Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Budjettiluokan funk-soundia (kotisoitteluun)
1
Meegs86
06.09.2011 21:46:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parin viikon uskallan/enpäs uskalla-jahkailun jälkeen uskaltauduin kirjoittamaan tänne ohuempikielisten palstalle.. Toivottavasti otsikko ja itse tekstisisältö ei ole aivam hanuristam.
 
Olisi tarkoitus hommata joku pienitehoinen putkicombo ja ehkä myös päivittää kitara uuteen. Tämänhetkinen kalusto on Squier Classic Vibe Telecaster 50s eikä lainkaan styrkkaria. Kun soittelen kitaraa kotona omaksi ilokseni (tulevaisuudessa tarkoitus myös nauhoitella kitaroita "kotistudiossa"), niin soittelen pääasiassa funkia, joten hakusessa olisi mahdollisimman optimaalinen kitara+combo-yhdistelmä miellyttävän funk-soundin luomiseksi. Tuommoisesta ei-niin-räkäisestä funkista on kyse, joten hyvä perusterve clean-soundi maustettuna putkien lämmöllä olisi tärkeintä (funkia kun on niin monenlaista). Tokikaan mukavasta (putki)särösoundista ei ole haittaa.
 
Mitäs suosituksia teillä kitaramaailmaa paremmin tuntevilla olisi putkicomboksi? Wattimääräksi riittää varmaankin 1-5w ja yhdellä (8-12") elementillä luulisi pärjäävän. Hintakatto voisi olla vaikkapa 300€, mutta mitä halvempi, sitä halvempi.
 
Entäpä jos myisin tuon Squerin Telen, ja hommaisin tilalle vaikkapa Mexicon/Japanin fenkkustraton? Vaahteraotelautaisen tietysti (mikäli bassomaailman kirkkauserot ruusupuun ja vaahteran välillä pätevät myös sähkökitaroissa). Tuo Squier on oikein mukava kitara, etenkin akustisesti soi yllättävän hyvin tuon hintaluokan vehkeeksi, mutta kaula saisi olla hieman kapeampi ja sähköinen soundi heleämpi/kirkkaampi. Tähän vaihdokseen olisi heittää välirahaa 200€.
 
Kiitos jos jaksoitte edes lukea loppuun, kaikki jeesi on tervetullutta!
 
www.whiteflamemusic.com
Jucciz
06.09.2011 21:50:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku pikku-Vox tai -Fender voisi tarjota sopivan heleää puhdasta soundia tämmöiseen. Se, kummasta enemmän tykkää, onkin sitten melkein testattava itse. Kitara on varmasti riittävän hyvä hommaan nytkin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Antti1
06.09.2011 21:52:19 (muokattu 06.09.2011 21:55:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta kitarasta täytyy todeta, että soundiin saisi varmasti huomattavasti lisää yläpäätä vaihtamalla mikit. Ne on vähän turhan kuumat ja ehdottomasti liian tummasoundiset vastaamaan mun mielikuvaa hyvästä telesoundista. Kitara itsessään on mitä mainioin. Jos se kaula ei kuitenkaan istu lapaseen, niin sillehän ei mitään voi. Mun mielestä sekään ei kyllä ole mitenkään leveänpuoleinen, eikä stratoista kovin helposti ratkaisevasti kapeampaa löydä.
 
E: Toi tele siis on 41,3mm satulan kohdalta, joka mun mielestä on jo melko kapea.
 
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Meegs86
06.09.2011 22:00:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Joku pikku-Vox tai -Fender voisi tarjota sopivan heleää puhdasta soundia tämmöiseen. Se, kummasta enemmän tykkää, onkin sitten melkein testattava itse. Kitara on varmasti riittävän hyvä hommaan nytkin.
 
Fender Vibro Champ XD:tä kelailin, mutta jokin siinä epäilyttää... Ehkä ne on nuo "mallinnukset". Blackstarit ja Blackheartit taitaa olla melko tummasaundisia ja enemmän "rock" kuin "funk"?
 
Antti1: Tosta kitarasta täytyy todeta, että soundiin saisi varmasti huomattavasti lisää yläpäätä vaihtamalla mikit. Ne on vähän turhan kuumat ja ehdottomasti liian tummasoundiset vastaamaan mun mielikuvaa hyvästä telesoundista. Kitara itsessään on mitä mainioin. Jos se kaula ei kuitenkaan istu lapaseen, niin sillehän ei mitään voi. Mun mielestä sekään ei kyllä ole mitenkään leveänpuoleinen, eikä stratoista kovin helposti ratkaisevasti kapeampaa löydä.
 
Testasin naapurin kitarasankarin jenkkiversioita Stratosta ja Telestä, molemmat muikean hyviä, mutta jotenkin jäi fiilis, että strato istui paremmin kouraan. En sitten tiedä, oliko vain henkimaailman juttuja, vai merkittävä ero profiileissa. Olen valmis kyllä panostamaan rahallisesti kitaranvaihdokseen, mutta tokikaan siinä ei ole järkeä, ellei eroa juuri ole. Stratossa taitaisi olla valmiiksi heleämmät mikit, vai olenko ihan väärässä?
 
www.whiteflamemusic.com
jyrkalt
06.09.2011 22:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meegs86: Fender Vibro Champ XD:tä kelailin, mutta jokin siinä epäilyttää... Ehkä ne on nuo "mallinnukset". Blackstarit ja Blackheartit taitaa olla melko tummasaundisia ja enemmän "rock" kuin "funk"?
 

 
Testasin naapurin kitarasankarin jenkkiversioita Stratosta ja Telestä, molemmat muikean hyviä, mutta jotenkin jäi fiilis, että strato istui paremmin kouraan. En sitten tiedä, oliko vain henkimaailman juttuja, vai merkittävä ero profiileissa. Olen valmis kyllä panostamaan rahallisesti kitaranvaihdokseen, mutta tokikaan siinä ei ole järkeä, ellei eroa juuri ole. Stratossa taitaisi olla valmiiksi heleämmät mikit, vai olenko ihan väärässä?

 
Oikeestaan Vibro Champ XD on mainio kone kotona soitteluun.
Oikeesti.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Jyrken
06.09.2011 22:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Joku pikku-Vox tai -Fender voisi tarjota sopivan heleää puhdasta soundia tämmöiseen. Se, kummasta enemmän tykkää, onkin sitten melkein testattava itse. Kitara on varmasti riittävän hyvä hommaan nytkin.
 
Juum, itse asiassa itellä tommonen Voxin Night Train tuli ekana mieleen.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
darrell
07.09.2011 08:21:48 (muokattu 07.09.2011 09:19:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksikelaiset mikit ja VOX/Fender styrkkariksi. Tuon telen soundipaletti taitaa olla kohdallaan jo valmiiksi.
 
Kompura on usein funkissa efektinä, eli huomaamattoman compressor/limiter toiminnon sijaan se väännetään selvästi yli antamaan napsua soundiin. Itse ostin torilta reilulla parilla kympillä (parjatunkin) Bossin CS-3 kompuran, josta saan irti kaipaamani napsun. En edes etsinyt eleetöntä ja läpinäkyvää.
 
Joku autowahi vois olla hauska kompeissa. Electro Harmonixilla on useita legendaarisia autowaheja (envelope filter).
 
Soitteletko sooloja?
Perinteisesti Funkadelic etc. sooloissa voi olla hyvinkin fuzzinen over-the-top perussoundi, johon lisäksi delayta/kaikua ja vahia.
 
Funkissa joissain biiseissä soittotekniikka poikkeaa melkoisesti jostain perusbluesista. Osa soundia on päräyttää kaikkia kieliä kerralla, mutta vasemmalla kädellä vaimennetaan ne kielet, joiden ei haluta soivan. Tästä tulee samanaikaisesti perkussion tyylinen soundi ja soivan kielen soundi. Varmaan tiedät.
 
Melkeinpä tärkein osa funk-soundia on kuitenkin äärimmäisen tarkka rytmi ja ajoitus.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Jucciz
07.09.2011 22:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tärkeimpiä ovat komppikäsi ja kuudestoistaosat - sit vasta se kolmas K eli kitarakamat. Toiset tykkää käyttää kompuraa, toiset ei missään nimessä. Mun mielestä molemmille on paikkansa - toisinaan siitä saa kivaa napsua ja tasaisuutta - mikä toimii etenkin, jos bändissä on myös joku dynamiikaltaan selkeästi poukkoilevampi säestyssoitin - mutta toisinaan elävämpi kitarameininki ilman mitään kompuraa on just oikee ratkaisu.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «