Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Audacityn taajuuskorjaus
1
Jokza2002
25.08.2011 12:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei..
 
Varmaan joku on keksinyt äärimmäisen yksinkertaisen ratkaisun tähän käsittämättömän ärsyttävään ongelmaan: Työstän silloin tällöin treenikämppä-äänityksiä kuunneltavampaan muotoon käytämällä Audacity-editointiohjelmaa. Tarkoitus on siis muutella taajuuksia miellyttävämmäksi, laskea laulua esim. enemmän alas, korostaa bassoja tai diskantteja jne. Tämä onnistuukin Audacityllä aivan erinomaisesti, mutta vuosia olen kironnut sen erästä uskomattoman tyhmää ominaisuutta - tai sitten olen itse niin tyhmä, etten ole tajunnut: eli miten voin tallentaa omia taajuuskorjauksen esiasetuksia? Siis, täytyyhän niitä voida tallentaa!?! Ainakin tässä versiossa mitä olen käyttänyt, homma toimii niin, että valitsen audiosta jonkun pätkän, ja sitten "Taajuuskorjaus"-toiminnon, jolloin voin hyvin joustavasti säädellä taajuuksia kunnes saan sen korvaa miellyttävään muotoon. Mutta "Esikuuntelu" toistaa vain muutaman sekunnin pätkän, eli en voi tehdä niin, että valitsisin koko audion ja sitten alkaisin taajuuskorjailemaan. Silloin en nimittäin kuulisi korjauksen tulosta, koska esikuuntelu lähtisi audion alusta jossa yleensä ei vielä ole mitään varsinaista musiikkia tms.
 
Ainoa vaihtoehto, millä olen tullut toimeen, on että kun olen kokeillut taajuuskorjausta sopivan edustavalle pätkälle (n 3 sekuntia), kopioin kuvan taajuuskorjauskäyrästä kirjoitusohjelmaan, sitten valitsen editoitavaksi koko audion, ja valitsen uudestaan taajuuskorjaustoiminnon ja yritän silmämääräisesti matkia mahdollisimman hyvin kirjoitusohjelmassa näkyvää taajuuskorjauskäyrän muotoa.
 
Siis, olen ihan varma, että olen tyhmyyksissäni jättänyt jotain huomaamatta.. Eihän näin simppelin nerokkaassa ohjelmassa *voi* olla noin tyhmää ominaisuutta?? Kun muuten siinä on ihan kaikki mitä tällainen harrastelija kotitarve-editoija tarvitsee.
 
Ratkaisu on tietysti: vaihda ohjelmaa! Mutta.. koen tämän kuitenkin pienempänä vaivana kuin ihan uuden ohjelma opettelemisen. Nero Wave Editorilla pystyy reaaliaikaisesti muuttelemaan taajuuksia, samalla kun audiota kuuntelee, ja sitten tallentamaan omat esiasetukset. Näin se pitäisi mennä, mutta muuten sen käyttö on paljon monimutkaisempaa kuin Audacityn. GoldWavessa oli sama ominaisuus, mutta onnistuin kämmeltämään sillä pari äänitystä pilalle (johtuen huonoista taidoista ja ikivanhasta tietokoneesta..?), joten en ole uskaltanut sitä käyttää sen jälkeen.
 
Mutta tällainen vuodatus tällä kertaa
 
J
 
Juicy
25.08.2011 12:09:52 (muokattu 25.08.2011 12:15:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä Goldwavea. Siinä onnistuu koko valitun pätkän esikuuntelu, ja kaikista muokkauksista voi tehdä presetin.
 
E: Voi myös ketjuttaa useita muokkauksia yhdeksi presetiksi Effect Chain Editorissa. Esim.
 
1. Compressor/Expander (josta valitaan joku preset)
2. Equalizer (taas joku oma asetus tai preset)
3. Compressor/Expander
 
Ja tallennetaan kombo omaksi presetikseen. Helppoa ja toimivaa.
 
http://www.goldwave.com/features.php
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä | Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain punaista
hape
25.08.2011 16:47:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös siinä Audacityssä ole VST-tuki? Tai ainakin siihen saa sen. Kokeile jotain muuta equa, vaikkapa ilmaista Electri-Q Posihfopitia:
 
http://www.aixcoustic.com/index.php/Electri-Q-posihfopit/30/0/
 
http://www.thespyro.com
esak64
12.09.2011 10:46:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mene kohtaan " Muokkaa" ja sieltä "Asetukset". Sieltä kohdasta "Toisto" Length of preview. Siitä saat muutettua sekunnit.
 
JPQ
12.09.2011 23:38:01 (muokattu 12.09.2011 23:39:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poistettu kun sanoin jotain joka ei päde.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Ianuarius
17.09.2011 00:32:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Audacityssä ite toimin niin, että just valittin jostain kunnon kohasta pätkän, tein korjailut ja sitten painoin OK. Sen jälkeen perun sen jutun, mitä se efekti muutti, valitsen koko raidan ja menen takasin taajuuskorjaimeen. Nyt siellä on ne aiemmin hyväksytyt arvot kohillaan.
 
Tuo miksailu on kyllä yhtä helvettiä siinä softassa. Kauan aikaa ite yritin jurrata sen kanssa paikoillaan, että kyllä sillä pystyy tekeen, mutta sitten ku erehyin kokeileen Reaperia, niin ei oo tarvinu enää ikinä koskeakaan Audacityyn. Eli vaikka nyt sanoitki, ettet ohjelmaa halua vaihtaa ja että se on pienempi vaiva säätää Audacityssä, niin EI SE OLE. Selviät paljon vähemmillä työtunneilla ku luet Reaperin manuaalista ekan puoliskon ja siirryt vaan käyttään sitä. Saat nopeemmin kaikki biisit kuulostaan just siltä miltä haluat ja voit korjailla ja muokata samalla ku toistat raitaa jne. yms. etc. allihuuppa. Audacityssä se oli sitä muuta jotain, kuuntele 5 sekuntia väkisin, muuta uudestaan, kuuntele 5 sekuntia väkisin ja toista 1000 kertaa, eikä siitä yleensä sittenkään vielä tullu hyvä ku ehkä vaan siinä yhessä kohassa... jos siinäkään.
 
En oo sekuntiakaan katunu, että vaihdoin Reaperiin. Sama ku vertais kulkemista potkurilla (kesäisin) ja kulkemista autolla. Ja mitä pidempi matka, niin erot vain korostuvat.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «