Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielisetti helppiä
1
janezki_
14.09.2011 18:26:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin laittaa paksumpaa kielisettiä bassoon ja tarteisin apua oikeeseen valintaan. Tällä hetkellä setti on DR:n 55 75 95 115 ja soittelen C-vireessä. Tarkotus ois käydä soittelee C,B ja A# vireessä ja mietin että oisko esim. 65 85 102 125 setti sopiva. Eli sais olla C:ssä jämakkä ja A# se tietysti menee löysemmäks (mut en haluu liian löysää). Kiitti avusta ja neuvoista jo etukäteen! Ja basso on ESP LTD F-414FM jos joku tarttee tietoa.
 
Mie oon vaan basisti...
J.Nikkanen
15.09.2011 06:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuon joutuu ihan itse testaamaan mistä tykkää. Ihan perus viiskielisen setillä kun lähtee niin siinähän sitä on. DR:n kielet on ehkä hieman jämäkämmät kuin esim D'addarion vastaavan paksuiset. Tosin, et maininnut mitkä DRrät sulla on nyt kiinni. Perusedullinen setti vois olla vaikka:
 
D'Addario EXL170-5SL Super Long Scale _
 
045-065-080-100-130
 
Ja siitä sitten tuo G-kieli huitsulan nevadaan niin se on silloin siinä. Kielten vaihdon yhteydessä sitten perussäädöt kondikseen, eli kaula, talla ja intonaatio. Kaikkiin joutunee varmaan hieman koskemaan.
 
Broken Hearts Are For Assholes. -FZ
Dropped C
15.09.2011 11:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käytän C-vireessä 125-105-85-65 settii ja hyvin futaa.
 
janezki_
15.09.2011 13:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Mä käytän C-vireessä 125-105-85-65 settii ja hyvin futaa.
 
Ootko kokeillu matalampaa viritystä tolla setillä? Kun haluisin et toimis myös matalammalla vireellä.
 
Mie oon vaan basisti...
dewfall
15.09.2011 14:40:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janezki_: Ootko kokeillu matalampaa viritystä tolla setillä? Kun haluisin et toimis myös matalammalla vireellä.
 
Kuten totettua, 5-kielinen perussetti on aika varma lähtökohta. Se viides kieli viritetään H:hon, siinä sitä C:tä matalempaa. Eikä siitä Aissiin pudottaminen ole ihmeellisempää kuin norlivireestä Essään.
 
Joku 045-130 -setti vain ja G-kieli varastoon tai vaikka kitaristille, alavirejyrää kun vedetään.
 
Dropped C
15.09.2011 15:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janezki_: Ootko kokeillu matalampaa viritystä tolla setillä? Kun haluisin et toimis myös matalammalla vireellä.
 
En, mutta mulla on 32" skaala bassossa ja noi on nytkin ihan jämerät. Luulis pöhisevän hyvin normiskaalasella vieläkin mörömmässä.
 
janezki_
15.09.2011 16:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virittelin tossa bassoa huomasin että A,D ja G kielet tuntuu hyvältä soittaa noilla tämän hetkisillä (55 75 95) kielillä, mutta E kieli on melko löysä jo C:ssä. Eli jos vaihdan vain E kielen vaikka 125 paksuudeksi, niin toimisko?
 
Mie oon vaan basisti...
J.Nikkanen
15.09.2011 16:53:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janezki_: Virittelin tossa bassoa huomasin että A,D ja G kielet tuntuu hyvältä soittaa noilla tämän hetkisillä (55 75 95) kielillä, mutta E kieli on melko löysä jo C:ssä. Eli jos vaihdan vain E kielen vaikka 125 paksuudeksi, niin toimisko?
 
Mitäpä jos vaikka kokeilisit?
 
Broken Hearts Are For Assholes. -FZ
janezki_
15.09.2011 16:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Mitäpä jos vaikka kokeilisit?
 
Niin sehän tietysti paras vaihtoehto :)
 
Mie oon vaan basisti...
Anal Revenger
20.09.2011 20:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hijack
 
Tarvisin bassoon uusia kieliä, muttei oo tietoa nykyisten paksuudesta. Basso on siis Wolf ja siinä on vakiona tulleet daddariot kiinni, jotain 3,5v ikää. 5 kieltä ja pitkä skaala, että siis jos joku tietää kielten paksuutta niin saa sanoa. Pari paksuinta on ehkä pikkasen liian löysiä ja pari ohkaisinta taas vastaavasti liian tiukkoja, perus Beessä. Skaala taitaa olla sen 35 tuumaa, eli vissiin super long scale?
 
Jotain tommosta kattelin http://www.ebay.com/itm/DAddario-EP … tar_Accessories&hash=item45fbb53d9a onko paras?
 
Eki nyt perkele, oonko laeski?
 
kilijut käy muuten noppeemmin vittu ku ajjaa maa palloa myötä päivään häätänääh, ku aika kuluu noppeemmin! -Pelsi
Etvi
21.09.2011 09:55:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anal Revenger:
 
Jotain tommosta kattelin http://www.ebay.com/itm/DAddario-EP … tar_Accessories&hash=item45fbb53d9a onko paras?
 
Eki nyt perkele, oonko laeski?

 
Mulla oli tollanen Prosteels-setti joskus ja ihan perushyvä meininki. En sanoisi että paras, mutta hinta-laatusuhde ihan kohdallaan. Tällä hetkellä on DR:n low rider -setti käytössä ja näitä tulee jatkossakin olemaan mun bassoissa.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
Anal Revenger
21.09.2011 11:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etvi: Mulla oli tollanen Prosteels-setti joskus ja ihan perushyvä meininki. En sanoisi että paras, mutta hinta-laatusuhde ihan kohdallaan. Tällä hetkellä on DR:n low rider -setti käytössä ja näitä tulee jatkossakin olemaan mun bassoissa.
 
Joo eiköhän tuo ihan passaa. Sitten kun ostan sen Rickenbackerin, niin siihen sitten kalliinpaa kieltä.
 
kilijut käy muuten noppeemmin vittu ku ajjaa maa palloa myötä päivään häätänääh, ku aika kuluu noppeemmin! -Pelsi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «