Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 22" vai 24" basari?
1
totte75
26.09.2011 15:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielipidettä kaipaan kumpi koko parempi basariksi 22" vai 24"?
Soittelen Rock, blues, proge bändissä ja pop/rock/soul bändissä.
Nykyinen basari 20" ja jytkympää soundia haen.
 
EJ84
26.09.2011 17:35:37 (muokattu 26.09.2011 17:36:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

totte75: Mielipidettä kaipaan kumpi koko parempi basariksi 22" vai 24"?
Soittelen Rock, blues, proge bändissä ja pop/rock/soul bändissä.
Nykyinen basari 20" ja jytkympää soundia haen.

 
Mitkä kalvot sulla on käytössä? Millaisessa tilassa? Millainen nuija pedaalissa? Miten soittotapa, hautaatko esim. nuijaa kalvoon kiinni? Millaista virettä käytät? Demppaatko? Ovatko viisteet kunnossa? Mulla ainakin oma 20x16 vaahterarumpu jytisee halutessa enemmän kuin tarpeeksi.
 
Tykkään pienemmistä itse enemmän mm. sen takia, että saa tomit ja ym. aseteltua alemmas, eikä vie ihan niin paljoa tilaa treeniksellä tai roudatessa, vaikka kyse onkin vain muutamista tuumista...
 
Voisi tietysti olla hyvä jos kerrot vielä sen nykyisen bassarin merkin ja mallin?
 
"If we are ignorant about a phenomenon, that is a fact about our state of mind, not a fact about the phenomenon itself."
Olli
26.09.2011 17:44:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

totte75: Mielipidettä kaipaan kumpi koko parempi basariksi 22" vai 24"?
Soittelen Rock, blues, proge bändissä ja pop/rock/soul bändissä.
Nykyinen basari 20" ja jytkympää soundia haen.

 
Noista sanoisin 22". 24" sopii mielestäni hyvin rockimpaan menoon kyllä, mutta 22" on monipuolisempi, niinkuin mainitsemasi musalajitkin. Kuinkas syvä se sum bd on? olisiko syvempi sulle parempi??
 
totte75
26.09.2011 18:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

20*16 on rummun koko
Kalvo: Remo 20" Powerstroke 3 Clear Bass Drum Head - Falam Slam
materiaali: Mahogany Wood Shells, 30_ Bearing Edge
 
Kalvosta on kiristetty löysät pois, mutta yhtään enempää ei ole kiristetty kalvoa.
Rumpu on tyhjä, ei mitään vaimennusta sisällä.
Hautaan nuijan kalvoon kiinni.
 
Pedaali on Yamaha Professional series, olen käyttänyt sen vakio nuijaa ja kokeillut myös Milleniumin nuijaa.
 
Setti on GRETSCH CATALINA CLUB STUDIO, joten ei siltä vaahtera setin soundia voi vaatia, mutta yritän pikkuhiljaa vaihdella sitä parempaa.
 

 
EJ84: Mitkä kalvot sulla on käytössä? Millaisessa tilassa? Millainen nuija pedaalissa? Miten soittotapa, hautaatko esim. nuijaa kalvoon kiinni? Millaista virettä käytät? Demppaatko? Ovatko viisteet kunnossa? Mulla ainakin oma 20x16 vaahterarumpu jytisee halutessa enemmän kuin tarpeeksi.
 
Tykkään pienemmistä itse enemmän mm. sen takia, että saa tomit ja ym. aseteltua alemmas, eikä vie ihan niin paljoa tilaa treeniksellä tai roudatessa, vaikka kyse onkin vain muutamista tuumista...
 
Voisi tietysti olla hyvä jos kerrot vielä sen nykyisen bassarin merkin ja mallin?
 
ferodoz
26.09.2011 20:04:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on tulossa eräältä kotimaiselta rumpupajalta 24x18 basari, mutta kun niitä testailin niin kyllä ehkä monipuolisin olisi joku tyyliin 22x15 tai vastaavat. Itse en juurikaan sitä monipuolisuutta määräänsä enempää tarvitse, koska soittelen aika suoraviivaista rokkia lähes poikkeuksetta. 24" on jytympi, paljon komeampi, mutta hieman epäkäytännöllisempi. Valitse se mikä on lähempänä sydäntä.
 
Koolla oli väliä.
hollmi-5
26.09.2011 21:43:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on 20, 22, 24 ja 26" bassorumpuja. Kaikki on ihan passeleita pelejä. Se vaan on hurjasti kiinni rummusta, millainen soundi siitä irtoaa. Ei pelkkä koko merkitse läheskään kaikkea. Mulla on 20x16" SonorLite, joka puhuu tosi hyvällä soundilla ja kokoistaan isommalla äänellä. Olen kuullut melko laimeita 24-tuumaisia, vaikka minun Ludwigin 24x14" on ihan loistopeli ja sellaisen kanssa keikoilla menen. 22" on varma valinta hänelle, jolla ei muita kokoja ole rinnalle laittaa.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
ferodoz
26.09.2011 22:30:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: 22" on varma valinta hänelle, jolla ei muita kokoja ole rinnalle laittaa.
 
Komppailen. Varsinkin kahdella tahi usiammalla etutomilla asettelu on helpompaa. Kuulemma, itse pidän basarin koosta riippumatta etutomia samassa paikassa. Lähes.
 
Koolla oli väliä.
janneto
27.09.2011 07:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös rummun syvyydellä on suuri merkitys soundiin. Minulle toimii parhaiten 16" syvä, nykyinen 18" x 16" tuottaa erittäin täyteläisen soundin umpikalvoilla. Suurta äänenpainetta en hae koska se hoituu mikityksellä.
 
www.captaincougar.net
hollmi-5
27.09.2011 08:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janneto: Myös rummun syvyydellä on suuri merkitys soundiin. Minulle toimii parhaiten 16" syvä, nykyinen 18" x 16" tuottaa erittäin täyteläisen soundin umpikalvoilla. Suurta äänenpainetta en hae koska se hoituu mikityksellä.
 
On syvyydellä toki merkityksensä silläkin, mutta varsin harvoin olen kuullut 18" syvää bassorumpua, joka olisi hyväsoundinen. Yksi poikkeus löytyy omasta kattauksesta. Sonor Signature 22"x18".
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
EJ84
27.09.2011 09:39:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile vetää niin ettet hautaa nuijaa kiinni kalvoon dempaten lyöntikalvon sointia sillä. Onko etukalvo ehjä vai reiällinen? Entäs ovatko bassorummun jalat riittävän pitkällä, että nostavat rummun lähes kokonaan ilmaan pedaalin kanssa?
 
Kaikkea kannattaa kokeilla, tosin jokaisessa rummussa tulee rajat vastaan jossain vaiheessa. :)
 
"If we are ignorant about a phenomenon, that is a fact about our state of mind, not a fact about the phenomenon itself."
totte75
27.09.2011 09:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etukalvossa on reikä mikille ja jalat on kyllä pitkällä. Kokeilen muuttaa soittotyyliä.
 

 
EJ84: Kokeile vetää niin ettet hautaa nuijaa kiinni kalvoon dempaten lyöntikalvon sointia sillä. Onko etukalvo ehjä vai reiällinen? Entäs ovatko bassorummun jalat riittävän pitkällä, että nostavat rummun lähes kokonaan ilmaan pedaalin kanssa?
 
Kaikkea kannattaa kokeilla, tosin jokaisessa rummussa tulee rajat vastaan jossain vaiheessa. :)
 
Bumbarr
28.09.2011 12:48:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse vaihdoin juuri 22.sta 24.seen. Ero on merkittävä. Jymäkämpi soundi tulee 24 ilman kysymystäkään. Yhtä syviä ovat kummatkin, enkä käytä demppiä.
Varsinainen pointti tulee kuitenkin tässä. Se 2 tuumaa haittaa roudausta varsin merkittävästi! En olisi uskonut, kuinka hankalaa on 24 tuumaisen basarin saaminen paikasta a paikkaan b. Tiukkaa on muutamalle keikalle tehnyt. (pieneen toyotaan sisään ja ulos saaminen on oma taiteenlajinsa:) )
Itselle ulkonäköhommat, sekä soundiero kuitenkin tekee 24.sta sen ainoan oikean.
 
Kilpikonnat rockkaa!
totte75
28.09.2011 13:45:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paljonko tuo rungon materiaali vaikuttaa, nykyinen on mahonkia ja jos ostan samaa sarjaa 4" isomman... tuossa mun 20" on kohtuullinen soundi kuitenkin. Mulla on joskus ollut myös vaahtera basari joka toki oli omaa luokkaansa, mutta nyt tulee hinta vastaan....
 
Bumbarr: Itse vaihdoin juuri 22.sta 24.seen. Ero on merkittävä. Jymäkämpi soundi tulee 24 ilman kysymystäkään. Yhtä syviä ovat kummatkin, enkä käytä demppiä.
Varsinainen pointti tulee kuitenkin tässä. Se 2 tuumaa haittaa roudausta varsin merkittävästi! En olisi uskonut, kuinka hankalaa on 24 tuumaisen basarin saaminen paikasta a paikkaan b. Tiukkaa on muutamalle keikalle tehnyt. (pieneen toyotaan sisään ja ulos saaminen on oma taiteenlajinsa:) )
Itselle ulkonäköhommat, sekä soundiero kuitenkin tekee 24.sta sen ainoan oikean.
 
hollmi-5
28.09.2011 14:30:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

totte75: paljonko tuo rungon materiaali vaikuttaa, nykyinen on mahonkia ja jos ostan samaa sarjaa 4" isomman... tuossa mun 20" on kohtuullinen soundi kuitenkin. Mulla on joskus ollut myös vaahtera basari joka toki oli omaa luokkaansa, mutta nyt tulee hinta vastaan....
 
Paljon vaikuttaa materiaali, mutta enemmän se, millaista se materiaali on. Vaahteraa ja vaahteraa kun on. Samoin nykyinen halpisrumpujen mahonki on hyvinkin toisenlaista verrattuna kunnolliseen soitinrakennukseen kelpaavaan...
 
20" bassorummun kalvon pinta-ala on 314 neliötuumaa
22" ala on 380
24" ala on 452
26" ala on 530 neliötuumaa. Näillä pinta-aloillakin on melkoinen merkityksensä...
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
ferodoz
28.09.2011 14:33:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bumbarr: Itse vaihdoin juuri 22.sta 24.seen. Ero on merkittävä. Jymäkämpi soundi tulee 24 ilman kysymystäkään. Yhtä syviä ovat kummatkin, enkä käytä demppiä.
Varsinainen pointti tulee kuitenkin tässä. Se 2 tuumaa haittaa roudausta varsin merkittävästi! En olisi uskonut, kuinka hankalaa on 24 tuumaisen basarin saaminen paikasta a paikkaan b. Tiukkaa on muutamalle keikalle tehnyt. (pieneen toyotaan sisään ja ulos saaminen on oma taiteenlajinsa:) )
Itselle ulkonäköhommat, sekä soundiero kuitenkin tekee 24.sta sen ainoan oikean.

 
Joo, mulla on kans pieni hatchpack corolla. Sielä oon kuskaillut 26, 13, 16, 18 settiä plus vielä virveliä ja hardwarea. Kaikki hardcaseissa. Yksi ihminen mahtuu vielä kyytiinkin. Että ei mulla ainakaan on tuottanu hankaluuksia. :)
 
Koolla oli väliä.
totte75
28.09.2011 14:44:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tää on ilmeisesti huono??
 
Gretsch 24"x18" Catalina Club 2010 Series Bass Drum,
CT-1824B-GE,
Mahogany Wood Shells,
30_ Bearing thomann Edge,
Chrome Hardware,
Mini Gretsch Lugs,
Matching Mahogany Bass Drum Wood Hoops,
 
Bumbarr
28.09.2011 14:54:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Joo, mulla on kans pieni hatchpack corolla. Sielä oon kuskaillut 26, 13, 16, 18 settiä plus vielä virveliä ja hardwarea. Kaikki hardcaseissa. Yksi ihminen mahtuu vielä kyytiinkin. Että ei mulla ainakaan on tuottanu hankaluuksia. :)
 
Juu.. Kyllähän ne sinne mahtuu (kunhan vaan saa sisälle asti). Varsinainen ongelma mulla on ollut niiden ovien, eikä varsinaisen tavaratilan kanssa. :)
 
Kilpikonnat rockkaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «