Aihe: SM57 laulukäytössä
1
Jormaz
31.03.2004 16:23:04
Miten on, tuletteko vetämään turpaan jos muutaman joikasun äänitän tolla? Miten eroaa 58:sta? Ja miksi mulla on niin ruma ääni ja en osaa laulaa?
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
Locrian
31.03.2004 16:27:02
Sulla on kaunis ääni.Vedätkö turpaan?Äänitä vaan-niin on tehnyt monet muutkin.Ei sun tavii osaa laulaa jos sulla on kaunis ääni.Jos ei oo sitten siinä nauhoituksessa niin älä enää nauhoita 57:lla.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
SamPpaa
31.03.2004 16:31:13
Eipä se hirveästi eroa. Oisko 57:ssa kapeampi suuntakuvio... En muista. Tuosta on kyllä kirjoituksia.
Rock'n roll will never die!!!
Locrian
31.03.2004 16:33:10 (muokattu 31.03.2004 16:34:30)
Tiukempi suuntakuvio.Korostus on vähän eri paikassa ja muutenkin erilainen.Aika samojahan nuo on.Jollekin perustuva veikkaus olis että örinä ukkelit käyttää jonkun verran lauluun noita.

EDIT:siis se korostus 57:ssa on siellä 5-7 Kherzin kohalla.Himassa nuo laput...
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Jabbe
31.03.2004 16:37:01
www.mikseri.net/jabbe -> "Umeå", on äänitetty 57:lla. Tietynlaiseen lauluun toimii ihan hyvin... ;)
My name is Baron, Jabbe Baron. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
Jabe
31.03.2004 17:17:20

Ei oo mitään syytä kellään tulla veteleen nekkuun, vaikka 57'lla laulua äänitätkin. Toimii ihan hyvin. Speksit eroo vähän 58'sta, voit kattoo tuolta: http://www.shure.com/

Itse olen keikkakäytössä huomannut kaksi käytännön eroa 57 ja 58 välillä: 1) 57 suuntakuvio on kapeampi - se poimii vähemmän ääntä ympäriltä ja takaa. Siksi se voi toimia hyvin esim. rumpalin laulumikkinä, jos ei halua paljoa rumpuvuotoa siihen kanavaan
2) 57 saa menemään jotenkin rumasti ruvelle, jos siihen huutaa läheltä (no, se nyt ei ole musassa välttämätöntä ...). 58'ssa en ole moiseen ilmiöön törmännyt (olen kyllä vertaillut samoilla PA-kamoilla). Asiaa sen kummemin tuntematta voisin veikata syyksi sitä, että 57'ssa se mikinkalvo on lähempänä sitä suojaverkkoa?

Oli miten oli, kotipajassa laulun äänittämiseen SM57 toimii vallan mainiosti. Pop -filtterin voi virittellä eteen ihan niinkuin konkkamikinkin kanssa.
Raimo
01.04.2004 04:09:03

2) 57 saa menemään jotenkin rumasti ruvelle, jos siihen huutaa läheltä (no, se nyt ei ole musassa välttämätöntä ...). 58'ssa en ole moiseen ilmiöön törmännyt (olen kyllä vertaillut samoilla PA-kamoilla). Asiaa sen kummemin tuntematta voisin veikata syyksi sitä, että 57'ssa se mikinkalvo on lähempänä sitä suojaverkkoa?

Syy taitaa olla, että 58:ssa on poppifiltteri ihan omasta takaa... 57:aan on olemassa päälleruuvattava tuulisuoja, joka lähilauluun on kokeilemisen arvoinen. Jeesaa kummasti.

Perusluonteeltaan 58 on alamidleisempi, joka muun muasa omalle kauniille bassolleni ei sovi. :)

Ihan jees laulumikki tuo 57 on tiettyihin tilanteisiin. Siiri Nordin saundas tuollakin IHAN JUUTTAAN HYVÄLTÄ.

Kun olen hakenut "keepperi" dynaamis-mikki soundia 421 ja 441(RE-20 ja SM-7 kokeilematta!) ovat kuitenkin toimineet paremmin...
kompelonnora
01.04.2004 12:31:54
Miten on, tuletteko vetämään turpaan jos muutaman joikasun äänitän tolla?

Ei, se on hyvä valinta.

Miten eroaa 58:sta?

Siinä on yläkerta, joka 58:sta puuttuu kokonaan,
paljon parempi mikki tähän käyttöön mielestäni,
voit kylläkin tarvita pop -filtterin.

t. Marko
Jabe
01.04.2004 12:38:09

57:aan on olemassa päälleruuvattava tuulisuoja, joka lähilauluun on kokeilemisen arvoinen. Jeesaa kummasti.

Tarkoitatko vaan sellaista superlonpallukaa, vai onko 57'kaan joku oma, varta vasen sitä tehty?
Raimo
01.04.2004 14:26:07

Tarkoitatko vaan sellaista superlonpallukaa, vai onko 57'kaan joku oma, varta vasen sitä tehty?

On. Muotoiltu 57:n mukaan, se ruuvataan siihen kiinni. Ei vie KAIKKIA yläpäitä...

Tota ainakin kannattaa koklata jos haluaa vetää mikkiin kiinni. Muuten tavallinenkin poppifilsu voipi toimia, tai räkärokkiin ihan paljaaltaan! :)
kompelonnora
01.04.2004 14:55:11

Kun siinä 57:ssä kerran on se yläpää, niin ei
kannata tappaa sitä superloninlla, miksei samantien
käyttäisi viiskasia...

Rakenna itse metallisesta vaateripustimesta ja
sukkahousuista, helppo ja halpa.

t. Marko
Jabe
01.04.2004 15:03:25

On. Muotoiltu 57:n mukaan
OK.

Rakenna itse metallisesta vaateripustimesta ja
sukkahousuista, helppo ja halpa.

Joo, tämä on minulle tuttu juttu. Kiinnosti vaan tuo 57'n oma filtteri, kun en ole moiseen törmännyt.
Jormaz
01.04.2004 17:56:19
Joo, ehdottomasti tarvitsee popfiltterin.
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
Mohla
01.04.2004 19:21:32

57 saa menemään jotenkin rumasti ruvelle, jos siihen huutaa läheltä (no, se nyt ei ole musassa välttämätöntä ...). 58'ssa en ole moiseen ilmiöön törmännyt (olen kyllä vertaillut samoilla PA-kamoilla). Asiaa sen kummemin tuntematta voisin veikata syyksi sitä, että 57'ssa se mikinkalvo on lähempänä sitä suojaverkkoa?

Olen kuullut, että metallipuolella tätä hyödynnettäisiin ihan studiossakin, esim. Pantera on kuulemma vedellyt paljon lauluja 57:aan.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Teijo K.
03.04.2004 16:57:11

Joo, ehdottomasti tarvitsee popfiltterin.

Juu, kaikki "pop" aines on filtteröitävä pois, että jää musiikki tilalle: ;-)

No ei juu. Molempia olen myös laulun äänittämiseen käyttänyt. 57 ja 58, ja hyvin ovat pelanneet. Kyllä 57 on lauluunsa käyttänyt mm. Ian Anderson, että eihän se voi huono mikki siihenkään tarkoitukseen olla.
Kernelit ne on unixeissakin ...
- KooAa.
Aleksi Gaiss
05.04.2004 09:38:16
Mannhai - Evil Under The Sun - kaikki laulut 57'lla.
Hanok
05.04.2004 10:06:05
Itse päädyimme käyttämään 58:ia, ja sen kanssa vielä ylimääräistä sukkahousu-popfiltteriä noihin rankempiin vokaaliosuuksiin. Ero 58:n ja 57:n välillä oli melko pieni, 58 soundasi jollain tavalla vähän tukevammalta (johtuen yläpään leikkautumisesta?). Puhtaammat lauluosuudet tehtiin toki konkalla.
Roberto
05.04.2004 22:44:06

Kun olen hakenut "keepperi" dynaamis-mikki soundia 421 ja 441(RE-20 ja SM-7 kokeilematta!) ovat kuitenkin toimineet paremmin...

SM-7 on ihan parhautta!
Terok
10.04.2004 22:20:43

Olisko muuten vinkkiä miten sais paremmin erottumaan 57 nauhotetun hevikitaran ja samalla mikillä nauhotetun örinän?
Meinaa upota vähän liiankin hyvin musiikkiin.

Studiossa kun on vaihtoehtoina vain Behringer ECM-8000 joka käy vielä huonommin kyseiseen hommaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)