Aihe: Trubaduuri/omb
1 2 3
isojussi
05.04.2004 12:13:35
...Suurin osa näkemistäni 'OMB'-jutuista ovat olleet todella syvältä...

Niinhän ne on.

Mä oon huomannu, että sen taustankaan ei aina tarvi olla niin suurta taidetta tai huippulaadukas - kokonaisuus ratkaisee enemmän.

Porissa oli kerran jatsien aikaan katusoittajana pienellä, vähän taskulaskinta isommalla Casiolla itseään säestänyt ja vanhalla, kusenpolttamalla torvella soittanut trumpetisti. Joku ulkomaanpelle. Tiedätte, mitä semmosen lapsille tarkoitetun soittimen kompit on, eikä sen pillin saundikaan ollut paras mahdollinen, mutta koko touhussa oli jotain käsittämätöntä imua ja jengiä oli koko ajan ympärillä seuraamassa.
Osta mut - ma olen kaupan!
morkula
05.04.2004 12:32:12 (muokattu 05.04.2004 12:32:39)
tämäkään ei heitä kauas onemanbandista, tsiljoona soittajaa seisoo nuottiständiensä takana silmät tiukasti kiinni hienoissa "sovituksissa"
ei kovin interaktiivista.
http://members.surfeu.fi/isojussi/BrassitjaJuha.jpeg
poppamies
05.04.2004 12:36:16

tämäkään ei heitä kauas onemanbandista, tsiljoona soittajaa seisoo nuottiständiensä takana silmät tiukasti kiinni hienoissa "sovituksissa"

No olen aivan samaa mieltä. Kappaleet pitää lukea kotona ja soittaa keikalla...
"G-strings are for strippers"
Fuzzy Boner
05.04.2004 12:40:13 (muokattu 05.04.2004 12:41:04)

Bigband on ihan eri asia. Tottakai BB:ssä vedetään lapuista. Morkula=Isojussi?

EDIT:paitsi että toi ei ookaan bigbandi vaan tommonen isompi pikkubändi ;) joo, tarkoitin eri juttuuuuuuuuu
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron!
Sertzo S
05.04.2004 12:57:56
Enpä hämmästy yhtään, että basistit ovat katkeria one man bändeistä - heiltähän se leipä siinä yleensä ekana lähtee.
En ole katkera, vaikka soitankin bassoa ja myös hieman harmonikkaa. Syy on se, että olen lopettanut aktiivikeikkailun ja suon toimeni muille vetäjille nykyisin.
Keskityn omiin proggiksiini kotipajassani, mutta heti kun kuulen ensikerran toimivan yhden ukon kioskin lähiravintolassa ostan osaavalle pullon konjakkia, mutta merkin valitsen itse.
Mulla ei oo mitää tunnontuskia vetää omaa omb-proggistani. Se ihan mun oma juttu ja haluaisinpa nähdä, että joku tekee saman perässä.

Jos mä vien keikan joltain kyrpäotsaiselta ja munattomalta triolta, niin se on musta ihan oikein. Olkoot kotona, jos homma ei kiinnosta.

Tanssimusiikin ongelma ei oo one man bandit vaan muusikot jotka on sitä mieltä, että "vittu, kun tätäkin paskaa joutuu taas lapioimaan".

Tilaus meillä on selkeesti olemassa.

Veikkaanpa, että kohta on kaksi tietä pienet, taustojen kanssa keikkailevat 1 - 3 miehen bandit tai todella isot, vähintään 8-miehiset bändit.

Vedänpä vastapalloon: Sellainen on vasta kunnollinen ja oikea tanssimuusikko, joka pystyy keikalla vetämään kunnolla vähintään kahta erilaista soitinta ja omaa kunnollisen, monipuolisen, mieluummin koko illan lauluproggiksen.
Sertzo S
05.04.2004 13:04:16
Ai perkele!
Ei mennyt juttuni niin kuin piti, mutta jatkan näin:
En ole basistina ja jonkin verran harmonikkaa soittavana mitenkään katkera yhdenukon pajoille.
Olen lopettanut aktiivikeikkailuni jo jokin vuosi sitten ja keskityn omassa pajassani mieleisiini proggiksiin musiikin suhteen.
Kun kuulen joskus kaikipuolin toimivan omb:n lähikuppilassani niin ostan ko. hemmolle pullon konjakkia,mutta merkin valitsen itse.
Pula-Aho
05.04.2004 14:08:49
ONB on sellainen missä yks ukko soittaa kaikki ite livenä! Esimerkiksi Jouko Mäkilohiluoma, Yhden Joukon yhtye! Tsekkailkaas se!

Roadari

Jees. Näin miehen viis kuus vuotta sitten. Aika epeli. Voi olla että muistan väärin, mutta olikohan sillä joku kitara/basso yhdistelmä ja rummut hoiteli jaloillaan ja jotain kilkutinta vielä jollain oikean käden sormella. Ja tietysti myöskin lauloi.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
pekkajau
05.04.2004 14:31:04
Entäpä Pedro ja M-A ja "osaan boogin"? Jossain Tv-ohjelmassa aikoinaan kerran kyseinen duo esitti tämän "kertakaikkiaan vallattoman hauskan styken". Pedro komppassi jollain TODELLA lasten minikoskettimilla varustetulla "sasiolla" ja M-A tulkitsi täysillä. V..tu se oli jautaa! Kerran aikoinaan satuttiin samalle keikalle Pedron ja M-A:n kanssa ja silloin nillä oli todella mahtava "Di-di-va-di-di" niminen biisi setissä!
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
Roadari
05.04.2004 14:43:55
Jees. Näin miehen viis kuus vuotta sitten. Aika epeli. Voi olla että muistan väärin, mutta olikohan sillä joku kitara/basso yhdistelmä ja rummut hoiteli jaloillaan ja jotain kilkutinta vielä jollain oikean käden sormella. Ja tietysti myöskin lauloi.

Jes! Äijällä on tosiaan sellanen ihme yhdistelmä vimputin. Soittaa yksin samanaikaisesti rumpuja (basso-rumpu, virveli, "hi-hat", aksenttipelti), bassoa, kitaraa, huuliharppua ja laulaa. Kaikki livenä!!! Ja vielä hyvin...

On muuten ainoa jätkä jonka olen kuullut soittavan Get onin alkuperäisen soolon, huuliharpulla!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
c64
05.04.2004 15:11:42
Kerran pääsin seuraamaan, kun tuttu kaveri teki taustoja/sekvenssejä/mitälie keikalle. Nuotti nuotilta vedettiin hitaasti, korjailtiin ja sitten haettiin sepelimyllystä oikea tempo...

Väkisinkin rupes miettimään homman mielekkyyttä, mutta se on makuasia, sano....
isojussi
05.04.2004 15:12:59 (muokattu 05.04.2004 15:22:08)
...En ole basistina ja jonkin verran harmonikkaa soittavana mitenkään katkera yhdenukon pajoille...

Ei se sulle ollutkaan, vaan poppa"miehelle".

En oo morkula. Mulla ei oo tapana itkeä nimimerkin suojista.

Pitihän sen laput - ei laput keskustelun taas alkaa.

Pankoot nyt sitten Morkula ja poppiskin keikkakuviaan nettiin - jos semmosia on. Ihaillaan poikia oikein porukalla.

Käykääs joskus konserteissa niin, hämmästytte kuinka monella on pahvit edessä. Ja pitäkää silmät auki, niin hämmästytte, kuinka moni artisti ei muista omien biisiensä sanoja.

Sitäpaitsi, mitä useammissa ja erilaisemmissa kehissä muusikko vetää, sitä enemmän hän käyttää lappuja.
isojussi
05.04.2004 15:25:01
Kerran pääsin seuraamaan, kun tuttu kaveri teki taustoja/sekvenssejä/mitälie keikalle. Nuotti nuotilta vedettiin hitaasti, korjailtiin ja sitten haettiin sepelimyllystä oikea tempo...

Väkisinkin rupes miettimään homman mielekkyyttä, mutta se on makuasia, sano....

Jostain se kai on jokaisen aloitettava. Aikansa kun hitttaaaaasti tekee, oppii jokus tekemään nopeestikin.
v_m_kangas
05.04.2004 15:42:07

No olen aivan samaa mieltä. Kappaleet pitää lukea kotona ja soittaa keikalla...

Oletteko koskaan kirjoittanut tietsikalle tai sekvensserille biisejä suoraan nuotista? Voisipa olla aika karun kuuloista eli en tässä tapauksessa vertaisi nuoteista soittamista ohjelmoituun sekvensseriin.
Humppaa tai soita
Fuzzy Boner
05.04.2004 16:39:59 (muokattu 05.04.2004 16:40:57)

Käykääs joskus konserteissa niin, hämmästytte kuinka monella on pahvit edessä. Ja pitäkää silmät auki, niin hämmästytte, kuinka moni artisti ei muista omien biisiensä sanoja.

Sitäpaitsi, mitä useammissa ja erilaisemmissa kehissä muusikko vetää, sitä enemmän hän käyttää lappuja.

se on hyvinkin totta. Ks. Jukka Linkola, joka vetää omat biisinsäki kunnon lapuista aina.
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron!
Sertzo S
05.04.2004 17:23:18 (muokattu 05.04.2004 17:24:15)
Minä aikoinani pelkäsin kovasti, että mitenkähän tuo sekvensserityöskentely alkaa sujua. Nyttemmin sujuu kyllä, mutta laitevalikoimani kaipaisi hieman päivitystä.

Mietin mielessäni omb-ratkaisuakin jossain vaiheessa, mutta järkiinnyin ja luovuin, koska koskettimet eivät taitu niin kuin päässäni ajattelen. Hommaa en halunnut nännipeliosastolla kuitenkaan tehdä. Sitten tuli erinäisten vaiheiden ja pändihässäköiden jälkeen päätös jättää kenttä nuoremmille, koska oli jo selvästi havaittavissa tanssi ja ravintolamuusikon toimenkuvan hiipuvan kannattamattomaan suuntaan, soittopaikkoja katosi ja kilpailutilanne oli kireä. Aloin myös ikääntyä ja väsyin toimeeni ja kaikki tuntui jo koetulta moneenkin kertaan.
poppamies
05.04.2004 18:21:57

Oletteko koskaan kirjoittanut tietsikalle tai sekvensserille biisejä suoraan nuotista? Voisipa olla aika karun kuuloista eli en tässä tapauksessa vertaisi nuoteista soittamista ohjelmoituun sekvensseriin.

No nyt ei jummara. Eikai sekvensserille tartte kokoajan näyttää lappuja. Sille näytetään laput kerran kotona ja sen jälkeen se osaa. Tällainen on myös live soittaja parhaimmillaan. Aika kone...
"G-strings are for strippers"
baron
05.04.2004 20:04:58

Mä tunnen kaverin joka tekee OMB trumpettikeikkoja soittaen karaokesäestyksen päälle.

Ei kai se ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
Kukko
05.04.2004 20:39:18

Kiitos kaverit- jälleen kerran joudun ylistämään tapojeni vastaisesti tanssimusiikkipalstan muusikoita ja musiikin ystäviä jotka jaksaa vastailla tämmösiin juttuihin.
Mä olin viikonloppuna katsomassa trubaduuri Kati Pellistä, se on ymmärtääkseni soitellu aika kauan ja oli varmaankin malliesimerkki hyvästä trubasta, joka vetää hyvää ohjelmistoa.Sillä on kuitenkin tällainen irkku-juttu päällimmäisenä, mutta esim.tuolla koskenkorvalla veti pääasiassa perusohjelmistoa(karjalainen,hector yms)
Olennaista näytti olevani hyvä interaktiivinen kommunikointi yleisön(sen pienenkin) kanssa. Periaatteessa vaikka olis kuinka hyvä soittaja/laulaja, niin näkisin ettei truba-hommasta tule YHTÄÄN MITÄÄN jos ei saa suutaan auki??
Mä meinaan ainakin hommaa kokeilla,koska ohjelmistokin oli sitä samaa mitä mä oon soitellu yksikseni jo 10v.
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
baron
05.04.2004 21:41:51

Olennaista näytti olevani hyvä interaktiivinen kommunikointi yleisön(sen pienenkin) kanssa. Periaatteessa vaikka olis kuinka hyvä soittaja/laulaja, niin näkisin ettei truba-hommasta tule YHTÄÄN MITÄÄN jos ei saa suutaan auki??

Mä oon kertonut tän ennenkin, mutta mä olen tehnyt itä-Helsingin pienissä kaljakuppiloissa OMB-pianokeikkoja, istunut keskellä yleisöä, juonut yleisön kanssa (pubin omistajan mulle tarjoamaa) kaljaa, heitellyt huulta yleisön kanssa, soitellut mitä mieleen tulee, mulla on ollut kivaa, yleisöllä on ollut kivaa ja ilmeisesti maksajillakin, koska pyytelevät.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)