Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5252 253 254 255 256421 422 423 424 425
Johnnycaster
06.09.2011 13:55:59
Aki: Paitsi aikaa ja rahaa kuluu. Mittaa ensin ni ei tartte turhaa vaihtaa. Yleismittarin vastusalueella, toimiiko kytkin, kytkin+piuha, kytkin+piuha+liitin, jne. Jos oparit on istukassa, niiden vaihtaminen on toki helppoa.

Joo istukassa on, sillä mä aattelin vaihtaa ku ei nuo montaa kymmentä senttiä maksa kappaleelta.
rrroope
06.09.2011 14:47:24
onko missään laajalti tarjolla valmiita piirilevytiedostoja kitaraefekteistä Eagle-formaatissa. gaussmarkov.net löysin jo mutta löytyykö enempää?
tito
08.09.2011 23:56:40

Hei, kysyin tätä samaa jo tuolla tietokonepuolella, mutta tämä lienee vielä otollisempi foorumi, eli olisi kysymys laitteen korjauksesta. Osaako joku kertoa putiikkeja joista kannattais kysellä audiointerfacen korjaamisesta. Kyseessä on Presonus Firestudio Project, ostettu käytettynä, toimi muutaman kuukauden ihan ok, kuitteja ei ole. Sisäinen virtalähde on vioittunut. Kyseessä ei ole sulake tai virtakaapeli. Avasin laitteen ja joku käämillinen osa oli selvästi vähän vuotanut, ja oli selvästi "kärähtäneen" hajuinen.
I'm George W. Bush, and I approve this message.
Johnnycaster
09.09.2011 09:13:59
Aki: Kytkentäkaaviosta. Hakuammuntaa ilman sitä. Katselisin jalkakyktintä kuuntelevaa piiriä tremolon osalta, kaikupiirin trankut kaiun särön osalta.

Edit: Kytkis löyty. Kokeilepa vaihtaa V7 ja V8 uusiin (12AX7), josko alkais toimimaan.

Edit2: Oho! Väärä kytkis. Nyt löyty. Jos reverb-potikka vaikuttaa särön voimakkuuteen muttei määrään, ongelma vois olla IC5 tai sitä ympäröivät konkat. Jos reverb vaikuttaa myös särön gainiin, IC6 saattaa olla sökö. Jos phaser ei pimene, jalkakytkimen nappi tai jakki on luultavasti rikki.

Kokeilisin myös jollain toisella ledittömällä jalkakytkimellä.

Vaihdoin noi oparit mutta sama ongelma edelleen. Tarkemmin kun kuuntelee niin tota säröytymistä on havaittavissa reverbillä ja ilman. Liekö konkat sitten, en tiedä. Toisekseen oma osaaminen loppu tähän, joten taidan kiikuttaa huoltoon. Kiitos avusta kuitenkin!

Ei taida Wahvarikellari enää olla toiminnassa? Mönkkönen on tehny monta kertaa laatutyötä huoltohommissa. DLX:n yhteydessä näkyy toimivan joku paja, saa suositella muitakin hyviä huoltoja Tampereella.
Johnnycaster
09.09.2011 23:56:16
Johnnycaster: Vaihdoin noi oparit mutta sama ongelma edelleen. Tarkemmin kun kuuntelee niin tota säröytymistä on havaittavissa reverbillä ja ilman. Liekö konkat sitten, en tiedä. Toisekseen oma osaaminen loppu tähän, joten taidan kiikuttaa huoltoon. Kiitos avusta kuitenkin!

Ei taida Wahvarikellari enää olla toiminnassa? Mönkkönen on tehny monta kertaa laatutyötä huoltohommissa. DLX:n yhteydessä näkyy toimivan joku paja, saa suositella muitakin hyviä huoltoja Tampereella.

Nyt täytyy kyllä nolona todeta että kaikkien mittailujen ja kavereiden konsultointien jälkeen homman vikana oli että kaikutankin ja footswitcin johdot oli väärissä paikoissa... Occam jne...

Pääasia että styrkkari toimii kybällä taas! :)

btw myynnissä on, vaihtoa saa ehdotellal pieniin putkareihin :)
Tympee Huttunen
12.09.2011 14:57:07
Mistähän kannattaisi etsiä piirustuksia kitaroiden plekseihin? Haussa olisi erityisesti SG:n, LP:n ja Stratocasterin pleksit. Kävin läpi FAQ-linkkejä, mut en mistään löytänyt piirustuksia plekseille.
Zeeboo
12.09.2011 16:03:22
Lastinen: Mistähän kannattaisi etsiä piirustuksia kitaroiden plekseihin? Haussa olisi erityisesti SG:n, LP:n ja Stratocasterin pleksit. Kävin läpi FAQ-linkkejä, mut en mistään löytänyt piirustuksia plekseille.

http://www.terrapinguitars.com/pdfFiles.html
White men can't Monk
Tympee Huttunen
12.09.2011 16:21:48
Zeeboo: http://www.terrapinguitars.com/pdfFiles.html

Voi perhana, tuolla on vaikka mitä. Kiitokset.

Onkohan missään noita mittojen kera?
Zeeboo
12.09.2011 19:49:34
Lastinen: Voi perhana, tuolla on vaikka mitä. Kiitokset.

Onkohan missään noita mittojen kera?

Pitäis kaikissa olla tuuman mitta referenssiksi. Vähän kyllä joutuu sepittämään, mutta pitäis kyllä pienellä pähkäilyllä sattua.
White men can't Monk
Tympee Huttunen
12.09.2011 21:02:26
Zeeboo: Pitäis kaikissa olla tuuman mitta referenssiksi. Vähän kyllä joutuu sepittämään, mutta pitäis kyllä pienellä pähkäilyllä sattua.

Joo, tuo kyllä tuli ilmi:) Mun pitäisi vain tuollaiselle levykoneelle ohjelmoida noita muotoja ja se ei ymmärrä kuvien päälle ollenkaan. Viime vuosituhannen ohjelma on vähän kömpelö. Täytyy varmaan koittaa mitoittaa tuo jollain muulla ohjelmalla.
Tuomoo
12.09.2011 23:34:46
Lastinen: Joo, tuo kyllä tuli ilmi:) Mun pitäisi vain tuollaiselle levykoneelle ohjelmoida noita muotoja ja se ei ymmärrä kuvien päälle ollenkaan. Viime vuosituhannen ohjelma on vähän kömpelö. Täytyy varmaan koittaa mitoittaa tuo jollain muulla ohjelmalla.

Voinko kuikuilla, että minkälaiselle levykoneelle? Viime keväänä itse piirtelin straton pleksiä, että olisin leikannut koulun Finn-Powerin levytyökeskuksella itselleni rosteripleksin, ja piirrokset saattavat, paino sanalla saattavat, olla tallessa jossakin.
1. Arnold
Tympee Huttunen
14.09.2011 18:25:22
Tuomoo: Voinko kuikuilla, että minkälaiselle levykoneelle? Viime keväänä itse piirtelin straton pleksiä, että olisin leikannut koulun Finn-Powerin levytyökeskuksella itselleni rosteripleksin, ja piirrokset saattavat, paino sanalla saattavat, olla tallessa jossakin.

En tiedä vielä painokoneen merkkiä tms.

Mutta sain selville, että noita pdf-tiedostoja voi vetää convertterin läpi dwg:ksi. Homma ei välttämättä ole ihan sillä selvä, sillä jotkut kaaret on pikemminkin sarja pieniä viivoja, mutta tuon päälle voi kyllä helposti korjata kaaria yms!
Tuomoo
14.09.2011 21:09:31
Lastinen: En tiedä vielä painokoneen merkkiä tms.

Mutta sain selville, että noita pdf-tiedostoja voi vetää convertterin läpi dwg:ksi. Homma ei välttämättä ole ihan sillä selvä, sillä jotkut kaaret on pikemminkin sarja pieniä viivoja, mutta tuon päälle voi kyllä helposti korjata kaaria yms!

Joo, onhan se mahdollista. Miinuksena on vain se, että ainakaan meidän koululla oleva levytyökeskus ei tue ollenkaan splinikäyriä, eli juuri niitä, joilla yleensä nuo pdf-tiedostot on piirretty. Eli niitä viivoja pitää jonkin verran korjailla.
1. Arnold
tommiot
17.09.2011 16:29:13 (muokattu 17.09.2011 16:29:43)
Mulla olis tossa yks paristokäyttöinen laite, joka olis kiva saada toimii muuntajalla. Siinä AA-paristo oikosuljetaan metalliverkon kautta, jolloin verkko lämpenee. Mulla ei oo vehjettä nyt tässä, mut tuo resistanssihan selviää tietenkin mittaamalla. Olettaisin että se on joka tapauksessa reippaasti alle ohmin. Pariston sisäinen resistanssi kasvaa jo minuutin jälkeen niin suureksi, että verkko ei enää lämpene kunnolla.

Kaipaisin jotain vinkkiä, että minkälaista kytkentää tuohon vois alkaa suunnittelemaan. PWM:llä sais aika helposti tehtyä säädettävän lämpötilan, mutta kuormittuuko fetti ja virtalähde liikaa?

Toteutus mielellään jollain halvalla DC-muuntajalla ja mahdollisimman vähillä komponenteilla.
Old Joe
17.09.2011 22:46:52
Moridin: Mulla olis tossa yks paristokäyttöinen laite, joka olis kiva saada toimii muuntajalla. Siinä AA-paristo oikosuljetaan metalliverkon kautta, jolloin verkko lämpenee. Mulla ei oo vehjettä nyt tässä, mut tuo resistanssihan selviää tietenkin mittaamalla. Olettaisin että se on joka tapauksessa reippaasti alle ohmin. Pariston sisäinen resistanssi kasvaa jo minuutin jälkeen niin suureksi, että verkko ei enää lämpene kunnolla.

Kaipaisin jotain vinkkiä, että minkälaista kytkentää tuohon vois alkaa suunnittelemaan. PWM:llä sais aika helposti tehtyä säädettävän lämpötilan, mutta kuormittuuko fetti ja virtalähde liikaa?

Toteutus mielellään jollain halvalla DC-muuntajalla ja mahdollisimman vähillä komponenteilla.

Kannattais varmaan mitata ton verkon vaatima virta. Siitä on sitten helpompi valita soveliaat komponentit.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
tommiot
18.09.2011 11:50:53 (muokattu 18.09.2011 12:44:58)
Old Joe: Kannattais varmaan mitata ton verkon vaatima virta. Siitä on sitten helpompi valita soveliaat komponentit.

No löysin sen verran specsejä tuolle vehkeellä myytävästä virtalähteestä, että se tuuppaa max 16 ampeeria 1,5 voltin jännitteellä. Toteutus onnistuisi varmaan riittävän isolla muuntajalla ja reguloinnilla, mutta onko olemassa mitään edullisempaa toteutustapaa?

Laitetta ei pidetä kerralla pitkään päällä, vaan ehkä minuutti tai pari korkeintaan yhtäjaksoisesti.
tommiot
18.09.2011 13:24:26 (muokattu 18.09.2011 13:26:39)
gasser: Mä ettisin wattimäärältään riittävän muuntajan, josta jättäisin toision käyttämättä ja käämisin tähän itse riittävän stydiä kuparipiuhaa toisioksi. Ihan vaan paksua lankaa muutama rundi ja välillä mitaten ulostulojännitettä. Sit kun on sopiva, niin se on siinä. Ei mikään siistein, eikä ehkä sähköisesti tiukin ratkaisu, mutta todennäköisesti riittävän toimiva.
JA HUOM! muistetaan se sähköturvallisuus sitten, jos mitään tämmöisiä alkaa itse tekemään!

Askartelisin kuitenkin mieluummin vähän pienempien jännitteiden kanssa. Ei tartte olla ihan niin tarkkana sähköturvallisuuden suhteen. Onko laskeva hakkuri järkevä tapa toteuttaa tuo?
Hannu H.
18.09.2011 14:22:29

Pientä ongelmaa fuzzin kanssa.

Clippi:
http://maihinnousu.net/s/13794

Osat on kaikki oikeissa paikoissa ja oikein päin. Silmämääräisesti tutkiskeltuna juotokset on myös hyviä joka paikasa joten nyt ei enää keksi..

Täältä löytyy schemat yms.:
http://www.musikding.de/product_inf … 19_The-Face-Silicon---Fuzz-kit.html
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Sinfactor:MySpace Youtube
Aki
18.09.2011 15:53:02 (muokattu 18.09.2011 15:59:28)

Hannu H.: Pientä ongelmaa fuzzin kanssa.
http://maihinnousu.net/s/13794

Ihan perus fuzzi... ;o)

Tollasen soundin syy on omissa pedaaleissa aina selvinnyt mittaamalla jännitteet. Joko 9V ei pääse sinne mihin pitäis, tai se pääsee paikkaan johon ei sais.

Edit: Mittaisin ekana jännitteet trankkujen jaloista. Onhan jumpperit paikoillaan?
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)