Aihe: Pohdiskelua rockin tulevaisuudesta
1 2 3 4 5 6 760 61 62 63 64
Terry Pantheras
25.09.2011 00:39:50
Jos jotain muutosta halutaan näinä nostalgisine rockin re-unionien aikakautena, niin ihmisten pitäisi haistattaa paskat kulttuurisille analyyseille ja käydä ennakkoluulottomasti ja avarakatseisesti keikoilla ihmettelemässä uusia bändejä ja imemässä energiaa ja ideoita, sekä nauttimassa olostaan, tapahtukoot se minkä tahansa tunnetilan kautta.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Johnny Buzz
25.09.2011 00:49:43

Terry Pantheras: Jos jotain muutosta halutaan näinä nostalgisine rockin re-unionien aikakautena, niin ihmisten pitäisi haistattaa paskat kulttuurisille analyyseille ja käydä ennakkoluulottomasti ja avarakatseisesti keikoilla ihmettelemässä uusia bändejä ja imemässä energiaa ja ideoita, sekä nauttimassa olostaan, tapahtukoot se minkä tahansa tunnetilan kautta.

Juurikin näin. Siinä vaiheessa, kun on menettänyt kyvyn innostua uudesta musiikista, on menettänyt jotain todella arvokasta. Yrittäkää välttää sitä viimeiseen asti ja nauttikaa musasta.
Lennu
25.09.2011 08:22:26

Vaikeaa se on nauttia, kun on kuullut ne samat biisit jo noin sittemäntuhatta kertaa. Ei jaksa joka bändiä käydä kattomassa, miten ne vuorostaan tulkitsee ne samat sointukierrot.
Musiikkinäytteessä tällä kertaa vakavahenkinen polkka.
velipesonen
25.09.2011 11:56:37

Jos sä nyt käyt vaikka Semifinalissa tai 6. Linjalla kattomassa niitä uusia ja vähän vanhempia bändejä niin ei hyvää päivää mitä soutamista se meno on. Toinen airo kateissa kynnetään rantavedessä ympyrää. Ainoa kunnon bändi joka niissä kemuissa esiintyy on yli-ikäisten ukkojen Terveet Kädet ja saas nähdä milloin siitäkin rykmentistä aika jättää.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
Numb
25.09.2011 12:07:39

jazzmies: Esimerkiksi paljon ylistetty Black Sabbathin Paranoid-levy kertoo jotakin nerokasta näistä äänestäjistä ja mediasta, mitkä ihan kilvan hehkuttaa vieläkin tätä "innovatiivista" levyä. Voi hyvänen aika, musiikillisesti kokonaisuutena todella kevyttä ripulointia, mutta täytyyhän sen metallimusiikinkinkin sisältää suhteellisesti merkityksellisempiä ja vähemmän merkityksellisiä levyjä. Sen voi vielä antaa anteeksi, että nuorisokulttuurissa menee Sabbathinkin tyylinen kökkö läpi, mutta miten sitä vieläkin hehkutetaan keski-ikäisten parissa, esimerkiksi tällä palstalla, ja miksi näillä asioilla kiusataan vieläkin meitä meitä kunnon kansalaisia?

Jotkut, ja minäkin silloin tällöin, ovat sitä mieltä, että rock on parhaimmillaan kun se on typerää ja äänekästä. En minä rockia kuuntele sen musiikillisten ansioitten vaan fiiliksen takia. Sabbath on laajemmassa katsannossa musiikillisesti köykäistä, mutta se ei millään tavalla estä minua siitä nauttimasta, ajoin varsin suurinakin annoksina.

Toinen jutska on tässä se, että näin työssäkäyvänä perheellisenä on harvoin aikaa oikeasti kuunnella musiikkia. Silloin on vain hyväksi, ettei soiva musa kovin pitkälti perustu nyanssien varaan, vaan runttaa sen mitä sillä on runtattavana semmoisella tavalla joka kuuluu läpi liesituulettimen huminan ja kakaroitten ottelun.
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
Terry Pantheras
25.09.2011 12:46:12 (muokattu 25.09.2011 12:56:47)
Lennu: Vaikeaa se on nauttia, kun on kuullut ne samat biisit jo noin sittemäntuhatta kertaa. Ei jaksa joka bändiä käydä kattomassa, miten ne vuorostaan tulkitsee ne samat sointukierrot.

Joo, mulla on vähän sama dilemma, mutta en nyt puhunut välttämättä rockista...

MUOX: Mutta niin, itselleni ei ole juurikaan iso ongelma soittaa rockiin pohjautuvaa musiikkia, vaan rockin kuuntelijana olen monasti aika väsynyt, skeptinen ja kyynistynytkin vanhus.

Huvittavintahan tässä touhussa on se, että jotkut kehtaavat vaatia tekijänoikeuskorvauksia joistain melodian- ja riffinpätkistä. Säälittävää sinänsä, koska ne on jo kaikki kaluttu.

MUOX2: Toisaalta miksi keksiä pyörää uudestaan, tai miksi keksiä pyörää uudestaan. Kysymyksellä on kaksi merkitystä...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Askr
25.09.2011 13:02:53
jazzmies: Esimerkiksi paljon ylistetty Black Sabbathin Paranoid-levy kertoo jotakin nerokasta näistä äänestäjistä ja mediasta, mitkä ihan kilvan hehkuttaa vieläkin tätä "innovatiivista" levyä. Voi hyvänen aika, musiikillisesti kokonaisuutena todella kevyttä ripulointia, mutta täytyyhän sen metallimusiikinkinkin sisältää suhteellisesti merkityksellisempiä ja vähemmän merkityksellisiä levyjä. Sen voi vielä antaa anteeksi, että nuorisokulttuurissa menee Sabbathinkin tyylinen kökkö läpi, mutta miten sitä vieläkin hehkutetaan keski-ikäisten parissa, esimerkiksi tällä palstalla, ja miksi näillä asioilla kiusataan vieläkin meitä meitä kunnon kansalaisia?.

Tämä koko keskustelu taitaa olla vähintäänkin väsynyttä provoilua, mutta henkilökohtaisella tasolla toteaisin, että mikäli musiikillisen ymmärryksen kehittyminen, korkeimmille askelmille kaupuaminen, tarkoittaa esimerkiksi Sabbathin Paranoid levyn taikavoiman ymmärtämisen menettämistä niin eipä ole MITÄÄN halua kavuta niitä portaita. Ymmärryksen kehittäminen ei kuitenkaan onneksi ole kuuluisaa hölmöläisten hommaa, peittoa ei tarvitse jatkaa leikkaamalla takapäästä ja liittämällä etupäähän, vaan sitä voi aidosti pidentää. Eli:

Johnny Buzz: Juurikin näin. Siinä vaiheessa, kun on menettänyt kyvyn innostua uudesta musiikista, on menettänyt jotain todella arvokasta. Yrittäkää välttää sitä viimeiseen asti ja nauttikaa musasta.

Tämä +
Jussiman
25.09.2011 13:10:52
En tajua, miksi rockmusiikkia tulisi verrata esimerkiksi jazziin. Totta kai Jazzmiehen mielestä iso osa rockista on roskaa, koska hän on jazzdiggari. Jazzilla ja rockilla ei ole samoja tavoitteita tai arvoja. Hyvän rockin ei täydy olla samanlaista kuin hyvän jazzin tai klassisen. Mielestäni mikään musiikkityyli ei ole parempaa kuin jokin muu, koska tyyleillä on eri tavoitteet.
2randpo
25.09.2011 13:32:32

Numb: En minä rockia kuuntele sen musiikillisten ansioitten vaan fiiliksen takia. Sabbath on laajemmassa katsannossa musiikillisesti köykäistä, mutta se ei millään tavalla estä minua siitä nauttimasta, ajoin varsin suurinakin annoksina.

No näinpä juuri. Sitä paitsi Bill Wardhan soittaa ikään kuin jatsailevasti;), ja bändi svengaa. Myös Tony Iommin suosikki Frank Sinatra svengaa, ja Lou Reed.
jazzmies
25.09.2011 14:46:06
Jussiman: tyyleillä on eri tavoitteet.

Mitä ne rockin tavoitteet sitten ovat, tai jazzin?
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Lennu
25.09.2011 14:52:30

jazzmies: Mitä ne rockin tavoitteet sitten ovat, tai jazzin?

Myydä mahdollisimman paljon levyjä. Jazzi ei vaan oikein osaa.
Musiikkinäytteessä tällä kertaa vakavahenkinen polkka.
velipesonen
25.09.2011 15:05:13

Ymmärtääkseni kaiken musiikin tavoitteena on olla mahdollisimman hyvää. On muitakin tavoitteita mutta ne ovat ei-musiikillisia. Sekä rock- että jazzesityksiä voi arvostella toisinaan siitä etteivät ne ole mahdollisimman hyviä.

En tiedä mikä kenenkin mielipide on mutta minun on sama kuin Josif Stalinilla oli: Ei kannattaisi tehdä muunlaisia taideteoksia kuin mestariteoksia ja klassikoita. Tällainen ohjenuora kannattaisi omaksua.

Eli siinä tavoitetta ja kättä pidempää. Töihin.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
Teijo K.
25.09.2011 15:09:17

jazzmies: Mitä ne rockin tavoitteet sitten ovat, tai jazzin?

Rockin tavoite on rockata, jatsin tavoite on taas jatsata.
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Musta Arkipyhä
25.09.2011 15:10:13 (muokattu 25.09.2011 15:16:10)
Lennu: Niitä voi käyttää myös väärin ja huonosti.

Silloin korvat ja silmät ja aivöt kertovat ,että rock on elossa ja voi hyvin niin silloin niitä käytetään oikein ja hyvin.

Tietysti.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
25.09.2011 15:15:41
jazzmies: Esimerkiksi paljon ylistetty Black Sabbathin Paranoid-levy kertoo jotakin nerokasta näistä äänestäjistä ja mediasta, mitkä ihan kilvan hehkuttaa vieläkin tätä "innovatiivista" levyä. Voi hyvänen aika, musiikillisesti kokonaisuutena todella kevyttä ripulointia, mutta täytyyhän sen metallimusiikinkinkin sisältää suhteellisesti merkityksellisempiä ja vähemmän merkityksellisiä levyjä./quote

Paranoidhan on levynä erinomaisen hieno.Wardin jazzilta lainaava kompailu ja Geezerin nerokkaasti täydentävä basso yhdistyvät modaalisesti varsin kekseliäisiin ja aikansa perinteitä noudattelemattomiin riffeihin.Myöskin Iommin kitarointi omaperäisine ja ajalleen erinomaisen täyteläisine soundeineen on hienoa kuultavaa.

Kokonaisuuden kruunavat synkät tekstit ja orgaaninen soundimaailma joka tekee levystä tunnelmalliselta substanssiltaan täydellisen kohtalonomaisen.
Musta Arkipyhä
25.09.2011 15:17:22
Teijo K.: Rockin tavoite on rockata, jatsin tavoite on taas jatsata.

Sanoisin ,että parhaimmillaan molempien tavoite on tehdä musaa joka miellyttää tekijäänsä.Lopputulema voi sitten miellyttää myös laajempaa kuulijakuntaa.
Musta Arkipyhä
25.09.2011 15:20:21
Askr: Mitä muuten ovat musiikilliset ansiot ja miten fiilis, tunne, on erotettavissa musiikillisista ansioista?

Tämä rockin "musiikillinen ansiottomuus" tulee sen historian hämäristä ja on lähinnä toimittajien (jotka eivät itse siis soita mitään) keksimä harha jonka yhteys reaalimaailmaan katkesi jo 60-luvun lopulla.
Musta Arkipyhä
25.09.2011 15:21:56
2randpo: No näinpä juuri. Sitä paitsi Bill Wardhan soittaa ikään kuin jatsailevasti;), ja bändi svengaa. Myös Tony Iommin suosikki Frank Sinatra svengaa, ja Lou Reed.

Ja Planet Caravanin kitarasoolohan on niin jazzia ,että harvemmin hevissä kuulee :-) Puhumattakaan Hand of doomin alusta jossa Ward ja Butler svengailevat mukavan pehmeästi.
JIRPPI
25.09.2011 18:13:10
PsychedelicWarlord: Paranoidhan on levynä erinomaisen hieno.Wardin jazzilta lainaava kompailu ja Geezerin nerokkaasti täydentävä basso yhdistyvät modaalisesti varsin kekseliäisiin ja aikansa perinteitä noudattelemattomiin riffeihin.Myöskin Iommin kitarointi omaperäisine ja ajalleen erinomaisen täyteläisine soundeineen on hienoa kuultavaa.

Kokonaisuuden kruunavat synkät tekstit ja orgaaninen soundimaailma joka tekee levystä tunnelmalliselta substanssiltaan täydellisen kohtalonomaisen.

Näin. Annoin plussan. Enkä kyllä yhtään ymmärrä, miten Sabbath olisi genressään mitenkään köyhää tai mielikuvituksetonta. Ja muuten Frank Zappan lempibiisi on juuri Sabbathin Supernaut, vaikken kyllä tiedä, miten tämä nyt liittyi taas yhtään mihinkään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)