Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistinprojekti
1 2 3 4 5
mtnen
14.09.2011 11:24:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rupesin hetken mielihäiriössä rakentamaan Hiwatt DR103-kopiota. Jos jotakuta kiinnostaa, niin projektin vaiheita voi seurata täällä: http://putkivahvistinprojekti.blogspot.com/
Tuntuu vai siltä, että tuo blogin päivittäminen on tuplasti hankalampaa ja tylsempää kuin itse rakentelu, mutta meinaan ainakin yrittää.
Ja aivan varmasti tulen täällä kyselemään viisaammilta neuvoja.
 
Decadetroll
14.09.2011 11:43:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. Tämä tulikin sopivaan saumaan, itsekin olen miettinyt pienitehoisen putkarin rakentelua iltapuhteena tässä koulun ohella. Tähän asti olen väsännyt vasta parisen kitarapedaalia, mutta kiinnostus ois kova.. Tulen seuraamaan tuota blogia nyt sitten tiiviisti, eli toivottavasti jaksat pitää yllä sitä :)
 
"ja by the way! tähdennän, että kyllä kyllä nukun alasti jos joku sitä miettii? mutta toivon, että kukaan ei menetä yö uniaan sen asian suhteen, mutta jos kuitenkin luulet, että olet mahdollisesti menettämässä unesi, niin laita "privana" viestiä." -Rijkar
kojones
14.09.2011 11:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika tarkalle menee tuon verkkomuuntajan hehkuille ilmoitettu virranantokyky, mutta luulisi kuitenkin riittävän, ainakin jos merkkivalo saa sähkönsä jostain muualta.
 
Mielenkiinnolla seuraan ja hattua nostan.
 
mtnen
14.09.2011 12:01:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Aika tarkalle menee tuon verkkomuuntajan hehkuille ilmoitettu virranantokyky, mutta luulisi kuitenkin riittävän, ainakin jos merkkivalo saa sähkönsä jostain muualta.
 
Juu, huomasin kyllä että alkuperäisessä Partridgessä oli 7,5 A ja Hammondissa on 7 A. Toivottavasti piisaa, ja merkkivaloa hehkulle tuohon ei tulekaan. Kaikki huomiot ja kommentit on sitten tervetulleita ja toivottavia, käsittääkseni sä olet tällaisen aparaatin tehnytkin?
 
Pavezer
14.09.2011 12:16:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaa kovasti ja toivottavasti jaksat päivitellä sivua. :)
 
Onnea matkaan!
 
Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
kojones
14.09.2011 12:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mtnen: Juu, huomasin kyllä että alkuperäisessä Partridgessä oli 7,5 A ja Hammondissa on 7 A. Toivottavasti piisaa, ja merkkivaloa hehkulle tuohon ei tulekaan. Kaikki huomiot ja kommentit on sitten tervetulleita ja toivottavia, käsittääkseni sä olet tällaisen aparaatin tehnytkin?
 
Joo, joskus muutama vuosi sitten. http://dl.dropbox.com/u/4710397/sisuksetkoko.JPG
 
Koki myöhemmin muodonmuutoksen Plexi Super Bassiksi.
 
mtnen
15.09.2011 10:57:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyisin semmoista asiaa, että kuinka hyödyllinen lisäys olisi bias-säätö ja mittauspisteet takapaneelista? Ja riittääkö yksi säätö pääteputkinelikolle vai kaksi säätöä pareittain? Ja olisko jotkin banaaniliittimet mittauspisteiksi hyvät vai keksittekö parempia? Alunperin Hiwatissa ei säätöä ole ollenkaan, mutta nykyputkien laatu on vissiin niin kirjava, että siitä olis hyötyä.
Tuli tuossa chassista poratessa mieleen siksi, että tulis kaikki reiät kerralla oikein.
 
harryk
15.09.2011 13:09:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mtnen: Kysyisin semmoista asiaa, että kuinka hyödyllinen lisäys olisi bias-säätö ja mittauspisteet takapaneelista? Ja riittääkö yksi säätö pääteputkinelikolle vai kaksi säätöä pareittain? Ja olisko jotkin banaaniliittimet mittauspisteiksi hyvät vai keksittekö parempia? Alunperin Hiwatissa ei säätöä ole ollenkaan, mutta nykyputkien laatu on vissiin niin kirjava, että siitä olis hyötyä.
Tuli tuossa chassista poratessa mieleen siksi, että tulis kaikki reiät kerralla oikein.

 
Kannattaa laittaa se ulkopuolinen bias-mittauspiste, eli ne 1 ohmin vastus/vastukset pääteputkien katodille/katodeille, jonka yli katodijännite/katodivirta mitataan. Jos käytät sovitettuja pääteputkinelikoita, riittää yksi mittauspiste. Itse olen laittanut omiin vahvistimiini mittauspisteen vahvistimen alustaan pääteputkien lähistölle ja käyttänyt jakkiliitäntää siinä. Jos mittapiste on takaseinän sisäpuolella, ei joku vahigossa tyrkkää esim. kaiutinjohtoa tuohon liitäntän mikäli käyttää ulkopuolista liitäntää ja jakkeja.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
JPHe
15.09.2011 14:09:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Kannattaa laittaa se ulkopuolinen bias-mittauspiste, eli ne 1 ohmin vastus/vastukset pääteputkien katodille/katodeille, jonka yli katodijännite/katodivirta mitataan. Jos käytät sovitettuja pääteputkinelikoita, riittää yksi mittauspiste. Itse olen laittanut omiin vahvistimiini mittauspisteen vahvistimen alustaan pääteputkien lähistölle ja käyttänyt jakkiliitäntää siinä. Jos mittapiste on takaseinän sisäpuolella, ei joku vahigossa tyrkkää esim. kaiutinjohtoa tuohon liitäntän mikäli käyttää ulkopuolista liitäntää ja jakkeja.
 
Itse olen kanssa miettinyt mitä liitintä tuossa käyttäisi. Ongelmaksi juuri havaitsin sen että siellä on aika suuri jännite liittimellä, joka olisi paha juttu esim suojaamattomien banaaniliitinten kanssa. Sellainen "korkilla" oleva banaanihylsy olisi mainio, mutta sellaista kun ei ole olemassa. Jakissa on tosiaan jännite syvällä, mutta riski tuosta väärinkäytöstä.

Sitten jopa kehittelin ledi-ilmaisimia, jotka vertailee jännitettä vastuksen yli. Tämä siis rakennettaisi kelluvaksi.
 
harryk
15.09.2011 14:26:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Itse olen kanssa miettinyt mitä liitintä tuossa käyttäisi. Ongelmaksi juuri havaitsin sen että siellä on aika suuri jännite liittimellä, joka olisi paha juttu esim suojaamattomien banaaniliitinten kanssa. Sellainen "korkilla" oleva banaanihylsy olisi mainio, mutta sellaista kun ei ole olemassa. Jakissa on tosiaan jännite syvällä, mutta riski tuosta väärinkäytöstä.

Sitten jopa kehittelin ledi-ilmaisimia, jotka vertailee jännitettä vastuksen yli. Tämä siis rakennettaisi kelluvaksi.

 
Jos mittaat katodivirran 1 ohmin vastuksen yli pääteputken katodilta, keikkuu siellä maksimissaan alle 100 mV/mA jännite/virta vaikka olisi kuinka iso pääteputki kyseessä.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
kojones
15.09.2011 14:34:18 (muokattu 15.09.2011 14:54:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt mittapisteinä pieniä banaaniliittimiä, yksi 1 ohmin vastuksen molemmin puolin. Taitaa Uraltonekin noita nykyään myydä, yleismittarin kärki käy suoraan ja ovat siistin näköisiä.
 
Eli tällaisia http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=cd9v6k8ke6vuuu9e2rhdmtqdu6
 
mtnen
15.09.2011 15:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Itse olen käyttänyt mittapisteinä pieniä banaaniliittimiä, yksi 1 ohmin vastuksen molemmin puolin. Taitaa Uraltonekin noita nykyään myydä, yleismittarin kärki käy suoraan ja ovat siistin näköisiä.
 
Eli tällaisia http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=cd9v6k8ke6vuuu9e2rhdmtqdu6

 
Tuo näyttää hyvältä. Tuonne tuskin kukaan yrittää kitarapiuhaa tunkea. Ellei sitten joku basisti.
 
harryk: Kannattaa laittaa se ulkopuolinen bias-mittauspiste, eli ne 1 ohmin vastus/vastukset pääteputkien katodille/katodeille, jonka yli katodijännite/katodivirta mitataan. Jos käytät sovitettuja pääteputkinelikoita, riittää yksi mittauspiste.
 
Niin, olisko siitä mitään hyötyä, jos voisi säätää kahta erilailla sovitettua paria erikseen? Voisko sillä olla jotain vaikutusta esim. soundiin?
 
mtnen
15.09.2011 15:35:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Sitten jopa kehittelin ledi-ilmaisimia, jotka vertailee jännitettä vastuksen yli. Tämä siis rakennettaisi kelluvaksi.
 
Näitähän näkee noissa uusissa vehkeissä. Olisko se kuinka monimutkainen kytkentä?
 
harryk
15.09.2011 16:53:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mtnen: Tuo näyttää hyvältä. Tuonne tuskin kukaan yrittää kitarapiuhaa tunkea. Ellei sitten joku basisti.
 

 
Niin, olisko siitä mitään hyötyä, jos voisi säätää kahta erilailla sovitettua paria erikseen? Voisko sillä olla jotain vaikutusta esim. soundiin?

 
Jos pääteputkipari on epäbalanssissa, aiheuttaa se jossain vaiheessa muutoksia saundiin, joka voi jonkun mielestä olla hyvä tai huono juttu. Iloisella 60-luvulla ei varmaan hirveästi puhuttu kitaristipiireissä sovitetuista pääteputkista ja tehtaalla marsuihin ym. lykättiin kaikkea tavaraa mitä sattui olemaan käsillä. Hifi-maailmassa taas putkien tarkalla sovituksella on oma arvonsa. Täytyy varmaan kehittää omiin tuottesiin jonkunlainen dissonance-säädin, joka muuttaa pääteputkien balanssia ja tuottaa taas jotain uusia ennenkuulumattomia saundeja.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
okabass
15.09.2011 20:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Jos pääteputkipari on epäbalanssissa, aiheuttaa se jossain vaiheessa muutoksia saundiin, joka voi jonkun mielestä olla hyvä tai huono juttu. Iloisella 60-luvulla ei varmaan hirveästi puhuttu kitaristipiireissä sovitetuista pääteputkista ja tehtaalla marsuihin ym. lykättiin kaikkea tavaraa mitä sattui olemaan käsillä. Hifi-maailmassa taas putkien tarkalla sovituksella on oma arvonsa. Täytyy varmaan kehittää omiin tuottesiin jonkunlainen dissonance-säädin, joka muuttaa pääteputkien balanssia ja tuottaa taas jotain uusia ennenkuulumattomia saundeja.
 
MOI
Hyvä idea. On ehkä kuitenkin paras olla kovin paljon muuttamatta DC-balanssia. Sellainen kytkentä toimii hyvin, jossa muutetaan vaiheenkääntäjän toisen puolen signaalin voimakkuutta potikalla.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
harryk
15.09.2011 20:29:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: MOI
Hyvä idea. On ehkä kuitenkin paras olla kovin paljon muuttamatta DC-balanssia. Sellainen kytkentä toimii hyvin, jossa muutetaan vaiheenkääntäjän toisen puolen signaalin voimakkuutta potikalla.

 
Pöydälle on tullut kunnostukseen putkivahvareita joissa pääteputkien balanssiero on ollut helposti n. 10 mV/10mA. Pelit ovat kyllä käyneet ja kukkuneet noillakin arvoilla, mutta saundit eivät ole ehkä olleet kaikkein parhaat ainakaan rokkitouhuihin.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
okabass
15.09.2011 20:47:52 (muokattu 15.09.2011 20:49:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Pöydälle on tullut kunnostukseen putkivahvareita joissa pääteputkien balanssiero on ollut helposti n. 10 mV/10mA. Pelit ovat kyllä käyneet ja kukkuneet noillakin arvoilla, mutta saundit eivät ole ehkä olleet kaikkein parhaat ainakaan rokkitouhuihin.
 
Joo. Näin se monasti on. Tuollainen ero ei vielä välttämättä juuri kuulu. Ehkä on kuultavissa pieni vivahde-ero soundissa verrattuna "täydelliseen" balanssiin. Tuolla mainitsemallani kykennällä saadaan huomattava soundiero ilman mitään vaaraa.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
s151669
17.09.2011 16:54:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katohan.
 
Mitäs tuli osille hintaa ? Ja onko tilauslistaa tallessa, nimim. pitkään aikaan ei ole mitään rakenneltu ja bassoakin olen päässyt / joutunut soittamaan.
 
Antikitarasankari
mtnen
18.09.2011 15:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Katohan.
 
Mitäs tuli osille hintaa ? Ja onko tilauslistaa tallessa, nimim. pitkään aikaan ei ole mitään rakenneltu ja bassoakin olen päässyt / joutunut soittamaan.

 
Ajattelin laittaa osalistauksen tuonne blogiin jossakin vaiheessa, siinä olisi esikuvan komponentit ja sitten ne joita itse käytin. Pieniä eroja niihin tuli (esim. isot elkot), kuitenkin mielestäni laadusta tinkimättä. Ja täältä löytyy osalista ja kytkentäkaaviot, jopa layout-kuvia: http://hiwatt.org/DIY/
 
Hinta jäi reilusti alle kuudensadan, ja tuo summa sisältää putket, tolexit, piping-listat, kahvan ja tassut koteloon. Eli kaikki muu paitsi kotelovaneri.
Mun mielestä aika kohtuullinen hinta. Ja mikä parasta, kaikki löytyi samasta paikasta. Uraltone on loistava firma.
 
mtnen
20.09.2011 09:33:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tuli sellainen moka että huomasin vasta nyt, että Hammondin 1650T-ulostulomuuntajassa onkin aika outo käämitys toisiopuolella. Siihen ei käykään sellainen normaali impedanssinvalintakytkin, jonka jo ehdin ostaa. Olis pitänyt olla 1650TA.
Pähkäilin asiaa viime yönä, ja tulin siihen tulokseen, että tarvitaan 3-pakkainen, 3-asentoinen kiertokytkin, jos haluaa vaihtoehdot 4-8-16 ohmia.
Piirsin jonkinlaisen kuvankin:
https://dl-web.dropbox.com/get/Phot … DANSSINVALINTAKYTKIN.pdf?w=f6c5e1fc
Ajattelinko asian liian vaikeasti vai onko olemassa yksinkertaisempi ratkaisu?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «