Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Bassmanille kaappi?
1
Toerde
25.09.2011 20:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa!
 
Ensi viikon alusta minusta tulee Fender Bassmanin uusi omistaja. Kyseessä siis '76 vuoden 50 wattinen nuppi. Olisiko ideoita mitä kaappia siihen alle laitetaan? Kitaraa siis tuon nupin läpin soitan. Alkuperäisiä Bassmanin kaappeja ei kauheasti näytä liikkuvan, niin siksi kyselen. Jos jollain on 70-luvun bassman kaappi niin saa toki laittaa vaikka pikaviestiä, jos myydä haluaa. Ihan siis tällainen yleinen kysely että millä kaapeilla Bassman-jätkät/tsikut vetelee ja siihen vielä syväluotaavat käyttäjäkokemukset.
 
Kiitosta avusta jo etukäteen!
 
ipana
26.09.2011 17:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moro!
varmastikkin vaikuttaa minkälaista musiikkia sillä soitat?
itse aikas särö voittoista rokkia soitan ja marshall 1960 kaappi käytössä...
hetken soitin fenderin 4x12 halpis-kaapilla (FM 412)
ja sen elementit ei bassmanista tykännyt.
hieman kun avasi bassoa niin pörinä alkoi...
 
juici
26.09.2011 20:34:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toerde: Iltaa!
 
Ensi viikon alusta minusta tulee Fender Bassmanin uusi omistaja. Kyseessä siis '76 vuoden 50 wattinen nuppi. Olisiko ideoita mitä kaappia siihen alle laitetaan? Kitaraa siis tuon nupin läpin soitan. Alkuperäisiä Bassmanin kaappeja ei kauheasti näytä liikkuvan, niin siksi kyselen. Jos jollain on 70-luvun bassman kaappi niin saa toki laittaa vaikka pikaviestiä, jos myydä haluaa. Ihan siis tällainen yleinen kysely että millä kaapeilla Bassman-jätkät/tsikut vetelee ja siihen vielä syväluotaavat käyttäjäkokemukset.
 
Kiitosta avusta jo etukäteen!

 
Bändimme laulaja-kitaristilla oli ensin oman '66 Bassmaninsa alla Fender Supersonic-kaappi (http://www.thomann.de/fi/fender_super_sonic_212_bk.htm), mutta huollon yhteydessä vahvistimen impadenssi korjattiin 8 ohmista 4 ohmiin ja kaappi meni vaihtoon Fender Vibroking-kaappiin (http://www.thomann.de/fi/fender_vk212b.htm). Rouheasti soi ainakin tuon Vibroking-kaapin läpi edelleen.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Toerde
27.09.2011 06:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ihan hyvä pointti, tuo "millaista musiikkia soitat". Eli rokkiahan sillä tulee pääasiassa soitettua ja aika matalalla vireellä. Joten sitä bassoa ja middleä saisi aika kiitettävästi tämä kaappi kestää.
Molempaa näistä, marsua ja fenderiä olen miettinyt. Myöskin Framuksen kaappi kiinnostaisi.
 
JuSu
27.09.2011 08:01:34 (muokattu 27.09.2011 08:01:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toerde: Joten sitä bassoa ja middleä saisi aika kiitettävästi tämä kaappi kestää.... ....Myöskin Framuksen kaappi kiinnostaisi.
 
Nää asiat ei kohtaa kauhean hyvin.
 
Koska budjettia ei ole määritelty, suosittelen testaamaan Bogner OS 2x12" -kaappia. Monien mielestä paras 2x12" mitä markkinoilta löytyy.
 
Itse hankin juuri halpis VHT:n http://www.thomann.de/fi/vht_special_speakercabav_sp_212vht.htm , ja se kyllä yllätti täysin hinta/laatusuhteellaan, jopa orkkiselementit ovat ihan välttävät kotisoittoon. Mutta tuo on takaa-avoin, eli ei ehkä omimmillaan tiukassa ahtojuntassa. Lisäksi saatavuus näyttää olevan T-kaupassa hieman heikkoa ja kotimaassa lähinnä olematonta, joten testaaminen on vaikeaa.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
ipana
27.09.2011 17:42:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos olet siis tuota Fenderin frontman- sarjan kaappia ajatellut niin sen voinet unohtaa.. itsellä perus E vire (joskus Es) ja kaappi ei kyllä toimi bassmanin kanssa. halpahan se olisi :)
Saatko mistään lainattua kaappia treeneihin?
 
kimurantti1
27.09.2011 18:33:10 (muokattu 27.09.2011 18:48:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan JuSua. Kyllä se vähän on niin, että jos haluaa hyväsoundisen kaapin, jossa etenkin alapää pysyy läjässä isommalla volumella, niin noi Framukset ym. halpikset ei kannata. Mesan 2x12 Recto on testattu ja hyväksi todettu (itse olen omistanut noita pari kappaletta, vieläkin toinen jäljellä), kuten myös Bognerin 2x12 Oversized. Halpoja? No ei, mutta hyvä kaappi oikeanlaisilla (lue: vahvistimen soundiin ja omaan makuun sopivilla) elementeillä on puolet soundista.
 
E: Niin siis Bassmanin kanssa mulla ei noista ole kokemusta, ainoastaan Bassman combosta 4x10 -elementeillä. Kuitenkin noi em. kaapit pitää alapään läjässä eikä piere, vaikka volumea olisi kuinka.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Metal_Griffin
27.09.2011 20:53:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon löytänyt parhaan soundin vanhaan fenderiin 1 x 15" JBL:n kaiuttimella. Tämmöisiä taisi olla myös ihan Bassmanin kaappinakin. Soundi on lämmin ja tanakka, ja sopivasti yläkihinää mukana. JBL siis alumiinisella kartion kupilla. 4x10 on mielestäni turhan karski ja korviin pistävä. Fendereissä on kaikissa periaatteessa sama kytkentä, joten eri mallien perussointi on sama. Vanhan fenderin säätäminen ja puljaaminen on aikamoista hommaa, mutta kyllä siitä sitten lopulta hyvän saa ;)
 
Toerde
29.09.2011 18:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhaan sitä hienoa mahdollisuutta hyvään soundiin, pilaa huonolla kaapilla. Eli ei ollut tarkoitus tietenkään pihistellä. On tullut turhan monesti ostettua ensin halpa ja sitten hyvä. Jos kerrankin ostais kerralla sen hyvän. Mielessä on myös pyörinyt engl ja marsu. Suositteluja?
Tosiaan kun oli tuosta vireestä puhetta, niin se on meillä niinkin ankara kuin dropped-c. Eli matalalla mennään. Niinkään ei sitten välttämättä särön määrällä mässäillä.
 
Jostain syystä tuo Mesa sytytti silmät. En tiedä miksi ja kokemusta ei ole.
Vasta olin saman tyylisen bändin kanssa keikalla, kuin omani on ja heidän kitaristilla oli Ampegin kitarakaappi. Onko käsitystä niistä?
 
juici
29.09.2011 19:19:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metal_Griffin: Ite oon löytänyt parhaan soundin vanhaan fenderiin 1 x 15" JBL:n kaiuttimella. Tämmöisiä taisi olla myös ihan Bassmanin kaappinakin. Soundi on lämmin ja tanakka, ja sopivasti yläkihinää mukana. JBL siis alumiinisella kartion kupilla. 4x10 on mielestäni turhan karski ja korviin pistävä. Fendereissä on kaikissa periaatteessa sama kytkentä, joten eri mallien perussointi on sama. Vanhan fenderin säätäminen ja puljaaminen on aikamoista hommaa, mutta kyllä siitä sitten lopulta hyvän saa ;)
 
Jos yhtään perinnehenkistä murinaa haluaa, niin tätä suosittelisin itsekin.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Toerde
29.09.2011 20:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielellään kiitos perinnehenkistä juu. Ei kellään ois myydä? ;D
 
juici
29.09.2011 20:27:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toerde: Mielellään kiitos perinnehenkistä juu. Ei kellään ois myydä? ;D
 
Ei oo enää, mulla oli JBL:n D140F Hagströmin kaapissa, mutta irroitin sen ja möin tuossa kuun alussa. Kaappi on nyt bassokaappina.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Toerde
06.10.2011 09:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Marshallin JCM-sarjan Bass kaappi?
 
Nyt kun testailin tuota nuppia niin 2x12 kitarakaappi ei vakuuttanut. tai ainakaan se mikä oli testissä. Testiin on tulossa myös normaali 1x15 bassokaappi. Ja siis edelleenkin kitaraa soitan.
 
rheinone
06.10.2011 10:54:06 (muokattu 06.10.2011 10:58:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toerde: Mites Marshallin JCM-sarjan Bass kaappi?
 
Siis toi 1984, jossa on sisällä 4 x 100W 12" ämyriä? Kyllähän niitä on kuulemma kitarakaappeinakin joku pitänyt. Alapäätä luulis löytyvän.
 
Mulla oli joskus 1982B Celestion G12-80 elementeillä. Se on ymmärtääkseni 1984:n kitarakomeroversio. En kyllä tykänny noista elementeistä; jotenkin pahvisen, tunkkaisen kuuloiset.
 
http://www.drtube.com/marshall.htm
 
Joskus aikoinaan mulla käväisi Marshall MF400-komero. Siinä on Celestion G12-K100 elementit, joissa on mielestäni mahtavat alapäät. Voin kuvitella että passais sun tarpeisiin loistavasti.
 
Toerde
06.10.2011 14:06:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo juurikin sitä tarkoitan. Ja jälleen kerran kiitosta vinkistä. otan ja vilkasen!
 
slapvete
06.10.2011 14:18:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Bognerin 2x12 Oversized.
 
Hyvä loota, komppaan. Myös ei-oversize toimii.
 
Tai suorilla asiat kuntoon ja Alnico Bluet ineen: http://www.bobburtcabinets.com/gpage.html
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Toerde
11.10.2011 21:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään käsitystä tuosta Fenderin Band-master 212 VM- kaapista?
Onko mulla vieläki tässä ongelma että yritän päästä vaan halvalla? tuossa kaapissa on celestionin seventy-80 elementit...
 
LaMotta
11.10.2011 21:32:31 (muokattu 11.10.2011 21:35:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toerde: Onko kellään käsitystä tuosta Fenderin Band-master 212 VM- kaapista?
Onko mulla vieläki tässä ongelma että yritän päästä vaan halvalla? tuossa kaapissa on celestionin seventy-80 elementit...

 
Tuosta voit tutkia Jensenin korvauselementtikarttaa.
 
http://ampwares.com/faq/jensen-replacement-speakers/
 
Jensen C12N tuskin menee paljon pieleen jos Fender-soundia haetaan. Siihen sitten kabinetti ympärille.
 
Antihumanisti
Toerde
11.10.2011 21:41:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaan piste tälle nyt. Jos siis ei löydy alkuperäistä bassmanin kaappia mistään niin tehään itse. Kiitos auttaneille :)
 
horseface
12.10.2011 15:39:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toerde: Turhaan sitä hienoa mahdollisuutta hyvään soundiin, pilaa huonolla kaapilla. Eli ei ollut tarkoitus tietenkään pihistellä. On tullut turhan monesti ostettua ensin halpa ja sitten hyvä. Jos kerrankin ostais kerralla sen hyvän. Mielessä on myös pyörinyt engl ja marsu. Suositteluja?
 
Itselläni oli tuollainen ENGL 4x12 Standard, joka on toistaiseksi huonoin skobe, jonka olen erehtynyt ostamaan. Kun kaappi Kochin alla vaihtui, tuntui kuin kaapin edestä olisi kiskaistu sentin juustokelmu pois. En siis oman kokemukseni perusteella suosittele.
 
Oli miten oli, näin on!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «