Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tele kaulahumbuckerilla: 2 vai 4 potikkaa
1
Ana
26.09.2011 11:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa teleä kaulahumbuckerilla ja perinteisellä tallamikillä.
 
Kumpaa vaihtoehtoa porukka kannattaa, perinteistä telen potikka järjestelyä vai Custom-tyylistä ratkaisua?
 
http://www.fender.com/en-FI/products/search.php?partno=0100042800
 
http://www.fender.com/en-FI/product … /roadworn/models.php?prodNo=0131082
 
En siis ole ostamassa kumpaakaan esimerkkikitaroista.
 
Kenellä on kokemusta molemmista ratkaisuista kertokoon hyödyt ja haitat.
 
heikkiha
26.09.2011 12:35:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen pohtinut samaa ja listannut joitain ajatuksia:
 
1 Vol. ja 1 Tone:
-Perinteinen
-Helppo käyttää (molemmat potikat hyvällä etäisyydellä kielistä)
-"Swellit" helpompia toteuttaa fyysisesti.
-Kokonaisvolyymin säätö onnistuu yhdellä pyöräytyksellä
 
2 Vol. ja 2 Tone:
-Molemmille mikeille voi säätää omat säädöt (Varsinkin jos siis tallassa yksikelainen ja kaulassa humbucker)
-Jossain tilanteissa on helpompaa että mikkivalitsin on 6-kielen (matala E) puolella
-Jos haluaa sooloihin tumman kaulamikkisoundin, mutta hiukan kirkkaamman komppisoundin niin tämä onnistuu kääntämällä mikkivalitsin keskiasentoon.
 
-Heikki
 
"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
duane
26.09.2011 12:38:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2 Vol. ja 2 Tone:
 
tää puolustaa paikkaansa myös siinä mielessä, että molemmille mikeille saa "sopivammat" potikat sekä volaan että toneen.
 
katellaan...
fox
26.09.2011 12:41:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ana:
Kumpaa vaihtoehtoa porukka kannattaa, perinteistä telen potikka järjestelyä vai Custom-tyylistä ratkaisua?
 
Kenellä on kokemusta molemmista ratkaisuista kertokoon hyödyt ja haitat.

 
Tämä juttu on niitä, jotka sun täytyy kyllä (minun mielestäni) ihan ite pohtia ja päätellä. Mikä sopii yhdelle, on sitten toiselle taas huono ja epämieluisa.. Ihan sama kun nuo mikkivalinta "suositukset", mistäs sen tietää mikä toiselle on hänen tyyliinsä/soittotapaansa/soundi-ihanteisiinsa se olennaisin.
Noista ei sen paremmin hyötyjä (ja vallankaan haittoja) oikein pysty listaamaan.
Jos tarvitset erillistä volume-säätöä tai tone-säätöä mikeille, niin ehdottomasti 4 potikalla, jos taas et, niin mastervola & tone riittää. Pikainen muistisääntö: mitä enemmän säätömahdollisuuksia, sitä enemmän sitä soundillista pelivaraa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ana
26.09.2011 12:45:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, itse oli tarkoitus testailla ahkerasti, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen toisten kokemuksia.
 
Wradlin
26.09.2011 12:51:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos molemmille mikeille on oma volumensa, saa myös käyttöön ikään kuin killswitchin volumella ja mikkikytkimellä säätelemällä.
 
fox
26.09.2011 13:03:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Jos molemmille mikeille on oma volumensa, saa myös käyttöön ikään kuin killswitchin volumella ja mikkikytkimellä säätelemällä.
 
Tämä tosin riippuu siitä, miten ne volapotikat on johdotettu. Jos tuota ominaisuutta haluaa, pitää se mikiltä tuleva signaali olla siihen potikan laitimmaiseen nastaan, jolloin "molemmat päällä" asennossa toinen vola nollilla mykistää myös sen toisen mikin.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Wradlin
26.09.2011 13:09:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Tämä tosin riippuu siitä, miten ne volapotikat on johdotettu. Jos tuota ominaisuutta haluaa, pitää se mikiltä tuleva signaali olla siihen potikan laitimmaiseen nastaan, jolloin "molemmat päällä" asennossa toinen vola nollilla mykistää myös sen toisen mikin.
 
No joo, en tiedä miten Telecastereissa tuo on toteutettu. Mutta ainakin kaikki tuollaisilla sähköillä varustetut kitarat, mitä itse olen soittanut, ovat mahdollistaneet tuon "killswitch" -systeemin.
 
SANTURI
26.09.2011 15:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehtohan olisi käyttää "kaksois-potikoita" joissa nupin ylä- ja alaosat ovat tavallaan oma potikkansa. Vähän haastavampaa sitä olisi ruuvailla, mutta sopisi ainakin hyvin telen kontrollilevyyn. Siis jos on ihan pakko olla kaula- ja tallamikeille eriarvoiset potikat.
 
Eli tämmöiset: http://www.warmoth.com/%2FConcentric-Pot-500k-By-CTS-P720.aspx
 
Muahahahaa
Jucciz
26.09.2011 16:11:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SANTURI: Yksi vaihtoehtohan olisi käyttää "kaksois-potikoita" joissa nupin ylä- ja alaosat ovat tavallaan oma potikkansa. Vähän haastavampaa sitä olisi ruuvailla, mutta sopisi ainakin hyvin telen kontrollilevyyn. Siis jos on ihan pakko olla kaula- ja tallamikeille eriarvoiset potikat.
 
Eli tämmöiset: http://www.warmoth.com/%2FConcentric-Pot-500k-By-CTS-P720.aspx

 
Tai sit käyttää ns. superswitchiä ja 500 kilon potikkaa. Tämmöisen switchin avulla voi kytkeä volume-potikan rinnalle 500 kilon vastuksen yksikelaisen ollessa päällä ja näin yksikelainen "näkee" 250 kilon potikan. Tällainen kytkentä on esim. Suhr S4:ssä.
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=s9bf6lo6sbr053u6dqapa3rmq4
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
SANTURI
26.09.2011 17:00:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tai sit käyttää ns. superswitchiä ja 500 kilon potikkaa. Tämmöisen switchin avulla voi kytkeä volume-potikan rinnalle 500 kilon vastuksen yksikelaisen ollessa päällä ja näin yksikelainen "näkee" 250 kilon potikan. Tällainen kytkentä on esim. Suhr S4:ssä.
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=s9bf6lo6sbr053u6dqapa3rmq4

 
Jaa. Tämähän on kätevä, en tiennytkään tämmösestä. Tietääkseni on ainakin ihan turha juottaa vastus suoraan potikan johtoon kiinni (500 ohmiseen potikkaan), koska silloinhan koko potikan vaikutusalue ei.. vaikuta. (?)
 
Mutta turhaanhan mä tässä jorisen, antaa keskustelun jatkua.
 
Muahahahaa
wilo
26.09.2011 20:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tai sit käyttää ns. superswitchiä ja 500 kilon potikkaa. Tämmöisen switchin avulla voi kytkeä volume-potikan rinnalle 500 kilon vastuksen yksikelaisen ollessa päällä ja näin yksikelainen "näkee" 250 kilon potikan. Tällainen kytkentä on esim. Suhr S4:ssä.
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=s9bf6lo6sbr053u6dqapa3rmq4

 
Hyvä idea, mutta onko olemassa 3-asentoisia super switchejä? En ole nähnyt - tosin en ole juuri etsiskellytkään.
Tokihan 5-asentoisen super switchin voi kytkeä niin, että osasta asentoja saa samoja saundeja, mutta ei se ole ihan sama...
 
mik
26.09.2011 21:22:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen kysymykseen:
 
Mulla on molemmat vaihtoedot telecastereissani; 72 thinlinessä on perinteinen 2 potikkaa ja JA-90 thinlinessä neljä nappia. Itse pidän perinteisestä kaksinappisesta versiosta enemmän, mutta minä olenkin yksinkertainen mies.
 
Mä olen sen 72:n toneen jotenkin tottunut koskemaan aina tarvittaessa korvan niin kertoessa, on sitten kumpi mikki vaan käytössä. En osaa oikein niitä neljää nappia esiasettaa sillä lailla ettei jossain vaiheessa tekisi kuitenkin mieli hiplata tonea, jolloin se on helpompaa siitä yhdestä napista.
 
Enemmän tunteella kuin taidolla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «