Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peltien demppaaminen?
1 2
griip
09.09.2011 19:22:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Aluksi vähän taustatietoa - treeniksemme on 15m2 jossa on rummut, basso+bassokaappi, kitara+kitarakaappi, toinen kitara+kitarakaappi, midikiippari läppäriin yhdistettynä ja pari laulumikkiä, sekä kaiuttimet, mikseri ja pari laulumikkiä (+ sekalainen läjä efektipedaaleja yms sälää, yllättäen :D)
 
Ollaan soiteltu tuolla nyt n. 2,5 kk, sitä aiemmin soiteltiin eri treeniksellä eri setupilla, tää on oikeastaan meidän ensimmäinen oma kämppä. Ongelmana tuntuu olevan se, että rumpujen, ja erityisesti peltien (turkish moderate series, 16" crash, 14" haitsu, 18" ride) ääni nousee treeneissä liian korkealle muiden soittajien korviin. Itse soitan siis rumpuja, kapuloina pearlin 7a hickory -kapulat, ja omasta mielestäni soitan melko hiljaa, mitään kalvoja en ole ikinä rikkonut enkä tuossa uudessa kämpässä ensimmäistä kapulaakaan. Mutta sinne rumpupenkille asiat kuulostaa aika erilaisilta ja lähinnä hiljaisemmilta kuin muualle, ottaen huomioon treeniksemme suht. pienen tilan. En todellakaan halua rikkoa bändikavereitteni korvia, vaikka heillä on kaikilla hyvät, väh. 20 db vaimentavat tulpat, joten mietin että miten noita peltejä voisi dempata siten että soundi kuitenkin jotenkuten säilyisi sellaisena kuin se on? Yksi vaihtoehto mitä olen ajatellut, varsinkin rauhallisemmissa biiseissä, on malleteilla soitto, mutta se rajoittaa aika paljon sitä soundin väriä ja napakkuutta varsinkin snaressa, ja toki muissakin rummuissa. Pleksin asentaminen rumpusetin ja muun maailman välille taas tuntuu jotenkin typerältä, kun ei tässä mitään mättömetallia/grindiä/humppaa tai stadionrokkia väännetä. Pyrin myös soittamaan ns. medium volyymilla biiseissä kuin biiseissä, toki dynamiikka vaihtelee biisien osien mukaan, mutta en koe hakkaavani mitään rumpua täysillä ikinä.
 
Olisiko teillä siis jotain vinkkejä miten tästä liiallisesta volyymistä pääsisi eroon? Vai pitääkö muiden hommata peltorit? Itse kun en kuule soittoani ikinä ns. liian kovana, tosin mulla on aika hyvät sennheiserin suljetut korvakäytävän sisään menevät nappikuulokkeet joita käytän soittaessani klikin kanssa/ilman, jotka blokkaa muistaakseni 25 desibeliä jos ne tunkee korvaan sisään kunnolla.
 
Kaikki info olisi erittäin tervetullutta! :)
 
-Dr.DW-
09.09.2011 19:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

griip: Moi,
Aluksi vähän taustatietoa - treeniksemme on 15m2 jossa on rummut, basso+bassokaappi, kitara+kitarakaappi, toinen kitara+kitarakaappi, midikiippari läppäriin yhdistettynä ja pari laulumikkiä, sekä kaiuttimet, mikseri ja pari laulumikkiä (+ sekalainen läjä efektipedaaleja yms sälää, yllättäen :D)
 
Ollaan soiteltu tuolla nyt n. 2,5 kk, sitä aiemmin soiteltiin eri treeniksellä eri setupilla, tää on oikeastaan meidän ensimmäinen oma kämppä. Ongelmana tuntuu olevan se, että rumpujen, ja erityisesti peltien (turkish moderate series, 16" crash, 14" haitsu, 18" ride) ääni nousee treeneissä liian korkealle muiden soittajien korviin. Itse soitan siis rumpuja, kapuloina pearlin 7a hickory -kapulat, ja omasta mielestäni soitan melko hiljaa, mitään kalvoja en ole ikinä rikkonut enkä tuossa uudessa kämpässä ensimmäistä kapulaakaan. Mutta sinne rumpupenkille asiat kuulostaa aika erilaisilta ja lähinnä hiljaisemmilta kuin muualle, ottaen huomioon treeniksemme suht. pienen tilan. En todellakaan halua rikkoa bändikavereitteni korvia, vaikka heillä on kaikilla hyvät, väh. 20 db vaimentavat tulpat, joten mietin että miten noita peltejä voisi dempata siten että soundi kuitenkin jotenkuten säilyisi sellaisena kuin se on? Yksi vaihtoehto mitä olen ajatellut, varsinkin rauhallisemmissa biiseissä, on malleteilla soitto, mutta se rajoittaa aika paljon sitä soundin väriä ja napakkuutta varsinkin snaressa, ja toki muissakin rummuissa. Pleksin asentaminen rumpusetin ja muun maailman välille taas tuntuu jotenkin typerältä, kun ei tässä mitään mättömetallia/grindiä/humppaa tai stadionrokkia väännetä. Pyrin myös soittamaan ns. medium volyymilla biiseissä kuin biiseissä, toki dynamiikka vaihtelee biisien osien mukaan, mutta en koe hakkaavani mitään rumpua täysillä ikinä.
 
Olisiko teillä siis jotain vinkkejä miten tästä liiallisesta volyymistä pääsisi eroon? Vai pitääkö muiden hommata peltorit? Itse kun en kuule soittoani ikinä ns. liian kovana, tosin mulla on aika hyvät sennheiserin suljetut korvakäytävän sisään menevät nappikuulokkeet joita käytän soittaessani klikin kanssa/ilman, jotka blokkaa muistaakseni 25 desibeliä jos ne tunkee korvaan sisään kunnolla.
 
Kaikki info olisi erittäin tervetullutta! :)

 
Cympad:ia ovat kehuskelleet nämä vanhat ketut täällä!
 
Viuna on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän!
TAMAS
09.09.2011 20:49:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulpat korviin ja jos rummut tulee muiden mielestä yli niin sitte voi nostaa skeboista volumea. Näin meillä. :D Siitä se ajan kanssa korva tottuu. Ette ole vielä pitkään soitelleet niin se voi aluksi tuntua, että lujaa tulee teit mitä hyvänsä niin se oli itsellänikin. Korva tottuu tulppien kanssa. JA käyttäkää niitä! Kerran jos kuulo menee niin vaikea on saada takasi.
 
Niitä peltejä voi toki demppailla, mutta omaan korvaan ei kuullosta kyllä järin hyvältä ja vie fiilistä soitannollisesta tuntemuksesta.
 
markkuliini
09.09.2011 20:51:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TAMAS: Tulpat korviin ja jos rummut tulee muiden mielestä yli niin sitte voi nostaa skeboista volumea.
 
Lues vielä tuo eka postaus. :)
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
09.09.2011 21:13:41 (muokattu 09.09.2011 21:15:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paha rasti tuolla kokoonpanolla noin pieni kämppä, varsinkin jos on akustisesti kova ja soitetaan hiemankaan lujempaa. Onko akustiikalle pyritty tekemään jotain? Sen lisäksi vaihtoehtojahan on pari; joko jollain keinolla hiljennät symbaalien ääntä tai kitaristit nostavat volatasoaan. Katto tulee kyllä vastaan aika nopeasti tuon kokoisessa kämpässä. Yksi vaihtoehto voisi olla sijoittaa kamat niin, että rummut ovat yhdessä päädyssä ja PA:t molemmilla puolilla. Kitaristit vastapäiseen päätyyn mahdollisimman kauas rummuista. Taas tulee kyllä seinä vastaan aika nopeasti. Ja ne kitarakamat ylös lattialta korvien tasalle soittajaan päin.
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
TAMAS
09.09.2011 21:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Lues vielä tuo eka postaus. :)
 
Joo. Midikiippari on kyl rankkis. :P
 
markkuliini
09.09.2011 21:29:03 (muokattu 09.09.2011 21:29:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TAMAS: Joo. Midikiippari on kyl rankkis. :P
 
Ja kaikilla on jo tulpat päässä.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
welho
09.09.2011 21:34:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko teillä siis jotain vinkkejä miten tästä liiallisesta volyymistä pääsisi eroon? Vai pitääkö muiden hommata peltorit? Itse kun en kuule soittoani ikinä ns. liian kovana, tosin mulla on aika hyvät sennheiserin suljetut korvakäytävän sisään menevät nappikuulokkeet joita käytän soittaessani klikin kanssa/ilman, jotka blokkaa muistaakseni 25 desibeliä jos ne tunkee korvaan sisään kunnolla.
 
Kaikki info olisi erittäin tervetullutta! :)

 
Jos sulla on kerta napit valmiina vois koittaa myös mikittää rummut (basari+overhead esim.) ja ajaa sit niitä nappeihin.. Kuulisit itses paremmin ja voisit soittaa hiljempaa!
 
Vallu-Veke
09.09.2011 22:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

welho: Jos sulla on kerta napit valmiina vois koittaa myös mikittää rummut (basari+overhead esim.) ja ajaa sit niitä nappeihin.. Kuulisit itses paremmin ja voisit soittaa hiljempaa!
 
Napit, mikit ... mixeri.. koko porukalle...
 
passe
09.09.2011 22:52:20 (muokattu 09.09.2011 23:26:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse painiskelin vähän samanlaisen ongelman kanssa, varsinkin basarin kuuleminen oli välillä haastavaa. Se syö soittofiilistä aika tehokkaasti. Bassostyrkkarin sijoittaminen toiseen nurkkaan teki jo ihmeitä. Se on vaan kumma juttu kuinka se bassovahvari voi puskea kuin nyrkillä naamaan väärin sijoitettuna. Basarini oli myös "lowest possible" vireessä ja pieni vireen nosto toi tarvittavaa napakkuutta soundiin. Samoin pedaalin nuijan tyyppi vaikuttaa yllättävän paljon soundin luonteeseen.
 
Jos jätkillä on -20db tulpat niin ei niiltä kuulo lähde. Symbaalien "rujous" saattaa yllättää turhan läheltä kuunneltuna.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Radio Swan
09.09.2011 23:02:27 (muokattu 09.09.2011 23:02:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkäslainen tila on kyseessä? Aikaisemmin paljaalla betonilla olleessa treenikämpässä ei kyllä yhteissoitosta tullut yhtään mitään, vaan humpatkin lähtivät ihan käsistä. Mattoa siis seinille tai vaihtoehtoisesti akustointilevyillä tärykaiku haltuun.
 
Kailis
09.09.2011 23:06:20 (muokattu 09.09.2011 23:08:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua alkoi kummasti kiinnostamaan pieni oma mikserihässäkkä, johon ajaisin basaria ja laulua. Tulisko mieleen jotain tosi halpaa kaksikanavasysteemiä? Laulun vetäisin laulukamojen mikseristä ja basarille pitäisi olla mikkiliitäntä. Kuulokevahvistin ja Beyerdynamicin DT-770M:t on.
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
passe
09.09.2011 23:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Beyerdynamicin DT-770M:t on.
 
Unohdin mainita, että justiinsa näiden luurien kanssa se basari tahtoi hävitä ihan kokonaan.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Kailis
09.09.2011 23:32:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Unohdin mainita, että justiinsa näiden luurien kanssa se basari tahtoi hävitä ihan kokonaan.
 
Siihen voi olla jokin syy. Aattelepa ite. Soittaessa yleensä käytän valettuja -20dB vaimennuksella.
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
Antti1997
10.09.2011 03:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TAMAS: jos rummut tulee muiden mielestä yli niin sitte voi nostaa skeboista volumea. Näin meillä. :D Siitä se ajan kanssa korva tottuu...
 
...Kerran jos kuulo menee niin vaikea on saada takasi.

 
Eikö tässä ole nyt aikamoinen ristiriita?
 
"taidan kuitenkin paskoa vielä vähän tänne ja lentää päin tuota ikkunaa tällä kertaa"
KiiminkiJoe
10.09.2011 11:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa testailla myös erilaisia kapuloita. Itse olen viime aikoina ollut innoissani Vic Firth:in SD2 Bolero -kepeistä: http://www.vicfirth.com/product/buynow/product.php?button=SD2
 
Vater:in Manhattan 7A:han tottuneelle tuntuma oli alkuun oudohko, mutta äkkiä siihen tottui. En tiedä onko ilmiö vain pääni sisäinen, mutta on sellainen olo, että settibalanssi on Boleroilla paremmin kasassa ja ohuempien ridejen "stick" ei huku "washin" alle niin helposti kuin Vater:eilla.
 
griip
13.09.2011 20:59:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vastauksista. Treenikämppämme on Sound-innin tiloissa, huone on akustoitu sellaisia akustointilevyjä käyttäen joka seinältä, joten kaikua ei ole. Noita cympadeja taidan testata, eivät ole kovin hintavia, ne laitetaan ilmeisesti noiden symbaalin päällä ja alla olevien tyynyjen tilalle? Rumpujen (ja kitaroiden) mikitystä ollaan mietitty muutenkin kunnon nauhoitusten aikaansaamiseksi, mutta se tapahtunee vasta lähitulevaisuudessa. Riittääköhän muuten kolme rumpumikkiä (yks basariin, yks snareen ja yks overhead) sellaiseen perus demonauhoitukseen, vai pitäiskö haikalle ja muille pelleille olla omat ja tomeille omat? Tietenkin ideaalitilanteessa jokaiselle olisi oma että sais kaikki rummut eri kanaville, mutta noikaan ei ihan halpoja ole..
 
passe
13.09.2011 21:16:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

griip: Riittääköhän muuten kolme rumpumikkiä (yks basariin, yks snareen ja yks overhead) sellaiseen perus demonauhoitukseen...
 
Paremmin kuin hyvin! Itse vedän just näin ja kahdellakin pärjäisin ihan ok. Sen ovarin paikkaa kannattaa sitten vaan vähän haeskella, että saa tomitkin kuuluviin. Mitä useampi mikki sen vaikeampi on saada kokonaisuus soundaamaan hyvältä:)
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Kailis
13.09.2011 21:57:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä muuten tulee tuo overhead slangisana ovari? Mäntsälän murretta?
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
markkuliini
13.09.2011 22:02:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mistä muuten tulee tuo overhead slangisana ovari? Mäntsälän murretta?
 
Perin luontevastihan se ovariksi lyhenee, munzta. Mikä olis sellainen ei-mäntsäläläinen versio?
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «