Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5253 254 255 256 257421 422 423 424 425
gasser
18.09.2011 15:54:05
Moridin: Askartelisin kuitenkin mieluummin vähän pienempien jännitteiden kanssa. Ei tartte olla ihan niin tarkkana sähköturvallisuuden suhteen. Onko laskeva hakkuri järkevä tapa toteuttaa tuo?

Jep ja miksei?
Kävisikö tietokoneen powerin 3.3v linja aihioksi? Stydeillä diodeilla voi jännitettä tiputtaa pykälittäin alemmas. Auton latausdiodeilla vaikkapa? 3 x 0.6 voltin kynnyksellä olevaa diodia 3.3voltin syötön kanssa sarjaan ja siinähän se on 1.5v käsillä. Virtaa varmasti riittää. 0.7 - voltin diodeilla lähtöjännite putoaa 1.2 volttiin, eli tavallaan ollaan vielä samassa haarukassa normipatterin kanssa.
tommiot
18.09.2011 22:32:06 (muokattu 18.09.2011 22:32:42)
gasser: Jep ja miksei?
Kävisikö tietokoneen powerin 3.3v linja aihioksi? Stydeillä diodeilla voi jännitettä tiputtaa pykälittäin alemmas. Auton latausdiodeilla vaikkapa? 3 x 0.6 voltin kynnyksellä olevaa diodia 3.3voltin syötön kanssa sarjaan ja siinähän se on 1.5v käsillä. Virtaa varmasti riittää. 0.7 - voltin diodeilla lähtöjännite putoaa 1.2 volttiin, eli tavallaan ollaan vielä samassa haarukassa normipatterin kanssa.

Täytyypä kaivella jos varaston perältä löytyis joku vanha poweri. Mut sekin vaihtoehto on ruma ja isokokoinen. Kaikkein näppärin olis joku 24V 1A DC-muuntaja, jonka perään rakentelis vaan hakkurin, mut mahtaako sellanen ollenkaan soveltua tuollaiselle kuormalle...? Täytynee käydä kattoo jos koulun kirjastosta löytyis apua.
rosberg
18.09.2011 22:55:21
ostin marsun st 1 -boardin kun halvalla sai. mitäs kivaa siitä rakentaisi?
Battaya Love Machine
Juhimuskeli
22.09.2011 19:28:31
Nyt on pakko tulla jo kysymään muilta, kun ei oma äly riitä.

eli olen tuossa rakentanut muutaman sähkökitaran. pari teleä ja stratoa. nyt on vielä 2 stratoa pöydällä lojumassa ja en saa elektroniikkaa toimimaan. eli mistähän ongelmat voisivat johtua. olen juotellut johtoja useita kertoja ja tuntuu joka kerta toimivan eritavalla.

- olen ottanut mallia omasta usa - stratosta ja hakenyt myös fenderin ja dimarzion ja dunkanin kaavioita.

- kitarassa on 3 singlecoil mikkiä. kaula 70-luvun japsista, keskimikki ja tallamikki oli jotain/jostain. kaikissa kaksi johdinta.

- 3 asentoinen mikkikytkin (dimarzio) ja vol - tone - tone

ainut ihmeellisyys taitaa kokoonpanossa olla, että juotan yhden tonesta lähtevän piuhan volumen sijaan kytkimelle, että voisin sillä vaikuttaa talla mikin sävyyn.

vaikka teen mallin ja ohjeen mukaan, niin ongelmat ja toiminnat ovat mm. nämä tällähetkellä:

1. mikki valitsin toimii ja valitsee kaikki 3 mikkiä kuten pitää. ja volume potikka toimii.

2. kaulamikki: 1-tone ei vaikuta mitenkään. 2-tone ei vaikuta mitenkään

3 - Keskimikki: 1-tone vaikuttaa sävyyn, 2-tone auki avattuna vähentää voimakkuutta.

4 - Tallamikki: 1-tone vaikuttaa sävyyn, 2-tone auki avattuna vähentää voimakkuutta.

välillä johdot uudelleen juotettuna näiden tone potikoiden toiminta vaihtelee ja mikkikohtaisesti. tämän ymmärrän, että jos potikka toimii väärinpäin, niin voin juottaa johdot peilatusti, jolloin potikka toimii oikeinpäin, mutta mikä saa tone potikan muuttumaan volume potikaksi?

olen myös kokeillut eri potikoita. on japanin potikoita, dimarziota, tuntemattomia...ei parannusta aiheeseen.
Aki
22.09.2011 23:36:11

Juhimuskeli: olen juotellut johtoja useita kertoja ja tuntuu joka kerta toimivan eritavalla.

Tuohon ei voi olla mitään muuta syytä kuin että sun juotokset ei johda sähköä, tai sitten olet epähuomiossa tehnyt tinasta siltoja vääriin paikkoihin.

Saisitko otettua kuvaa konehuoneesta, saattaisi näkyä jos jotain on selvästi huti?

juotan yhden tonesta lähtevän piuhan volumen sijaan kytkimelle, että voisin sillä vaikuttaa talla mikin sävyyn.

Kahden tonen systeemissä kummankaan tonen johdin ei tule volumelta, molemmat tulee mikkikytkimeltä. Haluatko tallamikille (yhdyssana) oman tonen, vai yhteisen keskimikin kanssa?

mikä saa tone potikan muuttumaan volume potikaksi?

Ainakin kondensaattorin puute.

Ps. Taidat tykätä välilyöntinäppäimestä vähän keskivertoa enemmän.
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
Ptlepha
23.09.2011 19:01:38
http://www.gtechblues.com/images/PiezoPreamp.jpg

Mikäköhän komponentti R4 on ylläolevassa piirrustuksessa? Tai vastushan tuo kaiketi on, mutta mikä on tuo keskimmäinen jalka, vai onko kenties regulaattori?
Tonski: No itse asiassa monien huippukitaristien pimittämä salaisuus on, että se liike lähtee olkapäästä! Vaivattominta, nopeinta ja tarkinta!
Klezberg
23.09.2011 21:27:55

Ptlepha: http://www.gtechblues.com/images/PiezoPreamp.jpg

Mikäköhän komponentti R4 on ylläolevassa piirrustuksessa? Tai vastushan tuo kaiketi on, mutta mikä on tuo keskimmäinen jalka, vai onko kenties regulaattori?

Veikkaan trimmeriä, siis semmoista ruuvarilla säädettävää potikkaa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Old Joe
23.09.2011 23:33:58
Ptlepha: http://www.gtechblues.com/images/PiezoPreamp.jpg

Väliulosotolla varustettu vastus. Kuvassa näyttää kiinteältä, jos löydät skeman, niin sieltähän asia varmistuisi. Aika outo muoto piirroksessa, jos kyseessä on trimmeri.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
fox
24.09.2011 00:10:52

Klezberg: Veikkaan trimmeriä, siis semmoista ruuvarilla säädettävää potikkaa.

Kahden kilon (kOhm..) pystymallinen trimmeri se.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ptlepha
24.09.2011 10:25:17
fox: Kahden kilon (kOhm..) pystymallinen trimmeri se.

Kiitokset kaikille!
Tonski: No itse asiassa monien huippukitaristien pimittämä salaisuus on, että se liike lähtee olkapäästä! Vaivattominta, nopeinta ja tarkinta!
Juzo95
24.09.2011 15:35:01
Vaihdoin justiinsa CTS-volapotikat kitaraan ja ne on kauhean kankeat. Ei pikkusormella saa enää nopeasti säädettyä. Koitin jo voitelevaa ainetta laittaa muttei mitenkään huomattavasti auttanut.

Onko mitään kikkoja jolla löystyisi?
Virhe! Tyhmä tai liian ärsyttävä allekirjoitus.
Juhimuskeli
24.09.2011 17:17:22
Aki: Tuohon ei voi olla mitään muuta syytä kuin että sun juotokset ei johda sähköä, tai sitten olet epähuomiossa tehnyt tinasta siltoja vääriin paikkoihin.

Saisitko otettua kuvaa konehuoneesta, saattaisi näkyä jos jotain on selvästi huti?

Kahden tonen systeemissä kummankaan tonen johdin ei tule volumelta, molemmat tulee mikkikytkimeltä. Haluatko tallamikille (yhdyssana) oman tonen, vai yhteisen keskimikin kanssa?

Ainakin kondensaattorin puute.

Ps. Taidat tykätä välilyöntinäppäimestä vähän keskivertoa enemmän.

Ok.Kiitokset aki vinkkeleistä. noi minun kirjotusvirheet ei varmaan ole tässä se pääasia. tykkään kirjottaa vimmatusti,kiiheästi,nopeasti-hätäisesti ja yleensähän niistä seuraa virheitä. mutta en tässä nyt kaipaa äidinkielen opettajaa, kunhan asia ymmärretään :)

- Kuvaa saan kyllä otettua, mutta en oikein tiedä, mihin niitä laittaa.
- kondesaattori oli kyllä tonepotikassa, mutta kia se oli sitten jotenkin virheellinen. onhan noita vaihtoehtoja.
eli voin kokeilla sen vaihtoa. ja tarkastaa tarkemmin juotoksia, mutta siitä en tiedä, jos virta ei mene kaikkialle.
- Tonessa siis oli tarkoitus että tallamikille tulee oma tone. mutta tiedän tämän kytköksen, joten tästä ei tarvitse enempää. tässähän vain yksi johto vaihttaa paikkaa.

Mutta kerran vielä kiitos ja pahoittelut virheistä ja kun on taas aikaa, niin katsotaan, mitä saan elektroniikassa tapahtumaan.
Aki
24.09.2011 19:15:56

Juhimuskeli: kunhan asia ymmärretään :)

Usein kirjoitusvirheistä kärsii juurikin se ymmärretyksi tuleminen.

Kuvien jakamiseen on todella paljon ilmaisia palveluja tarjoolla. Dropbox, Flickr, Picasa, Photobucket, Tinypic, Imageshack, ...

Jos konkka on arvoltaan lähimainkaan oikea (4n7 - 100nF) niin se kyllä toimii tunnistettavasti tonena.

Kovasti mua ihmetyttää sun maininta siitä tonepotikan piuhasta, että se otetaankin volumepotikan sijaan kytkimeltä. Ettei sittenkin olis kytkennöistä joku väärinymmärrys?
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
Old Joe
24.09.2011 20:12:26 (muokattu 24.09.2011 20:13:43)
Juzo95: Vaihdoin justiinsa CTS-volapotikat kitaraan ja ne on kauhean kankeat. Ei pikkusormella saa enää nopeasti säädettyä. Koitin jo voitelevaa ainetta laittaa muttei mitenkään huomattavasti auttanut.

Aika tehokkaakksi puhdistajaksi on osoittautunut ns. "Turbo Oil".
Kontact chemien valmistama LUB OIL 88. Se tunkeutuu hyvin ja vaahto työntää töhnät kitkapinnoista. Spruutataan siis potikan akselin rakoon, ei sinne potikan sisään.
Ainakin Radio-Duo on myynyt tätä tuotetta.

e. Rasvainen kontakti spray, tai CRC, voi auttaa, mutta apu jää lyhyt aikaiseksi.
Aki
24.09.2011 20:53:25

Old Joe: LUB OIL 88

Mekaniikalle tarkoitettuja öljyjä ei sovi päästää potikan sisälle lainkaan, ne kerää potikkaan pölyä ja muuta moskaa, joten potikka alkaa rahisemaan ennen aikojaan. Uusien potikoiden pyörintäkitka ei tule akselin tahmaamisesta, vaan juurikin itse vastusradasta.

PRF 7-78 on juurikin voiteleva elektroniikan puhdistaja, ja se vähentää kitkaa hieman.
mattim
25.09.2011 08:59:37 (muokattu 25.09.2011 09:00:24)

Juzo95: Vaihdoin justiinsa CTS-volapotikat kitaraan ja ne on kauhean kankeat. Ei pikkusormella saa enää nopeasti säädettyä. Koitin jo voitelevaa ainetta laittaa muttei mitenkään huomattavasti auttanut.

Löysyttämisidea ei varsinaisesti. Isompi potikan nuppi (speed knob) antaa lisää vipuvartta, joten potikan vääntämiseen tarvitsee vähemmän voimaa.
Old Joe
25.09.2011 23:54:49
Aki: Mekaniikalle tarkoitettuja öljyjä ei sovi päästää potikan sisälle lainkaan, ne kerää potikkaan pölyä ja muuta moskaa, joten potikka alkaa rahisemaan ennen aikojaan. Uusien potikoiden pyörintäkitka ei tule akselin tahmaamisesta, vaan juurikin itse vastusradasta.

PRF 7-78 on juurikin voiteleva elektroniikan puhdistaja, ja se vähentää kitkaa hieman.

Jos vastusradan kitka on suuri, ei potikka liene kovin pitkä ikäinen. Hiilipinta on varsin ohut ja kuluu, jos siihen kohdistetaan niin suurta kosketus painetta, että siitä aiheutuisi jäykkyyttä.
Uusi on vasta tehtaalta tullut, ei välttämättä juuri ostettu. Kyllä se varren rasva yhdessä pölyn kanssa on melkoinen kitkan muodostaja. On tullut vastaan potikoita, joitten akselia sai irrotella pihdeillä nitkuttaen ja "Turbo öljyä" käyttäen toimivaksi. Tämän käsittelyn jälkeen on kontakti sprayn suihkutus potikan sisään paikallaan.
Tuomoo
26.09.2011 21:12:18
Joskus ei vain onnistu. Kirjoitin röytöketjuun äsken eilisestä mikkienvaihdosta.

Ei sillä, että apua kaipaisin, on noita mikkejä sen verran tullut vaihdettua, että ihan rutiinilla menee, mutta jotkut päivät ovat toisia huonompia. Selvästi huonompia, ellen sanoisi.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10226885#p10226885
"Olkoon vaikka miten hyvännäköinen, jos se on feministi, etsiköön itselleen tyttöystävän. Mieshän sille ei kelpaa kuitenkaan, ellei se ole humanisti, homo ja kasvissyöjä" - RekoS
Old Joe
26.09.2011 21:27:15
Tuomoo: Joskus ei vain onnistu. Kirjoitin röytöketjuun äsken eilisestä mikkienvaihdosta.

Ei sillä, että apua kaipaisin, on noita mikkejä sen verran tullut vaihdettua, että ihan rutiinilla menee, mutta jotkut päivät ovat toisia huonompia. Selvästi huonompia, ellen sanoisi.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10226885#p10226885

Lensikö tavaroita? Tuliko polliisit?
Tuo on kyllä jo ääripäätä hankalalaksi heittäytyneen projektin kohdalla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)