Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkakamat
1
Dkn_
20.09.2011 20:43:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Tarvitsisin tietoa, mitä basistin tulee ottaa huomioon keikalle lähtiessä.
Itseltäni löytyy vain basso ja 30W combo. Tuo combohan ei mihinkään riitä. Tähän asti soittanut pelkästään koulujen tapahtumissa, jolloin on tarvinnut muistaa vain soitin mukaan - jos sitäkään.
 
Mielellään eri keikkapaikkavaihtoehtoja, esim. klubikeikka, ulkoilmakeikka,..
 
Missä tilanteissa kamat ovat paikalla valmiina? Milloin pitää itse tuoda? Mitä kamoja ylipäänsä tarvitsen?
 
Jos hankin kaapin, kuinka suuret tehot tarvitsen? Entä jos hommaan DI-boksin, ja kytken sen PA-systeemiin?
 
Auttakaa tietämätöntä. = )
 
absqua
20.09.2011 21:02:32 (muokattu 20.09.2011 22:01:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa optimoida, niin kamat kannattaa olla sen verta näpsäkät, että niitä pystyy omatoimisesti siirtelemään, ja riittävän äänekkäät että pärjää melkein joka paikassa. Eli suomeksi joku hyvä 4x10 tai 2x12- kaappi ja tehokas nuppi. (>300w)
 
Valmiina kamat on joillain festareilla, mahdollisesti useamman bändin yhteistapahtumassa ja ihan muutamilla klubeilla. Lähtökohtaisesti oletetaan että omat kamat on.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Basismi
20.09.2011 21:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syytä on olla basson ja vahvarin lisäksi:
- hihna
- plugipiuha tai kaksi tai kolme
- viritin
 
Hyödyllisiä lisiä:
- jatkojohto
- jesari
- xlr-piuha
- varakielet
- sivuleikkurit
- perustyökalut soittimen säätöön
- patteri jos on sähköä syövä basso
- paperia ja kynä
- fikkari
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Jesus Muerte
21.09.2011 01:45:20 (muokattu 21.09.2011 01:49:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Syytä on olla basson ja vahvarin lisäksi:
- hihna
- plugipiuha tai kaksi tai kolme
- viritin
 
Hyödyllisiä lisiä:
- jatkojohto
- jesari
- xlr-piuha
- varakielet
- sivuleikkurit
- perustyökalut soittimen säätöön
- patteri jos on sähköä syövä basso
- paperia ja kynä
- fikkari

 
+plektra jos sellaisella tykkää soitella. Ja housun taskuun/pleksin väliin pari lisää, jos se kädessä oleva sattuu lentämään rokkitähtifiiliksissä yleisöön heti ekan biisin lopussa.
 
Edit: Niin ja kysyihän aloittaja DI-boksistakin. Mun rajallisella kokemuksella sellaisia yleensä löytyy talon puolesta, varmempaahan se on toki olla oma mukana. Edelleen mun kokemuksen mukaan pelkällä DI-boksilla ei pärjää, vaan omat kamat tarvii ihan omaa monitorointia varten. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta mun keikkapaikkakokemukset talon monitoreista on olleet sitä, että kitarat sinne monitoreihin kyllä saadaan, mutta bassoa kuuluvaksi asti ei mitenkään.
 
Volle
21.09.2011 14:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dkn_: Missä tilanteissa kamat ovat paikalla valmiina? Milloin pitää itse tuoda? Mitä kamoja ylipäänsä tarvitsen?
 
Nämä vaihtelee erittäin paljon tapahtumasta toiseen ja siitä, mitä sovitte yhteiskäytöstä mahdollisten muiden bändien kanssa. Mä olen soittanut keikkoja, joihin en ole edes aina tuonut omaa bassoa, ja toisinaan taas on koko PA ja kitaravahvistimetkin olleet mun romuja. Suurin osa keikoista on toki näiden ääripäiden välillä ja niissä nyt pärjää minimissään samoilla eväillä kuin treenikämpilläkin: basso, hihna, piuha ja riittävä vahvistinkalusto. Tietty ongelmien välttämiseksi myös edellisten kirjottajien mainitsemat varapiuhat yms. lisäsälä on hyvä olla mukana. Yleinen lisäsälä (jatkojohdot, mikki- ja instrumenttipiuhat ja ständit jne.) kannattanee myös merkitä sikäli kun haluaa välttää niiden häviämisen yhteiskeikkojen yhteydessä.
 
Entä jos hommaan DI-boksin, ja kytken sen PA-systeemiin?
 
Ainahan ei ole DI-boksista mitään iloa, kun ne luvatut "hyvät PA-kamat" onkin itse asiassa välttävät laulukamat. Edelleen kommunikaatio keikan järkkääjän kanssa kannattaa.
 
osmonen
21.09.2011 14:27:30 (muokattu 21.09.2011 14:32:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monenlaisilla kamoilla on keikkoja tullut soiteltua ja muut vastaajat jo heittivätkin hyviä vinkkejä.
 
DI-box löytyy yleensä miksaajalta/siltä henkilöltä, joka tuo PA-kamat. Eli jos oman bändin PA-setti on käytössä, silloin tarpeen vaatiessa oma DI-box myös. Olen joskus harkinnut oman hankkimista vaan ei ole koskaan ollut kuitenkaan oikeaa tarvetta omaan boxiin. Nykyään tuntuu melkein kaikissa vahvistimissakin olevan DI-lähtö, jonka soundin laatu kyllä välillä vaihtelee. Paras soundi tulee mielestäni mikitettäessä mutta DI-boxilla on menty aika monta keikkaa.
 
Olen itse päätynyt mainittuun "mahdollisimman helppo roudata mutta mökää on tarpeeksi" -ratkaisuun (+hyvä soundi). Nuppini on Trace Elliot 100 w (trankkunuppi) ja tehot riittää varsin hyvin kaikkiin paikkoihin. Isommilla lavoilla (festarit tms) kun on tapana järjestää asiaankuuluva backline ja suurin osa keikoista kuitenkin on keskisuurissa/pienissä paikoissa.
 
Vahvistimen lisäksi jesaria ja oma basso kaikille keikoille mukaan! Viritysmittari ja sille virtalähde tai paristo sekä tarvittavat plugipiuhat vielä lisäksi bassolaukkuun niin aika hyvin on asiat. Jos tarvitsee lainata kamoja, kannattaa siitä sopia ajoissa ja selvästi. En itse suostu soittamaan muulla kuin omalla bassolla muuten kuin aivan erityistapauksissa mutta vahvistinasiat kannattaa sopia yhdessä, jos on vaikka useampi bändi tulossa samalle keikalle.
 
Dkn_
21.09.2011 21:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtavaa! Hyvää tekstiä on tullut, ja kiitän siitä. Minun olisi siis järkevintä hankkia kaappi ja nuppi.
 
Mitä asioita minun tulisi ottaa huomioon bassokaappia ja -nuppia ostettaessa?
 
Tässä tutkin eri liikkeitä ja löysin tällaiset kaapit:
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/179040
http://levytukku.fi/www/tuotteet.html?product_id=542
http://www.musikantti.fi/product_details.php?p=1622
 
http://dlxmusic.fi/?Tuotteet/Bassovahvistimet/Bassokaapit
 
Nuppeja:
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/491260
http://www.musikantti.fi/product_details.php?p=909
http://dlxmusic.fi/?Tuotteet/Bassovahvistimet/Hartke (alhaalla)
 
Hinnoissa on melkoisia eroja. Eikä kaikkia varmaan voi toistensa kanssa kytkeä.
Millainen yhdistelmä pelittäisi? Erittäin mielellään voi muitakin liikkeitä nostaa esiin Etelä- tai Keski-Suomesta.
 
Dropped C
21.09.2011 21:21:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dkn_: Millainen yhdistelmä pelittäisi?
 
Tätä käsitelty tällä palstalla tuhat kertaa, mutta 300W 8ohmiin (eli just vastaavia, kun noissa sun linkeissä) ja kelvollinen 4x10" tai 1x15" kaappi. Näillä selviää mun mielestä melki mistä vaan.
 
markus16
21.09.2011 21:40:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon itse harkinnut combo+kaappi yhdistelmään siirtymistä. Ei se nyt juurikaan asioita muuta nykyisestä, mulla on 300w nuppi ja 1x15 + 4x10 kaapit. Vois hommata 1x15 combon ja tarvittaessa ottaa mukaan myös 4x10 kaapin. Hieman kompaktimpi roudattava olisi combo kuin nuppi+kaappi. Onko järkee vai ei?
 
Ja sitten noihin keikkakamoihin. Jossain ketjussa vähänaikaa sitten tästä oli puhetta, mutta laitetaan tännekin. Eli ottakaa selville minkälaiset sulakkeet teidän vermeissä on ja pitäkää mukana varasulakkeita. Piuhojakin kannattaa olla enemmän kuin se yksi jota on roudattu kodin ja treeniksen väliä viimeiset 1 vuotta. Varabasso on ihan näppärä olla, mutta mä en oo kokenut mitenkään välttämättömäksi. Mä en oo ikinä saanu yhtään kieltä poikki bassosta ja muutenkin kun pitää soittimestaan huolta niin tuskin pimenee kesken keikan. (Hello cleveland..)
Kamojen merkkaaminen on todella fiksua. Mullakin on todennäköisesti sama määrä kitarapiuhoja mitä olen ostellutkin, mutta en tiedä onko yksikään juuri mun ostama.
Kaikenlainen pikkutavara menee aina vääriin laatikoihin ja joskus koko laatikko jää baarin narikkaan... =/
 
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
Jesus Muerte
22.09.2011 01:27:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markus16:Eli ottakaa selville minkälaiset sulakkeet teidän vermeissä on ja pitäkää mukana varasulakkeita.
 
Tää on muuten helvetin hyvä pointti. Onhan noita sulakkeita vuosien aikana kuitenkin mennyt ainakin puolisenkymmentä kappaletta. Onneksi ainoastaan treenikämpillä, mutta kerrankos se kerta keikalle osuu...
 
osmonen
22.09.2011 16:40:20 (muokattu 22.09.2011 16:40:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On muuten ikuinen mysteeri, mihin kaikki uudet juuri ostetut kaupan kalleimmat plugipiuhat hukkuu treenikämpällä ja keikkareissuilla. Liian monesti käy niin, että just kun olen lähdössä keikalle ainoat, jotka läytyvät ovat A: noin metrin mittaisia tynkiä ja/tai B: kosketushäiriöisiä paskoja. Pitäisi oikeesti merkitä omat piuhat, kun muuten olen ihan järjestelmällinen soittokamojeni suhteen. Ei ole kyllä vielä yksikään keikka mennyt pilalle piuhan takia mutta monta mutkaa olisi voinut säästää matkan varrelta. Lauantaina taas keikka ja pitäisi muistaa huomenna käydä piuhaostoksilla :)
 
L.Ruoska
25.09.2011 21:06:05 (muokattu 25.09.2011 21:06:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimet onkin tässä jo käyty läpi, 300W + 4x10"on jees.
 
Jos Thomannilta tai jostain muusta nettikaupasta tilaat, niin ota samantien joku 4 kappaletta jotain halpoja kitarapiuhoja ja vaikka nupin ja kaapinkin väliin varapiuha. Niitä tarttee aina ja niitä katoaa kumminkin ennemmin tai myöhemmin joten et häviä mitään jos satsaat siihen nyt 15€ niin ei tartte sitten käydä ostamassa niitä paikallisesta musaliikkeestä kalliilla kun huomaat että piuhat ei tullu keikalta takaisin.
 
Ihan kuningastemppu on ostaa värillistä teippiä (http://www.thomann.de/fi/stairville_gaffa_681rd.htm ) ja vetäistä pätkä jokaiseen piuhaan. Helpottaa siinä kamojen purkuvaiheessa kun ei tartte miettiä että mitkäs piuhat sitä nyt itse toikaan eikä kukaan tule mussuttamaan että nämä ja nämä ovatkin toisen bändin.
 
Kova kotelo soittimelle on ihan pop. Ihan mikä tahansa siis, katso Torilta käytettynä. Itse möin just semmosen piiskatun RockCasen bassolle 30€:llä. Sinne saa kaikkea sälää mukaan (kielet, plekut, korvatulpat, piuhat, merkkaustussi) ja se suojelee paljon paremmin soitintasi kun gigbägi.
 
HYVÄ KUN LUIT TÄMÄN! Nimittäin myynnissä kitara- ja bassokamaa, tarkasta ilmoitukset mun profiilista :)
aho
26.09.2011 11:20:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse olen suosinut värillisiä piuhoja ja mielellään vielä paikallisesta musiikkiliikkeestä hankittuna. :)
 
Täällä on puhuttu paljon di-bokseista, mikä onkin tietty hyvä asia. Kannattaa huomioda kuitenkin se että valtaosassa nuppeja ja komboja on ihan asialliset di-lähdöt jo itsessäänkin, jopa pre/post kytkimellä.
 
Tarpeeton mies
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «