Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran ostaminen ebaysta
1 2 3
rausku_93
25.11.2009 20:34:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis tarkotus hankkia käytettynä kitara, ja huomasin ebayn halvat hinnat. Pistää epäilyttään.. Onko porukalla kokemusta ebayn kautta kitaran/basson ostamista?
 
fox
25.11.2009 20:48:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rausku_93: Olis tarkotus hankkia käytettynä kitara, ja huomasin ebayn halvat hinnat. Pistää epäilyttään.. Onko porukalla kokemusta ebayn kautta kitaran/basson ostamista?
 
On, ja paljon. Toki tiedostit sen seikan, että eBay-kohteet on huutokauppakohteita, noin yleensä ottaen. Totta kai siellä on myös "eBay shoppeja" eli liikkeitä, jotka tuon kanavan välityksellä myyvät tavaraa.
Huutokauppapuolella vaan tuppaa olemaan, että kiinnostavissa kohteissa ei siitä hinnasta oikein voi päätellä mitään, ennenkuin kauppa on sulkeutunut. Ja toisin kuin "huutelunetissä" se kauppa sitten tosiaan sulkeutuu määrättynä kellonlyömänä.
Sikäli mikäli olet katselemassa jotain EU:n ulkopuolisesta maasta hankittavaa soitinta, tulee siihen hinnan päälle vielä rahdit ja tullimaksut + verot.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
zuppermuhle
25.11.2009 20:52:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ebaysta on kitara hankittu. Jenkeissä hinnat ovat ihan kohtuullisella tasolla halvan dollarin takia. Tähän päälle toimituskulut ja noin 26% veroja ja tulleja niin siltikin saa ihan kohtuulliseen hintaan.
 
Entinen veri heavy
nahkahuppu
25.11.2009 20:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rausku_93: Olis tarkotus hankkia käytettynä kitara, ja huomasin ebayn halvat hinnat. Pistää epäilyttään.. Onko porukalla kokemusta ebayn kautta kitaran/basson ostamista?
 
On kokemusta. Ostin Epiphone les Paul customin 220 euroa sis. rahdit.
Skeba tuli englannista noin viikkoon. myyjä kertoi että kyseessä on lopetetun liikkeen varastoa. Mikkien suoja kelmut esim. oli paikoillaan ja muutenkin kuin uusi.
Skeba oli myös aika hyvässä säädössä, mikä oli yllättävää. Ja tietty pay-palin kautta maksettuna saa koko summalle vakuutuksen jos jotain sattuu.
 
Vladi
25.11.2009 21:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Ja tietty pay-palin kautta maksettuna saa koko summalle vakuutuksen jos jotain sattuu.
 
Ottaakos pay-pal jotain tuosta vakuutusjutusta, eivät varmaan ihan ilmatteeks sitä tarjoa?
 
Kyllä se siitä.
jussi1976
25.11.2009 21:00:30 (muokattu 25.11.2009 21:02:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ongelmaa. Olen ostanut Ebaystä sitä sun tätä. Mm. .v 2003 ja 2004 ostin yhden Westonen kumpanakin vuonna, ja toista hankin samaan aikaan täältä - kannattaa hankkia, niillä on kysyntää. Sitten ne myytiin samaan kimppaan. Les Paul, Stratot, Charvelit sun muut menee hienosti, muita ei kannata hankkia, esim. Japsit on niin samanhintaisia ettei saa senttiäkään halvemmalla, jos siletä kysyy, kun rahdit, vakuutukset jne. laittaa päälle. Jenkkilän firmoista löytyy aika hienojakin juttuja, jos vain vähänkin tietää, mistä kysyy.
 
Jucciz
25.11.2009 21:08:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on vähän hämäävä ilmaus koko "ostin eBaystä". Ebay on vain nettihuutokauppa, foorumi, jossa ostajat ja myyjät kohtaavat. Kaupat tehdään aina yksityishenkilön tai liikkeen kanssa, eBay vaan yhdistää. eBay ei siis itsessään ole luotettava tai epäluotettava, koska kaupan osapuolistahan se riippuu, miten homma sujuu.
 
Kannattaa suosia myyjiä, joilla on paljon positiivista palautetta ja mielellään pitkältä ajanjaksolta.
 
oiva tumpeloinen
25.11.2009 21:41:52 (muokattu 25.11.2009 21:42:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Ottaakos pay-pal jotain tuosta vakuutusjutusta, eivät varmaan ihan ilmatteeks sitä tarjoa?
 
PayPal rokottaa myyjää. Eli ostajalle se ei maksa muuta kuin että luonnollisesti myyjä laskee sen rokotuksen romunsa lähtöhintaan.
 
E: tosin jotkut myyjät eivät laske, mutta loppu peleissä se maksetaan takaisin luottamisena. Eli kun ihmiset luottavat myyjään, uskaltavat he huutaa isompia summia.
 
darrell
25.11.2009 22:01:01 (muokattu 25.11.2009 22:56:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on aika monet kaupat juuri eBayn kautta. Onneksi kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta olenkin käyttänyt jonkun verran aikaa myyjän tietojen tutkimiseen ja palautteen tutkimiseen. Myös asialliset ja asiantuntevat vastaukset kysymyksiin huudettavana olevasta tavarasta kertovat jo jotain. Myös itse ilmoitus kannattaa katsoa kriittisesti läpi. Yleensä huijareilla on samat "virheet", eli diili on liian hyvä ollakseen totta ja silti tiedot on vähän epämääräisiä ja/tai ilmoitus itsessään on kökkö.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
jussi1976
25.11.2009 22:10:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vakimyyjällä muistaakseni jotain 3-3.5 tuhatta kauppaa takana ja palaute on 100% onnistunutta. Aina jos jotain tarvitsen niintsekkaan hänet heti ensin.
 
jussi1976
25.11.2009 22:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vakimyyjällä muistaakseni jotain 3-3.5 tuhatta kauppaa takana ja palaute on 100% onnistunutta. Aina jos jotain tarvitsen niintsekkaan hänet heti ensin.
 
oiva tumpeloinen
25.11.2009 22:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Mulla on aika monet kaupat juuri eBayn kautta. Onneksi kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta olenkin käyttänyt jonkun verran aikaa myyjän tietojen tutkimiseen ja palautteen tutkimiseen. Myös asialliset ja asiantuntevat vastaukset kysymyksiin huudettavana olevasta tavarasta kertovat jo jotain. Myös itse ilmoitus kannattaa katsoa kriittisesti läpi. Yleensä huijareilla on samat "virheet", eli diili on liian hyvä ollakseen totta ja silti tiedot on vähän epämääräisiä ja/tai ilmoitus itsessään on kökkö.
 
Näin kovin usein. Lisäksi kannattaa kysyä kuvia jostain tietystä kulmasta. Mä olen ainakin huomannut, ettei hyvä kauppias ihmettele sitä. Se tietää ihan suoraan, miksi niitä kysytään. Ja toimittaa niitä sitten. Muistan yhden kitaran suorilta, mistä kysyin kuvia parista eri kohdasta. No se myyjä laittoi mulle toistakymmentä kuvaa niistä kahdesta eri kohdasta (eri kulmista kuvattuna) ja kysyi hymiön kanssa, että montako otetaan lisää. =)
 
darrell
25.11.2009 22:57:30 (muokattu 25.11.2009 22:59:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Näin kovin usein. Lisäksi kannattaa kysyä kuvia jostain tietystä kulmasta. Mä olen ainakin huomannut, ettei hyvä kauppias ihmettele sitä. Se tietää ihan suoraan, miksi niitä kysytään. Ja toimittaa niitä sitten. Muistan yhden kitaran suorilta, mistä kysyin kuvia parista eri kohdasta. No se myyjä laittoi mulle toistakymmentä kuvaa niistä kahdesta eri kohdasta (eri kulmista kuvattuna) ja kysyi hymiön kanssa, että montako otetaan lisää. =)
 
Onpa jopa käynyt niin asiallisesti, että kitara kyllä vastasi kuvausta, mutta minun tulkinta sanoista "concert ready" oli poikkeava myyjän vastaavasta tulkinnasta. Ilmoitin perustellusti poikkeaman ja mitä Lottonen laskuttaa nauhojen tunauksesta. Sovittiin, että laitetaan remppa puoliksi ja myyjä maksoi mun PayPal tilille rahat samantien. Koska tää meni niin hyvin, niin en laske sitä ongelmaksi. :-)
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
AngieRainbow
27.09.2011 00:52:39 (muokattu 27.09.2011 01:12:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneksi käytin hakua ennen kuin aloitin uuden ketjun.
 
Onko kukaan teistä joutunut huijarin kohteeksi ebayn kautta tai tapahtuukohan tällaista paljon? Tai kuinka turvallista ebayssa asioiminen noin yleensä ottaen on? Varsinkin jos kitara (tai muu tuote) tulee Yhdysvalloista asti.
 
En ole ikinä mitään ebayn kautta ostanut, mutta usein tekisi mieli. Välillä on joitain tarjouksia, jotka ovat todella hyviä (liian?). Esim. tänään tuli uusi Grecon custom zemaitis metal front osta heti hinta vain 1300 dollaria, mikä on aivan järjettömän halpa. Nehän maksaa "oikeasti" helposti yli 7000 dollaria. No se yksilö sieltä heti lähti pois. En tiedä ostiko joku. Itse ainakin olisin ostanut, jos todellakin tällaisen uuden Japanissa tehdyn Grecon custom zemaitiksen olisi noin halvalla saanut.
 
Mulla on yksi gz-sarjan zemaitis, joka on halvempi (silti kallis) ja aivan helvetin hyvä.
 
Noita Grecon custom zemaitiksia ei muutenkaan saa oikein mistään (esim. Thomannillakin on vain gz-sarjaa).
 
Ei kyllä paljoa naurattais kun menis joku 5000 euroa huijarille.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Midrange
27.09.2011 01:02:58 (muokattu 27.09.2011 01:03:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pohtinut pitkään skeban ostamista ebaysta.
 
Pitäisi olla myös täysin turvallista koska ebayssa on se paypalin turva jos maksat sen kautta, eli rahat takaisin jos et koskaan saa tuotetta, ihan sama katoaako se postin jäljiltä tai jääkö lähettämättä lainkaan. Kovasti mainostavat sitä mutta ikinä ei ole vielä tarvinnut testata käytännössä kun kaikki 30 pienen rihkaman kauppaa sujuneet toistaiseksi ongelmitta.
 
Eräs merkittävä ongelma tuohon paypalin ostoturvaan saattaa olla suomalaiselle se, ettei omaa suomalaista osoitetta ole ikinä mahdollista verifioida paypaliin, mitä jotkin myyjät edellyttävät. Ja epäilen että siinä vaiheessa kun korvauksista aletaan sopimaan niin ottavat tuon asian myös esille Paypalissa. Kuka tietää vaikka tähän olisi jo tullut muutos, mutta ainakaan vuosi sitten pienien maiden kuten Suomen osoitteita ei pystynyt verifioimaan paypalille sitten millään. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
wilo
27.09.2011 08:15:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: En tiedä ostiko joku. Itse ainakin olisin ostanut, jos todellakin tällaisen uuden Japanissa tehdyn Grecon custom zemaitiksen olisi noin halvalla saanut.
 
Mua ei ole suoranaisesti huijattu, mutta olen saanut eri tuotteen kuin kuvassa, eikä myyjä suostunut maksamaan tuotteen palautuskuluja. Tuollaisessa tilanteessa palautuskulut joutuu maksamaan itse, eikä sille voi edes PayPalin ostoturva mitään.
 
Midrange: Eräs merkittävä ongelma tuohon paypalin ostoturvaan saattaa olla suomalaiselle se, ettei omaa suomalaista osoitetta ole ikinä mahdollista verifioida paypaliin, mitä jotkin myyjät edellyttävät. Ja epäilen että siinä vaiheessa kun korvauksista aletaan sopimaan niin ottavat tuon asian myös esille Paypalissa. Kuka tietää vaikka tähän olisi jo tullut muutos, mutta ainakaan vuosi sitten pienien maiden kuten Suomen osoitteita ei pystynyt verifioimaan paypalille sitten millään. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
 
Sama puute on edelleen, ei pysty verifioimaan osoitetta vieläkään.
 
Jäämeri
27.09.2011 11:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kerran joutunut huijatuksi. Saksan eBayn kautta ostin synan, joka ei ikinä saapunut. Tuolloin ei vielä ollut sitä eBayn omaa turvaa (vai onko Saksan eBayssa vieläkään?), mutta Paypalin kautta sain rahat takaisin. Käsitin että olivat saaneet tuon summan sieltä huijarin Paypaltililtä noukittua takaisin. Kuoliko sitten se myyjä kesken kaiken tai jotain, palautteetkin olivat erinomaiset.
 
Kauempaa sitten ostellut yhtä ja toista, kaikki muut kaupat sujuneet mainiosti. Juuri tänään muuten ostin 79 Tokai Silver Starin, joka tulee Japanista. Koputan nyt puuta, että tulee myös.
 
Oma järki vaan käyttöön niin melko turvallista touhua.
 
darrell
27.09.2011 12:24:52 (muokattu 27.09.2011 12:29:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jätetään huijaukset sikseen, niin suurin ongelma kaikessa nettihuutokaupassa lienee hieman hintavimmissa vintage-kategoriaan menevissä soittimissa. Eli vastaako kitaran kuvaus ostajan odotuksia. Myyjän mielestä nauhoissa voi olla vielä elämää jäljellä, ostajan mielestä ei. Myyjä voi olla autuaan tietämätön, että body on uusiksi maalattu, mutta ostaja saa tietää siitä vasta kitaran nähdessään, mikit eivät ole alkuperäiset vaikka pitäisi olla, ... jne.
 
Yllä tässä ketjussa oli näköjään aikaisempi viestini, jossa Saksan eBaystä ostin vanhan jazz-kitaran. Myyjän mielestä kyseessä oli "concert ready"-vempele ... eipä ollut. Asiallisella, ystävällisella ja syyllistämättömällä kommunikoinnilla asia saatiin sovittua.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
JHe
28.09.2011 16:07:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myyjän palautteet kannattaa tosiaan tarkastaa ja lueskella palautteet läpi. Jos palautearvo on pieni, vaikka kaikki olisikin ok, kannattaa käyttää harkintaa. Jos joukossa on useampia negatiivisia, kannattaa käyttää harkintaa vielä enemmän.
 
Olen tehnyt toista sataa nettikauppaa yleensä ostajana ja joskus myyjänä. Vielä ei ole kertaakaan jäänyt lyhyt tikku kouraan, vaikka olen myyjänä lähettänyt mm. vahvistimen ja kitarankin ostajalle ennen maksua tyyliin "palauta jos ei ole kuvauksen mukainen". Aina on maksu tullut.
 
Ostin kohtuu arvokkaan straton Ebaysta. Myyjän kanssa vaihdeltiin sähköpostia useammankin kerran ja lopulta teimme niin, että hän sulki "osta heti"- tyyppisen kohteen ja myi kitaran suoralla kaupalla hieman edullisemmin (ei siis ebayn välityskuluja ja kauppasumma putosi muistaakseni 50 tai 100_). Maksoin nelinumeroisen summan suoraan myyjän tilille ja kolmen päivän odottelun jälkeen oli täsmälleen kuvauksen ja kuvien mukainen kitara rappusilla.
 
Varmaan nyt kun kehuskelen, ettei mitään ole sattunut, tuuri kääntyy ja rahat haihtuu seuravassa kaupassa. Palautteiden tai sähköpostien (tai puhelinkeskustelun) perusteella saa kyllä jonkinlaisen kuvan kauppakumppanista ja pieni riski kuuluu asiaan. Ja kuten mainittua, liian hyvä kauppa ei ole yleensä totta ja jos kukaan ei ole kohdetta huutanut ja se on ollut jo jonkin aikaa myynnissä, niin oletko tosiaan ainoa joka "aarteen" on löytänyt...
 
PayPal on hyvä ja turvallinen. Ostajallekin tosin kuluja koituu siitä, että lukevat valuuttakurssitaulukoita yleensä muutaman prosentin verran omaksi edukseen.
 
AngieRainbow
28.09.2011 16:50:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin kohtuu arvokkaan straton Ebaysta. Myyjän kanssa vaihdeltiin sähköpostia useammankin kerran ja lopulta teimme niin, että hän sulki "osta heti"- tyyppisen kohteen ja myi kitaran suoralla kaupalla hieman edullisemmin (ei siis ebayn välityskuluja ja kauppasumma putosi muistaakseni 50 tai 100_). Maksoin nelinumeroisen summan suoraan myyjän tilille ja kolmen päivän odottelun jälkeen oli täsmälleen kuvauksen ja kuvien mukainen kitara rappusilla.
 
Joo, itsekin olen kiinnostunut lähinnä noista harvinaisemmista ja arvokkaamista kitaroista, kuten zemaitiksista. Siksi ahdistaakin enemmän maksaa useampi tuhat euroa, kuin esim. pari sataa. Houkutus ebayhin on juurikin siinä, että siellä on myytävänä sellaisia kitaroita, joita ei oikein muualta saa.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «