niin hyvän näkösiä...Siihen sitten vielä ARC sinetiksi!
 
Antti1
30.09.2011 13:19:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Ozonea voi tosiaan demottaa aika rauhassa, olikohan se pari viikkoa tai jotain?
Ja kun kysyjällä on windows, niin vaihtoehtona löytyy consumer-osastolta se MP-versio, joka on halpa!

 
Mikäs toi MP oikein on? Pikaisella katsauksella näyttäisi olevan lisäpalikka kuunteluohjelmiin, pystyykö sitä lainkaan hyödyntämään DAW:n kautta ja onko siinä jotain rajoituksia VST-versioon verrattuna?
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Esp
30.09.2011 14:05:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä sanoisin, että hyvä fiilis ja workflow (olettaen, että työkalut ovat laadukkaat) ovat paljon tärkeämpi juttu, kuin softan nimi. Jos sulla on joku sulle sopiva DAW jo kuitenkin käytössä, niin miksipä sitä ehdointahdoin hakemaan uutta alustaa saman homman tekemiseen. Kannattaa hyödyntää sitä, mitä jo on ja minkä tietää.
 
Pystyykö noilla DAWeilla mitkä ketjun aloittajalla ovat käytössä, kirjoittamaan ISRC-koodeja ja tekemään lopullista CD:tä taukoineen kaikkineen? En ole perehtynyt kumpaankaan siinä määrin, että tietäisin pystyykö. Nuo ovat kuitenkin ihan tärkeitä ominaisuuksia masterointisoftassa.
 
Plugareitahan on vaikka mitä ja suurimmalla osalla niistä pystyy tuon masterin prosessoinnin suorittamaan, jos vain tietää mitä niillä tekee. Testasin joskus tuota Ozonea ja vaikka olikin ihan kiva, niin ei jäänyt pysyvään käyttöön. Kuitenkin esmes Brainworxin (varsin näppäriä EQ, dynaaminen EQ ja limitteriplugareita) plugarit oli pakko hankkia heti kun olin niitä testannut. Nuo ovat kuitenkin vain henkilökohtaisia mieltymyksiä, kyllä sillä Ozonellakin olisi maaliin päässyt. Workflow vain ei sopinut itselleni. Siksi noita kannattaa kokeilla, suurin osa valmistajista tarjoaa softastaan 7-30 päivän kokeiluversion. Siinä ajassa kerkiää huomata, että sopiiko softa oman työskentelyyn, ja kannattaako siihen sijoittaa rahaa.
 
Täh?!?
Antti1
30.09.2011 14:56:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Pystyykö noilla DAWeilla mitkä ketjun aloittajalla ovat käytössä, kirjoittamaan ISRC-koodeja ja tekemään lopullista CD:tä taukoineen kaikkineen? En ole perehtynyt kumpaankaan siinä määrin, että tietäisin pystyykö. Nuo ovat kuitenkin ihan tärkeitä ominaisuuksia masterointisoftassa.
 
Niinpä muuten, enpä tiedä. Mä en oo koskaan joutunut Sonarilla tekemään mitään ISRC:tä yms. CD-tuotantoon liittyvää. Siihenhän saa pientä maksua vastaan sen levyn polttoa tarkoitetun lisäpalikan, mutten tiedä mokoman ominaisuuksista yhtään mitään. Ajattelin lähinnä tota äänen työstämisen kannalta, vaikka se tosiaan on vain osa prosessia.
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Kalmo
30.09.2011 17:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä puhutaan sekaisin parista asiasta, masterointieditorista ja masterointiplugareista. Wavelab ja Soundforge ovat editoreja, Ozone ja T-Rack plugareita. Käsittääkseni Sound Forgessa olevat Ozone-plugarit eivät ole ihan täysiä versioita. Näin ainakin oli ennen, en ole varma nykytilanteesta.
 
Monet pitävät erillisen editorin käyttöä ehdottoman sujuvana ja fiksuna, toiset katsovat että DAWin sisällä saa raidat asialliseen kuntoon ja poltto-ohjelma riittää.
 
En usko, että mikään DAW tekee CD:n valmiiksi, biisi-indekseineen ja CD-teksteineen.
Sony CD-Architectia pidetään aika yleisesti parhaana CD:n koostamissoftana.
Muistaakseni Sound Forgen mukana tulee CD Architect (???)
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «