Aihe: Laulutaidottomuus ja musikaalisuus
1 2 3 4 5 6 7
Sakmongkol
13.09.2011 22:19:36
sympxgtr: Kysymyksenä semmoista, että onko mnetin jäsenillä paljon musikaalisuutta suvussa?

Mulla on ainakin suvussa laulutaidottomuus. Olen kuullut molemmanpuolisten sukulaisteni laulavan ja siksi en itse edes yritä. Toisaalta sain tädiltäni ennakkoperintönä Landolan jota vissiin ainakin joku suvussa on joskus soittanut, ja oli mummolassa joskus myös piano vaikken ikinä kuullut kenenkään sitä soittavan.

Toisaalta en liene itsekään kovin musikaalinen, kaikki vähäiset taidot mitä on on pitänyt opetella pitkälti vaikean kautta ja koulun musiikinopettajat haukkuivat minut aina pystyyn. Eli ehkä epämusikaalisuus periytyy tässä tapauksessa.
tender.insanity
14.09.2011 07:53:51
sympxgtr:
Kysymyksenä semmoista, että onko mnetin jäsenillä paljon musikaalisuutta suvussa? Tai tiedättekö montakin henkilöä, joilla musikaalisuutta löytyy sekä suvusta että itse kaverista.

On noita joitain. Äidin isoäiti oli musiikkipedagogi (pianonsoiton ope) ja ymmärtääkseni oli sellainen joka leffateattereiden tullessa Suomeen oli pimputtamassa, kun mykkäkuviahan nuo olivat. Helsingin seudulla. Hänen lapsenlapsensa (äitini serkku) taas on tunnettu lastenlaulujen tekijä. Joku pikkuserkkuni oli jokin aika sitten bändinsä kanssa euroviisukarsinnoissa. Taisi kakkoseksi jäädä, ettei finaaliin asti lähtenyt.

On noita joitain muitakin. Mutta vittuako näillä on väliä?
sympxgtr
14.09.2011 10:30:52
tender.insanity: On noita joitain muitakin. Mutta vittuako näillä on väliä?

Niin, tokkoako tuolla lopulta väliä, mutta mielenkiintoista tietää millaisia taustoja niin muusikot kuin ei-muusikot omaavat.
aalataur
14.09.2011 11:44:00 (muokattu 14.09.2011 11:51:14)

sympxgtr: Hieman kyllä Off-topic:

Kysymyksenä semmoista, että onko mnetin jäsenillä paljon musikaalisuutta suvussa? Tai tiedättekö montakin henkilöä, joilla musikaalisuutta löytyy sekä suvusta että itse kaverista.

Mun isä on laulanut Polyteknikkojen Kuorossa ja nykyään laulaa myös parissa suht kovassa harrastelijakuorossa. Sen veli soittaa klarinettia. Isoisä isän puolelta soitti viulua. Isäni sisko (tätini) soittaa huilua ja sen mies on Suomen Bluesyhdistyksen puheenjohtaja ja sen kaikki kolme poikaa (serkkuni isän puolelta) on umpimusikaalisia, basisti, kitaristi-lauluntekijä ja muuten vaan laulaa se nuorin heistä.

Äiti on soittanut pianoa muttei mitenkään erikoisen hyvin, hänen puoleltaan musikaalisuutta on erittäin vähän lähisuvussa. Ellei jopa olemattomasti. Urheilumeininki on niillä, ei ne arvostakaan oikein musiikkia.

Eli isän puolelta varmaan tulee. Veljeni ja siskoni eivät ole mitenkään silti musiikista koskaan erityisesti innostunut, sisko soitti pianoa ja veli klanettia, mutta ne lopettivat teininä. Kai niillä korvaa olis, veljellä ainakin. Tarkasti puhalteli kuulemma sitä klarinettia pentuna, mutta itselläni ei ole mitään mielikuvaa sen soitosta. Mut kotona on levyt soinut aina, klassisesta Abbaan ja Beatlesiin. Kai sekin vaikuttaa että altistuuko musiikin kuulemiselle pikkulapsena.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Räkkipeli
14.09.2011 12:49:15 (muokattu 14.09.2011 12:52:23)
sympxgtr: Niin, tokkoako tuolla lopulta väliä, mutta mielenkiintoista tietää millaisia taustoja niin muusikot kuin ei-muusikot omaavat.

Isä on oopperalaulaja ja mutsi soittelee pianoa. Toinen veli soittelee ja laulaa parhaillaan läpilyövässä indie-bändissä ja pikkuveli räppää. Eli kait sitä verissä on. :)

Allekirjoittaneen suvussa on ehkä enemmän taiteilijaverta kuin puhtaasti musikaalista verta.
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
vvaltsu
14.09.2011 17:21:05
Äiti ja sen isä on hyviä laulamaan. Isän isä oli semmoinen savolainen multitalentti, soitti mm. sahaa ja viulua. Sisko soittaa viulua, ja pompottelee tolla mun bassolla satunnaisesti.
Nykyisin minulla ei ole vaarallisia harrastuksia. - Tero Vaara
Jucciz
14.09.2011 17:32:43
Äiti laulaa hienosti nuotilleen ja kävi nuorena pianotunneillakin, osti tosin lopulta vasta muutama vuosi sitten ekan pianonsa, digi-sellaisen, arviolta 30 vuoden soittamattomuuden jälkeen. Äidin molemmat vanhemmat ovat myös laulaneet aina, kuoroihmisiäkin. Iskällä on rytmitajua ja kuunteli nuoruudessaan paljon musiikkia, mutta muuten sillä puolella musiikki on ollut enempi kuuntelu- kuin osallistumisjuttu. Ammattimuusikoita ei suvussa tietääkseni ole ja harva on soittanut mitään soitinta. Eipä niitä tuohon aikaan tietty monilla automaattisesti ollut, vaikka olisi tahtonutkin.

Kylläpähän se vasta tässä polvessa on lähtenyt lapasesta koko musiikkihomma: myös pikkuveli (nimim. Panzerwag) innostui myös jo monta vuotta sitten sähkökitaroista ja nyt sillä on oma rokkibändi, tekee ite biisejä. Vaikee sanoa, minkä verran em. homma on allekirjoittaneen syytä, mutta varmaan tuo altistui levyjen kuuntelulle ja kitaransoitolle kun kotona vielä asuttiin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Thet
14.09.2011 17:36:19
Meiän suvussa ei juurikaan musikaalisuutta ilmene. Tosin isä on soittanu kitaraa koko ikänsä ja vielä 90 -luvulla niillä oli bändi joka sai radiosoittoakin ja menesty ihan hyvin kilpailuissa esim. Hassisen Koneen ohella. Tosin sen jälkeen on jäänyt kotisoittajaksi. Hyvä sävelkorva sillä on.

Mä ja mun veljet ollaan sit kitaraa vähän vanhemmalla iällä alettu soittelemaan, mutta en mä meistä ketään kovin musikaaliseksi laske. Laulutaitoakaan ei ole huomattavissa kenelläkään, paitsi ehkä isällä on nuottikorvaa ku joskus laulajana toiminut.

Isän puolelta on piirtotaitoa löytyny vähän enemmän, mutta kukaan ei oo loppujen lopuksi siihen hirveesti panostanut mun veljeä lukuunottamatta. Itsekin voisin väittää joskus osanneeni piirtää, mutta sen on vähän jäänyt. Toki edelleen jotain taitoa löytyy.

Tunnen mä sitten yhden suvun missä varmaan jokainen sukuunkuuluva on musikaalinen tai muuten taiteellisesti lahjakas tai molempia. On näyttelijöitä, kuvataiteilijoita, muusikoita ja ties mitä.
"A lie is just a great story that somebody ruined with the truth " - Barney Stinson
tender.insanity
14.09.2011 17:39:21 (muokattu 14.09.2011 17:40:20)
Räkkipeli: Eli kait sitä verissä on. :)

Eipä kai musikaalisuus sinänsä periydy, mutta mikäli perheessä musiikkia enemmänkin harrastetaan, niin siinä älämölyn ympärillä kehittyvä rääkyvä sinappikäärö väkisinkin sille altistuu enemmän kuin tavallisessa suomiperheessä, jossa viikon jännittävin kohokohta on, hakkaako isi äidin perjantai-iltana vaiko ei.

Vähän niinkuin yleinen harhakuvitelma on, että purjehdustaito siirtyy geeneissä suomenruotsalaisissa suvuissa polvelta seuraaville.
aalataur
14.09.2011 18:02:40

tender.insanity: Eipä kai musikaalisuus sinänsä periydy, mutta mikäli perheessä musiikkia enemmänkin harrastetaan, niin siinä älämölyn ympärillä kehittyvä rääkyvä sinappikäärö väkisinkin sille altistuu enemmän kuin tavallisessa suomiperheessä, jossa viikon jännittävin kohokohta on, hakkaako isi äidin perjantai-iltana vaiko ei.

Vähän niinkuin yleinen harhakuvitelma on, että purjehdustaito siirtyy geeneissä suomenruotsalaisissa suvuissa polvelta seuraaville.

Purjehdustaito nyt on vähän eri juttu silti kuin soittotaito. Kyllä se musa aika paljonkin periytyy, nimenomaan geneettinen taipumus siihen. Aivan kuten kuvataide, urheilu ja tällaiset. Purjehtimaan voi oppia kuka vain terveraajainen tarpeeksi aivokapasiteettia omaava.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Jucciz
14.09.2011 18:04:43 (muokattu 14.09.2011 18:09:29)
tender.insanity: Eipä kai musikaalisuus sinänsä periydy

Tätä aihetta on varmasti tutkittu vuosisatoja ja tutkitaan yhä. Oletko tietoinen siitä, mikä on tällä hetkellä vallalla oleva käsitys - ja miten esimerkiksi kuuluisat muusikkosuvut istuvat tähän kokonaisuuteen? Luulen, että ihan kaikille lapsille soitetaan pienenä musiikkia, mutta silti kaikista ei tule muusikoita, joten olen itse taipuvainen ajattelemaan, että pelkkä ympäristön vaikutus ei voi selittää sitä, miksi joistakin tulee musiikillisesti niin kamalan eteviä ja toisilla tuntuu olevan korvien tilalla pelkkää muovailuvahaa.

Mutta kuten sanottu, mua kiinnostais saada joitain vakavasti otettavia tutkimustuloksia tästä aiheesta.

Varmaan muuten myös kaksostutkimus on tärkeässä asemassa tässä: on nimittäin tapauksia, joissa toinen kaksosista on hyvin musikaalinen ja toinen ei sitten pätkääkään. Mitä luulet, tender, ovatko vanhemmat tietoisesti altistaneet toisen lapsista musiikille ja pitänet toisen päässä Peltoreita?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
tender.insanity
14.09.2011 18:09:02 (muokattu 14.09.2011 19:04:54)
EDIT
tender.insanity
14.09.2011 18:13:44 (muokattu 14.09.2011 18:14:07)
Jucciz: Tätä aihetta on varmasti tutkittu vuosisatoja ja tutkitaan yhä. Oletko tietoinen siitä, mikä on tällä hetkellä vallalla oleva käsitys - ja miten esimerkiksi kuuluisat muusikkosuvut istuvat tähän kokonaisuuteen?

Juu, siis ihan päästäni heitin. En tarkemmin ole perehtynyt asiaan. Yhtä hyvin se musiikin yltäkylläisyys voi toimia boostina tulevalle soittouralle, kuin voi latistaa koko touhun ja muuttua inhoksi musiikkia kohtaan. Vähän niinkuin alkkisperhe; lapsista osa jatkaa vanhempien viitoittamalla tiellä ja joku erehtyy elämään raittiusliikkeiden luomassa illuusiossa, jota myös todellisuudeksi joku kutsuu.
R2
14.09.2011 19:58:52
Jucciz: ...ovatko vanhemmat tietoisesti altistaneet toisen lapsista musiikille ja pitänet toisen päässä Peltoreita?

"For whom the peltor?" kysyi Hetfield ekoissa bänditreeneissä.
The President has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
akisetä
15.09.2011 10:49:51
Mielenkiintoinen aihe. Itse hallitsen kohtalaisesti rummut (joiden soittoa takana n.12 vuotta, viimeiset 6 vuotta paikallisessa viihdeorkesterissa), kitaraa on tullut soitettua 6 vuotta (tosin vasta viimeisen vuoden verran enempi määrätietoisesti), koskettimia on-off-tyylisesti 8-vuotiaasta lähtien. Väittäisin olevani aika musikaalinen, säveltelen omaa kamaa ja soittelen monenlaista, joskus on jopa luonnonlahjakkuudeksikin jotkut haukkuneet, mutta laulaa en osaa sitten pätkääkään. Kun aikani yritän vaikka kitaran kanssa, saan kyllä itsestäni oktaavin verran ääniä ulos jollain tavalla, ääni kerrallaan. Mutta jos niitä pitäisi yhdistää melodiaksi, eli laulaa jotain, niin kyllä se vire menee pieleen alta kahden sekunnin. En tosin ole ikinä asiaa treenannutkaan. En ole edes koskaan käynyt ensimmäiselläkään soittotunnilla, joten uskottavuuteni tässä keskustelussa lienee minimaalinen. Toisaalta, kitaralla ja synalla sointujen ja melodioiden plokkailu onnistuu ihan korvakuulolta, ainakin perus pop/rock/metal-osastolta, jos ei puhuta mistään superteknisestä "monimutkaisuutta pelkän monimutkaisuuden tähden"-jutuista, joista en jaksa edes hirveästi innostua. Ja joo, isukki soittelee rumpuja aktiivisesti ja omaa paljolti sävelkorvaa myös.
V*ttu se on ihan hyvä, ei tarvii aina valittaa!
Aalimupina
15.09.2011 16:06:52
Tällainen teksti löytyi Expresbussin asiakaslehdestä: "Helsingin yliopiston tutkimusjohtaja ja Jyväskylän yliopiston psykologian professori Mari Tervaniemen mukaan n. 4% ihmisistä on vakavasti epämusikaalisia eli sävelkuuroja. He eivät esimerkiksi erota kappaleiden melodioita toisistaan ellei sanoja ole mukana. Sävelkuurous on aivojen lievä toimintahäiriö samoin kuin rytmikuurous."

Luulisin, että jos osaa soittaa sujuvasti jotain soitinta, niin kyllä jonkinlainen laulutaito on opeteltavissa. Monesti puhutaan siitä, että sitä joko osaa laulaa tai sitten ei. Jos ei ole koskaan laulanut, niin eipä sitä varmaan sitten osaakaan heti laulaa. Lauluakin voi treenata aivan kuten kaikkia muitakin "instrumentteja". Jotkut kyllä osaavat luonnostaan laulaa huomattavasti paremmin kuin toiset, mutta se voi myös johtua yksinkertaisesti siitä seikasta, että he ovat laulaneet koko pienen ikänsä.

Oma ongelmani laulutaidon suhteen on ollut se, että omaan sankaritenorin äänialan. Kesti aika monta vuotta ennen kuin tajusin, että osaan laulaa, mutten useinkaan niistä sävellajeista mistä esim. koulun laulukirjoissa biisit ovat. En varmaan ole ainut mies, jolla on samankaltainen ongelma.

Suuren oktaavialan A on ihan maksimi mihin pääsen alhaalla. Ääni alkaa soida vasta pienen D:n tienoilla kunnolla. Silloin kun lauloin enemmän niin pääsin "täydellä äänellä" (ei mittän falsettiohennetta) 2-viivaiselle D:lle ja joskus E:llekin.
AnonHero
15.09.2011 19:18:53
Osaisin varmasti laulaa paremmin jos laulaisin useammin. Silloin tällöin lauleskelen biisin tai pari mutta siihen se jää. Pari biisiä kun laulan niin kuulostaa aika hirveeltä mutta sitten kun ääni avautuu niin ei nyt niin kamalalta, oon huonompaakin kuullut.
Jotain Oasista ja tuollaista helppoa rallattelua on ihan kiva kyllä välillä lauleskella.
Räkkipeli
16.09.2011 16:06:40
Ja olen kyllä nähnyt perheitä ja sukuja, jossa ei ole musikaalisuuden häivääkään.
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
cr4b
16.09.2011 20:24:46 (muokattu 16.09.2011 20:33:54)
Mielestäni nämä kaksi asiaa eivät liity suoraan toisiinsa. Esimerkiksi soitan melko hyvin, mutta en osaa laulaa juuri yhtään, koska en ole ikinä ollut kiinnostunut laulamisesta. Ongelmana on lähinnä se, että en osaa hallita ääntäni siten, että saisin muodostettua haluamani sävelet. Sitä voisi verrata aloittelevaan kitaristiin, joka ei osaa bendata oikeaan säveleen, vaikka kuulee bendin menevän pieleen. Laulu on toki paljon hankalampaa.

Onko laulutaito sama asia kuin musikaalisuus? Ei. Laulu on instrumentti siinä missä muutkin, ja sen hallitakseen on reenattava.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)