Aihe: Mesa boogie Mark V
1 2 3 4 5 6 7
svilo
23.09.2011 16:44:37
kimurantti1: Mikä se kihinä sitten oli?

user error ;)
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
loner
23.09.2011 17:44:03
Guitar_Miller: Ainiin unohdin tänne kirjottaa että juu ei täs ollutkaan mitään vikaa (onneks en kerinny lähettää minnekkään korjaukseen)... Nyt kun soittelee niin ai että kun on hyvä! Siis nimi Boogien - Voiko enään paremmin sopia vahvitimen nimeks, nimittäin noissa saundeissa on kauhee woogie boogie groovi päällä kokoaika, oli se sit hevimpi tai kevyempi. :D Hyvä cleani on jo saatu irti, vähän vintagempi 70 luvun saundi/Santana saundi, ja perus rokki. Nyt pitäs viä saada toi Petruccin comp/lead saundi jotenki.

Carlos Santana on vastuussa tuosta nimestä. Siis Boogiesta, Mesa tulee Mersedes benz:stä.
Jucciz
23.09.2011 19:52:53
Guitar_Miller: Ainiin unohdin tänne kirjottaa että juu ei täs ollutkaan mitään vikaa (onneks en kerinny lähettää minnekkään korjaukseen)... Nyt kun soittelee niin ai että kun on hyvä! Siis nimi Boogien - Voiko enään paremmin sopia vahvitimen nimeks, nimittäin noissa saundeissa on kauhee woogie boogie groovi päällä kokoaika, oli se sit hevimpi tai kevyempi. :D Hyvä cleani on jo saatu irti, vähän vintagempi 70 luvun saundi/Santana saundi, ja perus rokki. Nyt pitäs viä saada toi Petruccin comp/lead saundi jotenki.

Just sitä perusrokkia ei ainakan comboversiosta irronnut kirveelläkään - ei, vaikka ruuvasi useamman päivän. Tai siis ainakaan mun kitaroilla ei irronnut, liekö sit sopivalla Music Man:illa tai Ibanezilla saanut nimenomaan hyvät perusrokkisoundit tosta vaan?

Sen uskon kyllä, että Santanat ja Dream Theaterit irtoaa leikiten.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
balanced1
24.09.2011 19:22:52
Jucciz: Just sitä perusrokkia ei ainakan comboversiosta irronnut kirveelläkään - ei, vaikka ruuvasi useamman päivän. Tai siis ainakaan mun kitaroilla ei irronnut, liekö sit sopivalla Music Man:illa tai Ibanezilla saanut nimenomaan hyvät perusrokkisoundit tosta vaan?

Sen uskon kyllä, että Santanat ja Dream Theaterit irtoaa leikiten.

Hieno vahvistin, mutta helvetin hankala säätää, oikeesti. Ja sitä jcm 800 soundia ei löydy vaikka miten hakisi, se ei liene ollut tarkoituskaaan kuitenkaan. Minulle tuo soundi on ihan must. No ei siitä saa myöskän plexi-soundia, mutta sitä ei saa edes lukuisista boutique vermeistä.
Guitar_Miller
24.09.2011 20:07:43
balanced1: Hieno vahvistin, mutta helvetin hankala säätää, oikeesti. Ja sitä jcm 800 soundia ei löydy vaikka miten hakisi, se ei liene ollut tarkoituskaaan kuitenkaan. Minulle tuo soundi on ihan must. No ei siitä saa myöskän plexi-soundia, mutta sitä ei saa edes lukuisista boutique vermeistä.

Kieltämättä on kyllä tosi vaikee säätää... Mutta siis kyllä tosta kakkos kanavalata löytyy hyviä rokki säröjä. Ei ehkä niitä marsun legendaarisimpia, mutta jonkin verran muistuttaa marsua toi crunch ja edge jonkin verran voxia.
juikkipuikki
24.09.2011 20:10:55 (muokattu 24.09.2011 20:12:58)

Guitar_Miller: Kieltämättä on kyllä tosi vaikee säätää... Mutta siis kyllä tosta kakkos kanavalata löytyy hyviä rokki säröjä. Ei ehkä niitä marsun legendaarisimpia, mutta jonkin verran muistuttaa marsua toi crunch ja edge jonkin verran voxia.

Vähä paska kuva, mut koklaas muuten tommosta kolmoskanavalla, aika läskin soundin saa:

http://img225.imageshack.us/img225/8266/20110924030458.jpg

E: Niin salama vähän pilas kuvaa. 90w, eq päällä, bright päällä, mark IV-moodi

Aikalailla petrucci, mut vähemmän trebleä, presenceä, bassoa.
Annoin Ruokankaalle pikkusormen.. Se vei koko käden, koska DTm...
kimurantti1
25.09.2011 03:34:16
Niin, jos JCM800:n soundi on aivan must, niin silloin ainoa järkevä vaihtoehto on ostaa JCM800. ;-)
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
balanced1
25.09.2011 10:11:56
kimurantti1: Niin, jos JCM800:n soundi on aivan must, niin silloin ainoa järkevä vaihtoehto on ostaa JCM800. ;-)

Totta ja löytyy jo.
Vladi
26.09.2011 18:19:43
Onkos kukaan kokeillu Mark V:tä keinokuorman kanssa? Soittelen hyvin paljon kotona ja on ollut vähän ongelmia saada kunnolla avointa soundia. Tuntuu kuin pitäis koko ajan päästä lisäämään vahvariin volumea, jotta alkais soida kunnolla.
Jucciz
26.09.2011 18:24:57
Vladi: Onkos kukaan kokeillu Mark V:tä keinokuorman kanssa? Soittelen hyvin paljon kotona ja on ollut vähän ongelmia saada kunnolla avointa soundia. Tuntuu kuin pitäis koko ajan päästä lisäämään vahvariin volumea, jotta alkais soida kunnolla.

Tästä se vahvistinrumba taas lähtee, otaksun. ;-)

Mut saat kyllä Weberin lainaan jos haluut testata.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Vladi
26.09.2011 18:29:33
Jucciz: Tästä se vahvistinrumba taas lähtee, otaksun. ;-)

Mut saat kyllä Weberin lainaan jos haluut testata.

Kannustavaa! :D

Voisin kyllä mielelläni kokeilla, kiitos. Pitääpä soitella sulle taas vaihteeks.
Tinippa84
26.09.2011 21:38:26

Vladi: Onkos kukaan kokeillu Mark V:tä keinokuorman kanssa? Soittelen hyvin paljon kotona ja on ollut vähän ongelmia saada kunnolla avointa soundia. Tuntuu kuin pitäis koko ajan päästä lisäämään vahvariin volumea, jotta alkais soida kunnolla.

Siinähän on se aikas pätevä tehon alennin nappula kanavakohtaisesti. Mulla pelaa ainakin tosi hyvin!
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
oiva tumpeloinen
26.09.2011 21:40:30

Voisin kuvitella, että Mesan vahvarin kanssa keinokuormasta ei ole mitään iloa. Mä luulen, että sun ongelma on elementtien sointi, ja siihen ei oikein kuristaminen auta. Omat kokemukset modernimmalla vahvarilla ainakin kertoi, ettei niistä ole mitään iloa. Vanhemmat laitokset, missä särö tehdään päätettä kyykyttämällä, on sitten eri asia.
Jucciz
26.09.2011 21:47:51
oiva tumpeloinen: Voisin kuvitella, että Mesan vahvarin kanssa keinokuormasta ei ole mitään iloa. Mä luulen, että sun ongelma on elementtien sointi, ja siihen ei oikein kuristaminen auta. Omat kokemukset modernimmalla vahvarilla ainakin kertoi, ettei niistä ole mitään iloa. Vanhemmat laitokset, missä särö tehdään päätettä kyykyttämällä, on sitten eri asia.

Näin määkin totta puhuen uskon asian olevan - vaan saadaanpa siihen varmasti yksi näkökulma, jos keinokuormaa oikeasti kokeillaan. Kotisoitossa nyt viisikin wattia on yleensä liikaa, joten siihen touhuun kannattaa lähtökohtaisesti hankkia ihan eri koneet, jos Mark V on se ykköskeikkakone. Jos vaikka Mark V:n jarruttelisikin keinokuormalla watin-parin paikkeille ja teholuokka olisi silloin kohdallaan, voi olla, että soundi rupeaa jättämään toivomisen varaa muista syistä - vaan itsehän se on testattava.
Vladi
26.09.2011 22:03:06
Jucciz: Näin määkin totta puhuen uskon asian olevan - vaan saadaanpa siihen varmasti yksi näkökulma, jos keinokuormaa oikeasti kokeillaan. Kotisoitossa nyt viisikin wattia on yleensä liikaa, joten siihen touhuun kannattaa lähtökohtaisesti hankkia ihan eri koneet, jos Mark V on se ykköskeikkakone. Jos vaikka Mark V:n jarruttelisikin keinokuormalla watin-parin paikkeille ja teholuokka olisi silloin kohdallaan, voi olla, että soundi rupeaa jättämään toivomisen varaa muista syistä - vaan itsehän se on testattava.

Näinhän se. Särönsä aika pitkälti etuasteesta ammentavasta koneesta voi olla turha yrittää kalastella parempia soundeja keinokuormalla, mutta eipä siitä kokeilemisesta haittaakaan taida olla. Sillähän se selviää. :)
kimurantti1
27.09.2011 03:04:26
Mä myös allekirjoitan sen, että ongelma on elementtien liikkumisessa eikä vahvistimen aukeamisessa, olenhan sitä moneen otteeseen täällä palstoilla vaahdonnutkin. Kerrostalovolumella ei yksinkertaisesti mistään vahvistimesta saa parasta soundia irti.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
sandelius
27.09.2011 09:55:36
Mulla oli Mark V combo ja voin vahvistaa, että tuota laitetta pitää luukuttaa todella kovalla, jolloin siitä saa parasta soundia. Kovalla soundi jotenkin "tasottui". En osaa oikein selittää.

Pitäisi ostella niitä vahvareita missä on järkevämmin tehoja omiin tarpeisiin :P
Jucciz
27.09.2011 10:45:51 (muokattu 27.09.2011 10:46:41)
sandelius: Mulla oli Mark V combo ja voin vahvistaa, että tuota laitetta pitää luukuttaa todella kovalla, jolloin siitä saa parasta soundia. Kovalla soundi jotenkin "tasottui". En osaa oikein selittää.

Pitäisi ostella niitä vahvareita missä on järkevämmin tehoja omiin tarpeisiin :P

Mulla oli tuo vahvistin testissä ravintolakeikalla, jossa - harvinaista kyllä - sitä pystyi jopa avaamaan ihan "miesten voimakkuuksille" asti. Ennen kyseistä keikkaa ruuvailin soundeja kotona useamman päivän ja odotin innolla, miten Mesa keikasta suoriutuisi. Kuitenkin nimenomaan siellä tositilanteessa huomasin, että vahvistin hukkui soundin puolesta muun bändin sekaan tosi helposti, koska siitä uupui juuri NE keskiäänet, joita mun tarpeisiin sopivalta vahvistimelta odotan. Olihan siellä keskialueella jotain, kun tarpeeksi potikkaa väänsi, mutta aina jotenkin vääränlaista tavaraa: kireää ylämiddlekihinää tai sitten taas jostain muusta syystä ei-toivotunlaista. Voi olla, että nuppiversiolla ja sopivanlaisella kaapilla tilanne olisi ollut toinen, mutta keikkakäytössä nuppi+kaappi ei ole mun valinta. Pitää löytyä combo, joka soundaa hyvälle.

Sinänsä toi oli arvokas ja kiinnostava testi: oli jännä huomata, että 15-wattisen Bogner Duenden (2x 6V6 -pääte) särösoundi erottui bändin seasta paljon selkeämmin kuin Mark V:n kakkoskanava (se, jolta odotin eniten ja johon lopulta petyin kaikista pahiten) vielä 45 watin asennossa. Vaan kuten sanottu, en tosiaan tullut testanneeksi, miten tilanne olisi muuttunut EL34-pääteputkilla. Toisaalta Mesan manuaalin mukaan vehje olisi joka tapauksessa monipuolisimmillaan 6L6GC:iden kanssa, joten tuumasin, että antaa olla - tämä mies ja tämä vahvistin eivät vaan tule olemaan parhaat kaverit.

Se on kyllä erikoista, miten jotkut vahvistimet soundaavat käytännössä millä tahansa EQ-säädöillä omaan käyttöön hyviltä, kun taas toisista ei saa päivienkään ruuvaamisella ulos oikein mitään käyttökelpoista. Hyvä vaan, että on erilaisia vaihtoehtoja, koska on myös erilaisia soittajia erilaisine kitaroineen. :)
Vladi
27.09.2011 11:25:06 (muokattu 27.09.2011 11:30:09)
Jucciz: Mulla oli tuo vahvistin testissä ravintolakeikalla...

Pakko kyllä sanoa, että en ite oo koskaan ymmärtäny sitä Mesan Mark-combojen elementtivalintaa. Mulla oli Mark IV-combo jossa oli se joku EVM-mikälie elementti ja se kyllä söi todella tehokkaasti kaiken sen potkun, räyhäkkyyden ja erottelevuuden mistä Mark-sarjassa on mielestäni kyse. Yhden keikan sillä ehdin vetää ja sen soitin pelkällä alakaapilla, jossa oli V30. Soundcheck-vaiheessa kokeiltiin kaverin kanssa molemmat elementit käytössä ja molemmat erikseen ja V30 oli niin eri luokkaa combon oman elementin kanssa, että huh. Eikä soitettu edes mitään mättöä vaan puhtaista bluesrokkiin.

En tiedä sitten, että onko se C90 vai mikä nykyään onkaan, pakkovalinta wattien takia, mutta itse en pidä kyseisestä elementistä sitten yhtään.

E: Päräytin sitten pikaisesti soittolista Haggertysmusicin todella kattavasta Mark V-demonstraatiosarjasta. Tässäkin comboa käytetään erillisen kaapin kera.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL9B4304D49823B076
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)