hallu 09.09.2011 16:09:04 | |
---|
Terry Pantheras: No joo, mä vaan ihmettelen miten näistä aina jaksetaan kaivaa tikulla asiaa... Mut eipä se mun ongelma ole, koska aihe ei ole itsestä kovin kiinnostava. Jatkakaa. No juu, ei minunkaan mielestä ole kovin kiinnostavaa puhua siitä mitä kaikkea ihmiset haluavat keräillä tai mikä on jonkin keräilytavaran käypänen arvo. Totta kai kyse on kysynnästä ja tarjonnasta, joka mittaa kaiken markkinoilla liikkuvan tavaran arvon. Jos jonkin tavaran markkina-arvo on alhaisempi kuin millä myyjä sen on valmis myymään, on kyse mittaamattoman arvokkaasta tavarasta (koska toteutumaton kauppa ei voi toimia arvon mittarina;-). Mun alkuperäinen ajatus oli kysellä josko jollakulla jolla on tietoa, osasi kertoa ovatko ne vintagekamppeet oikeasti parempia. Kuitenkin tiedän muusikoita, jotka ovat hankkineet näitä vuosikertafendereitä ihan soittamista varten. Ja itsekin jos minulla olisi sellaiseen varaa, olisin kiinnostunut niistä nimenomaa soittimina enkä keräilykohteina. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Vahooo 09.09.2011 16:12:44 | |
---|
|
LaMotta 09.09.2011 16:14:13 | |
---|
Akun Ankan 50-luvun erikoisnumerot muuten maksaa tuhansia euroja. Lumikki-lehti lienee niistä arvokkain. On siinä hinta / paino-suhde ainakin kohdallaan. Uusintapainos ei kuitenkaan ole huonompi, paitsi ehkä väriensä suhteen. "Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
"Errare humanum est." |
hallu 09.09.2011 16:16:53 | |
---|
LaMotta: Akun Ankan 50-luvun erikoisnumerot muuten maksaa tuhansia euroja. Lumikki-lehti lienee niistä arvokkain. On siinä hinta / paino-suhde ainakin kohdallaan. Uusintapainos ei kuitenkaan ole huonompi, paitsi ehkä väriensä suhteen. Meinaat, että uusintapainos ei ole kellastunut;-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
LaMotta 09.09.2011 16:19:34 (muokattu 09.09.2011 16:22:20) | |
---|
hallu: Meinaat, että uusintapainos ei ole kellastunut;-) Heheee...........no ei kun ne värit tahtoo yleensä haalistua uusintapainoksissa. Itsellä on ollut eri painoksia Asterixeista, Tinteistä ja L Lukeista, ja kyllä ne 1.painosten värit on kylläisimmät........tarina itsessään on tietysti sama :) Digitaalisen käsittelyn jäljiltä jälki on kaikkein kolkointa. Pätee myös soittokamoihin. "Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
"Errare humanum est." |
Terry Pantheras: No joo, mä vaan ihmettelen miten näistä aina jaksetaan kaivaa tikulla asiaa... Mut eipä se mun ongelma ole, koska aihe ei ole itsestä kovin kiinnostava. Jatkakaa. Aika lailla samoilla argumenteilla mennään.. ;) Kertauksen vuoks muutamakin juttu, minkä olen tällekin sivustolle muutaman kerran pistänyt. Ihan ensittäin: Kyllä tuossa Kimin postauksessa perää oli siinä, että kyllähän sijoitussoitin on (ehkä) mahdoton nopeasti realisoida. Mutta viitaten tuohon Kauppalehden muinaiseen artikkeliin, Vintage Guitar bulletiiniin ja moneen, niin kovin moneen lähteeseen: Ne on kyllä yleensä sellasia "long term investment"-pohjaisia juttuja. Nopeita tuottoja tehdään muilla tavoilla. Myös tää soitinpuoli sijoituskohteena vaatii tietämystä kyseiseltä alalta, mahdollisuus lyödä "kätensä paskaan" tietämättömällä on suuri, eikä se poissuljettua ole kokeneilta toimijoiltakaan. =) Hinnoista sen verran, eräs todella kokenut vintagesoittimien kanssa pelaava kaveri (ei suomalainen) sanoi kerran, että "Jos kysyt paljonko se _oikeesti_ maksaa, sulla joko ei ole varaa ostaa sitä, tai sitten sitä ei sulle myydä.." Hinnat nyt vaan on ihan eri tasolla, se on myönnettävä, kuin jollain tuhansia kappaleita tehdyillä xxx-keihäillä. No can do. Sitten osa porukoista on sellasia, kuin eräs hollantilainen kaveri, että toisten myymät skebat on aina "järjettömissä, idioottimaisissa ja vähintäänkin pöyristyttävissä" hinnoissa, mutta jos hän itse on vastaavaa myymässä, hinta on just kohdillaan. ;) Nää on näitä. Vaikka miten tekis mieli ostaa vaikka 1960-vuoden LP Standard listahintaan (inflaatio- ym. korjattu hinta 1850 dollaria, että ei ne halpoja silloinkaan ollu..) niin kyllä nuo tuon vuoden kitarat tänä päivänä jenkkilähteiden ym. mukaan _kohtuullisessa kunnossa_ taitaa halvimmillaankin olla 25000 dollarin luokassa, sikäls niitä on yleensäkään liikkeellä. Osittain tuonkin takia noita "relikoituja" ja Historicceja tehdään, onhan se "melkein" niinku se aito.. Alkunsahan nuo näköispainokset sai siitä, kun nuo maailmantähdet ei oikein mielellään enää noita aitoja ja alkuperäisiä halunneet ottaa kiertueelle, mutta piti kumminkin olla mahdollisimman paljon sen näköinen. Ulkonäkökysymyshän on merkittävä, eikö? Kyllä noita esimerkkejä löytyy... ;) |
kimurantti1 09.09.2011 16:31:45 | |
---|
fox: Osittain tuonkin takia noita "relikoituja" ja Historicceja tehdään, onhan se "melkein" niinku se aito.. Alkunsahan nuo näköispainokset sai siitä, kun nuo maailmantähdet ei oikein mielellään enää noita aitoja ja alkuperäisiä halunneet ottaa kiertueelle, mutta piti kumminkin olla mahdollisimman paljon sen näköinen. Ulkonäkökysymyshän on merkittävä, eikö? Kyllä noita esimerkkejä löytyy... ;) Ja säännön vahvistavat poikkeukset, kuten Joe Bonamassa, joka ronttaa kiertueilla mukanaan '59 Burstia, vaikka on omien sanojensa mukaan hyvinkin tietoinen siitä, kuinka sekopäistä touhua se muiden mielestä on. :-D |
fox 09.09.2011 16:42:11 | |
---|
hallu: Mun alkuperäinen ajatus oli kysellä josko jollakulla jolla on tietoa, osasi kertoa ovatko ne vintagekamppeet oikeasti parempia. Kuitenkin tiedän muusikoita, jotka ovat hankkineet näitä vuosikertafendereitä ihan soittamista varten. Ja itsekin jos minulla olisi sellaiseen varaa, olisin kiinnostunut niistä nimenomaa soittimina enkä keräilykohteina. Ihanhan ne on soittimia, siinä kun muutkin. Totta kai puut on kuivuneet, stabiileita, ja "sisäänsoitettujakin" ovat. Vastaavasti sitten "vuodet ovat vierineet" eli siellä saattaa olla jo "sanomista" kuluvissa osissa ja jotain ehkä myös sähköpuolella. Mikkien magneetit on menettäneet tehoaan ehkäpä? Raaka-ainepuolella on tapahtunut ehkä huomattavampia muutoksia, kaikkia materiaaleja ei ole enää saatavana, pintakäsittelyssä ei saa enää käyttää "parhaita perinteisiä" aineita/menetelmiä (paitsi Kiinassa ehkä..) ynnä muuta. Noista todella kovista huippuhintasista vintage-peleistä ei kyllä itsellä ole ollenkaan kattavaa kokemusta, en tiedä sitten, onko esim. Suomessa ketään kenellä olisi, Kimiä siteeratakseni markkinat on täällä niin pienet, ja jos (tai kun) täällä joitakin sijoitussoittimien keräilijöitä on, varmaan ovat suuren osan kokoelmista hankkineet "toisaalta" missä on tarjontaa. Pikaiseen testaukseen ja sen antamaan tuntumaan en itse kovin paljon painoa pistä soittimen arvioinnin ja arvostelun ollessa kyseessä. Meidän kitaristilla oli lainassa 70-luvun loppupuolella/80-luvun alkupuolella 1963 valkoinen Strato. Se oli hyvä. Mulla on pikaisesti ollut laitettavana 1954 Les Paul. Se ei ollut käteen niin hyvä.. Eli puhtaasti soittimena, ja nuo ylempänä olevat pointit huomioonottaen, se soittimen käytettävyys on aina yksilökohtaista. Jopa saman merkin/mallin sisällä. Tuon parempaan vastaukseen en pysty. Jaa niin, kallein soitin mitä olen ikuna käsissäni pitänyt, on 1980 F-5 Fern Lloyd Loar -mandoliini. Se oli aika uskomaton soitin kyllä. =) |
JoKo 09.09.2011 16:42:38 | |
---|
Mun alkuperäinen ajatus oli kysellä josko jollakulla jolla on tietoa, osasi kertoa ovatko ne vintagekamppeet oikeasti parempia. Riippuu täysin tapauksesta ja siitä mitä sä tahdot sillä soittimella saavuttaa. Yksi asia on kuitenkin mielestäni aika kiistaton: yleensä alkuperäinen on aina parempi kuin mallinnos tai kustannustehokkaammin tehty versio siitä. |
fox 09.09.2011 16:43:10 | |
---|
kimurantti1: Ja säännön vahvistavat poikkeukset, kuten Joe Bonamassa, joka ronttaa kiertueilla mukanaan '59 Burstia, vaikka on omien sanojensa mukaan hyvinkin tietoinen siitä, kuinka sekopäistä touhua se muiden mielestä on. :-D No, eiköpä Joe Walsh ole saman kaliiperin sekopää... Ainakin väittävät.. ;) |
LaMotta 09.09.2011 16:44:37 (muokattu 09.09.2011 16:46:10) | |
---|
Mitä elektroniikan saralla osattiin paremmin 50-luvulla? Jos putkien valmistaminen jätetään pois. JoKo: Yksi asia on kuitenkin mielestäni aika kiistaton: yleensä alkuperäinen on aina parempi kuin mallinnos tai kustannustehokkaammin tehty versio siitä. Eli 60-luvun Kuplat ja Minit on parempia kuin nykyiset? "Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
"Errare humanum est." |
LaMotta 09.09.2011 16:45:48 (muokattu 09.09.2011 16:47:33) | |
---|
Voisiko nuo muokkaa- ja vastaa-painikkeet siirtää pois toistensa vierestä? Tulee silloin tällöin turhia tuplia. "Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
"Errare humanum est." |
kimurantti1 09.09.2011 16:49:31 (muokattu 09.09.2011 16:51:50) | |
---|
fox: Ihanhan ne on soittimia, siinä kun muutkin. Totta kai puut on kuivuneet, stabiileita, ja "sisäänsoitettujakin" ovat. Vastaavasti sitten "vuodet ovat vierineet" eli siellä saattaa olla jo "sanomista" kuluvissa osissa ja jotain ehkä myös sähköpuolella. Mikkien magneetit on menettäneet tehoaan ehkäpä? Tää nyt ei varsinaisesti liity vaan vintagesoittimiin, koska varsinaisiksi työjuhdiksi niitä harvoin ostetaan, mutta tulipahan mieleen. Kun jatkuvasti näkee myynti-ilmoituksia vaikka vaan viisikin vuotta vanhasta soittimesta, joka kuluvine osineen on "mint" kunnossa, myyntilauseena "tosi vähän soitettu" tms. Ainakin mulla tulee ihan ensimmäisenä mieleen kysymys, että miksi ei ole soitettu, mikä siinä on vikana. |
JoKo 09.09.2011 16:51:05 (muokattu 09.09.2011 16:51:36) | |
---|
Mitä elektroniikan saralla osattiin paremmin 50-luvulla? Jos putkien valmistaminen jätetään pois. Ei kyse ole ollenkaan tästä vaan siitä että nykyisen kaltaisessa talousajattelussa ei kannata tehdä hyvää vaan pikemminkin paljon, nopeasti ja halvalla. |
fox 09.09.2011 16:58:34 | |
---|
kimurantti1: Ainakin mulla tulee ihan ensimmäisenä mieleen kysymys, että miksi ei ole soitettu, mikä siinä on vikana. Ei siin välttis ole vikaa.. Ajatteles nyt vaikka tuolta "ei-soittajapuolelta" (on siinäkin termi..) tilannetta, kun pikku Bob niin kovin halusi 1958 ruveta soittaan skebaa.. Samanlailla silloin oli jengiä, joka halus pikku piltille "parasta mitä rahalla saa", joten tulihan ostettua kitara. Oli se sitten F, G, R tai joku muu. No, ei siit soittamisesta tullut v**jakaan, kun rupeskin tytöt ja autot kiinnostamaan, skebaa ei toki voinut myydä, tai ei ollut rahallista tarvetta. Lootaan ja kaappiin -> perikunta myy vaarin vanhaa "closet classiccia". Tuossa yks mahdollinen spekulaatio-skenaario. Ja onhan niitä oikein soittajiakin, jotka on pitäny tosi hyvää huolta soittimistaan, olen nähny yhdenkin kitaran, joka ei kovin paljon "uutta häpeä" vaikka on tuolta -70 vuodelta, ja keikkaa on tehty niin paljon, että ei kovin moni täällä ole.. tosin tanssibändissä, ettei ole tarvinnu sitä paiskoa/polttaa/purra. ;) |
slapvete 09.09.2011 17:02:25 | |
---|
No ensinnäkin jos ei ole omistanut yhtään vintage-kitaraa (valmistettu 1930-1979 välissä) tai -vahvistinta, niin kannattaa jättää spekulaatiot sikseen. Toki huono on aina huonoa, mutta vanhat rojut kuulostaa monesti hyviltä, koska a) nillä on soitettu paljon (joskus luin tutkimuksen, jonka mukaan puu muuttaa resonointiaan ajan myötä kohti taajutta, jolle se altistetaan. Sorry en muista julkaisun nimeä enää) ja koska tuotantomenetelmät vintage-kaudella eivät olleet vielä saaneet pahimpia massatuotantohaittoja implementoitua (no 70-luvusta voidaan olla montaa mieltä, jotkut rajaavatkin vintage-kauden vuoteen 1969), ja b) koska vermeet - etenkin vahvistimet - olivat yksinkertaisempia rakenteeltaan. Mitä tahansa signaalitielle lisäätkin, se yleisesti ottaen heikentää signaalia. Kyllä nykytuotannostakin löytyy hyvää vermettä, mutta ei halvalla. Laadusta joutuu ikävä kyllä maksamaan vieläkin. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman |
fox 09.09.2011 17:06:16 | |
---|
slapvete: Kyllä nykytuotannostakin löytyy hyvää vermettä, mutta ei halvalla. Laadusta joutuu ikävä kyllä maksamaan vieläkin. No, tuonne aikasempaan postaukseeni kaivoin 1960 LP Standardin listahinnan, joka korjattuna olis tänä päivänä 1850 dollaria - aika hyvin ovat poijjaat saaneet hinnat pysymään "tasossa" vaikka tehdas on välillä omistajaakin vaihtanut.. ;) Hieman itse asian sivusta tämä.. |
kimurantti1 09.09.2011 17:06:17 (muokattu 09.09.2011 17:07:31) | |
---|
fox: Ei siin välttis ole vikaa.. Joo, tottahan toi on, aina noille voi olla ihan oikeat selitykset. Sitä mä lähinnä ajoinkin takaa, että mä kovasti aina haluaisin kuulla sen selityksen, varsinkin jos soitinta mainostetaan ns. "hyvänä yksilönä". Huolimatta siitä, onko se kitara 4 vai 40 vuotta vanha. E: Miten vaikeaa voi olla kirjoittaa ilman virheitä kerrasta. |
fox 09.09.2011 17:10:00 | |
---|
kimurantti1: Joo, tottahan toi on, aina noille voi olla ihan oikeat selitykset. Sitä mä lähinnä ajoinkin takaa, että mä kovasti aina haluaisin kuullasen selityksen, varsinkin jos soitinta mainostetaan ns. "hyvänä yksilönä". Huolimatta siitä, onko se kitara 4 vai 40 vuotta vanha. No, syitähän voi olla vaikka kamarumba, parempi puoliso ja hänestä johtuvat erilaiset syyt, soittimen epäsopivuus soitettavaan musiikkiin - kyllähän noillakin voi se "hyvä yksilö" talosta lähteä, eikö? =) Tietty eihän se ole markkinoinnin ja mainostuksen kultaisten sääntöjen mukaista, jos kyseessä on laaduton, aivan paska ja muutenkin kelvoton kapistus. Vähä-rikkinen vielä. |
kimurantti1 09.09.2011 17:14:07 | |
---|
fox: No, syitähän voi olla vaikka kamarumba, parempi puoliso ja hänestä johtuvat erilaiset syyt, soittimen epäsopivuus soitettavaan musiikkiin - kyllähän noillakin voi se "hyvä yksilö" talosta lähteä, eikö? =) Tietty eihän se ole markkinoinnin ja mainostuksen kultaisten sääntöjen mukaista, jos kyseessä on laaduton, aivan paska ja muutenkin kelvoton kapistus. Vähä-rikkinen vielä. Totta, eipä oo montaa "huonoa" tai "keskivertoa" yksilöä näkynyt myynnissä. :-D Ihan oikeita syitähän voi olla ja uskoo kuka uskoo. Mutta eihän siinä muuta kun vaan ostaa sellaiseen hintaan, ettei tuu myytäessä (toennäköisesti) takkiin, oli soitin kuinka hyvä tai huono yksilö vaan. |