![]() 23.09.2011 09:04:40 (muokattu 23.09.2011 12:44:40) | |
---|---|
hidaskäsi: Mikähän sun pointti on. Pointtini on se, että kitaran pitää soida jo ostaessa hyvin, olipa se uusi tai käytetty. Toinen pointtini on se, että hyvä kitara "antaa anteeksi" huonotkin kielet ts. kun on hyvä instrumentti, ei tule niin suurta tarvetta etsiä epätoivoisesti sointiparannusta kieliä vaihtamalla, vaikka toki uudet kielet ovat tietenkin aina paremmat kuin vanhat. hidaskäsi: Toisekseen tällä foorumilla on kitaisteja! Kielet voi kestää jos ei soita, mutta ne ei millään kestä jos niillä soittaa päivittäin. Jos sulla on alkuperäiset kielet niin et sitten vaan kovin paljoa soittele. Hyvin se ei myöskään silloin soi, vaan kokeilijat eivät vain ymmärrä sitten soinnista mitään. Olen soittanut 70-luvun alusta lähtien. Ehkäpä minustakin tulee joskus kitaristi. Fakta on vaan se, että olen soittanut kyseisellä Martinilla vuodesta 2000 lähtien joka arkipäivä lukuun ottamatta kesäkuukausia. Tule kokeilemaan Martinia, soiko se hyvin alkuperäisillä kielillä vai ei! Kokeilijat ovat olleet ammattimuusikoita. Luulenpa, että hekin ymmärtävät kitaran soinnista jotakin. | |
![]() 02.10.2011 17:43:54 | |
ROCKE the COOL: Pointtini on se, että kitaran pitää soida jo ostaessa hyvin, olipa se uusi tai käytetty. Toinen pointtini on se, että hyvä kitara "antaa anteeksi" huonotkin kielet ts. kun on hyvä instrumentti, ei tule niin suurta tarvetta etsiä epätoivoisesti sointiparannusta kieliä vaihtamalla, vaikka toki uudet kielet ovat tietenkin aina paremmat kuin vanhat. Olen soittanut 70-luvun alusta lähtien. Ehkäpä minustakin tulee joskus kitaristi. Fakta on vaan se, että olen soittanut kyseisellä Martinilla vuodesta 2000 lähtien joka arkipäivä lukuun ottamatta kesäkuukausia. Tule kokeilemaan Martinia, soiko se hyvin alkuperäisillä kielillä vai ei! Kokeilijat ovat olleet ammattimuusikoita. Luulenpa, että hekin ymmärtävät kitaran soinnista jotakin. Mun ei tarvitse tulla kokeilemaan, kun olen kokeillut useasti ja ihan kelpo kitarahan Martin HD 28 on. Se ei ole minun valintani kun pidän hieman erilaisesta kitarasta ja hyvin soivia kitaroita on niin valtavan paljon. Niiden joukossa Martinin 28 ei ole mikään ihmetys, mutta edelleen hyvin soiva kitara. Sehän ei muutu siitä vaikka joku toinen ei siitä pitäisi. Teoriassa jos kitaraa soittaa kovin varovaisella tatsilla kielet voivat kestää jopa vuosia, mutta reilusti soittamalla ne eivät kestä. Kitaran perusominaisuudet eivät mihinkään häviä, mutta kielistä katoaa heleys ja ääänikertojen tuoma täyteläisyys ja dynamiikka ja sitten se soi vanhoilla kielillä tunkkaisesti ja huonontuneella dynamiikalla, lyhyellä sustainilla jne jne Jos sitä sitten vertaa johonkin halpaan surkeaan kitaraan niin kai se edelleen parempi on. Minu pointtini on se, että hyvän kitaran ominaisuudet tulevta juuri siinä esiin, että niiissä soi äänikerrat rikkaassti, dynamiikka on loistava ja soittotatsi erinomainen juuri hyvillä kielillä. Ero on halpoihin valtava. Jos sinä halaut todisttaa kuinka Martin on niin ylivoimainen kitara, että se on parempi muita 10 vuotta vanhoilla kielillä, herää epäilys ettet ole sitten soittanut tarpeeksi muita tai olet fakkiutunut jankkaamaan sen erinomaisuutta ja sitä todistaaksesi pidät siinä vanhaa kielisettiä. Jos ostaa Ferrarin ja laittaa siihen vanhat Ladan sisäkumiset renkaat, niin eihän se hääppöistä ole, mutta kulkee kuitenkin Ladaa kovempaa. Miksi ihmeessä sitten kukaan haluaa ajaa Ferraria paskoilla renkailla tai soittaa hyvää kitaraa huonoilla kielillä onkin kysymys sinänsä. | |
![]() 10.10.2011 17:04:02 | |
Ihmisen kovin erilaiset korvakäytävät ym. kuuloelimet ja niiden suhde aivotoimintaan, verenkiertoon, hermostoon yms. plus moninaiset ulkoiset olosuhteet vaikuttavat kuultuun ääneen ja sen erinomaisuuteen. Esim. jos ostaa 2000 euron kitaran, niin vaikea sen omistajan on kuulla muutaman satasen kitaran ääntä paremmaksi. Se on kai ihmisen sisäänrakennettua itsesuojeluvaistoa. Eniten sointiin vaikuttaa useimmiten soittaja. Hyvä soittaja saa halvankin pelin kuulostamaan hyvältä ja päinvastoin, mutta jos taas otetaan täsmälleen samantasoiset soittajat ja verrat....blaa, blaa, blaa Yhteenveto: Oman kokemuksen mukaan jokainen akustinen kitara soi paremmin uusilla kielillä ja vähän huonommin kuluneilla kielillä. Ota iisisti - loppu lähestyy... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)