Aihe: Pohdiskelua rockin tulevaisuudesta
1 2 3 4 5 660 61 62 63 64
Sergei Fallinen
23.09.2011 21:57:02
PsychedelicWarlord:

Ei kukaan uskonut Metallican olevan stadionakti kun Kill 'em all ilmestyi.Maidenistakin moista oli vaikea kuvitella.Ongelma on ,että me katsellaan nyt tästä ajasta menneisyyteen ja nähtiin mitä tapahtui.Syntyy harha ikääkuin kaikki olisi ollut itsestäänselvää jo siitä pisteestä kun joku Rollarit perustettiin.

Totta. Se rockin, nuorisokulttuurin, äänitystekniikan jne vallankumous oli jo silloin 50-80-luvuilla jonka jälkeen rock kuoli. Ei nää kaikki nykyiset stadionmammutit (Metallica, Iron Maiden, Bon Jovi, jne) liity siihen yhtään sen enempää kuin Muset tai Lady Gagatkaan

Onneks ennen oltiin keikalla selvinpäin :-)

Jep, vielä hölmömpi harha toi että ennen olis jotenkin taidetta arvostettu enemmän kuin nykyisin.

T-Stag: Puhumattakaan siitä, että nykyisin hittibiisit hinkataan kuoliaiksi soittolistojen toimesta kolmessa kuukaudessa ja sitten niiden tilalle tulee uudet voimasoittobiisit. Tällä tavalla todellisia ikivihreitä syntyy vielä vähemmän, vaikka silloin tällöin jollain biisillä voisi olla siihen edellytyksiäkin. Nykypäivän meininkiä onkin osuvasti kutsuttu termillä "Musiikin McDonalds". Pikaruokaa...

Tietysti mcdonaldisaatiota tapahtuu musiikissa kuten sitä on tapahtunut aivan jokaisella kulttuurin alalla viime vuosikymmeninä. Mutta siinä missä McDonalds ei tuhonnutkaan paikallisia ruokakulttuureita kuten vielä kymmenen vuotta sitten jengi ihan tosissaan uskoi, ei tää sama kehitys tuhoa musiikkiakaan. Se vain tuo lisää vaihtoehtoja.
Sergei Fallinen
23.09.2011 22:08:55
Ketjun aloittaja danny on hyvä esimerkki henkilöstä, joka on oppinut asioimaan musiikin McDonaldsissa. Kun hän haluaa Madonnaa, hän valitsee Lady Gagaa, kun hänen tekee mieli Queeniä, hän ottaa listalta Musea, kun hän kaipaa Led Zeppeliniä, hän löytää sieltä Wolfmotheria. Hän saa tismalleen sen mitä etsiikin, siihen hintaan mitä on päättänyt siitä maksaa. Silti hän saattaa joskus kaivata eksotiikkaa, jotain valmiin listan ulkopuolelta, jotain paikallista ja itsetehtyä. Sen bändin hän saattaa löytää vaikka Club Libertéstä esiintymästä.

Rock ei tietenkään herää henkiin, aivan samoin kuin kukaan ei enää pääse Napoliin maistamaan sitä ensimmäistä koskaan tehtyä pizza margaritaa. Mutta elämä jatkuu.
aaporok
23.09.2011 23:20:18

Voi helevetti sentään. En jaksanu lukee koko ketjuu läpi mutta: Oikee rock soitetaan autotalleissa.... Ja hikisillä klubeilla. Ei stadioneilla. Kiitos ja näkemiin.
Rock on rahaton riemu...
Wradlin
23.09.2011 23:48:37
Hölmöt. Ei rock voi kuolla, ei se ole koskaan ollut elävä olento.
Nuages
24.09.2011 04:23:21
Wradlin: Hölmöt. Ei rock voi kuolla, ei se ole koskaan ollut elävä olento.

"Rock on kuollut" on ehkä typerin sanonta ikinä.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Lennu
24.09.2011 07:53:30

Nuages: "Rock on kuollut" on ehkä typerin sanonta ikinä.

Pöhlöt, se on vertauskuva. Tunnemaailmaltaan samanlaista on kuunnella nyky'rokkia', kuin yrittää rakastella viikon kylmiössä maannutta kalmoa. Sitä se tarkoittaa.
Musiikkinäytteessä tällä kertaa vakavahenkinen polkka.
velipesonen
24.09.2011 08:12:16

Paitsi että rock oli länsimaisessa kulttuuripiirissä siinnyt äpäräkulttuurimuoto jolla oli oma aikansa, eli ajatus rockista elävänä olentona on erittäin perusteltu.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
aivokuolio
24.09.2011 09:43:55
velipesonen: Hmm, rock on kuollut.

Niinku XL5 laulo: Sä oot mun deja vu, oon kokenut tän joskus aiemmin...!
Funkånaut
24.09.2011 10:34:01

aivokuolio: Niinku XL5 laulo: Sä oot mun deja vu, oon kokenut tän joskus ennenkin...!

Siteerataan kappaleita oikein, jookosta kookosta?
Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko
Musta Arkipyhä
24.09.2011 13:28:51 (muokattu 24.09.2011 13:31:18)
Sergei Fallinen: Totta. Se rockin, nuorisokulttuurin, äänitystekniikan jne vallankumous oli jo silloin 50-80-luvuilla jonka jälkeen rock kuoli. Ei nää kaikki nykyiset stadionmammutit (Metallica, Iron Maiden, Bon Jovi, jne) liity siihen yhtään sen enempää kuin Muset tai Lady Gagatkaan

Kyllä mulle Bon Jovi,Metallica ja Maidenkin ihan rockista menee.Vaikka toki osaltaan kuuluvat sen alalajeihin.Mutta rockin "genrettely" ei kai ollut ketjun aihe?

Mitä äänitystekniikkaan tulee niin siinähän vallankumous on ollut ihan jatkuva prosessi joka on edelleen käynnissä.Toisten mielestä hyvässä, toisten mielessä pahassa.

Jep, vielä hölmömpi harha toi että ennen olis jotenkin taidetta arvostettu enemmän kuin nykyisin.

Tosta olen samaa mieltä.Ei jotain nykyään oman genrensä luojaa ja lukuisia seuraajia saanutta Black Sabbathia tosiaan pidetty kummoisena bändinä kriitikoiden ja toimittajien keskuudessa.Ostava yleisö sen sijaan tykkäsi.

Mun pointti oli lähinnä se ,että vaikka tässä nyt spekuloidaan ja esitetään visioita niin muistetaan kuitenkin ,että ennustaminen on vaikeaa.Varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. :-)
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
24.09.2011 13:30:51
velipesonen: Paitsi että rock oli länsimaisessa kulttuuripiirissä siinnyt äpäräkulttuurimuoto jolla oli oma aikansa, eli ajatus rockista elävänä olentona on erittäin perusteltu.

Mulle tuli sellanen Bon Voyage-fiilis..

Jos jotakin onnistuu perustelemaan vain itselleen niin se ei liene kovin vaikeaa.Palataan asiaan sitten kun joku muukin ihan oikeasti vakuuttuu.
Musta Arkipyhä
24.09.2011 13:33:19
Wradlin: Hölmöt. Ei rock voi kuolla, ei se ole koskaan ollut elävä olento.

Rock on edelleen olemassaolevaa ja elävää musiikkia.Jos nyt sattuu omistamaan hieman päättelyykyä,korvat ja silmät ja osaa käyttää niitä.
Lennu
24.09.2011 13:43:21

PsychedelicWarlord: Rock on edelleen olemassaolevaa ja elävää musiikkia.Jos nyt sattuu omistamaan hieman päättelyykyä,korvat ja silmät ja osaa käyttää niitä.

Niitä voi käyttää myös väärin ja huonosti. Mutta toivotaan, että joku rockia vastaava nuorisokulttuuri joskus syntyy, niin ei nuoremman polven tarvitse masentua siitä, ettei ehtinyt rockiin mukaan. Nimittäin siitähän tässäkin ketjussa mainituissa valokopiobändeissäkin on kyse. Katsellaan taaksepäin ja taannutaan. Yritystä nyt nuoriso, hip hip hei. Itsehän olen jo liian vanha mihinkään uuteen rahastustaidemuotoon, mutta junnuille jotain, että ne ei itke kokoajan.
Musiikkinäytteessä tällä kertaa vakavahenkinen polkka.
aivokuolio
24.09.2011 14:22:33
Sitte jos junnut keksii jotakin uutta ja edes semisti överiä nii me patut ajetaan ne alas toteamalla että ala-arvoista roskaa. Rapsutellaan viiksiämme ja tuumitaan että kyllä ennen kaikki oli paremmin. Perään rykäistään vielä että miksi ei nykyään tule mitään uutta.
velipesonen
24.09.2011 19:50:21

Joskus eräs kollega pilkkasi kaupungin nuorisotoimen projekteja sanomalla että "Siinä ihmiset pannaan viiden tonnin kuukausipalkalla toteuttamaan neljän tonnin budjettia". Täsmälleen samaa voi sanoa ns. rockbisneksestä tänä päivänä. Kovin osaavat itsestään tärkeää tehdä vaikka leivänpaahtimillakin on paljon suurempi kansantaloudellinen ja nykyään myös musiikillinen merkitys.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
Askr
24.09.2011 19:57:02
Onkos nyt tämä aika vuodesta taas :)
BigPapa
24.09.2011 19:57:48

8O.....joo, ei, parempi mennä jatkamaan tuota Carl Maria von Weberin Oberonin kuuntelua....morjens....
Terry Pantheras
24.09.2011 23:06:00
velipesonen: Joskus eräs kollega pilkkasi kaupungin nuorisotoimen projekteja sanomalla että "Siinä ihmiset pannaan viiden tonnin kuukausipalkalla toteuttamaan neljän tonnin budjettia". Täsmälleen samaa voi sanoa ns. rockbisneksestä tänä päivänä. Kovin osaavat itsestään tärkeää tehdä vaikka leivänpaahtimillakin on paljon suurempi kansantaloudellinen ja nykyään myös musiikillinen merkitys.

Leivänpaahtimethan ovat yhtä kuin rock, K-Raudassakin myydään rock-aiheista tapettia.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Johnny Buzz
24.09.2011 23:32:50 (muokattu 24.09.2011 23:37:37)

Ei helvata, miten väsynyt aihe. Nykyään tehään todella paljon hyvää musaa ja mikä parasta, jengi ei oo enää niin jumissa yhdessä ainoassa genressä kuten vaikka 15 vuotta sitten. Ei pidä jämähtää vanhoihin kaavoihin, vaan aktiivisesti ettiä hyvää musaa. Ite ei jaksa enää ollenkaan kuunnella "rockiksi" leimattavaa musaa, kun muista genreistä löytyy niin paljon kiinnostavampaa uutta musaa.

Eli relatkaa ja kuunnelkaa uutta musaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)