Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaahteraotelaudan lakkaus
1 2
PasiB
05.04.2004 19:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelen joskus lukeneeni vaahteraotelaudan lakkaamisesta tällä foorumilla, vaan en tuota löytänyt vaikka haeskelin. Eli, onko syytä teipata nauhat piiloon, vai voiko lakan vetää koko otelaudalle? Kuinkahan nopesti lakka kuluu pois nauhojen päältä?
Minkä tyyppistä lakkaa tuohon voisi käyttää? Bodyn lakkautin autolakalla ja siitä tuli hyvä.
Kaulassa on ennestään jokin ohut mattalakka, se varmaan pitää hioa pois ennen uuden laittoa.
 
Kitarassa on liikaa kieliä
Juzzu
05.04.2004 21:07:16 (muokattu 05.04.2004 21:07:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan nopesti lakka kuluu pois nauhojen päältä?
 
Meinaatko että soittamalla lähtisi pois? Eiiii... Kyllä ne kielet uppoaa lakkaan niin näppärästi, ettei tule muuta kuin kirosanoja. Ja jos sitkeästi soittaisi nauhoja puhtaaksi, jäisi kuitenkin jämiä vääriin paikkoihin, nauhojen reunoille jne. Ehkä kannattaisi tehdä niin päin, että lakkaa kaulan, nauhatkin, ja sen jälkeen vasta viimeistelee otenauhat (=viilaus, pyöristys, hionta jne). Lähteepi lakat sitten samalla.
 
Vaan enpä kyllä itse tekisi noin tuota hommaa, vaan suojaisin kyllä nauhat lakkaukselta. En ole kyllä vaahteraotelautaa tehnyt, joten joku wiisaampi voi valistaa! :o)
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
poppamies
05.04.2004 21:27:39 (muokattu 06.04.2004 07:24:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No olen muutaman vaahterakaulan tehnyt ja noin niin kun Juzzu sanoo on hyvä. Lakkaa koko otelauta nauhoineen kaikkineen. Lakka lähtee kyllä helposti nauhoista hiomisen yhteydessä.
 
"G-strings are for strippers"
Congi
05.04.2004 23:06:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys.. Onko sitä vaahteraotelautaa pakko lakata?
Eikö sitä voi kevyesti käsitellä jollain sopivalla vahalla tai öljyllä?
 
T.Congi
poppamies
05.04.2004 23:13:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys.. Onko sitä vaahteraotelautaa pakko lakata?
Eikö sitä voi kevyesti käsitellä jollain sopivalla vahalla tai öljyllä?

 
Ei kyllä se imee kaiken paskan itseensä jos ei sitä lakata...
 
"G-strings are for strippers"
Congi
05.04.2004 23:36:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kyllä se imee kaiken paskan itseensä jos ei sitä lakata...
 
Oho,, mukava tietää.. siinä tapauksessa tuun tukemään otelaudat aina ebenpuusta tai ruusupuusta.
 
T.Congi
poppamies
06.04.2004 07:28:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho,, mukava tietää.. siinä tapauksessa tuun tukemään otelaudat aina ebenpuusta tai ruusupuusta.
 
No joo mutta ei ne oo valinnaisia...kyllä esim. blondi telessä ainoa varteenotettava vaihtoehto on vaahterakaula skunk stripe'llä...
 
"G-strings are for strippers"
oiva tumpeloinen
19.04.2005 09:43:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi näinkin vanhan kirjoituksen nostaminen, mutta tyhmän on vaan pakko kysyä:
 
1) Mitä lakkaa kannattaisi käyttää?
 
2) Onko lakkapinta (yleensä) kovinkin paksu ts. kannattaako aloittaa heti kevyemmällä paperilla (vai kaivetaanko laikka esiin :))?
 
3) Kannattaako lakkaus tehdä ennen vai jälkeen nauhoituksen? Jos ennen, niin millä urat voisi suojata, vai kannattaako viilata jälkeenpäin töryt pois.
 
4) Kohtaan kaksi viitaten, kuinka paksu lakkakerros otelautaan kannattaa vetää.
 
Kiitos kaunis jo etukäteen viisaille tietäjille ja vielä uudemman kerran anteeksipyyntö tyhmistä kysymyksistä!
 
KeljuK
19.04.2005 22:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, itsellä on sama kohtas edessä, ja tarkoitus on vetää automaaliliikkeen 2-komponentti/poly-uretaanilakalla kaula. Ja nyt äkkiä sanaa liikkelle jos tuo on väärä tapa! Perjantaina alkaa lakkaus.
 
Nauhat olen jo suojannut niin että vedin maalarinteipit nauhojen yli, ja leikkasin varovasti teipin mattopuukolla pois niin että teippi jäi vain nauhojen päälle.
 
Eli;
Teippi yli, metalliviivain teipattua nauhaa vasten ja mattopuukolla ylim. pois.
 
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
Trebla
19.04.2005 22:45:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa "sohlossani" http://www.kolumbus.fi/oh3nlp/ vetelin tylysti nitroselluloosalakan kaulan ylitse. Nauhojen hiontavaiheessa lakka irtosi nauhoista suht. helposti ja tuntui napsahtavan poikki juuri sopivasti nauhan ja otelaudan rajapinnasta.
Voipi tuo teippaaminen kuitenkin olla se siistimpi tapa. Työläämpi kyllä, mutta mihinkäs tässä kenelläkään kiire on.
 
Taisi jossain threadissa olla aiemmin juttua, että nitrosellua ei saisi vetää turhan paksuja kerroksia kerralla. (halkeiluvaara)
 
"Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998)
oiva tumpeloinen
19.04.2005 23:57:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, itsellä on sama kohtas edessä, ja tarkoitus on vetää automaaliliikkeen 2-komponentti/poly-uretaanilakalla kaula. Ja nyt äkkiä sanaa liikkelle jos tuo on väärä tapa! Perjantaina alkaa lakkaus.
 
Kerroppa sitten tuloksista, kun saat valmiiksi.
 
Olen itse kyllä kuullu enemmänkin tosta nitrosellusta, mutta kuten aikasempi kysyminen jo paljastaa, paljonkos minä asiasta tiedän. (tää on taas näitä sarjassa kuulin kaverilta, jonka kaveri on tosi pro ja se kertoi........) ;)
 
Kokeilemalla tyhmäkin oppii.....
McNulty
20.04.2005 00:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajattelin tähän jatkaa kun en jaksa uusia topikkeja tehdä...
 
mitä mieltä jengi on noin muuten kaulan lakkaamisesta?
Kuinka paljon se todellisuudessa vaikuttaa saundiin, kun itse tekisi mieli hiotuttaa kaikista lakatuista kauloista lakat+maalit veks... Ei sillä että se häiritsisi soittamista, mutta jotenkin tuo "satin finish" tuntuu vain mukavammalta kouraan. Miulla on meinaan kolmessa skitassa lakattu kaula, se on todella tuttu ja enemmänkin kuin hyvä soittaa, mutta jotenkin vain jäänyt sellainen fiilis että:
 
Mitä vähemmän lakkaa ja maalia, sen enemmän itse puut soivat!
 
Onko tuossa mitään perää saatika järkeä?
 
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Juzzu
20.04.2005 07:28:13 (muokattu 20.04.2005 07:28:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä vähemmän lakkaa ja maalia, sen enemmän itse puut soivat!
 
Periaatteessa kyllä, mutta lakkakerros saa olla kyllä melko paksu ennen kuin alkaa vaikuttamaan(?). Mulla on PRS:ssä tehdaslakkauksena sellainen hyvin ohut "suojalakka", ei varmaan vaikuta soundiin. Ei kaikki kitaratehtaat lakkaa noita viiden millin lakkakerroksella :o)
 
Tosin tuokin lakka on sitten melko lailla kulunut kaulan takaa, mutte se menoa haittaa, silkinpehmeä tätsi siinä nyt jo on. Pitää vaan muistaa puhdistaa puuta useammin ku mähnät tarttuvat paremmin nyt kun lakka on kulunut, vaikka nyt kädet pesenkin aina ennen soittoa...
 
Mun ymmärtääkseni sellaisen sopivan smoothin pinnnan saa jo pelkästään karhentamalla lakan pinnan vaikka teräsvillalla ilman että koko lakasta tarvitsisi päästä eroon...?
 
"I love the smell of napalm in the morning" -Captain Kilgore
MKK
20.04.2005 08:14:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, onko syytä teipata nauhat piiloon, vai voiko lakan vetää koko otelaudalle?
 
Meillä rakennuskurssilla yksi kaveri teki sillä tavalla, että lakkasi kaulan ja vasta sen jälkeen asensi nauhat kitaraan. Jälki oli mielestäni loistava.
 
Kuinkahan nopesti lakka kuluu pois nauhojen päältä?
 
Toinen vaihtoehto on Juzzun ehdottama, hiotaan ja työstetään nauhat loppuun vasta lakkauksen jälkeen, joten lakkaa ei jää nauhojen päälle tälläkään tavalla.
 
Kaulassa on ennestään jokin ohut mattalakka, se varmaan pitää hioa pois ennen uuden laittoa.
 
Kannattaa aina ennen uutta lakkausta, hioa "pinta mataksi".
 
/Mika
 
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=16629348
H053
27.05.2010 23:39:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1863 päivää vanhaan ketjuun!
Taitaa olla henkilökohtainen nostoennätys...

 
Itselläni on nyt työn alla teleraadon entisöinti.
Runko on jo saanut rankan hionnan ja pintakäsittelyn, mutta kaula odottaa vielä työstämistä.
 
Kysymys kuuluukin, että onko kenelläkään kokemusta mattalakatusta vaahterakaulasta?
Vai kannattaako mennä jäykästi oppikirjan mukaan kiiltävällä lakalla?
 
Ja päivitettynä lisäkysymyksenä vielä; kumpi noista aiemmin keskustelluista lakkausmetodeista on parempi:
"ensin nauhat, sitten lakka" vai "ensin lakka, sitten nauhat?"
Antti1
27.05.2010 23:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H053: Kysymys kuuluukin, että onko kenelläkään kokemusta mattalakatusta vaahterakaulasta?
 
Tossahan vieressä komeilee ja sanon, että hitot kiiltävästä lakasta. Se on aivan arsesta, ainakin paksulti vedettynä.
 
Ja päivitettynä lisäkysymyksenä vielä; kumpi noista aiemmin keskustelluista lakkausmetodeista on parempi:
"ensin nauhat, sitten lakka" vai "ensin lakka, sitten nauhat?"

 
Lakkaa päälle ja nauhojen fiksaus imo. Joutuu sen lakan jollain kuitenkin raastamaan niistä ennenpitkää pois, oli se sitten kieli tai viila.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
H053
27.05.2010 23:54:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tossahan vieressä komeilee ja sanon, että hitot kiiltävästä lakasta. Se on aivan arsesta, ainakin paksulti vedettynä.
 
Lakkaa päälle ja nauhojen fiksaus imo. Joutuu sen lakan jollain kuitenkin raastamaan niistä ennenpitkää pois, oli se sitten kieli tai viila.

 
No hemmetti, mattaa siis peliin! :)
Tuleeko kevyellä mattalakkauksella sellainen "satin finish" -tatsi?
Antti1
28.05.2010 00:05:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H053: No hemmetti, mattaa siis peliin! :)
Tuleeko kevyellä mattalakkauksella sellainen "satin finish" -tatsi?

 
Mulla on just moinen ja on paras kokeilemani viimeistely vaahteraiseen otelautaan. Pitää kukun poissa, mutta tuntuu lähes hienosti hiotulta puulta vain. Ei ollenkaan sellainen jumittava ja muovinen fiilis.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
H053
28.05.2010 00:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mulla on just moinen ja on paras kokeilemani viimeistely vaahteraiseen otelautaan. Pitää kukun poissa, mutta tuntuu lähes hienosti hiotulta puulta vain. Ei ollenkaan sellainen jumittava ja muovinen fiilis.
 
Kuulostaa just siltä mitä olinkin hakemassa tähän projektiin!
Itse olen hyvin pitkälti sitä mieltä, että luonnollisuus on paras ominaisuus soittimessa, puhuttiin sitten ulkonäöstä tai tatsista.
Ei malttaisi millään odottaa aamuun, että pääsisi taas projektiin taas käsiksi...
Antti1
28.05.2010 00:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H053: Ei malttaisi millään odottaa aamuun, että pääsisi taas projektiin taas käsiksi...
 
Nappaa keppana kaapista ja mee nukkumaan. :)
 
Millä lakalla sä meinaat vedellä?
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «