Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tuuraamisen lupaamisen käytöskoodisto
1 2
Qsine
18.09.2011 21:55:14 (muokattu 18.09.2011 21:57:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt muista, missä määrin tästä on ollut juttua täällä, muttei nyt ainakaan mielestäni vähään aikaan.
 
Eli kun joku soittaa ja pyytää tuuraamaan, hän ilmeisesti olettaa, että mikäli kollega ei satu tuurauspäivämääränä olemaan keikalla, on hän koko päivän kyhjöttämässä puhelimensa äärellä, jospa se vaikka soisi, ja joku kysyisi tuurauskeikalle. Tanssimuusikoilla on elämänsä kaksijakoisessa agendassa joko keikka tai halveksittavaa joutilaisuutta. Lähtökohta on kysyjällä joka kerta se esim. "onksulmitään ens lauantaina", kun lähestymisnäkökulman olisi parempi olla "haluutko lähteä keikalle ens lauantaina". Idea on siis se, että vaikkei tanssimuusikolla olekaan keikkaa jonain tiettynä päivänä, hän saattaa haluta tehdä jotain muuta kuin räveltää hiirenkorvamappiviidakossa seurojentalolla. Tanssimuusikon keikattomat (viikonloppu)päivät eivät ole mitään tyhjiöitä, jotka täyttyvät automaattisesti, kun niihin joku jotain äkkää tarjota. Keikka ei ole mikään prioriteetti 1 tahi Defcon 3.
 
No, tottahan toki jos rahat ovat tiukalla -ja kelläpä ei olisi-, monasti lähdetään kun kysytään, ei siinä mitään. Mutta sitten tulee se rahapuoli. Siitä kun ei saa kysyä, se on kirjoittamaton sääntö, pienet on piirit ja raaputa selkääni niin minä raaputan sinun, ja ykskin pyysi heti satakakskymppiä ja siltä loppu keikat! Jos kysyy liksasta ennen kuin on tuurauskeikka mustekynällä kalenteriin merkattu, niin on heti vittumainen diiva, joka välittää vain rahasta, eikä tajua meidän tanssimuusikoiden yhteisöllisyyden päälle, kas kun olemme yhtä suurta perhettä kaikki. Ja sitten kun suostutaan ja heitetään persehien katkussa paikallisen havakan selän takana se kuusi settiä, niin turha se on takahuoneessa käsi ojossa olla, sillä toimiston kauttahan maksu tietenkin menee. Vähään aikaan ei soittajaparka tiedä, että kuka se maksaja sitten on: onko se tilaajakollega vai toimisto, pitääkö jotain ilmoittaa ja minne. Seuraavalla viikolla selitetään tilanne ohjelmatoimistolle, verokortti pannaan liimataisviihteen osoitteeseen, 30 pv netto, ja sitten tilille vihdoin tulee se kusinen satanen.
 
Jokainen saa hoitaa nämä hommat haluamallaan tavalla, mutta itse olen sitä mieltä, että tanssimuusikko saa tuuraajansa helpommalla ruvetessaan jo siinä värväyspuhelunsa keskivaiheella mainitsemaan edes joitakin numeroita. DDR:n Stasi-puhelutkin olivat aikoinaan varmasti avoimempia kuin tanssimuusikoiden tuuraustensopimispuhelut.
 
Jos joku aloittaa meikäläisen kanssa tuolla "onksul ens lauantai vapaa" tms.:llä, tunnen heti itseni skottipaimeneksi, joka suljetaan pimeään huoneeseen lehmän ja lampaan kanssa.
 
"Intercourse the penguin!"
Anonymous-jazz
19.09.2011 01:47:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei perkele tää touhu on kyllä niin nähty :) Varsinkin just toi milloin keikan laskutus on oikeasti mennyt jonkun liimataisviihde oy:n kautta ja liksaa on saatu venailla enimmillään yli 2,5 kk.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
EP
19.09.2011 14:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsine:
..Jos joku aloittaa meikäläisen kanssa tuolla "onksul ens lauantai vapaa" tms.:llä, tunnen heti itseni skottipaimeneksi, joka suljetaan pimeään huoneeseen lehmän ja lampaan kanssa.

 
No mutta mitenkäs sitten pitäis?
Aika monella kuitenkin "joku muu" päättää onko ko. tanssimuusikolla kyseisenä ajankohtana vapaata, vai ei! :D
 
Ukko
19.09.2011 14:36:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Ei perkele tää touhu on kyllä niin nähty :) Varsinkin just toi milloin keikan laskutus on oikeasti mennyt jonkun liimataisviihde oy:n kautta ja liksaa on saatu venailla enimmillään yli 2,5 kk.
 
Joskus keikkaliksan saanti valtiokontorilta kesti pari kuukautta. Ja siinä oli vaiheita ettei maksajat edes olleet perillä siitä kuka ja mitä.
 
COVS jäsen nro 6
kenonen
19.09.2011 16:57:33 (muokattu 19.09.2011 16:58:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina on mentävä kun puhelin soi. Jos liksa ja olosuhteet velvoittavat. Hevonperse orjapalkan nilkutuskeikkoja en tee ikinä muutenkaan. On ihan oikein kieltäytyä, jos hommat ei ole kunnossa.
 
Toki, eipä tuo puhelin kovin usein soi.
 
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
rintapek
19.09.2011 18:52:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kenonen: Toki, eipä tuo puhelin kovin usein soi.
 
Sulla on vaan liian tiukka raideri. Siin lukee liksa ja olosuhteet.
 
One kind of music only - the good kind
kenonen
19.09.2011 22:20:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Sulla on vaan liian tiukka raideri. Siin lukee liksa ja olosuhteet.
 
Juu, mutta ne korreloi keskenään. Kyllä edullisestikin voi lähteä hyvälle helpolle keikalle. Tärkeintähän on, että karavaani kulkee ja humppa soi. Oma systeemini pelaa aika paljon osin vaihtuvalla miehityksellä ja soitan niitä miehiä keikoille. Kerron heti yleensä sen liksan mitä se on ja hoidan keikkojen ulkomusiikilliset seikat niin että siellä ei kärsi soittajat eikä yleisö. Eihän se aina 100%:sti onnistu, mutta hyvällä prosentilla kumminkin.
 
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
tope2
20.09.2011 00:06:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä avauskirjoitus, rehellistä puhetta!!!
 
Mutta se mistä olen eri mieltä on, että ei kai sille keikalle pakko ole lähteä vaiks lauantai vapaa olisikin!? Jos vaan on itsellä varaa olla lähtemättä, myös siinä mielessä että se saattaa aiheuttaa maineeseen pienen tahran.
 
Ite oon aina ollu sitä mieltä, että keikalle lähdetään jos se on mitenkään aikataululliseti/logistisesti mahdollista, se on pelimannimeiningin henki. Liksa tulee kun tulee ja tulee mitä tulee. Perustason tanssikeikan "virallinen liimataisliksa" taitaa olla se 120-170 ekua verokortilla, joskus jopa vähemmän.
 
Yksityistilaisuudet ovat usein kivempia ku rahat saa käteen, ruokaa ja tärpättiä saa talon puolesta reilulla kädellä ja soitto loppuui aikaisin. Toisaalta kyl ne kesähäitten tuolileikitkin aika puuduttavia on pitemmän päälle. ;)
 
Kyllä jos liian tarkasti alkaa tuurauskysyjältä tivaamaan yksityiskohtia, ni saa helposti tahran maineeseensa soittajien keskinäisessä kabinettipelissä. Yleensä aatellaan, että jos keikasta kieltäytyy ni että "luuleeko se olevansa joku parempi ihminen". Tai sitten oletetaan, että henkilö on niin varakas että ei ole pakko ottaa keikkaa jos tarjotaan. Tai sitten ko. henkilö on lopettanut huttukeikat ja tekee nykyään taiteellisesti kunnianhimoisempia ekskursioita tms. ;)
Ei tällaisen maineen saaneille henkilöille uskalla kohta kukaan enää soittaa, vaarana on paljastua itse huttuhölmöksi.
 
isojussi
20.09.2011 01:05:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tope2:... ei kai sille keikalle pakko ole lähteä vaiks lauantai vapaa olisikin!? Jos vaan on itsellä varaa olla lähtemättä,...
 
Niin - mä ainak9in meinaan ens viikonlopun pitää pitkästä aikaa vaihteeks vapaana. Perse kun on joka tapauksessa iana auki, niin kiva välillä kärsiä sitä perheenkin kanssa.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
IJarro
20.09.2011 16:55:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tope2:
Kyllä jos liian tarkasti alkaa tuurauskysyjältä tivaamaan yksityiskohtia, ni saa helposti tahran maineeseensa soittajien keskinäisessä kabinettipelissä.

 
Jos keikka on sovittu kunnolla (liksat, safkat yms.) en tajua mikä ongelma on vastailla tuuraajan kysymksiin. Viimeksi kitaristia tilatessani suorastaan ylpeänä kerroin kuinka hyvään hintaan keikka oli myyty ja miten hyvät safkat on tiedossa ja että kilometrit korvataan reilulla kädellä.
 
Mummiäelestä pahempi tahra tulee sille, joka kyselee ns. paskakeikalle kertomatta siitä etukäteen ja jälkeenpäin selviää, että tilille tulee se satonen kortilla ja ruokakin oli kylmää ja sitä oli vähän.
 
Ei tää mitään rakettitiedettä oo: käytöstavat ja semmonen "hyvä jätkä" -meininki niinku elämässä yleensäkin.
 
hvinnamo
20.09.2011 18:52:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko siitä minkälainen maine jos sanoo suoraan ettei kiinnosta? Tai sitten asettaa senverran kovan hinnan, että kysyjä ei sitä pysty/halua maksaa, niin saako siitä ahneen maineen? Aikanaan kun noita tuuraajia kyselin niin tärmäsi juuri tämäntyyppisiin juttuihin. Ykskin kitarasankari ilmoitti että 350 euroo käteen, enkä roudaa...enpä soitellu sille sitten enää. Ja vitutti välillä kun joitakuita herroja polvillaan rukoilla keikalle, kun oli pakko saada ukko kehiin. Nykyään en ota yhtään keikkaa ellei miehitys ole alunalkaen selvillä. Paras tekosyy oli kun oli sovitttu duo-keikka ja kaveri ilmoitti keikkapäivänä että: "Mitäs jos mä en lähtiskään, kun tyttöystävä tulee etelästä ja meinasinkin viedä sen pizzalle?" Ja tasan varmaan oli joka hiton päivä aikaa käydä muijaansa syöttämässä. Sit hänellä ei kuitenkaan ollu rahaa kun sen 100mk, mut keikka ja 1000 mk ei kiinnostanu. Olis voinu viedä akan vielä useamminkin pizzalle. On se hyvä kun ei tarvi totakaan paskaa enää kokea. Keikat sinänsä on kivaa vaihtelua viikkorutiineihin, mutta ei mielellään yhtään tuntemattomista sivuista koottuja teoksia...
 
tope2
20.09.2011 20:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

IJarro: Jos keikka on sovittu kunnolla (liksat, safkat yms.) en tajua mikä ongelma on vastailla tuuraajan kysymksiin. Viimeksi kitaristia tilatessani suorastaan ylpeänä kerroin kuinka hyvään hintaan keikka oli myyty ja miten hyvät safkat on tiedossa ja että kilometrit korvataan reilulla kädellä.
 
Mummiäelestä pahempi tahra tulee sille, joka kyselee ns. paskakeikalle kertomatta siitä etukäteen ja jälkeenpäin selviää, että tilille tulee se satonen kortilla ja ruokakin oli kylmää ja sitä oli vähän.

 
Niin, jos keikka on paska jo lähtökohdiltaan (hinta ja olosuhteet), niin kyllä sekin pitää kertoa etukäteen. Ei siinä mitään salattavaa ole jos hinta on huono ja ruoka on kylmää eikä oo majoitusta ja kimppakyyti ei sovi, vaan pitää ajaa perille asti omalla. Rohkeasti tilanteisiin ja peli rehellisenä!!! ;)
 
Siinä vasta tahra tuleekin maineeseen, jos valehtelee keikan todellisesta laadusta, etenkin jos se on tiedossa hyvin.
 
Joskus jollekin vanhalle rumpalikamulle tuntematon aloitteleva stara tarjos keikkaa Ikaalisten Kylpylään ilman liksaa, mutta että "pääset esiintymään ja saat itekkin PR:ää". Muistaakseni kaveri vielä lähti sille keikalle, ku pääsi Kylpylään ryyppäämään ilmaiseen majoitukseen.. ;)
 
EP
20.09.2011 20:20:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en koskaan oo kauheesti ite tykänny Tu(u)raamisesta, mutta välillä oon lähteny kun on ollu kiva porukka.
 
Yleensä ollu aina vakikokoonpano mut kun on hätä tullu ja tarvittu niin oon yleensä yrittäny tehdä sen mahdollisimman helpoksi kaverille, tuttuja biisejä, mapit valmiina jossa biisit esitysjärjestyksessä oikeesta sävellajista.
Palkan oon maksanu heti keikan jälkeen, vaikka sitte olis ollukin tston kautta tai muuten ei käteinen.
 
Pula-Aho
20.09.2011 20:40:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hvinnamo: Paras tekosyy oli kun oli sovitttu duo-keikka ja kaveri ilmoitti keikkapäivänä että: "Mitäs jos mä en lähtiskään, kun tyttöystävä tulee etelästä ja meinasinkin viedä sen pizzalle?"
 
Tämä oli aika lyömätön. Omalla kohdallani paras kuulemani on ollut "Jos on huono sää voin tulla keikalle, jos paistaa aurinko menen purjehtimaan".
 
-G-
 
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
EP
20.09.2011 20:43:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pula-Aho: Tämä oli aika lyömätön. Omalla kohdallani paras kuulemani on ollut "Jos on huono sää voin tulla keikalle, jos paistaa aurinko menen purjehtimaan".
 
-G-

 
Mulla on ollu paras ku lauantaina iltapäivällä (illalla lavakeikka) rumpali lähettää tekstiviestin:
"Oonki loppuviikon Turussa!"
 
Qsine
20.09.2011 23:01:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän väliin on aivan pakko kertoa, että olen ihan oikeasti, vaikkakin toisen käden tietona, kuullut erään vanhemman hanuristin pokkanaamalla sanomaksi illanviettosessiosta-poisjättäytymissyyksi: "Vaimo palaa matkoilta, ja minun on runkattava pussit tyhjiksi!"
 
"Intercourse the penguin!"
baron
21.09.2011 17:33:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ymmärrä miten simppelistä asiasta voi tehdä ongelman?
Mun bändissä on ollut usein tuuraajia, kaikkien muitten kohdalla kuin mun.
Kun mä pyydän niin:
1. Keikka silloin ja silloin siellä ja siellä
2. Liksa se ja se
3. Maksutapa se ja se
 
Ymmärtääkseni kaikki olleet tyytyväisiä, ainakin esittäneet sellaista.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Deccho
21.09.2011 17:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsine: Tähän väliin on aivan pakko kertoa, että olen ihan oikeasti, vaikkakin toisen käden tietona, kuullut erään vanhemman hanuristin pokkanaamalla sanomaksi illanviettosessiosta-poisjättäytymissyyksi: "Vaimo palaa matkoilta, ja minun on runkattava pussit tyhjiksi!"
 
Kumpi käsi juorusi?
 
jtr_gtr
21.09.2011 18:03:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni tuuraamisessa mainitsee kysynnän ja tarjonnan laki...
yhdyn aiempiin kirjoituksiin, ei sinne tuurauskeikalle ole pakko lähteä jos se on niin vaikeaa. Jokaisen oma päätös sanooko kyselijälle "sopineensa muuta menoa/on jo keikka tms." vaiko lähtee keittämään keikan. Easy money minun mielestä.
Hinnan tietää melko tasan tarkkaan aina,että kahtasataa ei saa mutta reilun satakakskymppiä kuitenkin. Eikä tuota keikkahintaa ole tullut kysyttyä juuri koskaan, tililtä sen sitten aikanaan näkee paljonko sai. Jotenkin ihan turhaa valittamista koko aiheesta.. jos ei keikat kiinnosta silloin kannattanee pysyä muusikoiden.netissä kirjoittelemassa kalsarikännipäissään kotikoneella istuen ja valittaen kun on niin hiljaista, vaikka tietää peruneensa samalta illalta tuurauskeikan ihan vaan sen takia kun pakkasessa on kossua ja hyllyssä jallua.
Notta sikäli.
 
artope
21.09.2011 18:15:33 (muokattu 21.09.2011 19:14:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jtr_gtr: Hinnan tietää melko tasan tarkkaan aina,että kahtasataa ei saa mutta reilun satakakskymppiä kuitenkin.
 
Kyl mä oon saanu tuurauksesta viimeaikoina vähintään sen kakssataa. Ja jos oon pyytäny tuuraajaa meitin orkestraatioon, niin poikkeuksetta on kakssataa maksettu. Näin se vaan menee...
 
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «