Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 59 10 11 12 1347 48 49 50 51
duane
20.09.2011 20:41:22
Victor: Ainakin Presonuksen Studioliven iPad-sovellulsessa pystyy säätämään useaa kanavaa kerrallaan (niin monta kun sormia riittää?). Ois aika outoa jos eivät hyödynnä tätä multitouch-ominaisuutta myös muissa iPad-softissa.

Onnistuu Yamahan -softassa myös.
katellaan...
sammakko54
20.11.2011 05:03:27
Tyhmä kysymys, mutta en löytänyt mistään digico sd11 hintaa. Tietääkö joku paljon maksaisi euroissa? Onko kellään muuten kokemuksia tästä? Jotenkin tuntuu että hakkaa kaikki vastaavan kokoiset (ls9,iLive, Studiolive) ominaisuuksissa ja käytettävyydessä.
perunamuusikoiden.net
Danko
20.11.2011 10:21:14

sammakko54: Tyhmä kysymys, mutta en löytänyt mistään digico sd11 hintaa. Tietääkö joku paljon maksaisi euroissa? Onko kellään muuten kokemuksia tästä? Jotenkin tuntuu että hakkaa kaikki vastaavan kokoiset (ls9,iLive, Studiolive) ominaisuuksissa ja käytettävyydessä.

Hedcom tuo maahan ja osannee vastata.
http://www.hedcom.fi/yhteysmain
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
Niq
21.11.2011 15:17:10

Heitetäänpä nyt tähän ketjuun että vaikea ymmärtää tuon Yamaha 01V:n yleistä dissailua siellä täällä (tai ylipäänsä digipöytien jos ne muutkin on noin hyviä). Sain omani perjantaina ja lauantaina keikalle miksaamaan. En oo kyllä noin intuitiivista ja helppokäyttöistä mikseriä käyttänyt ikänä. Tuohan on paljon näppärämpi kuin old-skool potikkaviidakko. En oo ikinä saanu mitään bändiä kuulostamaan noin hyvältä, vaikka opettelin siinä samalla soundcheckiä tehdessä käyttämään ko. laitetta. Ei hitto miksen aikaisemmin ole tällaista hommannut.

Ja siltä pohjalta lähdettiin etten ikinä ole tuollaista käyttänyt ja ainoa tutustuminen oli perjantai-iltainen testaus että kaikki kanavat ja lähdöt toimii. Enpä keksi tuohon mitään lisää, mitä voisi perus rokkibändi tarvita baarikeikalle. Voi jättää sen efektiräkinkin kotiin suosiolla. ;)
Jaava
21.11.2011 16:08:50
Niq: Heitetäänpä nyt tähän ketjuun että vaikea ymmärtää tuon Yamaha 01V:n yleistä dissailua siellä täällä (tai ylipäänsä digipöytien jos ne muutkin on noin hyviä). Sain omani perjantaina ja lauantaina keikalle miksaamaan. En oo kyllä noin intuitiivista ja helppokäyttöistä mikseriä käyttänyt ikänä. Tuohan on paljon näppärämpi kuin old-skool potikkaviidakko. En oo ikinä saanu mitään bändiä kuulostamaan noin hyvältä, vaikka opettelin siinä samalla soundcheckiä tehdessä käyttämään ko. laitetta. Ei hitto miksen aikaisemmin ole tällaista hommannut.

Ja siltä pohjalta lähdettiin etten ikinä ole tuollaista käyttänyt ja ainoa tutustuminen oli perjantai-iltainen testaus että kaikki kanavat ja lähdöt toimii. Enpä keksi tuohon mitään lisää, mitä voisi perus rokkibändi tarvita baarikeikalle. Voi jättää sen efektiräkinkin kotiin suosiolla. ;)

Digitiskeissä on tietysti huonojakin puolia. Esimerkiksi mun mielestä aika paha huono puoli on se, jos softa kaatuu kesken keikan. Sitäkin on tapahtunut joskus. Aikanaan kun soittelin kitaraa popjazzkonsalla helsingissä, yksi konsertti myöhästyi kun salin venue kaatui juuri kun piti ensimmäisen bändin tulla lavalle.

Mä olen viimeaikoina käyttänyt rolandin m-neljäsatasta enimäkseen. Toimiva ja kohtalaisen intuitiivinen. Ja suurenasuurena etuna digitaalinen kaukokaapeli lavarasioiden ja mikserin välillä. Periaatteessa tavallinen verkkopiuha xlr-liittimen kuorissa. Todella toimiva ratkaisu ja 200 metriä mahtuu pienelle kelalle.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
haitari
21.11.2011 17:46:13

Niq: Heitetäänpä nyt tähän ketjuun että vaikea ymmärtää tuon Yamaha 01V:n yleistä dissailua siellä täällä (tai ylipäänsä digipöytien jos ne muutkin on noin hyviä). Sain omani perjantaina ja lauantaina keikalle miksaamaan. En oo kyllä noin intuitiivista ja helppokäyttöistä mikseriä käyttänyt ikänä. Tuohan on paljon näppärämpi kuin old-skool potikkaviidakko. En oo ikinä saanu mitään bändiä kuulostamaan noin hyvältä, vaikka opettelin siinä samalla soundcheckiä tehdessä käyttämään ko. laitetta. Ei hitto miksen aikaisemmin ole tällaista hommannut.

Komppia komppia. Itsellä eka digidigi-kokeilu ikinä ja tämän hankin. Ei mitään valittamista pienissä bänditouhuissa (max. kvartetti). Lavalta miksaaminen soiton ohessa onnistuu hienosti.
www.keikkamestari.com
NeliX4
21.11.2011 18:24:25
On tuo analogikamoilla miksaaminen aina aneemista, jos digin makuun on päässyt :)
LHU
21.11.2011 18:26:47
NeliX4: On tuo analogikamoilla miksaaminen aina aneemista, jos digin makuun on päässyt :)

Höpö höpö.
Mr General
21.11.2011 20:47:03
LHU: Höpö höpö.

Allekirjoitan täysin.
Sytem
21.11.2011 21:21:16
Aneemisuus riippuu varmaan lompakon paksuudesta
Lennu
21.11.2011 21:32:07

Sytem: Aneemisuus riippuu varmaan lompakon paksuudesta

Eikun punasolujen määrästä.
Tuen homoliittoja jos molemmat mimmit on kuumia.
multipaavo
21.11.2011 23:39:36

LHU: Höpö höpö.

Jep, näin on.
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
dewil
17.12.2011 18:43:44

Tää saattaa nyt kuulostaa omituiselta lausumalta, varsinkin mua tuntevien ihmisten korvaan, mutta mä olen jotenkin oppinut tykkäämään vähäsen tuosta LS9:tä. Enimmäkseen varmaankin sen vuoksi, että se alkaa olla vähän enemmän nykyään hallussa. Ja kun ei oo sormi kokoajan suussa, on se myös melko nopea käyttää.
Varsinkin kun roudaa mukana omaa laulukanavaa, niin en mä jaksa nipottaa ihmeemmin äänenlaadun heikkouksista. eihän se midakselta kuulosta, tai ylipäätään laatuanalogilta, mutta sehän onkin digidigi. Se master Eq, vois olla musikaalisempi, mutta ihan pätevä se on noinkin. Kompurankin saa miedoilla asetuksilla futaan bueno, kun vään hakee säätöjä kohdilleen. Kaikuja joutuu kans runkkaamaan, mutta kyllä niistäkin asialliset tilat löytyy viilailulla.

Voisko joku negistelijä panna jotain tarkempaa kuvausta tiskiin, kuin "siinä on vaan paska soundi"?
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
pitk
17.12.2011 20:07:20

dewil:
Voisko joku negistelijä panna jotain tarkempaa kuvausta tiskiin, kuin "siinä on vaan paska soundi"?

No sen verran pakko höystää, notta mänä kesänä eräässä tapahtumassa ajettiin oma keula (iLive) järjestelmään LS9:n läpi. Muuten meni ihan hyvin, mutta leadlaulusoundi kärsi moisesta ihan helvetisti.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
MJ
17.12.2011 20:10:55
Niinno musta ainaki analogi puolustaa paikkaansa esimerkiksi festareilla. Nopeampi käyttää jos vaikka ei oo käyttäny ennen Yammua tai Digigoa or... Ite ainaki kannan paljo mieluummin tuota pikku Iliveä ku vaikka Veniceä. Ainoo mikä muuttuu mun mielestä noitten kahen välillä on miksaustyyli. Ja ku jengi nuista kompuroista änsää, niin monesti kyllä nähny semmostaki, että ollaan tyyliin käännetty sitä kompuran tresholdia ja ei oo paljo vaivauduttu säätään niit attack-ja release aikoja. Esimerkiksi tuo Iliven kompura on satakertaa monipuolisempi ja parempi ku joku DBX166..
Eli tiivistettynä mun mielestä lopputulos ratkasee ja ite ainaki saan sen parraimman lopputuloksen digivikillä, ei sillä että vituttas sillä analogi vaihtoehollakaan mennä..
Työkalujahan nuo kaikki on..
cozmo
17.12.2011 20:51:56 (muokattu 17.12.2011 21:17:10)

dewil: Tää saattaa nyt kuulostaa omituiselta lausumalta, varsinkin mua tuntevien ihmisten korvaan, mutta mä olen jotenkin oppinut tykkäämään vähäsen tuosta LS9:tä. Enimmäkseen varmaankin sen vuoksi, että se alkaa olla vähän enemmän nykyään hallussa. Ja kun ei oo sormi kokoajan suussa, on se myös melko nopea käyttää.
Varsinkin kun roudaa mukana omaa laulukanavaa, niin en mä jaksa nipottaa ihmeemmin äänenlaadun heikkouksista. eihän se midakselta kuulosta, tai ylipäätään laatuanalogilta, mutta sehän onkin digidigi. Se master Eq, vois olla musikaalisempi, mutta ihan pätevä se on noinkin. Kompurankin saa miedoilla asetuksilla futaan bueno, kun vään hakee säätöjä kohdilleen. Kaikuja joutuu kans runkkaamaan, mutta kyllä niistäkin asialliset tilat löytyy viilailulla.

http://livingelpaso.files.wordpress.com/2010/03/haters.jpg

Mä en oo kuulemalla, enkä mittaamalla löytänyt mitään vikaa ko. laitteen soundista. Mutta oletan, että olen puusta korvan, silmän ja pään osalta.
Tosin sen huomasin kerran mitatessani, että laitteen inputin saa särölle muistaakseni dB:n tai pari ennen clippivaloja (älkää ottako testaamatta totuutena tätä), tämä pitää tosin vielä toisintaa ja varmistua aiheesta. Tosin lieneekö kanavamittarit peräti RMS-mittareita? Ja kun olan yli olen katsellut, niin aika monet sitä vikaa lediä vilkuttelee.

MUTUJos mittari on "hidas", ja rölötetään melkein nollan tuntumassa, niin eikö ole aika todennäköistä, että todelliset piikit huitelee jossain nollan tuolla puolen, mittarista sitä havaitsematta? Ja sit kuulostaa paskalta, ja on jo kiire m.netiin kirjoittamaan/MUTU

Ize vetelen siinä mittarin puolivälin paikkeilla, onko se nyt sitten piikit -18dBfs, eikä tosiaan ahista.

Jonkun kerran kun on vieras tiski ollut kiinni (vierailijan tiski -> LS9 -> PA) ja mm.liidilaulu kuulostanut yllättävän paskalta (usein siis säröllä), niin olen itsekin epäillyt, että laite turmelee soundia jotenkin. No, luureilla kuunnellen vedon aikana särö on havaittavissa sielläkin. Jälkikäteen olen koettanut toisintaa tilanteen samalla gainilla ja samoilla asetuksilla, ja ainoastaan lähtöpään olen saanut ruvelle.
Esim HA gain:in ollessa +10, manuaalin mukaan leikkautumispiste on +30dBu, ja tämä pitää kokemukseni mukaan aika hyvin paikkansa.
Voodoohon uskoo ken tahtoo, itse luotan korviini ja mittaustuloksiin, eritoten jos ne ovat yhtenevät. (Miffen järkyttäviä mittaustuloksia yhä odotellessa :P)

- Niko

p.s.
Tältä näyttää fuzzmeasuressa kertaalleen ART USB pren ja LS9:n läpi kiertänyt signaali. En muista signaalitasoja tai muutakaan, joten nämä mittaukset jäävät informaatioarvoltaan lähinnä kuriositeeteiksi.
http://misc.ksm-sound.fi/ls9freq.jpg
http://misc.ksm-sound.fi/ls9thd.jpg
http://misc.ksm-sound.fi/ls9ir.jpg

edit: sain tuotettua hämmentävän sekavaa tekstiä.
e2: tämä siis lähinnä siltä kantilta, että huonontaako ko. laite jo olemassaolevaa soundia (johon kantani on "vitut", kunnes toisin osoitetaan) Laitteen työkaluista soundin muokkaamiseen en ota nyt kantaa.
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Pauli Lappalainen
18.12.2011 09:48:29
Senverran täytyy vielä hämmentää lisää, että LS9 ja kotimainen linearray ei tuottanut kovinkaan kummoista kuuloelämystä. Musikaalijuttu, puhesta eikä musiikista oikein saanut otetta muuten kuin pinnistelemällä.
Liekö sitten ollut syy vimpaimissa vai muussa mutta keskialueen särö oli melkoista vaikka kohtuu hiljaa tavara tuli.
Olin siis osana yleisöä miltei miksaajan vieressä.
Katti
18.12.2011 13:16:16 (muokattu 18.12.2011 13:16:54)
Pauli Lappalainen: Senverran täytyy vielä hämmentää lisää, että LS9 ja kotimainen linearray ei tuottanut kovinkaan kummoista kuuloelämystä. Musikaalijuttu, puhesta eikä musiikista oikein saanut otetta muuten kuin pinnistelemällä.
Liekö sitten ollut syy vimpaimissa vai muussa mutta keskialueen särö oli melkoista vaikka kohtuu hiljaa tavara tuli.
Olin siis osana yleisöä miltei miksaajan vieressä.

Paikalla olematta paha sanoa... ...oliko miksaaja kuitenkin kartalla?

E: tai pahahan sitäkään on sanoa, mutta siis yrittikö seppä tehdä asialle jotain vai oliko "kädet puuskassa"?
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Pauli Lappalainen
18.12.2011 14:30:30
Katti: Paikalla olematta paha sanoa... ...oliko miksaaja kuitenkin kartalla?

E: tai pahahan sitäkään on sanoa, mutta siis yrittikö seppä tehdä asialle jotain vai oliko "kädet puuskassa"?

Itse esityksen suhteen kohtuullisesti, muuten ratkaisuna oli ajaa puheosuudet sen verran kovaa että asia tuli ymmärretyksi.

Tuo sali ei ole ihan paras akustikaltaan. mutta juurikin tuo puheen epäselvyys ja musiikin selkeys kävi rasittavaksi, samassa paikassa olen kuullut toimivaakin soundia ja vielä samalla PA:lla mutta eri etupäällä.

Joku paikka säröytyí jostain, mutta sekään ei ollut volumesta riippuvaista, vaan pahimman kuuloista hiljaississa kohdissa. Mikseri/bussi/masterkompuraplugari/prossu/jakari/jakotaajuusvaihevirhehässäkkä?

Toisaalta tuossakin oli kuultavissa se Yamahoiden DM, LS9 ominaissoundi, joka
ainakin minua kiusaa studiossa olevassa DM2000:ssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)