Aihe: Mikä liima dotsien upottamiseen?(kiire)
1
Solex
05.04.2004 18:44:51
Tein tänään otelaudan jyrsinnät valmiiksi ja ajattelin pistää faijan huomenna kauppareissulle työpäivän jälkeen stadiin niin kertokaas amatöörille mikä olisi passelia tököttiä ruusupuisen otelautaan? Joku kaksikomponenttiliima varmaankin mutta musta vai kirkas, ei ole otelauta tummimmasta ruusupuusta kuitenkaan.
Ja jos vielä tarkan merkinkin joku jaksaa mainita niin nostan hattua.

Viime kitaraan ostin otelaudan valmiina joten ensikertaa olen inlay-hommien kanssa puuhastelemassa, rakentavia neuvoja saa esittää etten nättiä puukappaletta pilalle sotke :)
"en tiedä ovatko he siellä mutta heidän ei ainakaan pitäisi olla!" -Ville Valo vastaa haastattelussa kysymykseen The Rasmuksen listatilanteesta
vrajala
05.04.2004 19:00:06 (muokattu 05.04.2004 19:05:28)
No mä laittasin pikaliimaa. Eivät ne koristukset sieltä kuitenkaan ehdoin tahdoin pois yritä hyppiä, joten nuo 2-komponenttiset ovat hieman turhan järeitä tähän tarkoitukseen. Pikaliimalla homma käy myöskin, no ... ööö... pikaisesti. Vielä kun hommaa sitä geelityyppistä liimaa, se kun ei imeydy puuhun eikä sitä valu (vahingossa) joka puolelle. Kannattaa varoa, notta ei liimaa sormiaan siihen otelautaan kiinni.

Jos reiät ovat suurin piirtein saman kokoiset kuin nuo upotukset, niin ei sillä liiman värillä ole juurikaan merkitystä. Yleisesti ottaen otelautaupotusten reunoja voipi korjailla hiomapölyn ja liiman sekoituksella. Toimii varsinkin ebenpuulla hyvinkin mallikkaasti.

Todennäköisesti puuliimat ja yleisliimat käyvät hommaan myöskin hyvin.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Gypsy
05.04.2004 19:02:42
Mä oon ite pistäny otelautamerkit kiinni "kiilto" merkkisellä pikaepoksilla ja sekottanu siihen otelaudan hiomapölyä niin liimasta tulee samanväristä kun otelauta.
Miinusnappi hukassa?
poppamies
05.04.2004 19:02:52 (muokattu 05.04.2004 19:03:42)

No henkilökohtaisesti en yleensä suosittelisi epokseja mihinkään kitararakennuksessa. Dotsithan sopii just precis kun ne on tehty sopivankokoisella 6 tai 7 mm stanssilla.
Itse olen joskus käyttänyt tavallista puulimma! Jos puuliima syystä tai toisesta epäilyttää niin tuollainen geelimäinen pikaliima on ihan jees. Voisi sanoa että ne dotsit pysyy siinä vaikkapa "iman" liimaa kun ovat sopivat.
"G-strings are for strippers"
poppamies
05.04.2004 20:30:10 (muokattu 05.04.2004 20:30:50)

Onko tähän joku perustelu? ...

No perustelut on lähinnä sitä että epoksi on tarpeettoman tuhti liima dotseja liimaamaan ja lisäksi sotkuinen otelauta käytössä. Sen takia siihen sopii ihan tavallinenkin puuliima. Helppo siivota.
Toinen perustelu vältää epokseja on tuo mainitsemasi mahdollinen korjaaminen. Menee turhan vaikeaksi. Yksi perustelu voisi myös olla ettei kitarassa olemitään sellaista paikkaa mihin epoksi sopisi paremmin kuin joku tavallisempi liima. Epoksin paraspuolihan on sen täyttöominaisuus. Sitä tuskin tarvitaan kitaranrakennuksessa...
Juzzu
05.04.2004 21:10:49
Sopivalla poralla dotin reiästä tulee niin nihkeä, että merkin laiton jälkeen sitä ei kyllä meinaa saada edes pois. Mutta varmuuden vuoksi sitten voipi tipauttaa sitä juoksevampaa pikaliimaa saumaan, liima kyllä itsekseen "juoksee" sinne minne sille on tilaa mennä ja varmasti dotsi pysyy paikallaan.

Valkkaa näistä vaihtoehdoista sitten joku! :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
Solex
06.04.2004 17:36:10
En rupenut itsepäisesti ajamaan tuota epoksia vaan kokeilin pariin ekaan dotsiin laadukasta puuliimaa ja se tuntuu toimivan ainakin tässä tarkoituksessa mainioisti. Tuli hyvää jälkeä ja on aika paljon mukavampi aine käsitellä kuin epoksit. Tosin siitä en ole varma että miten hyvin se toimisi karkeammin tehtyjä upotuksia täytellessä.
"en tiedä ovatko he siellä mutta heidän ei ainakaan pitäisi olla!" -Ville Valo vastaa haastattelussa kysymykseen The Rasmuksen listatilanteesta
poppamies
06.04.2004 18:04:32

...en ole varma että miten hyvin se toimisi karkeammin tehtyjä upotuksia täytellessä.

Emmehän me suostu tekemään karkeita upotuksia ollenkaan. Ei edes maksusta...

No tosiasiassa tuo kikka sekoittaa otelautahiomapölyä pikaliimaan on vallan mainio konsti jos sattumalta tekisi karkeammat...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)