Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkikombosta "lasinen helinä"
1
RawknRawl
19.09.2011 17:09:41 (muokattu 19.09.2011 17:10:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kenelläkään kokemusta seuraavaan vaivaan:
 
Putkikomboni (Fender Blues Deluxe US) saa aikaan helähtävän lasisen ääneen tietyillä värähtelytaajuuksilla. Käytännössä siis muutama kohta otelaudalla palauttaa toivotun äänen sekaan ihme kilinää.
 
Kyseessä ei todennäköisesti ole mikään mekaaninen resonointi. Melko kattavasti olen asiaa yrittänyt jaagata. Kysymyksessä ei ole myöskään putket. Kaikki on vaihdettu ja moneen kertaan. Pientä vaikutusta ilmiön herkkyyteen tai jopa taajuuksiin, joilla eiintyy, putkien vaihtelulla saa aikaan.
 
Voiko olla konkkarempan tarpeellisuudesta kertovaa oiretta?
 
Muita ideoita?
 
Juu, vien huoltoon.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
blues guitar
19.09.2011 17:14:26 (muokattu 19.09.2011 17:16:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RawknRawl: Olisiko kenelläkään kokemusta seuraavaan vaivaan:
 
Putkikomboni (Fender Blues Deluxe US) saa aikaan helähtävän lasisen ääneen tietyillä värähtelytaajuuksilla. Käytännössä siis muutama kohta otelaudalla palauttaa toivotun äänen sekaan ihme kilinää.
 
Kyseessä ei todennäköisesti ole mikään mekaaninen resonointi. Melko kattavasti olen asiaa yrittänyt jaagata. Kysymyksessä ei ole myöskään putket. Kaikki on vaihdettu ja moneen kertaan. Pientä vaikutusta ilmiön herkkyyteen tai jopa taajuuksiin, joilla eiintyy, putkien vaihtelulla saa aikaan.
 
Voiko olla konkkarempan tarpeellisuudesta kertovaa oiretta?
 
Muita ideoita?
 
Juu, vien huoltoon.

 
Itselläni Blues de luxessa samanlainen helinä korjaantui kun vaihdoin etuasteputket. Kuuluuko ääni silloin jos naputtelet putkia? Jos näin niin putket vaihtoon.
 
edit: Oho! Sorry sähän olitkin jo vaihtanut putkia.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Ikosaedri
19.09.2011 17:21:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulloli bugeran kanssa samaa, antaa olla vaan. Vanhaa teknologiaa, niin sivuäänet ja muut kuuluu vaan fiilikseen. =).
 
Numb
19.09.2011 18:15:38 (muokattu 19.09.2011 18:16:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofoninen etuasteputki saattaapi tosiaan aiheuttaa kuvatun kaltaista ongelmaa. Jos siis ääni tosiaan kuuluu kaiuttimen kautta. Mutta jos nekin on rumpattu, niin vaikeaksi menee...
 
The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
saastari
19.09.2011 18:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli Deluxe Reverbissä samantyyppistä ongelmaa, kahiseva / kilisevä resonointi tietyillä sävelillä. Paikansin viallisen putken seuraavasti:
vasempaan käteen paksuhko työhanska (ettei käsi pala) ja oikealla kädellä näppäilin tuota resonoivaa säveltä. Hanskakädellä vuorotellen painoin kutakin putkea kunnes viallinen putki löytyi.
Omassa tapauksessa oli kyseessä toinen pääteputki (6V6). Käsittääkseni vikana oli hilalankojen värinä. Uudella putkella vika korjaantui. Netin perusteella nykyputkiin eksyy silloin tällöin kyseisellä tavalla viallisia putkia.
Jotkut ovat korjailleet tilannetta silikonikumisella putken ympärille asetettavalla renkaalla, joka vaimentaa putken resonointia, esim:
 
https://taweber.powweb.com/store/tubesktord.htm
 
RawknRawl
21.09.2011 09:22:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kommenteista, ovat sitä miltä pohjalta itsekin lähdin asia taklaamaan.
 
Ongelma kuitenkin siinä, että se ei korjaantunut putkien vaihdolla. Ja sitä tein systemaattisesti kokeillen niin, että lopulta koko arsenaali oli vaihdettu, mutta ilmiö oli yhä havaittavissa. Kuten aloituksessa kerroin, se vaan vaihtoi ehkä hieman taajuutta ja herkkyyttä eri putkilla.
 
Perin outo ilmiö.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
penatuna
21.09.2011 19:59:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkien "suojajouset" kannattaa myös kokeilla kiristää. Musta tuo taas vaikuttaa joltain resonaatiolta; jopa kaikutankki kannattaa tsekata, jos laitteessa mokoma on. Kokeilepa nostaa vahvari vaikkapa sängyn päälle ja soittaa. Jos reso vähenee, niin eikun ruuveja kiristelemään. Voi tietenkin olla jotain ihan muutakin...
 
Jucciz
21.09.2011 20:43:02 (muokattu 21.09.2011 20:43:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko siinä mitään ideaa, että nostat koko vahvistinosan irti combo-kotelostaan ja kytket sen takuulla resonoimattomaan lisäkaappiin ja soittelet hetken "avomallilla"? Näin ainakin luulisi olevan suht helppo selvittää, onko resonointi peräisin kotelosta, elektroniikasta vai jostain muusta.
 
Toi ois ainakin helppo testata ennenkö viet vahvistimen huoltoon.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
McLeach
23.09.2011 01:23:44 (muokattu 23.09.2011 01:25:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ittellä sama ongelma samaisen vahvistimen kanssa. Täydellisen putkirempan jälkeen (etuset ja päätteet) homma helpottui huomattavasti johtuen ilmeisesti loppuun palaneen pääteputken uusimisesta jolloin se ei nyt enää käy täysillä "kierroksilla". Immeisesti jonkin sortin tyyppivika jota huonokuntoset pääteputket ei ainakaan paranna ;)
 
-Rake-
23.09.2011 02:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EH putkilla huomannut olevan kyseistä ilmiötä ilmoilla.
 
Me, myself and Mr.Marshall
sepisti
23.09.2011 12:09:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo ole osin samankaltainen vahvistin kuin HRD, joka ainakin mulla helisee myös. Ulkoiseen kaappiin soitettaessa "ongelma" poistui. Eli pitäisin tuota enemmänkin paskan suunnittelun aiheuttamana ominaisuutena. Ei muuta kuin kovaa soittoa ja huonoa huoltoa!
 
Indican Jenny on ihana...
sickboy
23.09.2011 13:31:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemuksieni mukaan toi johtuu putkien huonosta kiinnityksestä. Putket ei ole siis tarpeeksi tiukasti kiinni kannoissa. Toi on helppo todeta painamalla putkia kiinni samalla, kun soittaa helinää aiheuttavaa taajuutta. Tässä operaatiossa on muuten oltava hanskat kädessä.
 
Mulla on useammassakin vahvistimessa vika korjaantunut vaihtamalla tiukempi kiinnitys putkiin. Tilasin Uraltonelta jonku ihan perus jousikiinnikkeen, kun osa putkista sitä ennen roikkui ilman mitään jousikiinnitystä ns. vapaana. Toi on mun mielestä valmistajalta ihan älytön kohta säästää, jos noi putkien kiinnitykset jätetään säästösyistä hoitamatta kunnolla. Kaikki ylimääräinen resonointi on tosi hanurista.
 
Jotku putket sit heliseekin jo ihan itsestään, vaikka olisi minkälainen kiinnitys tahansa. Mulla oli joskus THD:n Univalvessa Svetlanan 6550 päätteessä ja olin palauttamassa sitä viallisena Uraltonelle. Siellä sanoivat, että pieni helinä on joillain putkilla ihan ominaisuutena.
 
wilo
23.09.2011 13:46:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Mun kokemuksieni mukaan toi johtuu putkien huonosta kiinnityksestä. Putket ei ole siis tarpeeksi tiukasti kiinni kannoissa. Toi on helppo todeta painamalla putkia kiinni samalla, kun soittaa helinää aiheuttavaa taajuutta. Tässä operaatiossa on muuten oltava hanskat kädessä.
 
Mulla on useammassakin vahvistimessa vika korjaantunut vaihtamalla tiukempi kiinnitys putkiin. Tilasin Uraltonelta jonku ihan perus jousikiinnikkeen, kun osa putkista sitä ennen roikkui ilman mitään jousikiinnitystä ns. vapaana. Toi on mun mielestä valmistajalta ihan älytön kohta säästää, jos noi putkien kiinnitykset jätetään säästösyistä hoitamatta kunnolla. Kaikki ylimääräinen resonointi on tosi hanurista.
 
Jotku putket sit heliseekin jo ihan itsestään, vaikka olisi minkälainen kiinnitys tahansa. Mulla oli joskus THD:n Univalvessa Svetlanan 6550 päätteessä ja olin palauttamassa sitä viallisena Uraltonelle. Siellä sanoivat, että pieni helinä on joillain putkilla ihan ominaisuutena.

 
Eiks toi just johdu siitä, että putki on tiukasti kiinni ja tärisee mukana vahvistimen resonoidessa? Jousikiinnike tai silikonirengas vaimentaa putken tärinää ja lopputuloksena helinää ei enää kuulu.
 
sickboy
23.09.2011 14:27:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Eiks toi just johdu siitä, että putki on tiukasti kiinni ja tärisee mukana vahvistimen resonoidessa? Jousikiinnike tai silikonirengas vaimentaa putken tärinää ja lopputuloksena helinää ei enää kuulu.
 
No ei ainakaan mun kokemusten perusteella. Viimeksi tein ton Laneyn Lionheartin comboon, jonka päättäri helisi, mutta tukevalla jousikiinnityksellä ongelma poistui. Muistaakseni siinä ei ollut alunperin mitään kiinnikettä, tai sitten kiinnike oli onneton rimpula.
 
wilo
23.09.2011 14:43:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: No ei ainakaan mun kokemusten perusteella. Viimeksi tein ton Laneyn Lionheartin comboon, jonka päättäri helisi, mutta tukevalla jousikiinnityksellä ongelma poistui. Muistaakseni siinä ei ollut alunperin mitään kiinnikettä, tai sitten kiinnike oli onneton rimpula.
 
Ok, mä taas tulkitsisin ton niin, että jousikiinnitys vaimentaa putken tärräämistä. Mut voihan helinän aiheuttajia olla useita erilaisia; toisiin auttaa silikonidemppari ja toisiin jousikiinnitys.
 
sickboy
23.09.2011 15:10:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Ok, mä taas tulkitsisin ton niin, että jousikiinnitys vaimentaa putken tärräämistä. Mut voihan helinän aiheuttajia olla useita erilaisia; toisiin auttaa silikonidemppari ja toisiin jousikiinnitys.
 
Jousikiinnityshän nimenomaan painaa putkea tiukemmin kantaa vasten. Mun vanhassa Peavey Classic 50w combossa oli sellanen paksulla kumilla varustettu levy, joka ruuvattiin päättäreitä vasten. Tämä kumimatto painoi putket tosi tiiviisti kiinni kantaan eikä helinöitä tossa styrkkarissa esiintynyt.
 
Mulla on nykyään Bad Catin Panther, putkien kiinnitykseen on tehty kelluva rakenne. Ton järkevämmin ei mun käsittääkseni hommaa voi tehdä. Laadusta täytyy jo sitten maksaa reilusti.
 
Voihan tossa aloittajan pulmassa olla ongelmana esim. liian löysä jousikiinnitys, jolloin resonointi tapahtuu jousien helistessä putkea vasten.
 
RawknRawl
23.09.2011 16:52:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa kyllä loogiselta tuo resonointi. Tapahtuuhan se tietyllä taajuudella.
 
Kyseisessä mallissa ei tosiaan ole mitään kiinnityssysteemeitä, joten se voisi selittää, että ilmiö ei poistu uusilla putkilla, mutta muuttaa hieman taajuutta ja herkkyyttä.
 
Täytyykin testata vähän enemmän tuota putkien kiinnityksen varmistamista/niiden demppaamista.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
pekurides
23.09.2011 19:02:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin, eikä sekään kovinkaan tavatonta että uudetkin putket ovat valmiiksi hiukan mikrofonisia, tai valmiiksi paskana.
 
Täälläpäin ainakin kaikki putket hiukan kolisee kun koputtelee vaikka kuinka uusia olisivat, paskat van kolisee huomattavasti enemmän.
 
Putket on muutenkin ihan yhtä luotettavia kuin hehkulamput.
 
aika iso prosentti nykyputkista lentää jo tehtaalla roskakoriin ja riippuen valmistajasta vieläkin isompi, oliko JJ:llä jos oikein muistan kuulleeni jossain alkuvaiheessa joka 3:s putki vituillaan niin siitä voipi kuvitella mitä se voipi olla toisinaan myös kiinanpoikien ja ryssien pajoilla... eipä noita paljoa muualla valmistetakaan ja käsityötä taitaapi olla suurinpiirtein alusta loppuun.
 
mitkäs putket käytössä? ...halvimmat sovtekit? :=)
 
mielummin vähän liikaa kuin liian vähän!
RawknRawl
23.09.2011 19:59:03 (muokattu 23.09.2011 19:59:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkia on tosiaan vaihdettu enemmänkin ja niitä löytyy riittävä arsenaali ihan vanhoihin Mullardeihin asti. Ei ole putket itsessään syynä tähän.
 
Mutta se putkien kiinnitys tai lähinnä sen puute voi kyllä hyvinkin olla perimmäinen syy.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «