Aihe: Pieni käsi, isot ongelmat
1 2 3 4 5
rheinone
16.09.2011 11:52:00 (muokattu 16.09.2011 12:12:03)
Spirocore: AC/DC = Gretsch.

Gretsch Corvettessa näyttäis olevan samanmuotoinen kaula kuin mun G6131:ssä. Kokemuksesta tiedän että se on pienisormiselle kaikkea muuta kuin "just hyvä". Siinähän on semmonen levee latuska D-profiili. Kyllähän sillä malcolm-kompit lähtee niinku tauti töölöstä, mut sitten ku pitäis tehdä jotain muutakin...

YarZoo: Mikäli kitara saa olla budjettiosastoa, kannattanee tsekata Epiphone Wilshire. Tarkoitan näitä uudelleenlämmitettyjä kaukoitäläisiä. Tämä selvennyksenä ennenkuin alatte huutaa jo muutenkin kipeään päähäni alkuperäisten Creswoodien ja Wilshire-mallien saatavuudesta, hinnoista.

Tuolla lähtee uskoakseni AC/DC ihan siedettävästi...

En sii omista kyseistä soitinta, mutta olen kyllä huolella testaillut. Tuo puikula kaula ei nimenomaan käynyt omaan käteen.

Tää oli mun mielestä hyvä veto. Mulla on kyseinen kiinan Epiluuri, ja oon erittäin tyytyväinen. Puikulakaulansa ansiosta saattais hyvinkin passata aloittajan handuun. Mainio rokkenroll-luuttu kyseessä.

Aiemmin ehdotettu SG 60's slim-taaperolla on varmaan kans hyvä vaihtoehto.

Uutena vaihtoehtona: Mulla oli joskus LP DC Special 60's-kaulalla, jolla lähti kans AC/DC:t ihan mallikkaasti. P90-mikit toimi siihenkin hommaan yllättävän hyvin.

http://www.sheltonsguitars.com/imag … les%20paul%20dc%20fadedDSCN8521.jpg
Numb
16.09.2011 12:05:46 (muokattu 16.09.2011 13:35:21)

d-e: Turhaa lähteä soitinta vaihtamaan.Pari milliä saulan kohdalla on kuitenkin aika vähän,toi mainittu Gretsch lienee noin 43mm.

Vähältä se voi tuntua, mutta kädessä se ero voi ollakin iso. Varsinkin kun otetaan huomioon koko kaulaprofiilin ja radiuksen kokonaisuus.

Pätevä soitinkorjaaja voinee muotoilla sen olemassa olevan kaulan hyvinkin käteensopivaksi.

Varmasti näin. Jotainhan se tietty maksaa, ja olisi paras olla se käteen sopiva kaula mukana, josta mitat sitten otetaan. Johon sitten taas tarvitaan se sopiva kitara...

Toistetaan nyt varmuuden vuoksi vielä se, mitä itse ja muutkin ovat tässä jo todenneet: Gibsonin kaulaprofiileissa on suuria eroja. Studion '59 rounded -kaula on paksunsorttinen, 60s Slim Taper paljon sirompi. Minultakin lähti Studio vaihtoon syystä, ettei se kaula vain ruvennut istumaan, muuten oli mainio kitara. Lienee toki edelleen. Nyt on soitossa Flying V, ja vaikka sekään ei kaulaltaan aivan justiin nappi ole, niin hyvä kuitenkin. Sitten mulla on onttokoppainen Dean, jossa taas kaula on just nappi.
I've got things to see and people to do
arppah8
16.09.2011 12:11:55 (muokattu 16.09.2011 12:12:07)

Ibanezin Andy Timmons-mallissa oli muistaakseni satulan leveys 41 mm, jossei jopa 40. En nyt muista ihan varmasti kumpi, todnäk toi 41. Halpahan se ei ole.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Krice
16.09.2011 12:47:33

Etusormi on yleensä pidempi kuin leveäkään otelauta joten barre-soinnut luonnistuu kyllä, mutta ulottuvuus on se tärkeä juttu ainakin itselleni ja mensuuri nimenomaan vaikuttaa siihen ratkaisevasti. Eri asia sitten jos haluaa soitella peukalolla sointuja kantrityylisesti, sitten pitää olla tarpeeksi ohut kaula että ulottuu räpylä sen ympärille.
Izer
16.09.2011 13:30:18
Pienikätinen ilmoittautuu täälläkin! Onhan sitä itsekin tullut soiteltua Studio LP:llä, mutta kyllä se aika paksulta tuntui aina jonkun ohuemman jälkeen. Osasyynä siihen miksi myinkin kitaran.

Tuossa Standardissa minulla on 60s kaula, joka on ihan jees. SG Standardin kaula on aika paksu, joten olenkin harkinnut, että pitäisi käydä sitä vähän soitinrakentajalla ohentamassa. Tulisi varmasti huomattavasti miellyttävämpi. Kun olen siihen muuten tykästynyt niin en viitsi alkaa siihen toiseen SG-malliinkaan vaihtelemaan. En oikein osaa sanoa onko omassa 50v. juhla-Explorerissa erilainen kaula, kuin normaaleissa, mutta se on kyllä selkeästi litteämpi, joten sopii hyvin vähän pienempäänkin kouraan. Ja tuo Straton modern C on oikein hyvä myös, mutta se ei kyllä AC/DC-menoon ole ihan optimaalinen.

Kyllä sitä aina välillä kadehtii isompiaan, kun tulee muusikkopiireissä tehtyä "elimenvertailua".
Got a six-string heartbeat
YarZoo
16.09.2011 13:31:21
Hey ho Lets go...

Nyt heitän uskaliaan ajatuksen, tiedän että tämä osuu herkistä herkimmille alueille.

Mitä jos kokeilee säätää kitaran hihnaa hieman lyhyemmälle. Kokeilun voi tehdä ensin yksin ja pimeässä. Näin ei tarvitse vaarantaa lavauskottavuutta ja lemmekkäiden nymfien parveilua.

: )
S.N.A.F.U
Ukkovaari
16.09.2011 13:49:43 (muokattu 16.09.2011 13:52:40)
arppah8: Ibanezin Andy Timmons-mallissa oli muistaakseni satulan leveys 41 mm, jossei jopa 40. En nyt muista ihan varmasti kumpi, todnäk toi 41. Halpahan se ei ole.

Kapea on tuossa Andyn signaturessa eli 40.5
Soundillisesti myös oikein hieno sähkis eli jos vaan rahat riittää ja hakee hyvää stratotyyppistä niin tällä irtoaa rockit adcd ym. jutut.

http://www.ibanez.co.jp/products/eg … 2011&cat_id=1&series_id=450
jniska
16.09.2011 13:50:35
Pistimpä käteni huviksi A4.sen päälle ja piirsin sormikaavion.
Mitattuna kuvasta etusormi 82 mm, keskisormi 97 ja nimetön 92.
Nämä mitat etusormen ja keskisormen välisestä kannaksesta kaikki.
Eipä ole pitkät nämäkään, mutta sitäkin tukevammat.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
19691970
16.09.2011 14:20:23
jniska: Pistimpä käteni huviksi A4.sen päälle ja piirsin sormikaavion.
Mitattuna kuvasta etusormi 82 mm, keskisormi 97 ja nimetön 92.
Nämä mitat etusormen ja keskisormen välisestä kannaksesta kaikki.
Eipä ole pitkät nämäkään, mutta sitäkin tukevammat.

Heh, jos nyt mittamaan aletaan, niin ei taida montaa löytyä, joka ei minua voittaisi, samat mitat n. 65, 75 ja 70 mm, mut olen toki kaiken kaikkiaankin vain n. 160cm pitkä, tai pikemminkin lyhyt, leveyttä&painoa sitten ihan turhankin paljon..

Capo ja erilaisilla vaihtoehtoisilla virityksillä kikkailu toki jeesaavat kummasti sointujen rämpyttelyssä, kun sormet ei muuten tahdo ylettyä. Useiden eri viritysten käyttö on myös mainio (teko)syy omistaa useampia kuin yksi kitara!
kimurantti1
16.09.2011 14:43:27
d-e: Turhaa lähteä soitinta vaihtamaan.Pari milliä saulan kohdalla on kuitenkin aika vähän,toi mainittu Gretsch lienee noin 43mm.

Mulla on aivan päinvastaiset fiilikset. Nimenomaan otelaudan leveys ja radius on paljon isompia tekijoitä soittomukavuudessa, kuin kaulan paksuus itsessään.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
arppah8
16.09.2011 15:27:29

Ukkovaari: Kapea on tuossa Andyn signaturessa eli 40.5
Soundillisesti myös oikein hieno sähkis eli jos vaan rahat riittää ja hakee hyvää stratotyyppistä niin tällä irtoaa rockit adcd ym. jutut.

http://www.ibanez.co.jp/products/eg … 2011&cat_id=1&series_id=450

Kappas, meni tonne mun mutuilujen väliin toi mitta :D Noinhan se olikin juu.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Terry Pantheras
16.09.2011 16:00:27 (muokattu 16.09.2011 16:03:57)
YarZoo: Hey ho Lets go...

Nyt heitän uskaliaan ajatuksen, tiedän että tämä osuu herkistä herkimmille alueille.

Mitä jos kokeilee säätää kitaran hihnaa hieman lyhyemmälle. Kokeilun voi tehdä ensin yksin ja pimeässä. Näin ei tarvitse vaarantaa lavauskottavuutta ja lemmekkäiden nymfien parveilua.

: )

Kun säätää hihnan tarpeeks ylös ja soittaa keikat ilman housuja, niin uskottavuus ei kärsi. En ainakaan itse uskaltais semmoselle tyypille vittuilla...

MUOX: eikä pienten käsien ja pikkuveljen koon mahdollisella korrelaatiolla ole tässä tapauksessa mitään väliä.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
d-e
16.09.2011 16:52:25
kimurantti1: Mulla on aivan päinvastaiset fiilikset. Nimenomaan otelaudan leveys ja radius on paljon isompia tekijoitä soittomukavuudessa, kuin kaulan paksuus itsessään.
Yritän vaan sanoa,että pelkkä yläsatulan kohdalta mitattu kaulan leveys ei vielä paljoa kerro.Mitta on toki suuntaa-antava,mutta muut ominaisuudet saattavat nollata kapeasta, yläsatulan kohdalta mitatusta kaulan leveydestä, merkityksettömän.On turhaa tuijottaa tuota yhtä mittaa.Asia selviää parhaiten jalkautumalla muutamaksi viikonlopuksi tekemään konkreettisia havaintoja ihan itse.
Soittomukavuus on monen asian summa.Radius,skaala,profiili ja kaulan leveys on vain pieni osa.Materiaalit,kielet,säädöt jne. vaikuttaa kaikki lopputulokseen.Kaikkiin muihin voi vaikuttaa,mutta ne sormet on yhä yhtä lyhyet.
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
kimurantti1
16.09.2011 17:06:34 (muokattu 16.09.2011 17:08:08)
d-e: Yritän vaan sanoa,että pelkkä yläsatulan kohdalta mitattu kaulan leveys ei vielä paljoa kerro.Mitta on toki suuntaa-antava,mutta muut ominaisuudet saattavat nollata kapeasta, yläsatulan kohdalta mitatusta kaulan leveydestä, merkityksettömän.On turhaa tuijottaa tuota yhtä mittaa.Asia selviää parhaiten jalkautumalla muutamaksi viikonlopuksi tekemään konkreettisia havaintoja ihan itse.
Soittomukavuus on monen asian summa.Radius,skaala,profiili ja kaulan leveys on vain pieni osa.Materiaalit,kielet,säädöt jne. vaikuttaa kaikki lopputulokseen.Kaikkiin muihin voi vaikuttaa,mutta ne sormet on yhä yhtä lyhyet.

Jep, tuskinpa tähän on kellään vastaan sanomista. Mulla on myös todella lyhyet nakit, mutten ole hirveän ronkeli kitaroiden kaulojen suhteen, totun aika helposti kitaraan kuin kuitaraan. Kuitenkin jos ja kun itse voin valita millaisella soittimella soitan, niin olen omalla kohdallani huomannut, että kitarat joissa on kapeampi otelauta on tuntuneet keskimäärin mukavammilta, kun taas kaulan paksuudella sinänsä ei ole hirveästi väliä. Pari milliä otelaudan leveydessä näyttää paperilla pieneltä erolta, mutta se tekee aivan uskomattoman eron soittimen tuntumaan, ainakin mulla.
d-e
16.09.2011 18:07:56
^Harvoin vaan on tarjolla kahta täysin identtistä kaulaa (kitarassa) joista toinen on 2mm kapeampi kuin toinen.Ilman muita eroja.
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
Ziggy Bubba
16.09.2011 18:42:03 (muokattu 16.09.2011 18:45:03)

kimurantti1: Pari milliä otelaudan leveydessä näyttää paperilla pieneltä erolta, mutta se tekee aivan uskomattoman eron soittimen tuntumaan, ainakin mulla.

Aika sama homma mulla. Ainoa kaula joka on tosissaan häirinnyt on Ibanezin RG:n wizard. Kaiketi kaula on suht leveä, mutta varsinkin yhdistettynä ankaraan ohuuteen & flättiin radiukseen tuommosella on jotenkin todella hankala soitella mm. femmasointuja. Otelaudan reuna "hängää" käteen jatkuvasti.

Kaiketi omaan makuun kaulassa saa olla vähän pyöreyttä, varsinkin takana. Huonoin on kyllä just tommonen tasainen lankku... Ei tommosesta saa oikein mitenkään otetta. Pyöreämmät radiukset ei natsaa itelle taas niinkään, mutta muista syistä.

E: Tosiaan en itekään ole kamalan nuuka yleisesti kaulojen tai skaalojen suhteen. Sen verran on eri muotoista ja mittaista lankkua hyllyssä, että kaiketi sitä on oppinut tottumaan. Ehkä lemppari on kuitenkin tuo pläskimpi Gibsonin 50's henkinen kaula, joka kolmesta kapusta löytyy. Tuommosessa on mulle tarpeeksi puuta hyvään otteeseen ja sopiva radius.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
kimurantti1
16.09.2011 19:32:35 (muokattu 16.09.2011 19:36:11)
d-e: ^Harvoin vaan on tarjolla kahta täysin identtistä kaulaa (kitarassa) joista toinen on 2mm kapeampi kuin toinen.Ilman muita eroja.

Totta. Kuitenkin toi otelaudan kapeus on yhteinen nimittäjä melkein kaikissa kokeilemissani mukavissa kauloissa vaikka muut speksit muuttuvatkin, ja niinpä olen taipuvainen uskomaan, että sillä on enemmän merkitystä soittotuntumaan kuin esimerkiksi kaulan paksuudella - mulle itselleni. Ja huom, en edelleenkään väitä että näin olisi välttämättä sulle. Kunhan vaan sanon, että monille muille paperilla pieni 2mm ero otelaudan paksuudessa tuntuu todella isolta erolta käytännössä. Niinpä alkuperäinen yleistys jota lainasin, "Turhaa lähteä soitinta vaihtamaan.Pari milliä saulan kohdalla on kuitenkin aika vähän--", on aikamoisen ihmeellinen, eikä monien kitaristien tapauksessa yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
k-mikko
16.09.2011 20:12:08
Huhhuh, onpas tullu paljon asiaa!
Täytyypäs käydä tuo SG kokeilemassa. Jostakin kumman syystä kitaran täytyy olla kuitenkin Gibsoni tai Gretsch...
lonelyplayer
16.09.2011 20:31:23
k-mikko: Huhhuh, onpas tullu paljon asiaa!
Täytyypäs käydä tuo SG kokeilemassa. Jostakin kumman syystä kitaran täytyy olla kuitenkin Gibsoni tai Gretsch...

Kyllä kannattaa. Itsellä oli straton kanssa suuria ongelmia, sormet ei ihan kummoisen pitkät ja pikkusormen kanssa suuria ongelmia. Tuli sitten hankittua SG Standard ja jopa helpotti. Mutta jostain syystä ei sittten kuitenkaan ihan natsannut SG:n kanssa pitemmän päälle ja palasin takaisin stratoon... ja jostain kummasta syystä tuntui että sormet olivat "venyneet" kun oli saanut itseluotamusta SG:kanssa. Ehkä tuli opittua oikea soittoasento... vaikee sanoa mutta nyt tuntuu että venyy pitemmälle ...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)